Sök:

Sökresultat:

108 Uppsatser om Fans - Sida 2 av 8

Sportfans, sociala medier & UFC : En studie om sociala mediers inverkan på fandom

We aim to develop knowledge of how new technology, in this case social media, can contribute to how sports Fans interact with their idols. Therefore our framing of a question is to present how Fans experience their contact with mixed martial arts (MMA) & ultimate fighting championship (UFC) through social media platforms. To specify our study, we also have a supplement question with in which way sports Fans uses social media.We have chosen to conduct a qualitative study consisting of interviews and data observations of websites, related to the organization UFC, to approach our main question. We have interviewed nine randomly selected people with one common interest - MMA/UFC. With an implant of theories, consisting of social media, fandom and lurking, on the result of the interview and website data, we try to come closer to a conclusion for our intention with this thesis.Our conclusion is that the interviewed Fans express that through the usage of social media, they feel like they have come closer to UFC.

Deltagande, empowerment och kommersiell mediekultur : Relationen mellan Twilight fandom och franchise

Den här studien utforskar deltagande kring det populärkulturella fenomenetThe Twilight Saga. Ett fenomen som både utgörs av fandom och kommersiell franchise. Fokus ligger på hur praktiker utvecklats fördeltagande på Internet. Materialet är både Fansidor ägda och administreradeav enskilda Fans och webbsidor som representerar aktörer inom franchise.Syftet är att undersöka relationen mellan fandom och franchise. Det för attundersöka karaktären av deltagande när Fans har sina egna kanaler för attpublicera och producera material.

The final final final cut : Fan edits och hur de samverkar med filmindustrin

Begreppet ?fan edits? betecknar filmer som klipps om av Fans, vilka är missnöjda med hur en adaption för vita duken som gjorts. I min uppsats vill jag påvisa dels hur samspelet mellan Fans och filmmakare/filmbolag sett och ser ut, dels försöka klargöra varför copyright/fair use är så knepigt att applicera på området..

Fantastisk litteratur och inskränkta fans : Tolkning och meningskapande i Science fiction forum 1960-1980

This Master´s thesis examines the conceptual ideas of science fiction and science fiction fandom produced in the Swedish fanzine Science Fiction Forum (1960-) between the years 1960 and 1980. Science Fiction Forum was and still is a fanzine published by Skandinavisk Förening för Science Fiction (Scandinavian Science Fiction Club). Both the club and the fanzine are a part of the phenomenon called fandom.A fandom is a collective of people called Fans who form a community by sharing a special interest in a special object. The fanzine is one of the many material products produced by Fans within a certain fandom. Science Fiction Forum and Skandinavisk Förening för Science Fiction were founded in 1959 and are a part of swedish science fiction fandom, where the object of fandom is literary science fiction..The primary focus of this thesis is the meta discussion on science fiction and science fiction fandom in Science Fiction Forum.

?One Direction is not a phase like any other fandom I've been in, they're like my life? : en analys av fandom som källa till helighet

The aim of this paper is to study whether the way directioners (One Direction Fans) on Twitter express self-understandings denote fandom as a sacred experience. For this purpose, the data was analyzed in relation to Nicholas Jay Demerath III typology of the varieties of the sacred experience. The method used was discursive psychology. The data was analyzed by how the Fans draw the line between ?us? and ?them?, when expressing their self-understandings and their position in relation to others. Five themes were identified: (1) positioning and demarcation for membership, (2) group identity, (3) conflict, (4) the norms for behavior, opinions and language and (5) the group?s role and function.

Fans och Lojalitet : En studie om hur lojala fans skapas och bibehålls i musikbranschen

SyfteSyftet med denna uppsats är att tydliggöra samt klarlägga hur artister och teamenkring dessa arbetar för att bygga och bibehålla starka relationer mellan fan och artist.Fortsättningsvis vill vi även öka förståelsen kring hur Fansen uppfattar denna typ avarbete för att upprätthålla relationen.Utifrån syftet har vi utvecklat följande forskningsfråga;- Vad präglar artistens och dennes medarbetares arbete med relationerna gentemotFansen?MetodVi har i denna uppsats valt att arbeta utifrån en kvalitativ ansats för att kunna samla inrelevant information från olika perspektiv och för att få en djupare förståelse förämnet. Vi har intervjuat tio olika respondenter, både Fans och inflytelserika personerinom musikbranschen. Dessa har genomförts face-to-face, via mail samt över Skype.Förutom intervjuerna har vi även analyserat litteratur, artiklar och onlinekällor.SlutsatserUppsatsen sammanfattas i ett avslutande kapitel bestående av våra slutliga tankar ochen kort sammanfattning av svaret till vår forskningsfråga. I detta kapitel presenterar viatt relationen mellan artist och fan behöver vara personlig för att en artist ska kunnaskapa en varaktig lojal fanbase.

She's always backstage when band gets done : - en studie om groupies

Detta är en undersökning med syftet att ta reda på vad en groupie är, vad det är som driver unga kvinnor att bli groupies samt hur det har sett ut från 1960-talet fram till idag. Detta då groupies fått dåligt rykte som några som enbart är ute efter att ha sex med rockstjärnor.Jag har utifrån intervjuer och litteraturstudier av biografier samlat in empiri från Lexa Vonn, Nikki McWatters och Pamela des Barres till undersökningen. Detta material har jag sen kopplat ihop med teorier om Fans och Fanskap för att komma fram till en slutsats. Resultatet visar att groupies drivs av kärlek till musiken och rockkulturen samt att de känner en samhörighet med musikerna de beundrar. Deras egen definition av vad en groupie är stämmer väldigt bra överrens med Sandvoss definition av Fans.

"They Don't Know About Us" : Fanbloggandets vad, hur och varför på Tumblr

This is a qualitative case study of young womens? experiences of blogging about One Direction on the social media/microblogging platform Tumblr. The aim of this study was to find out what fan blogging is and why Fans blog. We did this by creating an account on Tumblr where we invited young women between the ages of 16?29, who had active fan blogs dedicated to One Direction, to answer an open-ended questionnaire.

How has Soshi changed your life? En uppsats om identitet, en sydkoreansk tjejgrupp och onlinebaserat fanskap

SammanfattningVia Internet kan vem som helst idag komma i kontakt med i princip vilket lands kultur somhelst. Många är de människor som har intresserat sig, och fastnat, för sydkoreanska artister ochidoler. Ett av många fan-forum online dedikerade till den sydkoreanska tjejgruppen So NyuhShi Dae är Soshified.com. Genom att sammanställa och analysera svaren från en enkät, samtstudera befintliga diskussionstrådar på forumet tar jag reda på hur Fansen förhåller sig till sigsjälva, sin omgivning, andra Fans, idolgruppen och Sydkorea.Resultatet blir en salig blandning av identitetsskapande processer, massmediepåverkan,självbild, sexualitetsbestämmande konsumtion, musikens roll i människors liv och, sist menabsolut inte minst, Fanskap. Genom sitt Fanskap har idolgruppens Fans möjlighet att skapa sigden identitet och vardag de önskar.

Bli nådd, bli vald, bli spridd : - En studie om hur majorbolagen i musikbranschen använder sociala medier som en kommunikationskanal mot fansen.

Syfte och forskningsfrågaSyftet med den här uppsatsen är att analysera på vilket sätt majorbolagen marknadsför sina artister på sociala medier och hur kommunikationer ser ut mellan artist och Fans. Detta gör vi genom att undersöka vilket medvetet arbete som ligger bakom marknadsföringen, hur detta påverkar relationen mellan artist och Fans samt hur detta följs upp. Uppsatsens forskningsfråga formulerades med syftet i åtanke och blev följande: På vilket sätt använder majorbolagen sociala medier för att etablera varaktiga relationer mellan artist och Fans?MetodVi har valt att använda oss av en kvalitativ forskningsmetod. Insamlingen av material har skett genom primärkällor samt sekundärkällor och det empiriska materialet har skett genom semi-strukturerade intervjuer.

Dokumentärfilm om Warcraftspelaren 4K FuRy

Warcraft är ett strategidataspel som massor av människor världen över ägnar sig åt. Sebastian Pesic (alias 4K FuRy) är en av världens bästa spelare och dataspelandet har blivit hans jobb. Dokumentärfilmen handlar om Sebastian Pesic och hans verklighet i Warcraftlaget 4Kings. Sebastian kommer att berätta om sina upplevelser och vi kommer att få se honom i action. Filmen kommer att ge en inblick i dataspelsvärlden som många inte ens vet om existerar.

Fanfiction i Klassummet

Uppsatsen syfte är att göra ett skrivmoment i en högstadieklass där eleverna ska skriva en berättelse baserat på fanfiction och deras personliga intressen. Texten innehåller teoretiska utgångspunkter såsom skrivprocessteori, receptionsteorier och didaktiska teorier och perspektiv som jag ska kunna använda till mitt undervisningsmoment. Den innehåller även tre stora undersökningar från tre olika verk. Två av de tre undersökningarna ingår i avhandlingar där alla är peer reviewed, alltså godkända av någon sorts handledare. Den tredje är en bok, Författande Fans, som på många sätt är central för min uppsats eftersom den behandlar begreppet fanfiction.

Dokumentärfilm om Warcraftspelaren 4K FuRy

Warcraft är ett strategidataspel som massor av människor världen över ägnar sig åt. Sebastian Pesic (alias 4K FuRy) är en av världens bästa spelare och dataspelandet har blivit hans jobb. Dokumentärfilmen handlar om Sebastian Pesic och hans verklighet i Warcraftlaget 4Kings. Sebastian kommer att berätta om sina upplevelser och vi kommer att få se honom i action. Filmen kommer att ge en inblick i dataspelsvärlden som många inte ens vet om existerar. Ännu mindre att man kan tjäna stora pengar på att spela. Utomlands är uppmärksamheten för Warcraft större.

Kan Harry Potter-fandoms förstås som religiositet? : En analys av tre empiriska studier

The relationship between fandoms and religion has become an increasingly popular topic to study within the field of the sociology of religion. In previous studies, there have been different views concerning whether or not fandoms should be regarded as religious from a functional perspective. This issue is especially interesting considering the decreasing popularity of traditional religion in some aspects. The aim of this essay is to study how Harry Potter fandoms are described in previous studies. The study aims at discerning both the empirical data and how the data is interpreted. The material in this study consists of three previous studies about the communities centered around Harry Potter fandoms.

Jag är ett fan, alltså gör jag... - En studie av en fan community

Syftet med det här examensprojektet var att undersöka och diskutera hur fanidentiteten konstrueras och uttrycks av medlemmarna av fan communityn prince.org. Syftet med kortfilmsfilmmanuset var att sätta mig i kontext till hur Fans framställs i film och TV och ge en mer mänsklig och underhållande bild av analysen. Det teoretiska perspektiv som arbetet utgått från är Cultural Studies där mediepubliken ses som aktiv med förmågan att vara kritisk. För att samla in data användes netnografi som metod, det vill säga etnografiska studier på Internet. Förutom observationer utfördes även intervjuer med sju medlemmar av prince.org. För att hitta en bra struktur för filmmanuset kombinerades Thurlows (2008) åtta punkter med Raskins (1998) fem parametrar. Resultaten av studien visar att fanidentiteten är komplex och att det inte går att ge ett enhetligt svar på frågan vad ett fan är. Även om en del akademiker starkt framhäver fandoms positiva sidor är det ändå problematiskt då även det kan vara stereotyperande och utesluta de Fans som inte passar in.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->