Sök:

Sökresultat:

1255 Uppsatser om Förhćllandet människa - natur - Sida 24 av 84

Motiv till sponsring : skillnader mellan produkt- och tjÀnsteföretag

Studien syftar att undersöka företags motiv till sponsring, samt se om de skiljer sig Ät beroendes pÄ om företagen sÀljer varor eller tjÀnster. Vi undersöker sponsring utifrÄn Grönkvists (2000) motiv till sponsring; associations- och imageöverföring, samhÀllsansvar,exponering, relationer, branschexlusivitet, lanseringar, försÀljning och intern marknadsföring samt Grönroos teorier om tjÀnstemarknadsföringens natur.Vi har genomfört en fallstudie studie av golftÀvlingen SAS Masters och undersökt fyra av fem huvudsponsorer. Fördelningen mellan produkt- och tjÀnsteföretagen var tvÄ av var typ.TjÀnsteföretagens frÀmsta motiv till sponsring Àr möjligheten till relationsbyggande och produktföretagens Àr ökad försÀljning samt associations och imageöverföring. Sammantaget var relationsmotivet det viktigaste för företagen. Vi uppfattar motivet till sponsring som ett fenomen med subnivÄer dÀr huvudmotivet Àr avkastning, dit analyserade motiv kan hÀrledas..

Restorativ miljö : ÄterhÀmtning med naturens hjÀlp

Ett vÀxande problem i dagens urbana samhÀlle Àr stressrelaterade sjukdomar och utmattningssyndrom. Den psykiska ohÀlsan Àr ett folkhÀlsoproblem som medför lidande hos individen och kostnader bÄde för den drabbade och för samhÀllet. En behandlingsmetod som under senare Är blivit vanligare vid rehabilitering av psykisk ohÀlsa Àr trÀdgÄrdsterapi. Metoden grundar sig i det faktum att mÀnniskor ÄterhÀmtar sig fortare vid vistelse i natur- och grönomrÄden. Inom fÀltet trÀdgÄrdsterapi fi nns olika skolor som förklarar naturens vÀlgörande egenskaper med olika utgÄngspunkt. Vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp har en egen form av trÀdgÄrdsterapi utarbetats som baseras pÄ forskning av professor och miljöpsykolog Patrik Grahn.

Handbok och inspirationsbok för landskapsarkitekter : om att göra medvetna val i frÄgor som rör klimatförÀndringarna

Landskapsarkitekter pÄverkar klimatförÀndringarna pÄ frÀmst dessa fyra omrÄden: ? Planeringen av en plats ? Val av material och tjÀnster ? FörutsÀttningar för framtida skötsel ? Stadsplanering Detta Àr ett kandidatarbete som fokuserar pÄ dessa fyra omrÄden. Jag försöker ta reda pÄ vilka val vi stÄr inför och hur dessa val pÄverkar klimatet. Syftet med mitt kandidatarbete Àr att undersöka vilka möjligheter som landskapsarkitekter har att pÄverka utvecklingen mot ett varmare klimat och i bÀsta fall bidra till att minska de. MÄlet Àr att kartlÀgga landskapsarkitekters pÄverkan pÄ klimatet och utifrÄn det göra en guide med överblick över de omrÄden dÀr landskapsarkitektens val spelar roll. Syftet Àr inte att ge en fullstÀndig bakgrund och diskussion kring varje del, fördjupningen fÄr lÀsaren sjÀlv stÄ för..

Ack VÀrmland, du vÀrdefulla kulturmiljö! : -Natur- och kulturmiljöers uppkomst och anvÀndning i VÀrmlands lÀn

Kulturhistoriska platser har allt mer börjat benÀmnas som kulturmiljöer, vilket Àr hela omrÄden som har pÄverkats av mÀnniskan pÄ ett eller annat sÀtt. I dessa omrÄden fanns andra vÀrderingar Àn endast det kulturhistoriska, oftast formulerade som hÄllbarhet och utveckling. BÄda dessa begrepp Àr grundpelare i uppsatsens teoretiska utgÄngspunkt, resiliensteorin. Resiliensteorin Àr en förgrening till systemteori, i vilken samhÀllet ses som en helhet. Enligt resiliensteorin Àr samhÀllet likt ett socio-ekologiskt system uppbyggt av flera variabler i samhÀllet, dessa variabler Àr; sociala, politiska, miljömÀssiga och ekonomiska.

Matematik, IT och lÀrande

Syftet med examensarbetet Àr att synliggöra naturvetenskap och teknik mer pÄ förskolorna. Arbetet har resulterat i ett praktiskt anvÀndbart arbetsmaterial för förskolan, UpptÀck och Utforska Naturvetenskap och Teknik med KrÄkis ? ett arbetsmaterial för förskolan. Det Àr ett Ärstidsrelaterat arbetsmaterial som innehÄller experiment kopplat till fysik, kemi, natur och teknik dÀr olika fenomen behandlas. Arbetsmaterialet Àr framtaget genom inlÀst litteratur och har utvÀrderats med materialtest pÄ flera förskolor, samt genom en enkÀtundersökning och observationer.

LÀkemedel och tvÄng : en empirisk studie om patienters upplevelser av lÀkemedelsadministrering under LPT

LÀkemedelshantering sÄsom administrering av medicin till patienter Àr en av de dagliga omvÄrdnadshandlingarna för en sjuksköterska. För en patient som vÄrdas under Lagen om Psykiatrisk TvÄngsvÄrd (LPT) (SFS, 1991:1128) kan upplevelser av att fÄ medicin vara blandade. I sjuksköterskans omvÄrdnadsarbete Àr det viktigt att se patientens unika upplevelser av situationen. Syftet med denna studie Àr att belysa patienters upplevelser av lÀkemedelsadministrering dÄ de vÄrdas under LPT. Metoden Àr av kvalitativ natur dÀr empirin samlats in med hjÀlp av intervjuer som har analyserats med manifest innehÄllsanalys.

LÀrares och rektorers syn pÄ friluftsdagar

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien har varit att jÀmföra lÀrares och rektorers syn pÄ friluftsdagar avseende mÄl, innehÄll och organisation. Resultatet har tolkats med utgÄngspunkt i en lÀroplansteoretisk modell. De mer preciserade frÄgestÀllningarna var:Vad vill skolan uppnÄ med friluftsdagarna?Hur ramar skolan in begreppet friluftsdag genom förekomsten av olika inslag?Hur ofta vill lÀrarna att olika inslag ska förekomma pÄ friluftsdagarna samt vilka skolÀmnen Àr och bör finnas representerade?Hur ser organisationen ut kring friluftsdagarna pÄ skolan enligt lÀrare och rektorer samt hur bör den se ut enligt lÀrarna?Vilken kompetens anser lÀrare och rektorer vara viktig för planeringen av friluftsdagarna? MetodEn enkÀtstudie med kvalitativa inslag genomfördes pÄ 121 ÀmneslÀrare i svenska och idrott och hÀlsa samt 67 rektorer frÄn högstadieskolor i Stockholms lÀn. EnkÀter skickades ut via e-post till respondenterna som valts ut genom ett obundet slumpmÀssigt urval frÄn en förteckning pÄ Skolverkets hemsida.

Löftet om tillhörighet -En studie om de verkliga budskapen i fast fashion reklam

Effektiv och uppmÀrksammad marknadskommunikation som skapar positiva associationer Àr en av de viktigaste kuggarna i hjulet för att en organisation ska lyckas urskilja sig frÄn mÀngden, presentera ett enastÄende budskap och knyta till sig konsumenters uppmÀrksamhet. PÄ en allt konkurrenstÀtare marknad gÀller det att anpassa sig efter de situationer som kan tÀnkas uppstÄ och hela tiden ligga steget före sina konkurrenter.Studiens syfte Àr att undersöka hur en organisation inom elektronikbranschen arbetar för att skapa lÄngvariga relationer med konsumenter genom effektiv och vÀlgenomtÀnkt marknadskommunikation. Studien Àr baserad pÄ företaget Electrolux och kommer att ÄskÄdliggöra deras tillvÀgagÄngssÀtt nÀr det handlar om att, som ett av vÀrldens största företag inom elektronikbranschen, erbjuda konsumenterna nÄgot utöver vad konkurrenterna erbjuder.Den teoretiska referensramen kommer presentera litteratur inom omrÄdena marknadskommunikation, konsumentbeteende och varumÀrkeshantering för att vi som författare ska ha en sÄ bred grund som möjligt att stÄ pÄ inför analysering av senare insamlad empiri. Studien har utförts med ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt av kvalitativ natur dÀr empirin samlats in genom intervjuer med Electrolux för att sedan sÀttas i relation till befintlig teori. DÀrefter analyseras de empiriska data som samlats in för att finna meningsskiljaktigheter mellan Electrolux tillvÀgagÄngssÀtt och vad teorierna sÀger.

Vad bör svenska företagsrepresentanter tÀnka pÄ vid affÀrer med tyska motparter?

Effektiv och uppmÀrksammad marknadskommunikation som skapar positiva associationer Àr en av de viktigaste kuggarna i hjulet för att en organisation ska lyckas urskilja sig frÄn mÀngden, presentera ett enastÄende budskap och knyta till sig konsumenters uppmÀrksamhet. PÄ en allt konkurrenstÀtare marknad gÀller det att anpassa sig efter de situationer som kan tÀnkas uppstÄ och hela tiden ligga steget före sina konkurrenter.Studiens syfte Àr att undersöka hur en organisation inom elektronikbranschen arbetar för att skapa lÄngvariga relationer med konsumenter genom effektiv och vÀlgenomtÀnkt marknadskommunikation. Studien Àr baserad pÄ företaget Electrolux och kommer att ÄskÄdliggöra deras tillvÀgagÄngssÀtt nÀr det handlar om att, som ett av vÀrldens största företag inom elektronikbranschen, erbjuda konsumenterna nÄgot utöver vad konkurrenterna erbjuder.Den teoretiska referensramen kommer presentera litteratur inom omrÄdena marknadskommunikation, konsumentbeteende och varumÀrkeshantering för att vi som författare ska ha en sÄ bred grund som möjligt att stÄ pÄ inför analysering av senare insamlad empiri. Studien har utförts med ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt av kvalitativ natur dÀr empirin samlats in genom intervjuer med Electrolux för att sedan sÀttas i relation till befintlig teori. DÀrefter analyseras de empiriska data som samlats in för att finna meningsskiljaktigheter mellan Electrolux tillvÀgagÄngssÀtt och vad teorierna sÀger.

SkogsÀgarna NORRSKOG:s slutavverkningar och PEFC-kraven : fÀltinventering och intervjuer

SkogsÀgarföreningen Norrskog Àr ansluten till PEFC och drygt 15% av dess medlemmar Àr ocksÄ anslutna. Enligt beslut i Norrskogs styrelse utförs all avverkning pÄ objektsnivÄ i enlighet med PEFC:s normer oberoende av om skogsÀgaren i frÄga Àr certifieradeller ej. Studiens syfte har varit att se om Norrskogs medarbetares kunskaper i natur-, kultur-och miljövÄrd har tillÀmpats i praktiken vid avverkning pÄ medlemmamas marker. För att svara pÄ den frÄgan har tvÄ slutavverkningar per skogsbruksomrÄde, d v s 48 slutavverkningar totalt, inventerats. Slutavverkningama i frÄga har utförts mellan 200 l och 2003 och de har varit mellan 2 och 5 hektar stora.

Tryckt media och kundlojalitet -En granskning av Clas Ohlsons katalog som marknadskommunikation

Effektiv och uppmÀrksammad marknadskommunikation som skapar positiva associationer Àr en av de viktigaste kuggarna i hjulet för att en organisation ska lyckas urskilja sig frÄn mÀngden, presentera ett enastÄende budskap och knyta till sig konsumenters uppmÀrksamhet. PÄ en allt konkurrenstÀtare marknad gÀller det att anpassa sig efter de situationer som kan tÀnkas uppstÄ och hela tiden ligga steget före sina konkurrenter.Studiens syfte Àr att undersöka hur en organisation inom elektronikbranschen arbetar för att skapa lÄngvariga relationer med konsumenter genom effektiv och vÀlgenomtÀnkt marknadskommunikation. Studien Àr baserad pÄ företaget Electrolux och kommer att ÄskÄdliggöra deras tillvÀgagÄngssÀtt nÀr det handlar om att, som ett av vÀrldens största företag inom elektronikbranschen, erbjuda konsumenterna nÄgot utöver vad konkurrenterna erbjuder.Den teoretiska referensramen kommer presentera litteratur inom omrÄdena marknadskommunikation, konsumentbeteende och varumÀrkeshantering för att vi som författare ska ha en sÄ bred grund som möjligt att stÄ pÄ inför analysering av senare insamlad empiri. Studien har utförts med ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt av kvalitativ natur dÀr empirin samlats in genom intervjuer med Electrolux för att sedan sÀttas i relation till befintlig teori. DÀrefter analyseras de empiriska data som samlats in för att finna meningsskiljaktigheter mellan Electrolux tillvÀgagÄngssÀtt och vad teorierna sÀger.

Vikten av en god utemiljö vid Àldreboendet Vidablick

Vad Àr det egentligen i naturen som pÄverkar Àldres hÀlsa och hur pÄverkar det? Vilka faktorer Àr viktiga att ta hÀnsyn till i utformandet av utemiljön vid ett Àldreboende? Detta Àr de första tvÄ frÄgestÀllningarna som besvaras i denna kandidatuppsats. Huvudsyftet med uppsatsen har varit att ta reda pÄ vilka faktorer i utemiljön som har störst verkan pÄ Àldre mÀnniskors hÀlsa, och som dÄ Àr viktiga att ta hÀnsyn till i utformandet av utemiljöer kring Àldreboenden. Resultatet frÄn litteraturstudien har anvÀnts till ett förslag med förÀndringar pÄ utemiljön vid Àldreboendet Vidablick i Ronneby. Jag har kommit fram till att faktorer som möjlighet till aktivitet, tillgÀnglighet, stimulans av sinnen, bra mötesplatser mm. Àr viktiga i utemiljön kring Àldreboenden dÄ de leder till kÀnsla av trygghet, social gemenskap och det underlÀttar för Àldres orientering i bÄde tid och rum..

LĂ€rares uppfattningar om utomhuspedagogik i skolans yngre Ă„r

VÄrt syfte var att undersöka lÀrares uppfattninar om utomhuspedagogik och hur de ser naturen som resurs för lÀrande. VÄr undersökning strÀcker sig mellan Ärskurserna 1-5. Metoden var kvalitativ och vi utförde semistrukturerade intervjuer med nio lÀrare i de olika Ärskurserna, i tre olika skolor. Resultatet visade att de flesta lÀrarna hade en positiv instÀllning till utomhuspedagogik. De sÄg naturen som ett hjÀlpmedel för lÀrande, och att det ger mÄnga möjligheter som Àr positiva för barns lÀrnade.

Hur förorenad Àr TÀmnaren av Tungmetaller? En undersökning av bottensediment.

TÀmnaren Àr en slÀttsjö i östra Svealand dÀr ammunition gÄr att finna i bottensedimenten. Ammunitionen hÀrstammar frÄn övningar som Flygvapnet hade över sjön under 1950- och 1960-talen. Sjön Àr mycket grund och nÀringsrik och befinner sig i ett omrÄde som fortfarande pÄverkas starkt av landhöjningen orsakad av den senaste inlandsisens tillbakadragande. Detta innebÀr att TÀmnaren vÀxer igen i rask takt och berÀknas vara i princip borta om ungefÀr 600 Är. Sjön har ett skyddsvÀrde dels genom sin rikedom pÄ olika fÄgelarter som hÄller till i nÀromrÄdet men ocksÄ ett rekreationsvÀrde för mÀnniskor i omrÄdet runt sjön.

Naturens betydelse för barns hÀlsa

Syftet med denna uppsats var att undersöka naturens betydelse för barns hÀlsa. PÄ tvÄ förskolor har vi undersökt bÄde naturförskolegrupper och traditionella förskolegrupper. Vi valde olika metoder som jÀmfördes med varandra och litteratur/tidigare forskning. Vi har försökt förstÄ och tolkat de olika uppgifter vi fÄtt fram via litteratur, barnobservationer, barnintervjuer, pedagogenkÀter samt nÀrvarostatistik. Genom dessa har vi fÄtt svar pÄ vÄra frÄgor om naturens koppling till barns hÀlsa och deras möjlighet till rekreation genom leken.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->