Sök:

Parallella prototyper vid behovsanalys

Denna uppsats syftar till att undersöka användandet av parallella prototyper i flera iterationer vid arbetet med en behovsanalys hos ett företag. Som grund för arbetet ligger ett uttryckt behov av ett verktyg för sammanställning och presentation av material skapat av designbyrån the Apartment i Stockholm. Utifrån den förfrågan som gjordes från byrån i ett första skede, togs två prototyper fram för att stödja diskussionen om företagets faktiska behov, som i vissa fall inte stämmer överens med de uttryckta behoven hos en beställare. Dessa första prototyper syftade till att skapa en bättre förståelse för företagets arbetssätt och konceptuella behov. Efter att prototyperna gåtts igenom skapades en andra omgång prototyper, den här gången mer utvecklade, och inriktade mot att ta reda på mer funktionella behov i processens slutskede (presentationsdelen). Alla prototyper gicks igenom med företaget i informella intervjuer. Delar ur de resultat som framkommit i undersökningen är att det visuella stödet som prototyperna gav upplevdes vara en fördel vid intervjuerna, men att det även fanns en viss risk att samtalet fokuserade just på prototypen istället för att utvidgas och gå igenom mer grundläggande, tidigare steg i processen. Tack vare användandet av parallella prototyper kunde projektets inriktning tidigt bestämmas, och det var inte alltid den "rätta" prototypen som gav mest information. Slutligen går det att diskutera huruvida denna typ av metod passade bäst in på det valda företaget, som är vana beställare och som är vana vid att kommunicera behov och själva visualisera olika lösningar på funktionalitet. Samtidigt märks vikten av att involvera kunden tidigt i arbetsprocessen, vilket tillsammans med prototypernas enkla utformning gör att projektet snabbt kan ändra riktning utan större problem. 

Författare

Martin Lidman Erik Otterman

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..