Sök:

Tryckt media och kundlojalitet -En granskning av Clas Ohlsons katalog som marknadskommunikation


Effektiv och uppmärksammad marknadskommunikation som skapar positiva associationer är en av de viktigaste kuggarna i hjulet för att en organisation ska lyckas urskilja sig från mängden, presentera ett enastående budskap och knyta till sig konsumenters uppmärksamhet. På en allt konkurrenstätare marknad gäller det att anpassa sig efter de situationer som kan tänkas uppstå och hela tiden ligga steget före sina konkurrenter.Studiens syfte är att undersöka hur en organisation inom elektronikbranschen arbetar för att skapa långvariga relationer med konsumenter genom effektiv och välgenomtänkt marknadskommunikation. Studien är baserad på företaget Electrolux och kommer att åskådliggöra deras tillvägagångssätt när det handlar om att, som ett av världens största företag inom elektronikbranschen, erbjuda konsumenterna något utöver vad konkurrenterna erbjuder.Den teoretiska referensramen kommer presentera litteratur inom områdena marknadskommunikation, konsumentbeteende och varumärkeshantering för att vi som författare ska ha en så bred grund som möjligt att stå på inför analysering av senare insamlad empiri. Studien har utförts med ett hermeneutiskt förhållningssätt av kvalitativ natur där empirin samlats in genom intervjuer med Electrolux för att sedan sättas i relation till befintlig teori. Därefter analyseras de empiriska data som samlats in för att finna meningsskiljaktigheter mellan Electrolux tillvägagångssätt och vad teorierna säger. Analysen genomfördes också för att få en klarare bild av vilka teorier som fortfarande är av relevant natur i ett samhälle som idag präglas av en allt hårdare konkurrens mellan företag inom elektronikbranschen.Den slutsats vi har kommit fram är att Electrolux ständigt arbetar hårt för att behålla, utöka och stärka sin position på marknaden genom vård av befintliga kundrelationer samtidigt som de har för avsikt att knyta till sig ytterligare konsumenter. De värderar sina relationer med befintliga konsumenter väldigt högt vilket vi som författare anser vara en av de viktigaste pelarna i dagens och troligtvis framtidens marknadssituation. Allt fler konkurrerande företag tillkommer tillsammans med ökat produktutbud och lägre pris. Detta leder till att de företag som vill vara med och slåss i toppen av marknaden behöver ha en tydlig filosofi gällande vård av befintliga kundrelationer tillsammans kunskap om konsumentbeteende och dess troliga förändringsprocess i en än mer konkurrenskraftigare framtid.

Författare

Anna Berntsson Elina Helmer Engblom

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..