Sök:

Sökresultat:

354 Uppsatser om Factitious disorder - Sida 22 av 24

"Barn med ADHD är barn precis som alla andra"

Denna studie har som syfte att se var och i vilka sammanhang, barn i förskoleåldern menar att de lär sig läsa och skriva. I denna studie behandlar vi sju barns berättelser om vem som spelar störst roll för deras läs- och skrivutveckling, hur de lär sig skriva samt var och i vilka sammanhang de lär sig. Kvalitativ metod, med intervjuer av sju barn ligger till grund för resultat- och analysarbetet, som i denna studie främst visade på att de deltagande barnen lär sig i mötet med sina viktiga andra för att utvecklas till läsande och skrivande individer. Det är också viktigt att poängtera att barns lärande inte startar vid en viss ålder, utan sker kontinuerligt och läs- och skrivutvecklingen börjar i nästan alla fall redan i förskoleåldern (Fast 2011, s. 38f).

Ger tillägg av ARB till redan pågående behandling med ACE-hämmare hos hjärtsviktspatienter bättre hälso- och kostnadseffekt?

Heart failure is a condition where the heart is incapable of providing adequate blood supply to different organs in the body. The underlying causes of heart failure is some kind of disorder in the heart function, and require careful diagnostics. The basic symptoms that arise from heart failure is difficulty in breathing, that aggravate when lying down, and fatigue. The patients? symptoms and impaired quality of life can be in different stages depending on the severity of the heart failure.

Utmattningssyndrom : En gränssättningsproblematik

SammanfattningStressrelaterad psykisk ohälsa såsom utmattningssyndrom, är en komplex problematik som varit mycket omdebatterad. Åtskilligt är publicerat i ämnet, men bara ett fåtal studier finns där personer med utmattningssyndrom själva fått möjligheten att beskriva orsakssambanden. Olika förklaringsmodeller och perspektiv beskrivs i litteraturen, men den rådande uppfattningen om varför människor drabbas utgår ofta från ett arbetsrelaterat perspektiv. Vi ville utforska om den rådande föreställning i ämnet stämmer överens med den uppfattning människor som drabbats av utmattningssyndrom har om orsakerna till symtomen. Vår ansats var även att undersöka om det kan finnas fler eller andra orsakssamband till utmattningsprocessen. Vårt syfte med studien är; dels undersöka hur individer med utmattningssyndrom upplever vilka orsaker som är av betydelse för utmattningsprocessen, dels försöka beskriva och analysera dessa utsagor i ett vidare perspektiv. Till studien valdes en kvalitativ metod och data samlades in med hjälp av intervjuer utifrån specifika forskarfrågor.

Sällskapsdjurs påverkan av barn med autismspektrumtillstånd : En litteraturstudie

Bakgrund: I Sverige har cirka 95000 människor någon form av autismspektrumtillstånd. Autismspektrumtillstånd är en kognitiv funktionsnedsättning där problem som kommunikation, sociala samspel och föreställningsförmåga kan uppstå. Djur i vården påverkar positivt på människans hälsa. Djurunderstödda interventioner är aktiviteter eller terapiformer som sjuksköterskan kan använda vid omvårdnad av barn med autismspektrumtillstånd. Syfte: Att beskriva hur sällskapsdjur påverkar samt upplevs påverka barn med autismspektrumtillstånd.

Kvinnor med ADHD - En studie om kvinnors erfarenheter och upplevelser av arbetslivet

Studiens syfte har varit att få insikt och kunskap om kvinnor med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) och vilka upplevelser och erfarenheter dessa kvinnor bär med sig av arbetslivet, samt deras olika strategier i arbetssituationer. För att få ett ytterligare perspektiv på de berörda kvinnornas situation på arbetsmarknaden, har syftet med studien även varit att undersöka hur en rehabiliteringsaktör ser på kvinnornas situation samt vilka stödinsatser som finns för den berörda gruppen. Som blivande Studie- och yrkesvägledare bedömer vi studiens ämne som viktigt, då vi anser att dessa kvinnor ska få det stöd de kan tänkas behöva på arbetsmarknaden. Vi menar också att det är en viktig samhällsekonomisk fråga. Eftersom kvinnor med ADHD är en grupp som hittills inte fått samma utrymme i forskningen som män med ADHD är detta ämne i hög grad aktuellt och relevant.

En islamofobs manifest? En psykobiografisk analys av Anders Behring Breivik, 2083 A European Declaration of Independence och händelserna i Oslo och på Utøya den 22 juli 2011

On July 22, 2011 a bomb detonated in the government building in central Oslo in Norway and eight persons died. Later that day, 69 people, most of them youths, were shot down and killed on the island of Utøya by a uniformed Norwegian man.The purpose of this study is to analyse Anders Behring Breivik's personality and explain why he became a killer. I have used a Psychobiographical narrative method, which serves to describe the mind of a human being, linking the mind to motives, scripts, unconscious ideas and personality.My primary sources are Breivik?s Manifest: 2083 A European Declaration of Independence and the inter-views with his father and stepfather, together with the Psychiatric Reports which were submitted to the District Court of Oslo. I have analysed in what way Breivik?s childhood influenced his behavior as an adult.

Språkutveckling och matematiska kunskaper hos andra språkiga elever i ett IV program.

Our work is based on a mathematics test which the students accomplished, interviews with student and teachers who are working on this program and the current literatures. The purposes of this work are to search the importance and the effect of the languages understanding in students learning of mathematic in the Individual high school curriculum. In total, sex students and three teachers took part in our study. Tow of the students is mother tongue language student and the remains are second language student. Our study should answer tow important questions:? Do the student in the Individual high school curriculum have the fundamental knowledge in mathematic?? How does the understanding of Swedish language effect in the understanding of the mathematic problems and in the students results in mathematic test?In order to answer those questions, the students have to complete a mathematic test that consists of four parts.

Vårdpersonals bemötande och attityder gentemot patienter med emotionell instabil personlighetsstörning : en litteraturöversikt

SAMMANFATTNINGBakgrundSymtom på emotionell instabil personlighetsstörning innefattar impulsivt beteende, affektiv instabilitet samt ofta självskadebeteende och suicidalitet. Personer med denna diagnos har visats uppleva ett negativt bemötande i sina kontakter med hälso- och sjukvården då de uppfattas som svårhanterliga av vårdpersonalen på grund av svårigheten att hitta rätt behandlingsmetod på rätt vårdnivå.SyfteAtt belysa vårdpersonalens bemötande av patienter med emotionell instabil personlighetsstörning (borderline personality disorder), både ur vårdpersonalens och patientens perspektiv.MetodEn litteraturöversikt med systematisk ansats presenteras i föreliggande studie. Femton artiklar inkluderades vilka svarade mot författarnas syfte att belysa vårdpersonalens bemötande av patienter med emotionell instabil personlighetsstörning. Resultatet baserades på vetenskapliga artiklar av både kvantitativ och kvalitativ metodik. Dessa artiklar granskades och analyserades av författarna för att svara mot den förväntade vetenskapliga kvalitet som erfordras för att säkerställa adekvat vetenskaplig nivå.ResultatResultatet visade att vårdpersonalen generellt uppvisar negativa attityder gentemot patienter med emotionell instabil personlighetsstörning, då de upplever dem som krävande och svårhanterliga.

?Vi måste alla lära oss mer? : En normkritisk studie om blivande specialpedagogers och speciallärares kunskaper om och syn på ADHD.

The most common neuropsychiatric diagnose among children and adolescents in Swedish schools today is Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Many of these pupils are in need of special support and it is therefore important that special teachers and special educational needs coordinators (SENCO:s) have the competence required to meet their needs. The purpose of this essay was to study special teacher and SENCO students? knowledge and attitudes regarding ADHD. This was done using a norm critical and gender perspective.

Kentucky Inventory of Mindfulness Skills: validering av den svenska översättningen och en studie av anhöriga till borderlinepatienter.

This paper has two parts. In the first part we analyse the Swedish translation of KIMS and we compare it with the American version that Baer and colleagues developed(Baer et al, 2004). Our focus is the factor structure, internal consistency, scale correlations and validity in relation to the already validated translation of the MAAS. The second part has three issues: Does a group of relatives to persons with borderline personality disorder differ from a group of university employees with respect to different aspects of mindfulness? What are the correlations between KIMS and the symptom measure BSI-GSI for the group of relatives? Has the Family Connections program had any effect on the degree of mindfulness for the group of relatives? 123 university employees answered the KIMS questionnaire.

Fysik genom musik : en introduktion av fysikaliska fenomen i förskolans vardag med stöd av ett arbetsmaterial och en lärarhandledning

Följande studie undersöker hur grundskolan bemöter elever med diagnosen Autism Spectrum Disorder (ASD). Här visas det vilka möjligheter det kan finnas för barnet med autism att bli rumsligt inkluderade i skolans verksamhet. Perspektivet är utifrån sju pedagogers erfarenheter och synsätt på inkluderingen av elever med autism. Två av pedagogerna har elever med autism inkluderade i klasserna medan pedagogerna i två andra verksamheter arbetar utifrån särskilda undervisningsgrupper som är knutna till skolan. Undersökningen fokuserar på pedagogernas erfarenheter av och synsätt på två olika typer av inkludering, pedagogisk respektive social inkludering.

Mätning i nätstationer - nyttor och problem

The purpose of this study has been to investigate advantages and problems with distributionsystem metering in substations. This report is a study in cooperation with Göteborg Energi.The analyses in this report are made for GENAB, a subsidiary company of Göteborg Energi.To analyse advantages and problems in advance is interesting information for GENAB. Theresult of the report could be based upon whether installation of metering in distributionsubstations will be implemented and in that case which kind of measurement that is relevant.The most relevant and strategic place to implement measurement is at the distributionsubstations on the secondary side (400V), this is due to the placement of the currenttransformers. The measurements in this study involve current, voltage, power, power factor,temperature, energy and power quality.Measuring instruments that are relevant to implement are intended to measure current,voltage, power, power factor, energy and, possibly, power quality in the same measuring unit.It is desirable to have a measuring instrument that measures both energy and power qualitybut since it is most often a cost question, it can be established that energy meters have a lowercost.Metering in distribution substations gives a better illustration of the power network. Thisresults in many advantages for GENAB.

Föräldrars reaktion och upplevelser efter beskedet att deras barn har ADHD/Downs syndrom.

Bakgrund: Downs syndrom är den vanligaste formen av kromosomförändring hos människan. En person med Downs syndrom har totalt 47 kromosomer istället för människans vanliga 46 och bär på en extra kromosom 21. ADHD står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder vilket innebär uppmärksamhetsstörning, koncentrationssvårigheter och planeringssvårigheter, nedsatt arbetsminne samt dålig tidsuppfattning.Syfte: Att få större kunskap om hur föräldrar upplevde och reagerade, när de blev informerade om att deras barn har Downs syndrom eller ADHD. Med större kunskap ökar vår och andras förståelse och därmed möjlighet till förbättrade relationer till både föräldrar och barn.Metod: Examensskrivarna har intervjuat tre föräldrapar vars barn har fått diagnosen ADHD och två föräldrapar som fått barn med Downs syndrom. Genom intervjuerna och dess svar har vi jämfört föräldrarnas eventuellt olika sätt att bearbeta sin sorgResultat och analys: En mamma hade bara negativa tankar kring dotterns diagnos ? Downs syndrom.

D för depression: Har D-vitamintillskott lindrande effekt på depressiva symptom? ? En systematisk översiktsartikel

Sahlgrenska AcademyAt University of GothenburgDepartment of internal medicine and clinical nutritionAbstractTitle: D for depression: Does vitamin D supplementation have apalliative effect on depressive symptoms? ? A systematic reviewAuthor: Emelie Nacksten and Lua Ferreira RangelSupervisor: Fredrik BertzExaminer: Ingrid LarssonProgramme: Dietician study programme, 180/240 ECTSType of paper: Examination paper, 15 hpDate: May 22th, 2013BackgroundDepression is one of the major diseases in the world and is ranked by the WHO as the leading causeof disability. Several studies suggest that there is a correlation between low s-25(OH)D levels and theoccurrence of depression. Current research has found enzymes required for synthesis of the active formof vitamin D and its receptors (VDR) in the brain. The potential role of the vitaminas a neuroactive steroid has resulted in an increased interest in investigating the role of vitamin D in thetreatment of depression.ObjectiveStudy the scientific evidence to determine if vitamin D supplementation can relieve depressive symptomsin adults.Search strategyThe literature search was conducted in the databases Scopus, Pubmed, Cochrane and PsychInfo.

Kvinnor med adhd och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa! En intervjustudie med narrativ ansats ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Denna studie fokuserar p? kvinnor med adhd (som ?r en f?rkortning av attention deficit hyperactivity disorder) och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa. Metoden ?r kvalitativ och har en narrativ ansats i analys och intervjuer. Intervjuerna genomf?rdes med vuxna kvinnor med diagnostiserad adhd.

<- Föregående sida 22 Nästa sida ->