Sök:

Sökresultat:

767 Uppsatser om Förhandsgodkända sidor - Sida 9 av 52

MotstÄnd och acceptans : tvÄ sidor av samma mynt. en studie av anstÀlldas handlingar vid teknisk förÀndring

Syftet med vÄr uppsats Àr att bidra till en bÀttre förstÄelse av teknisk förÀndring genom att undersöka och analysera hur anstÀllda handlar vid införandet av ny teknik. Uppsatsen bygger pÄ kvalitativ ansats och vi har anvÀnt oss av intervjuer och observationer som metod för att samla in empiri, som senare analyserades med hjÀlp av meningskategorisering och meningstolknings metoder.Vi anser att det Àr viktigt att behandla motstÄnd och acceptans tillsammans, för de samverkar och existerar i relation till varandra. BÄde de positiva och negativa reaktionshandlingarna bör betraktas som helhet för att fÄ hela bilden av organisationsförÀndringen. MotstÄnds- och acceptanshandlingar Àr inte homogena hela tiden utan Àndrar sin karaktÀr under förÀndringsprocessen. Information till de anstÀllda vid förÀndring minskar inte nödvÀndigtvis motstÄndet.

Modellering av A-ram

Hellbergs International ville ha en bÀttre design pÄ sina skÄlhandtag. Det skÄlhandtag som anvÀnds idag anses vara dÄligt ur ett anvÀndarperspektiv samt dyrt att tillverka dÄ ingen effektiviserad tillverkningsprocess har tillÀmpats. En designprocess frÄn förstudie till fÀrdig CAD-modell och ritningar redovisas i denna rapport. SÀrskild tonvikt lades vid att fÄ skÄlhandtaget mer ergonomiskt samt att det skulle gÄ att anvÀndas av en sÄ stor anvÀndargrupp som möjligt. En stor del av utvecklingsarbetet lades pÄ att utforma skÄlhandtaget sÄ att en förstagÄngsanvÀndare lÀtt förstÄr hur det ska anvÀndas.Resultatet blev ett skÄlhandtag som tydligt visar för anvÀndaren hur det ska anvÀndas genom att formen pÄ skÄlen följer handtagets rörelsemönster.

Stanna eller gÄ? : en frÄga om kÀrlek

Varför gÄr hon inte? Àr en av de vanligaste frÄgorna som stÀlls i samband med att en kvinna blir misshandlad av sin man. FrÄgan har en underton av skuldbelÀggande, dÄ man indirekt kan tolka den som att kvinnan bÀr en viss del av ansvaret för det vÄld hon utsÀtts för ? hon stannar trots allt kvar. FrÄgan Àr om det kan finnas positiva sidor av en relation, dÀr det ocksÄ förekommer vÄld.

Grundutbildningen i franska : En synkronisk och diakronisk studie

Arbetet bygger pÄ en undersökning av kursplaner och litteraturlistor för grundutbildningen i franska, motsvarande kurs A och B, vid universiteten i Uppsala, UmeÄ, Lund och Stockholm under de sista femtio Ären för att undersöka och faststÀlla skillnader dem emellan i och över tid med fokus pÄ hur de skilda momenten examineras. Det handlar om en klassificering av högskolepoÀngen som studenterna tar i sex olika grupper, muntlig och skriftlig sprÄkfÀrdighet, text och litteratur, lingvistik, sprÄkhistoria samt realia och den hÀr klassificeringen baseras i första hand pÄ hur det uttrycks i kursplanerna att de olika kursmomenten ska examineras.Dessutom innehÄller arbetet en undersökning av om utbildningen har blivit ?lÀttare? i takt med att det Àr en större andel av befolkningen som studerar pÄ universitet idag Àn för 50 Är sedan. Undersökningen visar tydligt att det finns skÀl att misstÀnka att sÄ Àr fallet utifrÄn en mÀtning av det obligatoriska antalet sidor skönlitteratur som studenterna ska lÀsa pÄ grundutbildningen..

Barnens vÀl i konsumtionssamhÀllet: en studie av barnreklamfilmer riktade till barn under 12 Är

I dagens samhÀlle har vi radio- och TV-lagen, en lag som ska skydda barn under 12 Är frÄn att bli utsatta för reklam genom massmedia. En lag som kan tyckas vara begrÀnsad dÄ den bara kan tillÀmpas dÄ en kanal sÀnder ifrÄn Sverige till Sverige. Den enda TV-kanalen som i dagslÀget berörs av den Àr TV4. Jag har dÀrför valt att undersöka om det Àr en lag som Àr nödvÀndig i dagens samhÀlle, dÄ det Àr en lag som Àr 10 Är gammal samtidigt som vi lever i en tid dÀr massmedia Ärligen förÀndras. Genom att göra en kvalitativ semiotisk analys av nio olika reklamfilmer riktade mot barn vill jag komma fram till vad det Àr i dem som gör att Àr de Àr olÀmpliga för barn.

VarumÀrket i kommunen. Ett uttryck för differentiering eller identifikation?

Titel:Skicka vidare ? ungdomars val av kommunikationskanaler för att fÄ information omfritidsaktiviteterFörfattare:Johanna FasthUppdragsgivare:Göteborgs stad Centrum, enheten FritidKurs:Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskapVid institutionen för journalistik, medier och kommunikationTermin:VÄrterminen 2011Handledare:Annika BergströmSidantal:39 sidor, 15 824 ordSyfte:Att undersöka vilka kommunikationskanaler ungdomar anvÀnder sig av och efterfrÄgar för attfÄ information om fritidsaktiviteter i Göteborgs centrum.Metod och material:Kvalitativa gruppintervjuer i form av fokusgrupper med totalt nio ungdomar i Ärskurs 9.Huvudresultat:Resultatet visar att ungdomarna frÀmst fÄr information om fritidsaktiviteter genom kompisar, dels via sociala sajter, t.ex. Facebook och dels via personliga möten. Undersökningen visar Àven att ungdomarna tycker att information genom det personliga mötet Àr lÀttare att ta till sig Àn information som fÄs via affischer och flyers. Ungdomarna anser att sms-utskick Àr en bra informationskanal för att fÄ information om fritidsaktiviteter..

Kundorienteringens hÄrda sidor - en studie i hur hÄrda vÀrden pÄverkar kundorienteringen i företag.

Syfte:Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur kundorienteringen i företag pÄverkas av hÄrda vÀrden. Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod frÀmst bestÄende av tvÄ fokusgrupper med sÀljare pÄ Hennes & Mauritz (H&M) samt en mejlintervju med tvÄ representanter för H&M:s Sverigekontor. Slutsatser: Vi har kommit fram till att bÄde kundorienteringen och den interna marknadsföringen i företag pÄverkas av hÄrda vÀrden sÄ till vida att de hÄrda vÀrdena kan ses som en förutsÀttning för att bÄda fenomenen ska existera. Vi fann det pÄtagligt att det kan vara svÄrt att undvika hÄrda vÀrden sÄsom försÀljningsmÄl och vinstintresse i styrningen av IM som ett sÀtt att uppnÄ kundorientering eftersom dessa hÄrda faktorer kan anses vara de grundlÀggande orsakerna till att företag överhuvudtaget anvÀnder sig av desamma..

Information om Tallbackens verksamhet

Mitt examensarbete gick ut pÄ att framstÀlla en broschyr om Tallbacken, som Àr ett barn-, ungdoms-, mödra- och skyddshem. Syftet var att informera om Tallbacken pÄ ett sÄdant sÀtt att de som Àr i utsatta situationer och kanske funderar pÄ att komma till Tallbacken, eller som nyligen har kommit dit kÀnner att de kan fÄ stöd och trygghet dÀr. Broschyren ska Àven ge svar pÄ frÄgor som dessa personer kan tÀnkas ha samt leda till att de vet vad de kan förvÀnta sig nÀr de kommer till Tallbacken. Idag finns det nÀstan ingen information alls om Tallbacken och mÄnga vet inte ens om att det finns ett sÄdant hÀr boende.Jag arbetade genom att söka information, göra intervjuer, göra en skiss och utprova den i en fokusgrupp, göra en mer fÀrdig produkt och utprova den tillsammans med en testperson Ät gÄngen och slutligen fÀrdigstÀlla broschyren som korrekturlÀstes av mig och en vÀn till mig.Resultatet blev en broschyr med 16 sidor som ger information för ungdomar, kvinnor och blivande eller nyblivna mammor..

FrÄn bok till film - The Hunger Games : En karaktÀrs- och miljöanalys

Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra boken The Hunger Games (2008) av Suzanne Collins med filmen The Hunger Games (2012) regisserad av Gary Ross och försöka ta reda pÄ vilken sorts adaption som Àr gjord. Jag arbetar med boken och filmen The Hunger Games var för sig för att eventuella skillnader ska framtrÀda tydligare vad gÀller karaktÀrer och miljöbeskrivning. NÀr jag gÄtt in pÄ djupet och jÀmfört boken The Hunger Games med filmen mÀrker jag vad som Àr förÀndrat. Till exempel saknas vissa karaktÀrer och scener i boken i filmversionen, medan andra scener har lagts till i filmen. Samtidigt Àr det förstÄeligt att en del mÄste göras om och tas bort för att en bok pÄ flera hundra sidor ska kunna visas i en film pÄ cirka tvÄ timmar.

Utveckling av ett grafiskt anvÀndargrÀnssnitt för pekskÀrmar

Hellbergs International ville ha en bÀttre design pÄ sina skÄlhandtag. Det skÄlhandtag som anvÀnds idag anses vara dÄligt ur ett anvÀndarperspektiv samt dyrt att tillverka dÄ ingen effektiviserad tillverkningsprocess har tillÀmpats. En designprocess frÄn förstudie till fÀrdig CAD-modell och ritningar redovisas i denna rapport. SÀrskild tonvikt lades vid att fÄ skÄlhandtaget mer ergonomiskt samt att det skulle gÄ att anvÀndas av en sÄ stor anvÀndargrupp som möjligt. En stor del av utvecklingsarbetet lades pÄ att utforma skÄlhandtaget sÄ att en förstagÄngsanvÀndare lÀtt förstÄr hur det ska anvÀndas.Resultatet blev ett skÄlhandtag som tydligt visar för anvÀndaren hur det ska anvÀndas genom att formen pÄ skÄlen följer handtagets rörelsemönster.

MotstÄnd och acceptans: tvÄ sidor av samma mynt. en studie av anstÀlldas handlingar vid teknisk förÀndring

Syftet med vÄr uppsats Àr att bidra till en bÀttre förstÄelse av teknisk förÀndring genom att undersöka och analysera hur anstÀllda handlar vid införandet av ny teknik. Uppsatsen bygger pÄ kvalitativ ansats och vi har anvÀnt oss av intervjuer och observationer som metod för att samla in empiri, som senare analyserades med hjÀlp av meningskategorisering och meningstolknings metoder.Vi anser att det Àr viktigt att behandla motstÄnd och acceptans tillsammans, för de samverkar och existerar i relation till varandra. BÄde de positiva och negativa reaktionshandlingarna bör betraktas som helhet för att fÄ hela bilden av organisationsförÀndringen. MotstÄnds- och acceptanshandlingar Àr inte homogena hela tiden utan Àndrar sin karaktÀr under förÀndringsprocessen. Information till de anstÀllda vid förÀndring minskar inte nödvÀndigtvis motstÄndet.

TvÄ sidor av samma mynt : En studie om konflikter pÄ förskolan

Konflikter mellan barn Àr en del av vardagen pÄ förskolan, vilket leder till ett pÄgÄende arbete för förskolelÀrarna. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur förskolelÀrare resonerar kring konfliktfyllda situationer i barngrupper pÄ förskolan. Studien Àr kvalitativt uppbyggd och innefattar intervjuer med tio förskolelÀrare. Intervjuerna genomfördes med en semi-strukturerad intervjuguide och analysen genomfördes genom anvÀndning av meningskoncentrering.Studiens resultat visar att det finns en stor begreppsförvirring och splittring i uppfattningar av konflikter bland förskolelÀrare. Konflikter mellan barnen var kontinuerligt förekommande dock viktiga, eftersom de ledde till utveckling och lÀrande för barnen.

Kunskap vÀger tungt men Àr lÀtt att bÀra : en studie om osynliga mellanchefers fortbildningsbehov

Datum: 2007-06-21Författare: Gottvall, MariaHolmqvist, ElinNivÄ/utbildning: D-nivÄ (MagisternivÄ) FöretagsekonomiHandledare: Nils WÄhlin, Niklas WahlströmTitel: Kunskap vÀger tungt men Àr lÀtt att bÀra ? en studie om osynliga mellanchefers fortbildningsbehovProblem: ?Hur vÀl möter stora företag inom verkstadsindustrin de osynliga mellanchefernas behov av fortbildning??Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att uppmÀrksamma och öka förstÄelsen för osynliga mellanchefers fortbildningsbehov vid Scania AB i SödertÀlje, genom att:? Identifiera osynliga mellanchefer.? Utveckla förstÄelsen för de osynliga mellanchefernas profiltillhörighet.? JÀmföra de osynliga mellanchefernas syn pÄ dess fortbildningsbehov med deras chefs syn pÄ detta behov.? Identifiera eventuella skillnader mellan tvÄ avdelningar angÄende osynliga mellanchefers fortbildningsbehov.? Utveckla förstÄelsen för brister och möjligheter i den nuvarande fortbildningen.Metod: För att kunna besvara problemformuleringen och uppfylla uppsatsens syften har vi anvÀnt oss av bÄde en kvalitativ och kvantitativ ansats. Vi har sammanlagt genomfört fjorton semistrukturerade intervjuer samt genomfört en elektronisk enkÀt med nio av dessa respondenter. Tanken med denna uppsats Àr att försöka utveckla förstÄelsen för och om möjligt generera ny kunskap om osynliga mellanchefers fortbildningsbehov, vilket Àven innebÀr att vÄrt teoretiska ramverk frÀmst ligger till grund för att ge lÀsaren en bakgrund och förstÄelse till det problem vi studerar. VÄrt angreppssÀtt kommer sÄtillvida att till största delen vara fokuserat pÄ ett induktivt angreppssÀtt med svaga deduktiva inslag, vilket Àven stÀmmer vÀl överens med vÄrt val av en hermeneutisk kunskapssyn.Resultat/slutsatser: Den slutsats vi kommit fram till angÄende hur vÀl stora företag inom verkstadsindustrin möter de osynliga mellanchefernas behov till fortbildning anser vi att Scania AB, i detta fall, inte möter behoven till den grad som kan anses vara önskvÀrt.

Att upptÀcka och arbeta med elever som har matematiksvÄrigheter

Syftet med detta arbete var att fÄ inblick i hur jag som undervisande lÀrare kan upptÀcka och arbeta med elever i matematiksvÄrigheter, inom gruppen, alltsÄ inkluderande undervisning. En litteraturstudie Àr genomförd som i huvudsak berört Adler, Magne, Ljungblad, Malmer samt Engström. Jag har Àven genomfört en översiktsdiagnos i en klass för att upptÀcka elevernas starka och svaga sidor i matematik. En djupare analys gjordes av tvÄ elever för att bland annat fÄ en helhetsbild av dessa elever och deras instÀllning till matematik. UtifrÄn de svÄrigheter eleverna visade upp utformades fyra arbetspass för att stÀrka eleverna inom dessa omrÄden.

IAS/IFRS?

Datum: 2006-10-10NivÄ/utbildning: Kandidat uppsatsFörfattare: Diana Joseph och Ander SandströmHandledare: Gösta SöderlundTitel: IAS/IFRS?Problem: Hur pÄverkas företag och dess intressenter av IAS/IFRSimplementeringen och hur har deras föreberedelser fungerat?Syfte: Att fÄ en djupare inblick i hur företagsintressenterna i form av revisorerna och analytiker har förberett sig inför IAS/IFRS införandet.Metod: En kvalitativ studieResultat/slutsatser: Att respondenterna till stor utstrÀckning varit vÀl förberedda inför den nya standarderna och att de överlag Àr positivt instÀllda till en ökad jÀmförbarhet och harmonisering av redovisningsreglerna. Det finns dock vissa vÀrderingsproblem av tillgÄngar som uppstÄr och dÀr inte alla respondenter har samma Äsikter om hur de kan lösas.Sökord: IAS/IFRS, Goodwill, redovisning, koncernredovisning, de nyastandarderna, impairment test, intangible assetsOmfÄng, sidor: 50Antal ref/kÀllor: 26.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->