Sök:

Sökresultat:

13294 Uppsatser om För tidigt födda barn - Sida 2 av 887

FörÀldrars upplevelser av att fÄ ett för tidigt fött barn

Bakgrund: Under graviditeten mÄlar förÀldrarna upp en bild upp av barnet som de vÀntar, denna bild kan förÀndras nÀr barnet föds för tidigt och kan behöva vÄrdas pÄ en neonatalavdelning. Syfte: Att beskriva förÀldrars upplevelser av att fÄ ett för tidigt fött barn. Metod: En litteraturstudie utfördes med artikelsökningar i olika databaser. Femton artiklar granskades varav 13 bearbetades i resultatet. Resultatet mynnade ut i tre kategorier, vilka var;i samband med förlossningen, upplevelsen av första tiden med det nyfödda barnet och tiden vid hemgÄngen.

Barn och stress - Specialpedagogens roll i det förebyggande arbetet/Childern and stress - the roll of the education teacher in the stress prevention

Sammanfattningvis visar resultaten pÄ att barn och ungdomar Àr och upplevs mer stressade idag. Det finns mÄnga orsaker till barns stress och och den tar sig i olika uttryck. Skolans inre och yttre miljö Àr en stor stressfaktor som pÄverkar bÄde yngre och Àldre barn. För att kunna förebygga och motverka stress Àr det viktigt att identifiera stressen tidigt i livet..

Upplevelser hos förÀldrar till prematurfödda barn i samband med vÄrdtiden pÄ neonatalavdelningen

Bakgrund: Att födas för tidigt definieras som att födas före 37 fullgÄngna graviditetsveckor. Barn som föds för tidigt vÄrdas pÄ specialiserade sjukhusavdelningar, sÄ kallade neonatalavdelningar. Att fÄ barn för tidigt innebÀr en stor omstÀllning för förÀldrarna och situationen Àr pÄfrestande pÄ flera sÀtt. Syfte: Syftet med studien var att beskriva vilka upplevelser förÀldrar till prematurfödda barn har i samband med vÄrdtiden pÄ neonatalavdelningen. Metod: Studien genomfördes som en litteraturstudie med artikelsökningar i databaser med omvÄrdnadsfokus.

SmÀrtskattning av för tidigt födda barn pÄ en neonatalavdelning : En kvantitativ tvÀrsnittsstudie

Bakgrund: Om ett barn fo?ds fo?r tidigt kan fo?ljden bli att barnet va?rdas pa? en intensivva?rdsavdelning. Dessa barn kan utsa?ttas fo?r ma?nga livsno?dva?ndiga men sma?rtsamma procedurer under va?rdtiden. Sma?rta a?r en negativ upplevelse fo?r individen ba?de pa? kort och pa? la?ng sikt.

MÄste jag bli stor för att synas? : En kvalitativ studie kring hur samarbetet mellan skola, socialtjÀnst och polis kan bidra till att man tidigt kan fÄnga upp de barn som far illa

Bakgrund: Det som definierar att ett barn far illa Àr enligt SoL barn som inte fÄr sina behov tillgodosedda inom familjen samt att det kan vara barn eller ungdomar som riskerar att utvecklas ogynnsamt genom ett eget skadligt beteende. AnmÀlningsskyldigheten och utredningsplikten ska verka för att skola, polis och socialtjÀnst ska kunna fÄnga upp de barn som far illa i ett tidigt skede.Syfte: Med en utgÄngspunkt av ovanstÄende problematik, pÄ att barn faller mellan olika myndigheters ansvar, Àr syftet med denna uppsats att ta reda pÄ hur samverkan mellan socialtjÀnst, polis och skola fungerar jÀmfört med vad lagen sÀger, med fokus pÄ barn som far illa.Metod: Studien Àr baserad pÄ att kvalitativ metod dÀr vi anvÀnt oss utav kvalitativa intervjuer. Dessa intervjuer bestÄr av en kurator, tvÄ handlÀggare pÄ socialförvaltningen, en rektor, tre skolsköterskor och tillsist en polis.Resultat: Studien har visat att skolor tolkar sin anmÀlningsplikt olika vilket leder till att socialförvaltningen inte har möjlighet att utreda i den utstrÀckning de hade önskat och dÀrmed begrÀnsas de tidiga insatserna..

SvÄrigheter för extremt tidigt födda barn med att planera, organisera och genomföra individuellt skolarbete

Denna kvalitativa studie handlar om svÄrigheter för extremt tidigt födda barn att planera, organisera och genomföra individuellt skolarbete. Ambitionen med denna c-uppsats har varit att försöka ta reda pÄ om mycket tidigt födda barn p g a sin extrema prematur kan fÄ skador pÄ hjÀrnan som pÄverkar barnets exekutiva förmÄgor. Ambitionen har ocksÄ varit att försöka analysera hur skolan kan bemöta detta pÄ ett för barnet utvecklande sÀtt i integrering med övriga barn.Vi har stÀllt vÄra frÄgor mot litteraturen inom forskningsomrÄdet om extremt tidigt födda barn samt kompletterat med en kvalitativ intervju med en inom Àmnet berörd lÀkare. Vi har följt vetenskapsrÄdets forskningsetiska principer nÀr vi gjort intervjun. UtifrÄn materialet har vi undersökt om vi kan komma fram till resultat som ger svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar.

Upplevelser av att leva med MS : en litteraturstudie

Bakgrund: Att födas för tidigt definieras som att födas före 37 fullgÄngna graviditetsveckor. Barn som föds för tidigt vÄrdas pÄ specialiserade sjukhusavdelningar, sÄ kallade neonatalavdelningar. Att fÄ barn för tidigt innebÀr en stor omstÀllning för förÀldrarna och situationen Àr pÄfrestande pÄ flera sÀtt. Syfte: Syftet med studien var att beskriva vilka upplevelser förÀldrar till prematurfödda barn har i samband med vÄrdtiden pÄ neonatalavdelningen. Metod: Studien genomfördes som en litteraturstudie med artikelsökningar i databaser med omvÄrdnadsfokus.

Mammans representationer av sitt barn, relaterade till prematuritet & depressiva symptom : En kvalitativ pilotstudie

FörÀlderns inre representationer av sig och sitt barn har visat sig pÄverka förÀlderns förmÄga att erbjuda sig som anknytningsperson till sitt specifika barn. FörÀlderns representation av omvÄrdnad har ocksÄ visat samband med barnets förmÄga att skapa en trygg anknytningsrelation. I denna pilotstudie undersöks det kvalitativa sambandet mellan förÀlderns inre representation av sig och sitt barn, prematuritet och sjÀlvskattade depressiva symptom. Den svenska översÀttningen av den semistrukturerade intervjumetoden Working Model of the Child Interview ? WMCI, har anvÀnts för bedömning av de inre representationsmönstren.

Erfarenheter av motiverande samtal vid övervikt och fetma

Bakgrund: Att födas för tidigt definieras som att födas före 37 fullgÄngna graviditetsveckor. Barn som föds för tidigt vÄrdas pÄ specialiserade sjukhusavdelningar, sÄ kallade neonatalavdelningar. Att fÄ barn för tidigt innebÀr en stor omstÀllning för förÀldrarna och situationen Àr pÄfrestande pÄ flera sÀtt. Syfte: Syftet med studien var att beskriva vilka upplevelser förÀldrar till prematurfödda barn har i samband med vÄrdtiden pÄ neonatalavdelningen. Metod: Studien genomfördes som en litteraturstudie med artikelsökningar i databaser med omvÄrdnadsfokus.

Att optimera förÀldrars delaktighet i omvÄrdnaden av sitt för tidigt födda barn- Barnsjuksköterskor berÀttar

Bakgrund: Sjuksköterskor pÄ neonatalavdelningar arbetar ofta i nÀra relation med förÀldrar till för tidigt födda barn. FörÀldrars delaktighet i omvÄrdnaden av sitt barn kan pÄverka förÀlderns psykiska hÀlsa, anknytning till barnet samt pÄverka barnets vÀlmÄende och möjlighet till utveckling. Syfte: Beskriva barnsjuksköterskors upplevelser av att optimera förÀldrars delaktighet i omvÄrdnaden av sitt för tidigt födda barn. Metod: Kvalitativ studie med induktiv ansats. Genom ett bekvÀmlighetsurval rekryterades Ätta kvinnliga barnsjuksköterskor vid tvÄ jÀmförbara neonatalavdelningar i södra Sverige att delta vid semistrukturerade intervjuer.

Plötsligt förÀlder : Litteraturstudie om att bli förÀlder till ett för tidigt fött barn

Bakgrund: Barn som föds före 37 fullgÄngna graviditetsveckor benÀmns prematura barn och har ökad risk för sjuklighet och dödlighet. De flesta prematura barn behöver vÄrdas pÄ en neonatalavdelning. FörÀldraskapet pÄverkas av den för tidiga födseln, barnets hÀlsa och vÄrdmiljön. För att frÀmja förÀldrarnas nÀrhet till sitt barn och deras delaktighet i barnets omvÄrdnad kan sjuksköterskan erbjuda dem stöd och vÀgledning. Syfte: Att beskriva hur mödrar och fÀder upplever att bli förÀlder till ett för tidigt fött barn som vÄrdas pÄ neonatal-avdelning.

Salutogent arbetssÀtt - ett modeord? : en studie om undersköterskors uppfattningar av salutogent arbetssÀtt i hemtjÀnsten

En procent av alla barn i Sverige föds extremt eller mycket för tidigt (före vecka 33). Dessa barn löper ökad risk för att drabbas av olika sjukdomar och funktionsnedsÀttningar. FörÀldrar som upplever att fÄ ett barn fött för tidigt möter mÄnga utmaningar bÄde under barnets första kritiska tid, liksom senare. Forskning visar pÄ ett sÀrskilt behov av att stödja dessa förÀldrar, sÄ att de i sin tur klarar av att tillgodose sina barns behov.Syftet med studien var att fÄ en förstÄelse för familjernas situation , liksom deras uppfattning av samhÀllets stöd till dem. En kvalitativ intervjustudie med elva förÀldrar till extremt eller mycket för tidigt födda barn genomfördes.

Musik med mening : FMT som stöd i barns utveckling vid skolstart

Barn föds med olika förutsÀttningar för inlÀrning. Med MUISK och/eller FMT kan man redan före skolstart se vilka barn som kan komma att behöva extra stöd vid lÀs- och skrivinlÀrning och i ett tidigt stadium erbjuda FMT. Med hjÀlp av Lasse Hjelms utvecklade terapimodell och observationsschema skapas ny förutsÀttning för att tidigt ringa in vilka insatser som kan vara till gagn för barnet. FMT Àr en bland andra insatser, i den mÄn skolan kan erbjuda detta. I det hÀr arbetet beskriver jag en del av den praktik jag gjort i grundskolans Är ett till tre.

En kartlÀggning över förskolebarns sprÄkstörningar

Syftet med kartlÀggningen Àr att undersöka förekomsten av olika sprÄkstörningar, hur de uppmÀrksammas, vilka som samarbetar i processen för att hjÀlpa barn med sprÄkstörningar samt om det anvÀnds nÄgot sÀrskilt kartlÀggningsmaterial för att upptÀcka barn med sprÄkstörningar. Den metod som har anvÀnts för att genomföra kartlÀggningen Àr webbenkÀt. Det var sammanlagt 81 avdelningar som besvarade enkÀten och den riktade sig till förskollÀrare som Àr verksamma i Äldrarna ett till fem. Resultatet visade att fonologiska problem Àr vanligast bland barn i förskoleÄldern samt att det i huvudsak Àr förskollÀrare, vÄrdnadshavare och BHV som uppmÀrksammar barns sprÄkstörning. De professioner som avdelningarna frÀmst samarbetar med i processen för att hjÀlpa barn med sprÄkstörningar Àr logopeder, specialpedagoger och BHV.

Barnmisshandel : Distriktssköterskans erfarenhet av att se och identifiera barn som far illa

Bakgrund: Under Är 2012 ökade anmÀlningarna av barnmisshandel. Barnmisshandel oavsett art innebÀr alltid en krÀnkning för barnet och om det dessutom sker av en anhörig har barnet förlorat den person som ska stÄ för den fasta tryggheten. BÄde fysisk misshandel, psykisk misshandel eller omsorgsvikt skadar barnet allvarligt och innebÀr stora hÀlsoproblem för barnet. DÀrför var det av stor vikt att identifiera barnet i ett tidigt skede för att kunna ge stöd och agera utefter behov. Syfte: Syftet med studien var att belysa distriktssköterskans erfarenhet av att se och identifiera kÀnnetecken pÄ ett misshandlat barn.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->