Sök:

Sökresultat:

1148 Uppsatser om Förstärkt verklighet - Sida 2 av 77

Flerkanalspubliceringens medielogik ? vision eller verklighet?

Titel: Flerkanalspubliceringens medielogik - Vision eller verklighet?Författare: Katarina Gregner och Johanna WedinUppdragsgivare: Retriever SverigeKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskapvid institutionen för journalistik medier och kommunikation,JMG, Göteborgs universitet.Termin: VÄrterminen 2010Handledare: Oscar WestlundSidantal: 35, exklusive bilagorSyfte: Syftet Àr att undersöka i vilken mÄn dagstidningar parallellpublicerar innehÄllet via pappers ? och webbtidningenMetod: Kvantitativ innehÄllsanalysMaterial: Artiklar ur Göteborgs-Posten under april mÄnad 2003 och 2010Huvudresultat: De huvudsakliga resultat som framkommit av undersökningen Àr attfrÄn Är 2003 till Är 2010 har parallellpubliceringen av lokala nyheterökat. Vidare visar resultaten pÄ att det Är 2010 Àr betydligt fler artiklar som parallellpubliceras med olika rubrik och innehÄll..

Du och jag i ett socialt samspel : En vision eller verklighet?

Titeln pÄ arbete Àr; Du och jag i ett socialt samspel, en vision eller verklighet?Syftet med detta arbete Àr att undersöka om individintegrerade elever Àr en del av helheten i klassen sett ur ett socialt perspektiv. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod, det vill sÀga att vi har gjort en intervjuundersökning som ligger till grund för resultatet och diskussionen. Vi har anvÀnt oss av teoretikern Vygotskij samt den socialpsykologiska teorin.I resultatet har vi kommit fram till slutsatser som pekar mot att den individintegrerade eleven inte Àr en del av helheten i klassen sett ur ett socialt perspektiv. Det framkommer i resultatet att lÀrarna anser att de behöver mer resurser i sitt arbete med individintegrerade elever för att kunna frÀmja den sociala gemenskapen.

FrÄn vision till verklighet? - en studie av tvÄ skolors arbete med medier

I dagens visuella samhÀlle Àr det medierna som skapar och förstÀrker förestÀllningar om vad som Àr rÀtt och fel, manligt eller kvinnligt, naturligt och onaturligt. Skolans styrdokument betonar vikten av arbete med medier i grundskolan. Syftet med denna studie Àr att fÄ en inblick i hur lÀroplanens och kursplanernas intentioner med medieundervisning i grundskolan kan omsÀttas i praktiken. Min empiriska undersökning grundar sig i observationer och intervjuer med lÀrare pÄ tvÄ skolor som har valt att satsa pÄ en utveckling med hjÀlp av mediearbete. Den problematik som finns kring medieundervisning gÄr att utlÀsa Àven pÄ dessa skolor.

Upplevd realism i dokusÄpans verklighet : En studie om hyperrealitet i Expedition: Robinson

Denna uppsats studerar dokusÄpan Expedition: Robinson som exempel pÄ en hyperrealitet. Syftet Àr att förtydliga betydelsen av hyperrealitet som teoretiskt begrepp pÄ ett svenskt sammanhang. Uppsatsen börjar dÀrför med en introduktion av Jean Baudrillards teori om hyperrealitet och dÀrefter en fördjupning i dokusÄpagenrens historia, innan dokusÄpans bemötande i pressen analyseras. Uppsatsen argumenterar för att det finns ett nÀra samband mellan dokusÄpan som medialt fenomen och hyperrealiteten som teoretiskt begrepp, dÄ bÄda Àr fiktioner som utger sig för att vara verkligheter: hyperrealitet Àr ett slags overklighet som ger intryck av förhöjd verklighet och dokusÄpa Àr ett programkoncept som pÄstÄs visa verkligheten men egentligen konstruerar den.Uppsatsen undersöker hur och vad produktionen av dokusÄpan betonar som ?verklighet?, dvs.

Verklighetsförankringen i gymnasieskolans matematiklÀroböcker, The reality in mathematics textbooks for upper secondary school

I detta arbete har textuppgifter i fyra vanligt förekommande matematiklÀroböcker Àmnade för gymnasieskolans kurs Matematik A undersökts. Syftet med undersökningen har varit att ta reda pÄ hur dessa uppgifter knyter an till verkligheten. Som undersökningsmetod valdes textanalys med utgÄngspunkt frÄn ett antal egenformulerade analysfrÄgor, inspirerade av den litteratur som jag tagit del av. Resultatet av textanalysen visar att det Àr en förhÄllandevis liten andel av lÀroböckernas textuppgifter som har en trovÀrdig förankring i verkligheten, dÀr endast ett fÄtal av dessa beskriver en situationskontext som kan relateras till elevernas verklighet. En viktig slutsats som kan dras av detta resultat Àr att det finns en konflikt mellan de mÄl som stÄr skrivet i de nationella styrdokumenten och innehÄllet i lÀroböcker som anvÀnds i matematikundervisningen..

Alla kollar pÄ det och kollar man inte pÄ det sÄ har man ÀndÄ koll pÄ det : En publikundersökning om följare till Paradise Hotel och deras uppfattning kring seriens verklighet

Syfte och frÄgestÀllningar: Genom en publikstudie undersöka i vilken utstrÀckning följare av reality serien Paradise Hotel uppfattar deltagarna och deras relationer som verkliga. I vilken utstrÀckning uppfattar publiken deltagarna och deras relationer som Àkta och verkliga? Hur uppfattar publiken deltagarnas beteende samt agerande i den iscensatta miljön de befinner sig i? Metod och material: Studien Àr gjord som en kvalitativ publiksstudie dÀr det empiriska materialet bestÄr av fyra stycken inledande intervjuer som sedan följs av tvÄ fokusgrupper med fyra deltagare i respektive grupp. Materialet transkriberas, kodas och tolkas utifrÄn Ervin Goffman dramaturgiska perspektiv. Huvudresultat: Efter genomförda fokusgrupper kan slutsatser dras kring den verklighet följare av Paradise Hotel upplever.

Uppdrag och verklighet : En studie om uppdragsbeskrivningens inverkan pÄ chefskapet.

Lindblom, C. och Skoog, D. (2008) Uppdrag och verklighet - En studie omuppdragsbeskrivningens inverkan pÄ chefskapet.C-uppsats i sociologi.Högskolan i GÀvle, institutionen för vÄrdvetenskap och sociologi.Undersökningens syfte var att undersöka om verksamhetschefer upplever att deras uppdragsbeskrivning stÀmmer överens med det dagliga arbetet inom verksamheten samt om uppdragsbeskrivningen inverkar pÄ deras yrkesroll som verksamhetschef inom ordinÀrt boende, hemtjÀnst.Undersökningen utgjordes av en kvalitativ studie i form av intervjuer.Antal informanter som deltog i studien var fyra verksamhetschefer inom ordinÀrt boende inom OmvÄrdnad GÀvle. Resultatet visade att verksamhetscheferna inte upplevde att uppdragsbeskrivningen motsvarade vad de utförde i det dagliga arbetet i verksamheten. Uppdragsbeskrivningens inverkan pÄ ledarskap respektive chefskap upplevdes som viktig,dock upplevde inte cheferna att den var uppdaterad.

FrÄn verklighet till "verklighet"

Examensarbetet har gjorts inom temat innovation. Syftet var att utifrÄn teorin se hur en innovationsprocess kan gÄ till inom en offentlig sektor och jÀmföra denna med hur Svenska institutet gick tillvÀga för att skapa Second House of Sweden. FrÄgor vi stÀllde oss var hur processen gick tilll och vilka konsekvenserna blev av den fÀrdiga ambassaden. Efter en kvalitativ undersökning och en analys av det insamlade materialet kom vi fram till att en innovationsprocess inte behöver ha nÄgon konkret början och slut. En innovation kan uppstÄ i ett samspel av adoptering- och genereringsprocessen.

FLYKTEN FR?N VARDAGEN. Om fantasy, eskapism och verklighet

This paper investigates the relations between the fantasy genre and the phenomena of escapism. It also delves into the factors which motivates consumption of various fantasy mediums. This is done through interviews with six different fantasy-consumers, along with two observations; of which one is performed at a science fiction convention and the other at a table-top role playing game. The study resulted in a basic understanding of escapism ? it is not limited to the fantasy genre, and fantasy consumers do not deny that fantasy is a form of escapism.

Möjligheter och risker med IT outsourcing

Den föreliggande texten Àr en utifrÄn ett socialkonstruktionistisk och relativistiskt perspektiv baserad undersökning av relativismens och realismens skilda ontologier. Texten argumenterar för giltigheten i en socialkonstruktionistisk förstÄelse av det sociala och framvisar ett antal framtrÀdande problem med realismens Weltanschauung. Relaterat till detta behandlas en diskursteoretisk  syn pÄ sociala fenomen tillsammans med etnometodologiskt och foucauteanskt inriktade perspektivs olika uppfattningar om valet av relevant kontext vid samhÀllsvetenskapliga analyser. Vidare genomförs en diskurspsykologisk lÀsning av en tidsskriftsartikel, en lÀsning som framför allt exemplifierar problematiken med realismens konstruktion av verkligheten som objektiv och sjÀlvframtrÀdande. Slutligen görs i textens avslutande del ett försök att fördjupa den socialkonstruktionistiska kritiken av realismen, framför allt i syfte att antyda en möjlighet att bryta dualismen autonom verklighet?konstruerad verklighet samt utstaka riktningen för en motsÀttningarnas sociologi..

Bli hÀlsosam och smal och passa in i dagens medieideal

Massmedia har en stor roll i dagens förmedling av hÀlsobudskap och Àr ett organ som nÄr ut till en stor population. MÄnga av de hÀlsobudskap som presenteras handlar om trÀning och fysisk aktivitet och genom medias sÀtt att framstÀlla detta skapas ideal och normer inom Àmnet. Vi anser det dÀrför vara viktigt att undersöka hur trÀning framstÀlls i ett trÀningsmagasin. Syftet med studien Àr att beskriva och analysera hur texter om trÀning framstÀlls utifrÄn diskurser och hur budskap framstÀlls i trÀningsartiklar ur ett trÀningsmagasin. För att göra detta tillÀmpades socialkonstruktivistisk teori och kritisk diskursanalys.

Äldre personers upplevelser av delirium: En litteraturstudie

Delirium Ă€r vanligt bland Ă€ldre personer som vĂ„rdas pĂ„ sjukhus. Att drabbas av delirium har ofta konsekvenser. Syftet med studien var att beskriva Ă€ldre personers upplevelse av delirium. Åtta kvalitativa vetenskapliga artiklar analyserades med hjĂ€lp av en manifest kvalitativ innehĂ„llsanalys som resulterade i tre slutkategorier, att befinna sig i en skrĂ€mmande vĂ€rld mellan dröm och verklighet, att kĂ€nna sig som en outsider och fĂ„ sin verklighet ifrĂ„gasatt, att finna trygghet i bekrĂ€ftande relationer. Resultatet visade att mĂ„nga hade upplevet nĂ„gon form av rĂ€dsla under deliriet och att allt det som upplevdes under deliriet kĂ€ndes verkligt just dĂ„.

SpÀnning i vardagen? ? Ett nedslag i pedagogers verklighet pÄ en grundskola för elever med autism/ Workday tension? - An extract from teachers? reality on a Swedish elementary school for pupils with autism

I denna studie undersöks en outtalad spÀnning som framkom under ett samtal med nÄgra pedagoger vid ett besök pÄ en skola för elever med diagnosen autism under vÄren 2013. Pedagogerna förklarade att de ansÄg det som svÄrt att implementera den svenska lÀroplanen för grundskolan, Lgr 11, i verksamheten samtidigt som de mÄste ta hÀnsyn till sina elevers begrÀnsningar som Àr en följd av deras diagnos. UtifrÄn pedagogernas perspektiv görs ett försök att, med begreppet ansvar och tankeverktyget ramfaktorteori som analysverktyg, förstÄ och tydliggöra den outtalade spÀnningen mellan ramverket Lgr 11 och de villkor som diagnosen autism sÀtter för pedagogernas planering och utformning av verksamheten. Denna studie Àr ett nedslag i nÄgra pedagogers subjektiva verklighet och deras betraktelse av ett fenomen i deras vardagliga arbete..

Alternativa unga i omtvistad subkultur - Den konstruerade bilden av emokulturen

Uppsatsens syfte Àr att studera begreppet emo och belysa ungdomskultur samt de ungdomars verklighet vi kommit att lÀra kÀnna. Vi frÄgar oss vad en ungdomskultur betyder för ungdomar, vad den stÄr för och varför de skapar den. För en ökad förstÄelse för ungdomarna vill vi se pÄ frÄgan ur deras ögon. Genom en kvalitativ studie vill vi fÄnga det centrala i deras vÀrld för ökad förstÄelse och kunskap. Undersökningen berör ungdomars interaktion med varandra, vÀrderingar, normer samt vad det finns för sociala mönster och meningsbÀrande strukturer i gruppernas gemenskap.

Se möjligheterna. Om tematiskt inriktat arbetssÀtt : varför och hur?

I detta arbete har vi studerat nÄgra pedagoger och deras syn pÄ lÀrande. En viktig del i dagens skola Àr att eleven sjÀlv kan och ska kunna pÄverka sin lÀrandesituation samt ta ansvar för sitt arbete. Dessutom bör undervisningen ligga sÄ nÀra elevens verklighet som möjligt för att pÄ ett bÀttre sÀtt fÄnga hans/hennes intresse och dÀrigenom öka motivationen. IstÀllet för att arbeta Àmnesvis vill vi utgÄ frÄn omrÄden som ligger eleven nÀra. Dessa omrÄden delar vi sedan in i teman.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->