
Sökresultat:
1164 Uppsatser om Förspända element - Sida 25 av 78
KoMuUp : Konstmuseum Uppsala
Konstmuseum UppsalaUppsala stad Àr Sveriges fjÀrde största och befinner sig som mÄnga andra stÀder under utveckling. Staden förtÀtas och det blir pÄtagligt nÀr de centralt belÀgna gamla industriomrÄdena exploateras och omorganiseras för att möta samtidens behov av modern stad och mötesplats. Staden Àr ett kyrkligt centrum vilket manifesteras med domkyrkan. Domkyrkan och slottet ger Uppsala dess karaktÀristiska stadssiluett som har en tydlig hierarki i stadsbilden. Domkyrkan och slottet Àr belÀgna pÄ en Äsrygg.
Att kommunicera förtroende online genom visuell design : En kvalitativ studie av hur fÀrg, form och foto kan pÄverka anvÀndarens förtroende för en e-handelswebbsida
Att kommunicera förtroende Àr en nyckelfaktor för att lyckas inom e-handel. Förtroendeinom e-handel pÄverkas av flera faktorer, dÀr visuell design Àr en av dessa. Dennauppsats avser att inge fördjupad förstÄelse för hur den visuella designen spelar roll ianvÀndarens upplevda förtroende till en e-handelswebbsida. I denna uppsats fokuserarjag pÄ att undersöka hur förÀndringar av olika grafiska element i en webbsidas visuelladesign pÄverkar anvÀndares upplevda förtroende för webbsidan. För att undersöka dettautfördes flera tester dÀr anvÀndare sjÀlva fick beskriva sina tankar och Äsikter om denvisuella designen och hur de upplevde förtroende till webbsidan baserat pÄ den visuelladesignen och förÀndringarna av den.
?Undervisning Àr inte per automatik lÀrande?: en intervjustudie om anvÀndarundervisning ur ett sociokulturellt perspektiv
The aim of this Master thesis is, from a sociocultural perspective, to investigate the views the teaching librarians at Södertörn University Library (SHB) have on learning, information literacy, and their own pedagogical role, and how their views affect user education and their ideas about the future of user education.The research questions used were: How do the teaching librarians view learning? How is this view reflected in their work with user education? How do the teaching librarians envisage user education in the future, and how do they work to reach that goal?Five semi-structured interviews were conducted with the teaching librarians at SHB. The interviews were then analysed using qualitative content analysis.The results of the study show that the teaching librarians at SHB share a sociocultural view on learning, and take a communicative oriented approach to user education. They believe that communication and interaction support learning, and in the classroom they stimulate discussions both between librarian and student, and between the students themselves. In the future, they hope for improved collaboration between librarians and academic staff, and that user education will become a natural element of the curriculum..
Kan historia spela roll? - Rollspel som undervisningsmetod i historieundervisning pÄ gymnasiet
Detta examensarbete behandlar rollspel som undervisningsmetod inom historia pÄ gymnasiet. Syftet var att undersöka hur denna undervisningsmetod stÀmmer in pÄ pedagogiska teorier, samt vilket utrymme den har inom styrdokumenten Lpf 94 och kursplanen. De teorier som analyserades Àr de som representeras av Dewey, Piaget och Vygotskij. LÀroplanen och kursplanen för historia A analyserades med hjÀlp av Blooms kunskapstaxonomi. Resultatet visar att rollspel i vissa delar passar in i pedagogiska teorier.
Det politiska beslutsfattandet under Tsunamikatastrofen: Vilken roll spelade media?
In December 2004 an earthquake coursed waves that hit Thailand. Over 5000 people died, and Sweden was the tourist country that has been effected the worst. The catastrophe precipitated Sweden in crises and the demand became high for Swedish government to act. Swedes followed the development via media, why media became the crucial element for how the public perceived politicians? acting.
HisskÀrna av skalvÀggar i höga byggnader : Ett alternativ till den platsgjutna kÀrnan
A common way to stabilize high rise buildings is to use an elevator core built of concrete. Today, we use to build these elevator cores of in-situ concrete. Precast concrete twin wall (double wall) is a semi-finished product that has become more common in recent years. This diploma work studies how the twin wall works out as structural elements in an elevator core. The work also shows some possible ways of designing twin walls and highlights some important parts of the design that will be vital to the stability of the building.   The result shows that it is important to think through where the element joints should be placed.
Narrativ musik i film och spel : En jÀmförande undersökning av filmmusik och dataspelsmusik
Musik anvÀnds ofta för att presentera och förstÀrka narrativet i bÄde film och spel. Det innebÀr till exempel att den fÄr publiken eller spelaren att kÀnna vissa kÀnslor, att den presenterar underliggande narrativa element eller markerar specifika rörelser i bilden. Syftet med den hÀr rapporten Àr att jÀmföra spelmusik och filmmusik ur ett narrativt perspektiv. I denna jÀmförande studie intervjuas Ätta testpersoner som fÄr spela en spelsekvens och titta pÄ en kort film tagna frÄn spelet The Elder Scroll V: Skyrim (2011), bÄda med musik speciellt skriven för undersökningen. Det som sedan utvÀrderas Àr om testpersonerna upplever nÄgra skillnader i det musikaliska narrativet och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt de gjorde det.
I min lilla lilla vÀrld av blommor : hur svenska kvinnliga konstnÀrer har anvÀnt sig av flickrumsestetik? : Hur kan begreppet flickrumsestetik definieras?
Under 90-talet började en del kvinnliga konstnÀrer buntas ihop inom en kategori som kallades flickkonst eller flickrumskonst. De hade gemensamt att alla var relativt unga konstnÀrer och kvinnor. En av drivkrafterna till det hÀr arbetet har varit att försöka reda ut det lite mÀrkliga begreppet flickrumsestetik och ta reda pÄ vilka typiska element och koder som ryms inom det. Min frÄgestÀllning Àr, Hur har svenska kvinnliga konstnÀrer anvÀnt sig av flickrumsestetik? Det Àr ett litet förenklat uttryck som man slÀnger sig med.
Musik i förskolan : à tta förskollÀrares syn pÄ hur musiken anvÀnds i barngrupperna samt i vilket syfte
Syftet med undersökningen var att beskriva utifrÄn förskollÀrarnas Äsikter och tankar om hur de anvÀnder sig av musik i förskolan och till vilket syfte det anvÀnds. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer som vi gjort med Ätta förskollÀrare pÄ Ätta förskolor. UtifrÄn resultatet som uppkom fann vi likheter och skillnader inom anvÀndningen av musik i förskolan. En likhet som upptÀcktes var att musiken anvÀnds och genomsyrar verksamheterna i stort. Dock fann vi skillnader pÄ hur ofta samlingar med musikaktiviteter anvÀnds, dÄ en del hade det varenda dag och en del varannan vecka.
Kusliga grafiska element : Sigmund Freuds "Det kusliga" som utgÄngspunkt i skapande av dataspelsmiljö
Huruvida kusliga fenomen, som psykoanalytikern Sigmund Freud beskrivit, kan anvÀndas för att förmedla kuslighet i realistiskt renderade 3D-modellerade miljöer, skapade till ett fiktivt dataspel, Àr vad som undersökts i detta arbete. Freuds teorier har redogjorts för och Àven kortfattat jÀmförts med relaterade Àmnen. TvÄ bildserier, den ena tÀnkt att vara hemtrevlig och den andra innehÄllande utvalda kusliga fenomen tÀnkta att förmedla kuslighet, renderades av ett 3D-modellerat vardagsrum. Dessa bilder anvÀndes sedan i en kvantitativ enkÀtundersökning som besvarades av 100 personer. Resultatet av undersökningen visade att de utvalda fenomenen lyckats förmedla kuslighet till respondenterna.
Odens individuationsprocess
Min avsikt var att undersöka om det gick att tolka Oden och nÄgra av berÀttelserna kring honom som en bild av individuationsprocessen. Min slutsats Àr att det lÄter sig göras. BerÀttelserna kring Oden innehÄller element som mycket vÀl gÄr att koppla till jungianska begrepp.· Han möter och konfronterar sin skugga. Detta sker bÄde i fallet med Vaftrudner och med Loke. Han ser dem i ögonen, och i fallet med Loke gÄr han sÄ lÄngt att han ingÄr fosterbrödralag med denne.· Han genomgÄr kris och lidande för att kunna gÄ vidare och vÀxa i vishet.
Digitala publikationer : NĂ€sta steg i tidningens utveckling
Denna rapport beskriver hur dagens tekniska processer ser ut vid tillverkning av applikationer för interaktiva publikationer. En interaktiv publikation Àr en digitalt skapad tidning med ett extra lager av information som man kan interagera med. Exempel pÄ interaktivitet Àr bildspel, video och informationsflöden i realtid som visas direkt i tidningen. Rapporten fokuserar pÄ vad det Àr som ger ett mervÀrde till en digital interaktiv publikation och vilka funktioner det Àr som kan ge upphov till detta. Genom en jÀmförande analys mellan digitala publikationer och papperstidningar tas fyra designaspekter fram för att anvÀndas som grund för hur interaktiva element bör hanteras i framstÀllningen av digitala publikationer. En prototyp av en interaktiv publikation har tagits fram för att visa hur designaspekterna kan tillÀmpas och för att visa hur information kan presenteras pÄ ett mer interaktivt sÀtt. .
Interagerbara utstÀllningar : AnvÀndargrÀnssnitt och social interaktion
Syftet med detta arbete a?r att besvara fra?gesta?llningen ?Hur pa?verkar kamerastyrningen i en applikation den sociala interaktionen vid utsta?llningar i offentliga miljo?er??. Arbetet bygger pa? teorier fra?n social studies och ma?nniska- datorinteraktion.En fo?rstudie fo?r att underso?ka ma?lgruppen och deras behov av anva?ndargra?nssnittets funktion och grafiska element la?g till grund fo?r att skapa applikationen. En fa?ltobservation utfo?rdes sedan pa? Arena Sko?vde da?r applikationen sta?lldes ut i en monter som kompletterades med en enka?t fo?r att sa?kersta?lla applikationens anva?ndarbarhet.Resultatet av underso?kningen visar inte att det finns na?gra uppenbara skillnader mellan tva? kamerastyrningar och social interaktion.
Cog : En studie att skapa filmiska effekter med hjÀlp av 3D kontra 2D
Uppsatsen Àr en reflekterande uppsats som behandlar ett verk som har skapats inom ramen för examensarbete i medier vid Högskolan i Skövde. Verket bestÄr av en kortfilm med 3D-element som interagerar emot en bakgrund som bestÄr av stillbilder ifrÄn den verkliga vÀrlden. Texten inleds med idén bakom verket och de mÄl som har satts upp för arbetet. Efter det ges en kort introduktion av den kontext som behandlar bakrundshistorien till filmen och dramaturgi och filmskapande begrepp som verket Àr avsett att behandla. DÀrefter följer reflektioner kring hur slutresultatet blev jÀmfört med mÄlsÀttningen.
Stabilisering av betongstommar : BerÀkning av en ekvivalent berÀkningsmodul med hÀnsyn till samverkande kort- och lÄngtidslast
Vid stabilisering av betongstommar Àr det komplicerat att vÀlja en korrekt elasticitetsmodul. Detta dÄ stommens laster verkar under bÄde kort och lÄng tid. I detta examensarbete utförs en noggrann kryptalsberÀkning för varje plans vertikala element, dÀr hÀnsyn tas till den varierande byggtiden. UtifrÄn det analyseras kort- och lÄngtidslaster med respektive elasticitetsmodul för att erhÄlla en ekvivalent elasticitetsmodul som tar hÀnsyn till de olika belastningstiderna. Denna elasticitetsmodul bestÀms efter förhÄllandet mellan stommens knÀcksÀkerhet, snedstÀllning och den vindlast som verkar pÄ byggnaden.Den ekvivalenta elasticitetsmodulen ligger till grund för mer noggrann indata Àn tidigare vid stabilitetsberÀkningar och redovisas i diagram som sedan kan anvÀndas i det praktiska ingenjörsarbetet.DÀr inget annat anges utförs berÀkningar enligt Eurokod 2.DÀr inget annat anges Àr figurerna ritade av författarna..