Sökresultat:
1164 Uppsatser om Förspända element - Sida 53 av 78
What´s the Story? Storytelling: Hur skapar man en berättelse för att stärka ett varumärke?
Tiden då en bra produkt sålde sig själv är över. Forskare är överens om att det ökade utbudet av produkter i dagens samhälle har medfört att företagens utmaning numera ligger i att differentiera likartade produkter genom att förvandla dessa till ett koncept eller en livsstil. Värderingar och känslor som ett visst företag symboliserar har blivit viktiga element i denna differentiering. Varumärken är numera mer än bara ett namn och en logotyp och människor konsumerar inte längre en produkt utan ett varumärke och allt vad det står för. Varumärkesbyggande har med andra ord blivit en viktig konkurrensfaktor.
Akutsjukvård : cirkulationsrubbningar-symtom, orsaker och åtgärder
The cardiovascular system is one of the three major body systems. When an animal in a critical state arrives at the animal hospital, it is important to know the normal parameters in order to assess the patient?s cardiovascular status. Triage is a process where you considerate the patient?s condition instead of check in time, or other criteria.
Teknikutvecklingens påverkan på energianvändning i byggnader under 100 år
Detta examensarbete i energiteknik har utförts på uppdrag av företaget ABB och avdelningen Energy Efficiency under våren 2013. Syftet med arbetet är att ta fram ett underlag för energianalyser där åtgärder kan föreslås och prioriteras efter ålder på byggnader. De typer av byggnader som undersöks är flerbostadshus och kontorslokaler. En road map har tagits fram för att skapa en översikt över de senaste 100 årens fastighetsteknik. Därefter har en analys gjorts över teknikutvecklingens påverkan på energianvändning med fokus på byggnadens ingående komponenter i ventilations- och värmesystem, inom belysning och i klimatskärmens uppbyggnad. Förslag på åtgärder med energibesparingspotential föreslås och prioritering av dessa görs för olika tidsepoker.
Utveckling av ledningsmodell : Utredning av en sektions framtida ledning och styrning på Saab AB
As a consequence of the exports of Saab AB?s airplane 39 Gripen the departmentFATPA has grown and developed substantially in a short period of time. With the aim toclearly define and describe the establishment and its new work procedures and routines,which are meant to be applied after the turn of the year 2005/2006, FATPA is aiming todevelop a management model which will contain the above. The purpose of themanagement model is to describe how the department FATPA wants to work, especiallywith consideration to the department?s management.
Pottholmen- omgestaltning av en historisk miljö
Ämnet för kandidatarbetet är Pottholmen i Karlskrona. Pottholmen är en ö med en lång historia, som alltid har varit länken mellan Trossö och fastlandet. Transportfunktionerna, med Österleden, Borgmästarekajen och Järnvägsstationen, dominerar ön och skapar barriärer vilket gör att tillgängligheten för oskyddade trafikanter (fotgängare och cyklister) är dålig. På Pottholmen idag finns ett antal olika verksamheter men få bostäder och bebyggelsen är utspridd. Arbetets syfte är att göra ett planförslag för Pottholmen i Karlskrona.
Wearables roll i organisationers friskvård - en motiverande saga?
Uppsatsens syfte är att utröna om wearables som motivationsverktyg kan tillämpas för att öka engagemanget i organisations friskvårdsprogram. Basen i uppsatsen utgörs av litteraturstudier i aktuell forskning gällande anställdas engagemang i friskvårdsprogram, hur friskvårdsprogram på olika sätt kan bedrivas samt hur modern teknologi kan implementeras i sådana miljöer. Med en metod som inspirerats av grundad teori har faktorer i litteraturen, vilka fungerar som möjliggörare och begränsare för deltagande i friskvårdsprogram, kunnat urskiljas och struktureras.  Struktureringen med likartade faktorer bildade s.k. dimensioner, som sedan kategoriserades under mer övergripande teman.
Vattnet har gått! : En fallstudie av Karlstads kommuns vattenläcka 2011
Crisis communication in today's society is an important element for organizations. Whether an organization makes it through a crisis, good or bad is largely based on their crisis communication work. Crisis communication is about how the organization works to repair or maintain the organization's external image, the image that society has about the organization. When a crisis occurs stakeholders lose confidence in the organization or change their mind about it.This case study is about exploring how a municipality handles crisis communication through the various phases of a crisis. The study is also to examine how the municipality communicates with its stakeholders in specific communication channels during a crisis.The case study makes use of theories circulating crisis communication, such as: theories of how crisis communication should be handled, how a crisis is recognized, the different phases of a crisis, the communication channels that can be used and who may be interested in an organization when a crisis reveals itself.
Amiralitetsparken Karlskrona
Syftet med detta kandidatarbete är att studera begreppen offentlighet och det
offentliga rummet. Med hjälp av inventering på plats samt litteraturstudier
analyseras en offentlig plats, Amiralitetsparken i Karlskrona. En utvärdering
av platsens kvalitéer och brister följs därefter av ett förslag till
omgestaltning av parken, som nyligen varit föremål för en arkitekttävling.
Med hjälp av texter av Jürgen Habermas och Hannah Arendt förs inledningsvis en
diskussion kring begreppet offentlighet och varför det offentliga rummet är så
viktigt. Därefter beskrivs det spänningsfält mellan auktoritet och
tillgänglighet för allmänheten som präglar många offentliga platser, däribland
Amiralitetsparken i Karlskrona. Vidare beskrivs och jämförs några nyanlagda
parker i Sverige och ett försök görs att hitta typiska drag i dessa samtida
parker.
Träden i parken har inventerats med hjälp av muntliga anteckningar,det vill
säga ljudinspelningar, som gjorts på plats.
Medarbetarens delaktighet : en studie av Akademiska sjukhuset och Ung ledning
De senaste decennierna har det skett en ökning av antalet betydelsefulla och ibland även omfattande förändringar i företag och organisationer. Hos många företag får emellertid inte förändringsprocessen det fulla utslag i organisationen som ledningen tänkt sig. Strategiförändring är en process som ofta innehåller stora element av förändringsledning där det krävs en ansträngning för att lyckas med en strategiimplementering i verksamheten. Företaget Niscayah genomför i dagsläget en genomgripande förändring av sin strategi där de har gått från att vara ett produktorienterat företag till att börja fokusera sig mer på försäljning av tjänster och service. Syftet med uppsatsen var att undersöka på tre nivåer hur Niscayah genomför sin strategiimplementerig, som innebär en ökad fokusering på försäljning av tjänster och service, samt att utvärdera genomförandet.
Journalistikens Beskrivningsmakt : en komparativ studie om gestaltningen av riksdagspolitiker vid riksdagsval
Aldrig tidigare har Moderaterna gått in i ett riksdagsval med regeringsmakten i sina händer och sedan kommit ur den med makten kvar i nävarna, dock som en minoritetsregering. Moderaternas historiska seger blev en tankeställare för mig. Varför nu? Och inte förr? Sverige har trots allt haft riksdagsval på löpande band sedan år 1911. Tanken om att medierna starkt påverkar oss medborgare till att tycka och tänka på ett särskilt sätt ruckade genast igång planer på att undersöka hur riksdagspolitiker och svensk politik porträtteras i svensk dagspress.
Gamification som metod för användarengagemang - En explorativ studie av tre svenska företags inställning till ett nytt sätt att engagera och behålla kunder på nätet
I dagens värld får konsumenter en uppsjö av produkter och tjänster kastade över sig pånätet. Företagen får inte många chanser att lyckas locka kunder med sina erbjudanden avdessa produkter och tjänster. Konsumenten har en lägre uthållighetströskel nu, och kansnabbt byta bort en hemsida eller applikation mot en annan, om den inte snabbt faller ismaken, eller tillfredställer konsumenten. En metod för att binda upp kunder ochanvändare och engagera dem i sin produkt, tjänst eller i sitt system är att användaGamification. Gamification är ett relativt nytt begrepp som innebär användningen avspeltänk och spelmekaniker för att skapa engagemang och för att lösa problem.
Klicka här för gemenskap : Hur interaktivitet skapar engagemang och lojalitet
Digital marketing has been changing continuously and rapidly since the introduction of Web2.0 ten years ago (Lin, Li, Deng, & Lee, 2013). Companies are now engaging their users intheir digital marketing by providing with interactive contents in digital campaigns. The digitalcampaigns are getting more converge with SNS (social networking sites) in order to let the usershare the content with others and therefore the e-WOM (electronic word of mouth) helps thecompanies digital campaigns to be shared by more users (Moran, Muzellec, & Nolan, 2014).The interactive content in the digital campaigns have shown to provide for engaged users andtherefore leads to loyal users. The reason for this has its roots in the culture of consumptionthat has brought our everyday consumption to a whole new level where we no longer justconsumes a product, we are the brand (Davis, 2013).The study, Click here for solidarity, aims to explain the interactive phases and rhetorical elementsthat companies use to engage the user to interact with the content of the digital campaigns.The study is based on four digital campaigns in four different market areas in order to providewith an overall picture of how companies work with interactive and rhetorical elements. Thusthe study falls into the area of marketing and branding.
Grafisk profil Jönköping Bandy : Visual identity Jönköping Bandy
During the spring of 2013 we developed a visual identity for Jönköping Bandy, a bandy association in Jönköping, which was founded in 1947.Jönköping Bandy?s main problem was the low interest for the association by the local people. The association also had problems with the economy, which made it hard for them to merchandise themselves.In Jönköping, there were a lot of sport associations, and therefore, it was difficult to find sponsors. One way to help the association, was to create a good visual identity for them. A visual identity that would reflect on the proper values of the association.The intention was: ?Through graphical design, we want to convey Jönköping Bandy to a larger amount of people, and get increased knowledge in graphical idiom.? and was torn apart into these three questions:What core values does Jönköping Bandy have, and how can we convey them through the visual identity?Which visual materials does Jönköping Bandy need?How do other teams in Allsvenskan Södra merchandise themselves through their websites?The work began with a study of relevant theoretical literature, with focus on graphical design.
Från skogsrå till katolska helgon : Andlighet i Selma Lagerlöfs litteratur
Selma Lagerlöf var en mångsidig författare med skiftande religiösa föreställningar och litteraturvetaren Sven Stolpe har lyft fram flera av de andliga element som förekommer i författarens romaner, brev och dagböcker. Utifrån hans teori om Lagerlöfs tro har vi undersökt dessa drag i tre av författarens verk och tolkat dessa med inspiration från den hermeneutiska metoden. Romanerna är Gösta Berlings saga, Herr Arnes penningar och Körkarlen.Frågorna vi har utgått ifrån är:Vad visar Lagerlöf för exempel på luthersk kristendom, katolicism, folktro, och andra ockulta läror i Gösta Berlings saga, Herr Arnes penningar och Körkarlen?Hur gör Lagerlöf för att förena dessa?Finns det några tendenser till att de olika trosföreställningarna ställs emot varandra och i så fall hur?I texterna vi studerat har vi funnit ett antal detaljer och motiv som kan förknippas med de olika andliga föreställningarna. Lagerlöf tar upp Gud, Jesus och djävulen men visar även prov på spiritistiska och teosofiska influenser.
Alternativ splicing och hur den förhåller sig till växters alternativa splicing
Alternativ splicing är en process som ger upphov till att olika mRNA-sekvenser bildas från en enda gen, vilket bidrar till en ökad proteindiversitet hos organismen. Olika mRNA-sekvenser kan uppstå eftersom att det förekommer olika varianter av alternativ splicing som även kan kombineras på flera olika sätt: cassette exon (inkludering/exkludering av exon), intron retention (intronet behålls), alternative 5´splice-site choice (olika 5´ splice sites kan väljas) och slutligen alternative 3´ splice-site choice (andra 3´ splice sites kan väljas). För att alternativ splicing ska äga rum i olika pre-mRNA måste den regleras av cis-reglerande element. De cis-reglerande elementen utgörs av fyra grupper: exonic splicing enhancers (ESE), exonic splicing silencers (ESS), intronic splicing enhancers (ISE) samt intronic splicing silencers (ISS). Som namnen förtäljer finns de antingen i exoner eller introner, där de interagerar med transagerande faktorer, SR-proteiner (aktiverare) eller hnRNPs (hämmare).