Sök:

Sökresultat:

241 Uppsatser om Förstärkta gymnasieprogram - Sida 2 av 17

En lÀrares kommentarer av elevtexter

Uppsatsens undersökning bygger pÄ hur en manlig gymnasielÀrare kommenterar elevarbetenur ett genusperspektiv. Tidigare forskning visar att det finns en tendens att pedagoger bemöter pojkar och flickor olika. Resultatet av undersökningen Àr baserat pÄ 24 elevuppsatser, skrivna av gymnasieelever, med bifogade lÀrarkommentarer. Studien lÀgger Àven stor vikt pÄ huruvida lÀraren bedömer elevtexter olika, beroende pÄ vilket program eleverna studerar vid. Elevuppsatserna hÀrstammar frÄn tvÄ gymnasieprogram, dÄ 13 stycken kommer frÄn ett teoretiskt program och 11 stycken frÄn ett yrkesförberedande program.

Motivation pÄ hantverksgymnasium

SAMMANFATTNING Titel: Motivation pÄ hantverksgymnasium. Författare: Stefan Erlandsson och Grete Hallum. VÄr studie bygger pÄ kvalitativa intervjuer frÄn hantverksprogrammet, inriktning glas. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ varför eleverna har sökt sig till en sÄ pass udda utbildning samt vad de tycker pÄverkar deras motivation till lÀrande i skolan. För att nÄ detta mÄl genomförde vi en intervjustudie baserad pÄ sex elevers yttranden samt en litteraturstudie för att fÄ en bild av vad tidigare forskning skrivit om elevers val av gymnasieprogram och deras motivation i skolan.

Sociala kategorier och stereotypa uppfattningars inverkan vid bedömning av gymnasieelever

Stereotypa uppfattningar om mĂ€nniskor grundar sig pĂ„ egenskaper somassocieras med sociala kategorier. Denna tillhörighet ger olikareferenspunkter, sĂ„ kallade standards, vid bedömning av andra. UtifrĂ„nteorin om shifting standards och antagandet att gymnasieprogram kan sessom sociala kategorier, undersöktes om och hur bedömningar av elever frĂ„nolika typer av gymnasieprogram varierade och pĂ„verkades. Åttiotrepersoners enkĂ€tsvar som analyserades. Antingen bedömdes en typisk elevsamt en specifik elev, eller enbart en specifik elev, frĂ„n ett studie- elleryrkesförberedande program.

Vad har betydelse vid lÀrarens urval och avgrÀnsningar av ÀmnesinnehÄllet i historia pÄ gymnasiet? : ? En kvalitativ studie om lÀrarens tankesÀtt angÄende ÀmnesinnehÄllet pÄ ett gymnasieprogram med tematisk inriktning

Syftet i föreliggande studie Àr att fÄ en ökad förstÄelse för hur lÀrare planerar och genomför undervisningen pÄ ett gymnasieprogram med tematiskt upplÀgg för att göra den begriplig och intressant för eleverna. Syftet Àr ocksÄ att fördjupa förstÄelsen för hur lÀrarens planering och utvÀrdering sker utifrÄn deras egna intressen, lÀroplanen, kursplanen samt de nationella och lokala mÄlen. Eftersom det Àr lÀrarens tankesÀtt och planering som skall undersökas sÄ har jag valt att göra en kvalitativ studie i form av intervju. Resultatet visar att lÀraren har betydande ambitioner pÄ att fokusera pÄ eleven och involvera eleven i planeringen. I och med lÀrarens möjlighet att tolka kursplanen sjÀlvstÀndigt tillsammans med den lokala kursplanens stora betydelse sÄ finns det bra möjligheter att implicera eleverna i planeringen och pÄ sÄ sÀtt öka samspelet mellan lÀraren, eleven och ÀmnesinnehÄllet..

Vilken roll spelar datorn? : Gymnasieelevers anvÀndning av datorer i skolarbetet pÄ olika gymnasieprogram

Syftet med denna studie Àr att kartlÀgga gymnasieelevers anvÀndning av datorer i skolarbetet med olika Àmnen pÄ ett yrkesprogram och tvÄ högskoleförberedande program. Kontext för studien Àr en centralt belÀgen kommunal gymnasieskola, i en mindre kranskommun grÀnsande till en storstadsregion i Mellansverige. Datainsamlingen bestÄr av en kvantitativ fallstudie med enkÀt som datainsamlingsmetod. Det empiriska underlaget omfattar 50 enkÀter och respondenterna Àr elever i gymnasiets Ärskurs tre, frÄn nÄgra av den undersökta skolans olika gymnasieprogram. Studien avser jÀmföra vad elever pÄ ett fordonsprogram, ett samhÀllsvetenskapligt program och ett tekniskt program anvÀnder datorer till i olika skolÀmnen, dÀribland svenska, engelska och matematik.

UrsprungsmÀrkt : En studie om konsumenters betalningsvilja fo?r ursprungsma?rkta livsmedelsvaror

This bachelor thesis argues for consumers' views on origin labeling effect and their willingness to pay for goods with this kind of label. The purpose of this study is to analyze the factors that influence and to measure willingness to pay for a national origin labeled product previously only competeing with a less expensive conventional product, when a further regional product is introduced in the purchasing decisions of consumers. This is achieved by testing whether Simonson's (1989) theory of the compromise effect is applicable to increase consumers' willingness to pay for eco-labeled food products. The factors affecting the willingness to pay; trust in eco- label, opinions about the products of their own nation and the surrounding region. Furthermore presents theory about what underlying the consumer consumption choices.In order to achieve credible results 240 respondents have participated in a questionnaire survey.

Elevers hÀlsokunskaper i idrott och hÀlsa : En enkÀtstudie om hur elever pÄ tre olika gymnasieprogram vÀrderar sina kunskaper i hÀlsa

Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur elever vid tre olika gymnasieprogram vÀrderar sina kunskaper i ?hÀlsa? utifrÄn en lokal tolkning av betygskriterier för kursen Idrott och hÀlsa A. En kvantitativ undersökning gjordes med hjÀlp av en enkÀtstudie och det insamlade datamaterialet behandlades sedan statistiskt via PASW (SPSS). Eleverna ansÄg sig ha relativt mycket kunskap inom sju utvalda moment i hÀlsa, dock indikerades skillnader i kunskapsnivÄn mellan de olika gymnasieprogrammen. Elevernas uppskattade hÀlsokunskap stÀmde vÀl överens med elevernas uppskattade slutbetyg.

"Tjejigt och killigt - allting Àr inriktat till nÄgot" - en studie om könskodning pÄ gymnasieskolans program

I vÄrt examensarbete har vi undersökt könskodning i gymnasieskolan för att tydliggöra hur det uttrycks. Utöver detta har vi valt att titta nÀrmare pÄ hur ungdomar och studie- och yrkesvÀgledare uppfattar detta fenomen samt hur könskodningen pÄverkar ungdomarna. Bakgrunden till detta arbete grundar sig pÄ vÄra praktikerfarenheter dÀr vi kommit i kontakt med könskodning och blivit uppmÀrksammade pÄ detta Àmne av frÀmst vuxna i skolvÀrlden. Ungdomarnas erfarenheter och upplevelser av könskodning av gymnasieprogram Àr ett outforskat Àmne vilket motiverade oss att forska inom Àmnet med sÀrskild fokus pÄ ungdomarna. I vÄr undersökning har vi frÀmst utgÄtt frÄn Hirdmans genusteori. Vi har genomfört tvÄ fokusgruppsintervjuer i tvÄ könsdominerade klasser; en manlig och en kvinnlig.

Betyg och prestation : En jÀmförande enkÀtundersökning utifrÄn ett elevperspektiv

Uppsatsens syfte Àr att undersöka elevers tankar och ambitioner kring den egna prestationen och betydelsen av betyg ur ett elevperspektiv. VÄrt syfte Àr ocksÄ att verifiera tÀnkbara skillnader mellan de bÄda skolorna som ingÄr i undersökningen.Materialet bestÄr av en enkÀtundersökning genomförd av 100 elever i Är nio frÄn den aktuella undersökningsgruppen i Mellansverige. Resultatet visar att eleverna tycker att betygen Àr centrala och anser framför allt att det Àr viktigt vilka betyg de fÄr för att kunna söka till ett visst gymnasieprogram. Majoriteten tycker att de presterar bra men skulle kunna prestera mer om de orkade/var motiverade. MÄnga skulle anstrÀnga sig mer för att fÄ högre betyg om lÀraren gav tydliga instruktioner.

Motivation i skolan. Kan en mer verklighetsnÀra undervisning höja motivationen för eleverna i de yrkesinriktade programmen?

Bengtsson Catarina & MÄnsson Jouko. (2005). Motivation i skolan. Kan en mer verklighetsnÀra undervisning höja motivationen för eleverna i de yrkesinriktade programmen? (Motivation at school.

Är attityder till reklam kring skönhetsprodukter beroende av sjĂ€lvkĂ€nsla?

Denna undersöknings syfte Àr att studera om attityden till reklamens tvÄ informationstyper skiljer sig Ät. De tvÄ informationstyperna Àr individeffekterna och produktegenskaperna. Det var Àven intressant att se om attityder till reklam för skönhetsprodukter Àr beroende av sjÀlvkÀnslan och om individers attityd till reklam beror pÄ vilket gymnasieprogram de lÀser. I undersökningen deltog 60 försökspersoner som lÀser pÄ gymnasiet. Av de 60 deltagarna lÀser 30 pÄ det naturvetenskapliga programmet och resterande 30 pÄ det samhÀllsvetenskapliga programmet med inriktningen ekonomi.

Undervisning pÄ förstÀrkta program för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar - Ätta pedagogers röster om didaktisk anpassning

Titel: Undervisning pÄ förstÀrkta gymnasieprogram för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar ? Ätta pedagogers röster om didaktisk anpassning (Teaching at Enhanced Upper Secondary School Programmes for Pupils with Neuropsychiatric Disorders ? Eight Pedagogues? voices about Didactic Adaptation) Författare: Karin Wisti Typ av uppsats: Examensuppsats, avancerad nivÄ (15hp) Handledare: Barbro Bruce, Examinator: Marie Leijon Program: Specialpedagogprogrammet vid Malmö Högskola Datum: 2011-05-25 Denna kvalitativa studie Àr ett försök att fÄnga in och beskriva de diskurser som rÄder bland lÀrare som undervisar pÄ förstÀrkta gymnasieprogram för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar. Genom att i fokusgruppintervjuer lyssna till och försöka förstÄ pedagogernas förhÄllningssÀtt och den rÄdande diskursen pÄ fyra verksamheter har jag försökt bidra med kunskap om didaktisk anpassning och ökad förstÄelse för hur elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar kan ges möjlighet att prestera utifrÄn faktisk förmÄga i gymnasieskolan, oavsett valt program och skola. Studien pekar pÄ att det rÄder en relativt stor samstÀmmighet i de diskurser som ligger till grund för de didaktiska anpassningar de intervjuade pedagogerna gör i sitt arbete med eleverna pÄ de fyra verksamheterna. Pedagogernas förhÄllningssÀtt prÀglas av kunskap om vilka hinder neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar kan innebÀra för eleverna.

NÀr det hÀlsosamma blir ohÀlsosamt : En kvantitativ undersökning om förekomsten av Ortorexi bland Ärskurs 3-elever

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med den hÀr studien var att undersöka samt jÀmföra förekomsten av ortorexi och ortorektiska tendenser hos Ärkurs 3-elever pÄ idrotts/hÀlsoinriktade och samhÀllsvetenskapliga gymnasieprogram. Dessutom ska skillnader mellan könen kartlÀggas.Hur stor Àr förekomsten av kostfixering och trÀningsberoende hos eleverna?Hur stor Àr förekomsten och könsskillnaden av Ortorexi samt ortorektiska tendenser hos eleverna?Hur skiljer sig förekomsten av Ortorexi och ortorektiska tendenser mellan de tvÄ gymnasieprogrammen?MetodDetta Àr en kvantitativ studie dÀr enkÀtundersökning tillÀmpades vid insamling av data. Urvalet bestod av totalt 100 elever fördelat pÄ fyra st klasser och tvÄ olika gymnasieskolor inom Stockholms lÀn. EnkÀten bestod av bakgrundsfrÄgor, frÄgor om fysisk aktivitet och tvÄ olika mÀtinstrument.

Adjustment makes a difference

Denna undersökning handlar om individuellt alternativ som gymnasieprogram och elever med ADHD. Syftet med undersökningen Àr att fÄ kunskap om vad ett individuellt alternativ för elever med neuropsykiatriska funktionshinder pÄ gymnasiet innebÀr samt hur vÀgledare och elever upplever programmet utifrÄn begreppen kÀnsla av sammanhang och stigmatisering. VÄra frÄgestÀllningar Àr: 1)Vad kan ett individuellt alternativ för elever med neuropsykiatriska funktionshinder innebÀra? 2) PÄ vilket sÀtt kan skolgÄngen anpassas för eleverna som gÄr pÄ individuellt alternativ för elever med neuropsykiatriska funktionshinder? 3) Hur kan vÀgledare arbeta med elever pÄ ett individuellt alternativ? 4) Hur kan elever uppleva det att gÄ pÄ programmet utifrÄn begreppen stigmatisering och kÀnsla av sammanhang? Vi anvÀnder oss av Goffmans teori om stigmatisering och Antonovskys teori om KASAM; kÀnsla av sammanhang. Vi har valt dessa teorier för att vi tycker att begreppen stigmatisering och KASAM Àr viktiga för personer med ADHD.

Varför vÀljer elever att söka maskinprogrammet?

Abstract The main aim for this research is to come to an understanding for why young people choose to apply for the machine program when the time comes for the students to make their choice of upper secondary school program. The second aim for this research is to try and come to an understanding on how to make the machine program more interesting for future students to apply to.  The method of this research is quality method with the usage of interviews. With a total of six students in the first grade going on a school in the middle part of the country I tried to get answers to my questions. There are many things that affect students when they are facing what gymnasium program to choose and a very common answer by students in this study is that friends and work after school are some of the reasons for why students choose, for example, the machine program. The study also shows that parents has less influence of the students choice of gymnasium program and in fact, all students in this study made the choice to pick the machine program as their gymnasium program, but not always the machine program as their first choice. With the comparison of similar studies with my study the results are often in line with what other scientist have come up with.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->