Sökresultat:
1076 Uppsatser om Förövare. - Sida 37 av 72
Hur sÀkerstÀller man att en applikation uppfyller prestandakrav? : Riktlinjer för prestandatestning
Alla kommer dagligen i kontakt med prestanda. Vare sig det Àr att köra bil eller att starta sin TV i hemmet sÄ finns det prestanda i dessa av en viss mÀngd vilket resulterar i hur snabbt bilen accelererar och hur mycket den orkar med, eller hur snabbt TV:n startar och byter kanal. Detta Àr tvÄ olika scenarion dÀr de flesta troligtvis bryr sig mer om bilscenariot. Detta kan dock förÀndras helt plötsligt nÀr det tar tio sekunder att byta kanal pÄ sin TV. Man kan dÄ sÀga att prestanda inte prioriterats och att kunden dÄ blir lidande.UtifrÄn dessa scenarion kan man se hur viktigt prestanda kan vara, Àven i vardagliga situationer som vi inte ens reflekterar över.
Parallella prototyper vid behovsanalys
Denna uppsats syftar till att undersöka anvÀndandet av parallella prototyper i flera iterationer vid arbetet med en behovsanalys hos ett företag. Som grund för arbetet ligger ett uttryckt behov av ett verktyg för sammanstÀllning och presentation av material skapat av designbyrÄn the Apartment i Stockholm. UtifrÄn den förfrÄgan som gjordes frÄn byrÄn i ett första skede, togs tvÄ prototyper fram för att stödja diskussionen om företagets faktiska behov, som i vissa fall inte stÀmmer överens med de uttryckta behoven hos en bestÀllare. Dessa första prototyper syftade till att skapa en bÀttre förstÄelse för företagets arbetssÀtt och konceptuella behov. Efter att prototyperna gÄtts igenom skapades en andra omgÄng prototyper, den hÀr gÄngen mer utvecklade, och inriktade mot att ta reda pÄ mer funktionella behov i processens slutskede (presentationsdelen).
Blivande sjöingenjörers riskuppfattning om hÀlsofarorna med oljeexponering
Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet med denna studie Àr att undersöka gymnasielevers tv- och datorspelsvanor.? Vad motiverar gymnasielever till att spela tv- och datorspel?? Hur ser sambandet ut mellan gymnasieelevers hÀlsa enligt WHO och tv- och datorspelsvanor?? Hur ser sambandet ut mellan gymnasielevers tv- och datorspelsvanor och deras betyg inom idrott och hÀlsa?Metod: En enkÀtundersökning utfördes i tvÄ skolor inom Stockholms lÀn. Det var 120 respondenter mellan 15 till 18 Är som deltog. EnkÀten var uppdelad i fyra delar efter frÄgestÀllningarna. Svaren pÄ enkÀten kategoriserades och analyserades för att kunna svara pÄ frÄgestÀllningarna  Resultat: 83 procent av respondenterna i denna studie hade nÄgon sorts vana av tv- och datorspel.
Krympning och krypning av STT/F-bjÀlklagselement : en jÀmförelse mellan verkliga effekter och berÀkning enligt Eurocode 2
Detta examensarbete behandlar STT/F-bjĂ€lklagselementens krympning och krypning. Arbetet har utförts pĂ„ uppdrag av StrĂ€ngbetong AB, med Ărjan Pettersson som initiativtagare och handledare.STT/F-bjĂ€lklagselement Ă€r en prefabricerad förspĂ€nd betongprodukt bestĂ„ende av tvĂ„ spĂ€nda balkar med en ovanpĂ„liggande armerad platta. De anvĂ€nds som bjĂ€lklag i yttertakskonstruktioner och har, tack vare tunna balkliv och en sadelformad platta, lĂ„g vikt och kan uppnĂ„ spĂ€nnvidder nĂ€rmare 30 meter.FörspĂ€nda element förĂ€ndras efter gjutning pĂ„ grund av krympning, krypning samt stĂ„lets relaxation. FörutsĂ€ttningarna varierar med bland annat olika betongkvalitet, förspĂ€nningsnivĂ„, temperatur och luftfuktighet. Vid dimensionering tas hĂ€nsyn till dessa parametrar för att sĂ€kerstĂ€lla maximal spĂ€nnvidd och upplagslĂ€ngd.
Kvinnnors upplevelser i samband med hysterektomi
Syftet med denna studie var att beskriva kvinnors upplevelser i samband med en hysterektomi. 12 kvalitativa artiklar har analyserats enligt kvalitativ innehÄllsanalys med manifest ansats. Analysen resulterade i tre kategorier med tillhörande subkategorier: RÀdsla, oro och osÀkerhet inför beslutet: BemÀstrade situationen tack vare mig sjÀlv och andra: och Vinster och förluster efter ingreppet. Resultatet visade att rÀdsla, oro och osÀkerhet ofta grundade sig pÄ att kvinnorna och deras omgivning var pÄverkade av attityder som var förankrade i okunskap och hur dessa i sin tur bidrog till att kvinnorna sjÀlva och omgivningen hade en viss uppfattning om hur en kvinna skulle bete sig och att hysterektomi skulle inverka pÄ kvinnligheten. Brist pÄ saklig information var en annan faktor som gav upphov till rÀdsla, oro och osÀkerhet.
Studenternas psykosociala arbetsmiljö-JÀmförelse i arbetsform
Abstrakt
Psykosocial arbetsmiljö
JÀmförelse i arbetsform
MÄnga undersökningar och mycket forskning har skett genom Ären dÄ det
gÀller vÄr psykosociala arbetsmiljö. De undersökningar och den forskningen
som hittills skett ger dock en bild av att dessa frÀmst har inriktat sig pÄ
arbetstagare inom olika yrken och branscher. Syftet med denna uppsats Àr
dÀrför att försöka belysa och ge en förstÄelse kring studenterna situation ur
ett helhetsperspektiv dÄ det gÀller den psykosociala arbetsmiljön. SÄ Àven
hur den psykosociala arbetsmiljön kan pÄverka oss som individer. Under
senare Är sÄ har det Àven skett en förÀndring inom högskolor och universitet dÄ
det gÀller val av arbetsform.
Humankapitalsredovisning : Kunskapsföretagens redovisning av humankapitalet i praktiken
Kunskapsföretag Àr ett företag som förlitar sig pÄ sin personals kunskap, humankapitalet, som intÀktsskapare. Personalens kunskap kan inte redovisas som exempelvis en maskin i ett industriföretag kan. Detta kan skapa problem vid vÀrderingen av kunskapsföretaget, bÄde för investerare och för kreditbedömare. Detta gör att denna typ av företag kan ha problem med finansiering av verksamheten. Syftet med denna uppsats var dÀrför att undersöka om kunskapsföretagen ansÄg det vara ett problem att de inte kan redovisa sin personals kunskap och hur de i sÄ fall kringgÄr detta problem.Undersökningen genomfördes i tvÄ steg.
ERFARENHETENS BETYDELSE VID BESTĂMNING AV VĂNSTERKAMMARVOLYMER OCH EJEKTIONSFRAKTION MED 2D- OCH 3D-EKOKARDIOGRAFI
VÀnster kammares ejektionsfraktion (EF) Àr ett mÄtt pÄ hur stor andel av den diastoliska kammarvolymen som pumpas ut under systole. EF anges i procent och tillÀmpas frÀmst för bedömning av den globala systoliska vÀnster-kammarfunktionen och berÀknas med hjÀlp av den slutdiastoliska volymen (EDV) och den slutsystoliska volymen (ESV). För nÀrvarande Àr tvÄdimensionell ekokardiografi (2DE) den mest anvÀnda metoden för bestÀmning av vÀnster-kammarvolymer och EF med hjÀlp av Simpsons biplanmetod. DÄ 2DE krÀver god erfarenhet för optimal bildinsamling samt att Simpsons gör geometriska antaganden av vÀnsterkammarens form, kan denna kombination visa sig vara problematisk, speciellt hos patienter med avvikande vÀnsterkammarform. Introduktionen av tredimensionell ekokardiografi (3DE) har gjort det möjligt att undvika geometriska antaganden tack vare den pyramidala datainsamlingen samtidigt som metoden anses vara mindre anvÀndarkÀnslig.
Due diligence och immateriella tillgÄngar vid företagsförvÀrv
Syftet med uppsatsen Àr att ge en översiktlig och samlad bild av vad due diligence Àr. Vad det innebÀr att göra en due diligence av immateriella rÀttigheter i samband med ett företagsförvÀrv. Samt att Àven undersöka de juridiska frÄgestÀllningar som uppstÄr i detta sammanhang och att beskriva de olika immateriella delarna. Due diligence Àr ett begrepp frÄn engelskan och den direkta översÀttningen Àr ?vederbörlig omsorg?.
Studenters perspektiv pa? entrepreno?rskap : En studie om drivkrafter och hinder som pa?verkar entrepreno?rskap
I och med en o?kad konkurrens pa? den globala marknaden blir fo?retagande allt viktigare fo?r la?nders ekonomiska situation. Sa? a?r fallet a?ven i Sverige da?r entrepreno?rskapet a?r bekymrande la?gt trots goda fo?rutsa?ttningar. Fo?ljaktligen har entrepreno?rskapet blivit ett omdiskuterat a?mne bland forskare sa?va?l som politiker vilka nu stra?var efter att stimulera nyfo?retagande och sto?djer hja?lpande entrepreno?rsorganisationer samt andra insatser.
"Gult och gult blir svart" Kommunikation vid bildskapande - Med genusglasögon pÄ
Bakgrund I det hÀr avsnittet tar vi först upp lite historia kring Àmnet bild i förskolan genom Fröbeltraditionen. Bild har gÄtt frÄn att vara ett oviktigt Àmne till att bli ett Àmne som genomsyrar verksamheten, mycket tack vare lÀroplanen. Aktuella forskare beskriver i bakgrunden vikten av kommunikationen och lÀrandet kring barns bildskapande. Ett Àmne som Àr aktuellt idag Àr hur pass genusmedvetna pedagogerna pÄ förskolorna Àr och vi har dÀrför valt att ta upp det ocksÄ i arbetet. Som teorier intar vi en allmÀn syn av Vygotskijs sociokulturella perspektiv.
Tid och rÄd för utveckling? : Om kompetensutveckling för anstÀllda i ideella föreningar
I Sverige har det under de senaste Ärtiondena skett en samhÀllsutveckling som delvis har bidragit till att mÄnga mÀnniskor inte har tid att engagera sig i ideella föreningar i sÀrskilt stor utstrÀckning. Detta har för föreningarna medfört ett ökat antal anstÀllda som istÀllet sköter en del av det som tidigare gjordes av ideella krafter. Det finns inte mycket forskning gjord om anstÀllda i ideella föreningar men desto mer om kompetensutveckling i arbetslivet.Syftet med denna studie Àr dÀrför att ta reda pÄ hur anstÀllda i ideella ryttarföreningar upplever sina möjligheter till kompetensutveckling, vilka Äsikter arbetsgivaren har kring detta omrÄde samt hur möjligheterna till kompetensutveckling eller bristen pÄ desamma kan komma att pÄverka ridskoleverksamheten. Jag har valt att intervjua fyra skÄnska ridskolechefer och deras arbetsgivare för att fÄ tvÄ olika perspektiv pÄ det problem jag vill undersöka.Resultatet av intervjuerna har jag sammanstÀllt och analyserat med hjÀlp av mitt teorikapitel, som bland annat innehÄller tidigare forskning om kompetensutveckling, livslÄngt lÀrande och motivation i arbetslivet.Jag kan konstatera att det rÄder brist pÄ frÀmst ekonomiska resurser i de ideella föreningarna, vilket delvis bidrar till att de anstÀlldas kompetensutveckling inte alltid kan prioriteras. De anstÀllda arbetar enligt ett pressat tidsschema eftersom föreningen inte har rÄd att anstÀlla mer personal och detta leder till att de inte alltid har tid för vare sig formell eller informell kompetensutveckling.
Bröstcancer - Kvinnors upplevelser frÄn diagnos till behandling.
Varje dag drabbas cirka 15-20 kvinnor i Sverige av bröstcancer. Orsaken till varför sjukdomen uppstÄr Àr inte helt faststÀlld, men troligtvis Àr det en komplex samverkan av flera olika omstÀndigheter som bland annat levnadsvanor, Àrftlighet och hormonbalans. Prognosen för de som drabbas Àr oftast god, tack vare att cancern i regel upptÀcks tidigt i kombination med framgÄngsrika behandlingsmetoder. Diagnosen Àr dÀremot ofta mycket pÄfrestande och kopplas mÄnga gÄnger samman med lidande och död. Den för Àven med sig ett hot om stora livsförÀndringar dÀr bÄde fysiska och psykiska reaktioner Àr vanliga.
Analysmodellen : Ett hjÀlpmedel för att sÀkerstÀlla revisorns oberoende?
Uppsatsen har till syfte att undersöka hur revisorerna anser att deras arbetssituation pÄverkats i och med analysmodellens uppkomst och om revisorerna anser att analysmodellen hjÀlper till att sÀkerstÀlla oberoendet. Syftet uppfylls genom tre frÄgestÀllningar: 1. Hur upplever revisorerna arbetet med analysmodellen och vilka för och nackdelar leder den till? 2. Upplever revisorerna analysmodellen som ett hjÀlpmedel för att kunna agera oberoende eller Àr det en teoretisk modell som inte Àr praktiskt genomförbar? 3.
Inkludering-exkludering;Hur elever med hörselnedsÀttningar upplevt sin skolgÄng
Abstract
Westerlund, Charlotta (2011) Inkludering- exkludering; Hur elever med hörselnedsÀttningar upplevt sin skolgÄng (inclusion- exclusion; How students with hearing loss experienced their School time). Skolutveckling och ledarskap, lÀrande och samhÀlle, Malmö högskola.
Att vara hörselskadad betyder ofta att den sociala kommunikationen och samvaron med andra mĂ€nniskor pĂ„verkas. MĂ„nga Ă€r beroende av tekniska hjĂ€lpmedel, sĂ„ som hörapparater och hörselslingor, för att kunna följa med i samtal och för att kunna kĂ€nna sig delaktiga. Att fĂ„ tillgĂ„ng till rĂ€tt hjĂ€lpmedel Ă€r varje landstingsinvĂ„nares och elevs rĂ€tt. Ăr detta tillrĂ€ckligt för att eleven ska kĂ€nna sig inkluderad i skolans verksamheter? Hur har elever med hörselnedsĂ€ttning upplevt sin egen grundskoletid, utifrĂ„n ett inkluderande perspektiv? Kan man vara inkluderad och Ă€ndĂ„ kĂ€nna sig exkluderad? Ăr det tillrĂ€ckligt att fĂ„ gĂ„ i samma klass som ?hörande? elever för att kĂ€nna sig inkluderad?
Detta Àr en undersökning med kvalitativ ansats, som bestÄr av tre djupgÄende intervjuer och 20 öppna frÄgeformulÀr, om elevers egna erfarenheter och tankar kring sin grundskoletid.