
Sökresultat:
1227 Uppsatser om Förändringar i perception - Sida 54 av 82
Den rosaklädda, modiga, prinsessan: En hjältinna på egna premisser : En kvalitativ studie om hur barnförfattaren Per Gustavsson framställer kvinnligt genus i fyra av sina prins-och prinsessböcker
Gender awareness is considered of absolute importance to Swedish school?s and preschool?s main mission ? equal opportunities for all children. Gender portrayal in childrens literature is now one subject of vast study, since literature often carry underlying messages of the perception of male and female. With this in mind, the purpose of this thesis was to analyse, mainly through Maria Nikolajeva?s scheme of gender ideal types, how the Swedish writer Per Gustavsson portrayed girls in four of his so called Prince- and princess books.
Genernas påverkan på köttkvaliteten
Multiple factors are involved in control of beef sensory quality so great variation can be induced. The perception of meat quality can be affected anywhere in the product chain. Both the environment and the set of genes of the animals have an effect on the final output. A problem facing the beef industry today is the significant variations in meat quality between individual animals, which is reflected in the uneven quality of the meat that reaches the consumer. If the quality of meat in stores varies significantly over time, the consumers? trust may decrease.
Palliativ vård : Anhörigvårdarens upplevelser av palliativ hemsjukvård.
Syftet med denna studie var att belysa anhörigvårdares upplevelser av den palliativa vården i hemmet utifrån aktuell vetenskaplig litteratur. Litteraturen som använts till resultatet har varit vetenskapliga artiklar av i huvudsak kvalitativ design. Artiklarna söktes i databaserna Blackwell Synergy, Elin och Pub Med. Sökorden som användes var Caring, Caregivers, Experiences, Family, Homecare, Needs, Palliative care, Perception. Sökorden kombinerades för att få artiklar som överensstämde med syftet och frågeställningen.
Grafik för smartphoneskärmar : Grafisk anpassning mellan plattformar
Syftet med det här arbetet har varit att undersöka vilken skillnad av visuell igenkänningsbarhet och perception av 3d-spelgrafik, adapterad från en datorskärm till en mobiltelefonskärm, ger det att använda relativ omskalning och förenkling av objekt i en scen jämfört med att justera färg, silhuett och ljussättning.Undersökningen genomfördes genom att adaptera en 3d-modellerad scen till två olika versioner. En av versionerna av scenen modifierades genom relativ omskalning och förenkling av objekt enligt tidigare forskning inom närliggande område. Den andra versionen av scenen modifierades genom att justera färg, silhuett och ljussättning baserat på teoretiska grunder. Dessa två versioner av en scen jämfördes sedan mot varandra, och mot original scenen de var adapterade ifrån, i en undersökning. Undersökningen genomfördes med hjälp av en kvalitativ undersökning i form utav semistrukturerade intervjuer.Resultatet av undersökningen visar på viss skillnad i perceptionen av de olika versionerna. De olika adaptionsversionerna får grafiken att uppfattas olika, och påverkar observationsvänligheten av grafiken. Resultatet visar även på att dessa metoder inte gör grafiken lättare att uppfatta jämfört med original scenen. .
Visuell hierarki och läsmönster : en studie om kontrast, storlek och positionering
Syftet med denna uppsats är att identifiera den mest effektiva egenskapen av en text eller sida för att uppnå visuell hierarki, som är ett verktyg för att få det önskade flödet av uppmärksamhet i en sida eller webbsida genom att ge vissa element en viss vikt i kontrast, storlek och placering. Vi vill ge en möjlighet för vidare forskning snarare än att ge en slutsats som ger ett slutgiltigt svar på frågeställningarna. Det finns fler sätt att manipulera text för att uppnå önskad visuell hierarki men vi valde de vanligaste. Detta arbete är baserat på ett experiment som görs på 50 deltagare med ett onlinefrågeformulär och tre självgjorda bilder där vi kan utvärdera resultaten, jämföra dem med andra teorier och beräkna den mest effektiva uppmärksamhetsgivaren. Vi har också utvecklat en hypotes om vad resultatet kommer att visa.
Elkundernas relation till den svenska elmarknaden : En studie om kundnöjdhet och engagemang på elmarknaden
In 1996, the Swedish government deregulated the Swedish electricity market. As a consequence of the deregulation, Swedish customers could start to freely choose between different electricity companies. Different enterprises have tried various strategies in order to shape their image to attract new customers; often focusing on an image revolving around price and environmental friendliness.The purpose of this essay has been to analyze customers? relations to the electricity market. In order to analyze customers? relations a quantitative study has been conducted; focusing on customer satisfaction and customer commitment.
Synen på våldtäkt : Utifrån den synvinkel som fanns hos statens offentliga utredning kring sexualbrott 1976, SOU 1976:9
This study is based on a proposition about the legislation regarding sexual offences prepared by a commission initiated by the Swedish government in 1972 which was presented in 1976. The purpose of this study has been to ascertain the commissions views on rape based on their representation of the problem, their presuppositions and assumptions regarding it and future consequences in behavior for victims and offenders of the crime. The key results of this study is that the commission regarded the ?problem? of the then current legislation to be non-consistently with the time being. In their opinion the legislation needed to be loosened from its moral strings and be adjusted to the ?new? sexually liberal era.
Mediekonsumtion som verktyg för ungdomars identitetsbildning : En kvalitativ studie om hur ungdomar använder medier för att påverka andras bild av deras identitet
The purpose of this study was to investigate to what extent young adults use media to create the image of themselves. The questions we wanted to answer was as follows: what does the media use of young adults look like compared to their attitudes towards media content; what awareness do they have of other young adults attitudes concerning media content; and finally, how do these attitudes affect their own media use?Media consumption is a great part of the daily lives of young adults living in Sweden: the national average media consumption is seven hours a day, for 15-24 year olds. This provides a new way for young adults to express their identity - by showing their use of different media content, they can change other's perception of themselves.The method we used in our study was a combination between a quantitative and a qualitative method. We first made a survey in three classes with senior year high school-students, in a Swedish school.
Shared Service Center : Att införa ett Shared Service Center
In 1996, the Swedish government deregulated the Swedish electricity market. As a consequence of the deregulation, Swedish customers could start to freely choose between different electricity companies. Different enterprises have tried various strategies in order to shape their image to attract new customers; often focusing on an image revolving around price and environmental friendliness.The purpose of this essay has been to analyze customers? relations to the electricity market. In order to analyze customers? relations a quantitative study has been conducted; focusing on customer satisfaction and customer commitment.
Möbler med mönster och volym
Möbler och skulptur är något väldigt besläktat. Hanteringen av volymen, proportioneringen och materialen är centrala för hur betraktaren ska uppfatta objektet.Hur ytan ser ut och vilket mönster objekten bär kommer sätta dessa parametrar ur spel och förändra uppfattningen av föremålen.Jag ska arbeta med mönster för att förändra hur man uppfattar och möter objektet. Min arbetsmetod kommer bestå i en rad olika experiment som innefattar framtagning av mönster, mönster-undersökningar och volymstudier i lämplig skala. Dels i 2d men också applicerade mönster på de olika volymerna för att undersöka hur de påverkar hur man uppfattar volymen. Jag ska arbeta utifrån egna teorier och idéer vad gäller mönster och hur man uppfattar volym men också med hjälp av andras studier i ämnet perception.Jag ska skapa möbler med mönster som förstärker eller förändrar deras karaktär utifrån de undersökningar som jag kommer fram till.
Ordets tillblivelse : aspekter av Nietzsches tidiga språkfilosofi
The thesis examines the nineteenth century German philosopher and philologist Friedrich Nietzsche?s early notion of how a word is generated in the process of perception. It does so by looking at the ?metaphorical transitions? Nietzsche talks about in the essay ?Über Wahrheit und Lu?ge im außermoralischen Sinne? (?On Truth and Lie in an Extra-MoralSense?). According to the relevant passage in ?On Truth and Lie?? an image is first created as a metaphor for a stimulus and a word is then created as a metaphor for the image.
Vindkraftetablering och uranborrning i Dalfors-Dalarna; Acceptans bland närboende
The dependency of fossil fuels has to decrease in order to reduce emissions of green house gases. Wind turbines generate electricity with low environmental impact, but the local opinion in Sweden is sometimes an obstacle to new developments. The acceptance of nuclear power increases at the same time. Mining uranium is once again on the agenda and prospectors are currently drilling for uranium. This cross-sectional study deals with acceptance of wind farms and uranium drilling.
The dynamics behind Consistency: Case study on NTT Group and Deutsche Telecom
The main aim of this thesis is to investigate the implications and dynamics behind consistency between individual resource allocation decisions and corporate strategy concept. The telecom industry, a high-velocity environment going through an extensive deregulation process, is put under the magnifying glass. Japanese telecom giant NTT Group is compared to its German counterpart Deutsche Telekom. Potential antecedent factors in the strategic decision-making process to consistency are studied. It is also examined whether there is a direct interplay between consistency and economic performance.
Människors upplevelser av att leva med depression : en litteraturöversikt
Bakgrund: Depression är ett växande problem som orsakar stort lidande hos befolkningen i form av nedstämdhet, isolering och sjukskrivningar samt uppskattas bli det största hälsoproblemet i världen. Tidigare forskning belyser depression i samband med annan sjukdom. Därav behövs ökad kunskap om människor som lever med egentlig depression.Syfte: Syftet med studien var att belysa människors upplevelser av att leva med depressionMetod: En litteraturöversikt baserad på tio kvalitativa artiklar som analyserades i enlighet med Friberg (2012). Funna nyckelord dokumenterades och användes för skapande av teman.Resultat: Tre övergripande teman kunde identifieras, varav ett av temana innehöll två subteman. Ovisshet om sin situation belyser ett stadium före människans vetskap om sin sjukdom.
Att anpassa eller inte anpassa - det är frågan! En fallstudie på hur externa faktorer påverkar anpassningsgraden av ett globalt företags marknadsstrategi. Four P's style!
The globalization of today?s society has enabled consumers to acquire products and services from all over the world. Global organizations have the entire world as a playfield and offer products and services across markets. Regardless perception and transparency of the global market, consumers are still individuals. Consumers may have different perceptions and ideas about products, their functions and usage.