Sök:

Sökresultat:

604 Uppsatser om Förtroende för revisorn - Sida 13 av 41

Varför vÀljer smÄ aktiebolag att behÄlla revisorn? : Efter avskaffande av revisionsplikten

Syfte: Uppsatsens syfte Àr att skapa en förstÄelse om varför smÄ aktiebolag vÀljer att behÄlla revisorn trots att de inte behöver det. ForskningsfrÄgan blir dÄ: Vad Àr de bakomliggande faktorerna till att företagaren vÀljer att behÄlla revision? Metod: Detta Àr en kvantitativ studie med kvalitativa inslag dÀr den vetenskapliga ansatsen bygger pÄ en deduktiv modell, vilket innebÀr att studien tar sin utgÄngspunkt i teorin för att sedan stÀllas mot den insamlande empirin. Empiriska data Àr av bÄde primÀr och sekundÀr karaktÀr. SekundÀr data har tillhandahÄllits av Bolagsverket medan primÀr data har samlats in via en enkÀtundersökning.

Förvaltningsrevision - En nödvÀndig tradition eller bör Sverige anpassa sig?

Bakgrund och problem:I Sverige har förvaltningsrevisionen varit lagstadgad sedan en lÄng tid tillbaka och Àr sÄledes en tradition. Denna del av revisionen Àr dock unik för Sverige och Finland och existerar ej nÄgon annanstans i vÀrlden. Revisionen syftar till att revisorn skall granska styrelsens och verkstÀllande direktörens förvaltning av bolaget för att undersöka om det föreligger nÄgon ersÀttnings-skyldighet gentemot aktieÀgarna. Revisionen utmynnar sedan i ett uttalande frÄn revisorn i frÄga om ledningen bör beviljas ansvarsfrihet eller inte. HuvudfrÄgan i uppsatsen Àr hur revisorerna ser pÄ förslaget om att avskaffa förvaltningsrevisionen? Syfte: Syftet med studien Àr att klarlÀgga vad en förvaltningsrevision innebÀr praktiskt samt vad ett slopande av förvaltningsrevision skulle innebÀra utifrÄn ett revisorsperspektiv.

Om revisorns externa skadestÄndsansvar gentemot tredje man

Culpabedömningen- Revisorns skadestÄndsansvar gentemot tredje man enligt ABL. För att skadestÄndsskyldighet skall intrÀda krÀvs det att skadan tillfogas uppsÄtligen eller av oaktsamhet genom övertrÀdelse av ABL, tillÀmplig lag om Ärsredovisning eller bolagsordning. NÀr det Àr frÄgan om det externa skadestÄndsskyldigheten mÄste man visa att revisorn har varit culpös genom att ha övertrÀtt nÄgon bestÀmmelse som har till syfte att skydda aktieÀgare eller annan. NÀr domstolen gör culpabedömning gÀllande revisorer Àr speciellt tvÄ rekvisit viktiga, 10 kap. 3 § ABL, gÀllande god revisionssed samt 10 kap. 30 § ABL som behandlar revisionsberÀttelser.

De nya regelverkens pÄverkan pÄ förvÀntningsgapet mellan revisorn och dess kund - en jÀmförelse mellan mindre och större företag

Efter de senaste Ă„rens redovisningsskandaler har revisorns roll uppmĂ€rksammats allt mer. Även det förvĂ€ntningsgap, vilket uppstĂ„r dĂ„ kundens förvĂ€ntningar inte stĂ€mmer överens med vad revisorn gör, har uppmĂ€rksammats mycket. De intrĂ€ffade skandalerna har gett upphov till flertalet regelĂ€ndringar i försöken att motverka att fler skandaler intrĂ€ffar. Syftet Ă€r dĂ€rför att beskriva hur förĂ€ndringar i regelverken pĂ„verkar revisorns roll, redovisningen samt förvĂ€ntningsgapets storlek. En jĂ€mförelse mellan större och mindre företag görs för att skildra om förvĂ€ntningsgapet skiljer sig nĂ„got Ă„t i detta hĂ€nseende.Studien genomförs som en kvalitativ studie i form av nio personliga intervjuer.

RĂ€ttsfallet Prosolvia -Är revisorsuppdraget rĂ€ttsĂ€kert för bolagets intressenter?

Bakgrund och problem: Under 2000-talet intrÀffar flera olika internationellaföretagsskandaler, som fÄr stor uppmÀrksamhet och genomslagskraft i medierna. I Sverigeuppdagas under samma period det unika och utdragna rÀttsfallet Prosolvia, vilket har kommitatt bli ett av Sveriges största ekobrottsmÄl. Det intressanta i Prosolvia fallet Àr att man gör ensÀrskillnad pÄ bolagsledningens ansvar och revisorns ansvar. RÀttsfallet Àr Àven intressant pÄsÄ vis att mÄlet kom att delas i tvÄ riktningar, ett brottmÄl och ett skadestÄndsmÄl. BrottmÄlethar vunnit laga kraft och skadestÄndsmÄlet Àr i dagslÀget i process.

EfterfrÄgan pÄ revisionsersÀttande tjÀnster vid ett avskaffande av revisionsplikten

FrÄgan om revisionspliktens vara eller icke vara har sedan en tid tillbaka varit ett omdebatterat Àmne i Sverige och i de övriga nordiska lÀnderna. Enligt EG:s fjÀrde bolagsdirektiv Àr revision ett krav i alla aktiebolag inom EU. MedlemslÀnderna har dock rÀtt att undanta mindre aktiebolag frÄn kravet pÄ att deras rÀkenskaper skall granskas av en kompetent yrkesman. De flesta medlemslÀnderna utnyttjar idag undantaget, men i Sverige har regeringen beslutat att ha kvar revisionsplikten i samtliga aktiebolag. Svenskt NÀringsliv Äterupptog senast debatten, med ambitionen att avskaffa revisionsplikten för de sÄ kallade mikrobolagen.

Hur sover en revisorsassistent gott om natten? : En studie om hur revisorsassistenter blir komfortabla med revisionen.

SamhÀllet Àr beroende av att revisorer genom sin granskning ökar trovÀrdigheten för företags finansiella rapporter, detta har lett till att revision kommit att beskrivas som en komfortskapande process. DÄ det Àr revisorn som bedömer huruvida den redovisade informationen Àr fri frÄn vÀsentliga felaktigheter Àr det viktigt att revisorn upplever komfort under ett revisionsuppdrag. Tidigare studier har visat att interaktioner inom revisionsteamet Àr en förutsÀttning för att komfort ska kunna spridas. Det Àr revisorsassistenterna som utför en stor del av granskningen och deras arbete ligger sedan till grund för det slutliga revisionsutlÄtandet. Eftersom revisorsassistenter ofta har begrÀnsad kunskap och erfarenhet av revision har denna studie undersökt hur revisorsassistenter upplever att interaktioner med överordnade kollegor pÄverkar deras komfort under ett revisionsuppdrag.

Revisionspliktens avskaffande ? en osÀker framtid för revisorn?

Utredningen kring avskaffandet av revisionsplikten har i början av april 2008 blivitpresenterad för den svenska regeringen. I denna utredning föreslÄs det grÀnsvÀrden som ipraktiken innebÀr att 96 procent av alla aktiebolag i framtiden kan vÀlja bort revisorn ochrevisionen, sÄ som den ser ut idag. RevisionsbyrÄer stÄr inför en stor omstÀllning dÀrABL och revisionsplikten omfattar alla aktiebolag i Sverige och en stor del av dessabolag kommer i framtiden kunna vÀlja bort revisionen vilket innebÀr att revisorernas rollkan förÀndras efter avskaffandet.Undersökningen Àr halvdeduktiv dÀr författarna har haft utgÄngspunkt i teorin som stödtill intervjuerna med respondenter som pÄverkas av förÀndringen. Författarnas syfte medundersökningen Àr att ta reda pÄ vilka konsekvenser och förÀndringar kan komma attpÄverka revisionsyrket i Sverige. Uppsatsen har en bred empirisk undersökning sombestÄr av intervjuer med revisorer, banker och skatteverket.

Revisorns granskning och rapportering av intern kontroll : Inom ramen för Svensk kod för bolagsstyrning

Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka hur den externa revisorn önskar att styrelsens rapport angĂ„ende den interna kontrollen ska granskas, samt hur denna granskning ska rapporteras. MĂ„let Ă€r att utveckla ett förslag med egna modeller för hur den externa revisorns granskning och rapportering kan utformas inom ramen för Svensk kod för bolagsstyrning. Uppsatsens huvudfrĂ„ga Ă€r: Hur vill de externa revisorerna, i rollen som utförare av tjĂ€nsten, att granskningen och rapporteringen angĂ„ende styrelsens rapport betrĂ€ffande den interna kontrollen ska utformas? Vi har anvĂ€nt oss av en kvalitativ metod i uppsatsen. Den empiriska undersökningen bygger pĂ„ fem intervjuer med auktoriserade revisorer frĂ„n de fyra största revisionsbyrĂ„erna; Deloitte, Ernst & Young, KPMG och Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

RevisionsberÀttelsen : -enskilda anvÀndares uppfattningar

RevisionsberÀttelsen Àr ett standardiserat dokument dÀr revisorn presenterar de resultat som framkommit i revisionen. Syftet med revisionsberÀttelsen Àr att ge företagets finansiella information en ökad trovÀrdighet och utgör tillsammans med Ärsredovisningen ett underlag för beslutsfattande rörande företaget. Utan revisionsberÀttelsen Àr det svÄrt för anvÀndare av Ärsredovisningen att avgöra om den Àr fullstÀndig och rÀttvisande. Uppsatsens syfte Àr att genom enskilda anvÀndares uppfattningar synliggöra och ge en djupare förstÄelse för revisionsberÀttelsens betydelse för anvÀndarna. Uppsatsen behandlar Àven revisionsberÀttelsens betydelse för anvÀndarnas förtroende till företaget.

VÀsentlighetstalet - Ett fritt spelrum för revisorerna : En studie om hur revisionskvalitén pÄverkas vid den subjektiva bedömningen av vÀsentlighetstalet

Sammanfattning VÀsentlighetsbedömningen Àr en central del i revisionsprocessen och reglerna kring vÀsentlighet finns sammanfattade i ISA, Internationella revisionsstandarderna. Revisorn skall i det inledande arbetet faststÀlla ett övergripande vÀsentlighetstal. Det Àr upp till den enskilde revisorn att bedöma vilket vÀsentlighetstal som skall gÀlla. Det övergripande vÀsentlighetstalet beskriver det sammanlagda beloppsfel en revisor kan godkÀnna utan att behöva lÀmna en oren revisionsberÀttelse. Bedömningarna kring vÀsentlighetstalet beror slutligen pÄ revisorns egen fingertoppskÀnsla.

Revisorns pÄverkan pÄ organisationen

Revisorn pÄverkar organisationen inom ramen för revision. PÄverkan kan utryckas sÄ vÀl av-siktligt som oavsiktligt. Det avsiktliga kan presenteras genom att revisorn rekommenderar en viss redovisningsmetod, hur lagervÀrderingen skall utföras eller hur den interna kontrollen skall genomföras. Detta till skillnad frÄn den oavsiktliga som kan kÀnnetecknas av att en or-ganisation utformar redovisningen för möjlighet till revidering. Syftet med uppsatsen Àr att förklara de faktorer som har en inverkan pÄ revisorns pÄverkan pÄ organisationen.

FörvÀntningsgapet - Massmedias inverkan pÄ förvÀntningarna mellan klienter och revisorer

Regler och lagar som hanterar revision har över tiden modifierats i syfte att undanröja sannolikheten för att skandaler och oegentligheter skall intrÀffa pÄ nytt. Dessa regelförÀndringar har bidragit till att revisorns roll förÀndrats under det senaste Ärhundradet. Vad sedan klienter har för bild av revisionen samt vad revisorn i sitt arbete Àmnar utföra kan influeras av den makt som massmedia utövar. I takt med detta Àr det inte förvÄnansvÀrt att det uppstÄr vanförestÀllningar gÀllande vad revisionen egentligen innefattar samt vad klienten förvÀntar att revisorn skall leverera eller hur revisorn uppfattar klientens förestÀllningar om vad revisionen syftar till. NÀr sedan massmedias rapportering och inflytande stÀndigt tilltar, hur pÄverkas dÄ förvÀntningarna mellan revisorer och klienter? Syftet med studien Àr att skapa förstÄelse för vilken pÄverkan massmedia kan ha pÄ förvÀntningsgapet mellan klienter och revisorer.

FörvÀntningsgapet : "Kommunicera bör man, annars dör man"

FörvÀntningsgapet kan definieras som en skillnad mellan vad kunderna förvÀntar sig av revisorn och vad denne faktiskt levererar. Gapet har funnits lika lÀnge som revisionen men har uttalat varit ett problem sedan 1970-talet. DÄ revisionen till viss del kan sÀgas vara efterfrÄgestyrd idag har mÄnga revisionsbyrÄer genomgÄtt ett omstÀllningsarbete som innebÀr att stora satsningar har gjorts pÄ tjÀnsterna redovisning, skatterÄdgivning och affÀrsrÄdgivning. BÄde i stora och smÄ företag uppstÄr ibland situationer dÀr uppdragsgivaren och uppdragstagaren har olika förvÀntningar pÄ tjÀnsterna som köps in. Detta beror mÄnga gÄnger pÄ en brist i kommunikationen och nÀr förvÀntningarna inte infrias och förvÀntningsgapet uppstÄr uttrycks besvikelsen vanligtvis i form av invÀndningar mot prissÀttningen.

Revisorns oberoende : - En studie av förebyggande ÄtgÀrder vid beroendesituationer

De senaste Ärens skandalaffÀrer sÄsom Enron, Ahold, Parmalat och WorldCom ledde till att allmÀnhetens förtroende för finansmarknaden försÀmrades. Den internationella debatten om hur man skall Äterskapa förtroendet har dominerats av hur man skall öka tilltron till revisionen. En viktig faktor för att uppnÄ förtroendet Àr revisorns oberoende gentemot sina klienter. I vÄr uppsats kommer vi att fokusera oss pÄ revisors oberoende och ÄtgÀrder som kan vidtas för att kunna stÀrka detta oberoende. Syftet med denna studie Àr att undersöka vilka förebyggande ÄtgÀrder som skulle kunna stÀrka revisors neutrala stÀllning vid uppkomsten av beroendesituationer.

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->