Sök:

Sociala kategorier och stereotypa uppfattningars inverkan vid bedömning av gymnasieelever


Stereotypa uppfattningar om människor grundar sig på egenskaper somassocieras med sociala kategorier. Denna tillhörighet ger olikareferenspunkter, så kallade standards, vid bedömning av andra. Utifrånteorin om shifting standards och antagandet att gymnasieprogram kan sessom sociala kategorier, undersöktes om och hur bedömningar av elever frånolika typer av gymnasieprogram varierade och påverkades. Åttiotrepersoners enkätsvar som analyserades. Antingen bedömdes en typisk elevsamt en specifik elev, eller enbart en specifik elev, från ett studie- elleryrkesförberedande program. Hypotesen var att en aktiverad effekt av engenerell standard för en programtyp skulle skilja sig åt mellanprogramtyperna. Det fanns en signifikant skillnad i uppfattning om dentypiska eleven från respektive programtyp. Dock fanns inga signifikantaskillnader kring den specifika eleven mellan programtyperna och såledesaktiverades ingen effekt av standarden.

Författare

Karin Riddersporre

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Sektionen för Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..