Sök:

Sökresultat:

4281 Uppsatser om Föräldrars erfarenhet - Sida 43 av 286

Finansiering av nystartade företag : En kvalitativ fallstudie om finansieringslösningar för entreprenörer utan erfarenhet som strÀcker sig lÀngre Àn tre Är inom entreprenörskap och restaurangbranschen

This is a qualitative case study that aims to examine the small entrepreneur?s choice of financing solutions and their thoughts on various forms of financing. The authors have chosen to specifically examine entrepreneurs who do not have experience that stretches more than three years in entrepreneurship and the restaurant business. The study used three different companies in the restaurant business in Stockholm and semi-structured interviews were conducted with all owners of the company, corresponding to a total of six respondents. The study's findings show the relationship of entrepreneurs who believe that the experience of the industry and entrepreneurship is valuable also are more prone to giving away some ownership in exchange for a certain expertise and funding..

"NÀr man har tid sÄ Àr det oerhört roligt" : En studie om fyra gymnasielÀrares upplevelser och attityder till planeringsarbetet som ett fenomen i Àmnet historia

Studiens syfte a?r att underso?ka ett antal gymnasiela?rares upplevelser och attityder till planeringsarbetet som ett fenomen i a?mnet historia. Studien har tre fra?gesta?llningar. Den teoretiska ansatsen belyser planeringsarbetet sett utifra?n gymnasiela?rarnas proffession, didaktiska aspekter och utbildningstraditioner.

TonÄringars erfarenheter och upplevelser av lÄngvarig smÀrta : -en litteraturstudie-

AbstraktBakgrund: SmÀrta Àr ett vanligt problem hos tonÄringar och ett stort antal tvingas leva med lÄngvarig smÀrta. SmÀrtan kan ha negativa effekter pÄ hela deras vardagssituation. SmÀrtan kan vara relaterad till sjukdom eller psykologiska faktorer, dÀr stress Àr vanligast. SmÀrtupplevelsen Àr unik för varje tonÄring och toleransen för smÀrta varierar frÄn person till person.Syfte: Syftet med studien var att belysa tonÄringars upplevelser och erfarenheter av att leva med lÄngvarig smÀrta.Metod: Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie. En litteratursökning gjordes i databaserna PubMed och Cinahl och studiernas resultat sammanstÀlldes och analyserades med stöd av innehÄllsanalys.

Sjuksköterskans kunskap om och attityd till trycksÄrsprevention : En litteraturstudie

Bakgrund: TrycksÄr har varit kÀnt sedan ca 2000 f.Kr. ÀndÄ kvarstÄr problemet. Det Àr idag ett utbrett problemomrÄde inom vÄrden dÄ patienter stÀndigt drabbas av nya trycksÄr trots att vÀlbeskrivna preventionsÄtgÀrder och riktlinjer finns att tillgÄ. FrÀmst drabbade Àr Àldre, personer som har nÄgon form av rörelsehinder, Àr sÀngliggande eller stillasittande stora delar av dygnet. TrycksÄr innebÀr ett stort lidande för den drabbade patienten, frÀmst i form av konstant smÀrta.

Coaching : Vad Àr det?

Coaching har under de senaste decennierna vÀxt fram som en metod att utveckla individer, bÄde av individuella coacher och av ledare som anvÀnder coaching i sitt ledarskap. Mycket tid och pengar investeras i coaching av bÄde företag, organisationer och privatpersoner. Denna uppsats bestÄr dels av en litteraturstudie och dels av en kvalitativ del och har för avsikt att bringa klarhet i vad coaching Àr, vad coaching inbegriper, hur coaching bör utövas och syftet med coaching utifrÄn coachers perspektiv. Den kvalitativa del utgörs av intervjuer med Ätta kvinnor och mÀn mellan 35-55 Är som har relevant erfarenhet av coaching. Resultaten ger ingen entydig bild av coaching.

Mitt tillva?gaga?ngssa?tt att teckna serier

Det ha?r projektet tar avstamp i en personlig erfarenhet av tomhet fra?n min barndom. Jag tar mig tillbaka till 1970-talet fo?r att a?terfinna en va?l dold ra?dsla som vibrerar i bro?stet pa? en 5-a?ring. Den ka?nslan fo?rso?ker jag greppa, fo?ra med mig till nutiden och gestalta i en skulptur.Genom att studera varierande sa?tt att se pa? tomhetsbegreppet inom olika omra?den och kulturer utforskar jag bakgrunden till den abstrakta tomhetska?nslan som skra?mde mig som liten.

TÀnk pÄ Figuren, konferera i naturen! : Hur en konferensanlÀggning kan pÄverka gÀsternas hÀlsa.

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet med denna uppsats var att undersöka hur konferensanlÀggningen, Finnhamns Arkipelag, skulle kunna arbeta med hÀlsoaktiviteter för sina gÀster med framförallt naturen som redskap.- Hur pÄverkar naturen konferensgÀsternas hÀlsa?- Hur arbetar redan hÀlsonischade konferensanlÀggningar?- Hur kan naturen anvÀndas inom hÀlsoarbetet pÄ konferensanlÀggningar?- Vad kan utvecklas pÄ Finnhamns konferensanlÀggning?Metod: Forskningen Àr avsedd att kartlÀgga behov, önskemÄl, erfarenhet och Äsikter kring Àmnet och slutsatsen drogs att den kvalitativa metoden, intervjuer, var mest lÀmpad för att kunna besvara frÄgestÀllningarna. Data har samlats in via fyra intervjuer, tvÄ ansikte mot ansikte och tvÄ via telefon utefter respondentens önskemÄl. Respondenterna har erfarenhet och kompetens inom omrÄdet samt arbetar med friskvÄrd eller Àr konferensansvariga pÄ anlÀggningarna De jobbar med aktiviteter och hÀlsa för deras konferensgÀster och har alla sett de positiva resultaten av vistelse i naturen.Resultat: Resultaten visar att naturen har Äteruppbyggande och en rad andra positiva effekter pÄ konferensgÀster som har aktiviteter utomhus. De nischade konferensanlÀggningarna har en mÀngd aktiviteter och Àr flexibla utefter önskemÄl.

LÀsförstÄelse ur ett praktiskt perspektiv : En studie om lÀsförstÄelseundervisning

Syftet med min studie Àr att undersöka lÀsförstÄelsens utrymme i lÀrarens/ specialpedagogens lÀsundervisning. LÀsförstÄelse Àr en del i elevens lÀs- och skrivutveckling och Àr Àven en möjlighet för eleven att pÄverka sitt lÀrande bÄde i och utanför skolan. Metoden som har anvÀnts Àr kvalitativa semi strukturerade intervjuer med tre lÀrare och tvÄ specialpedagoger pÄ tvÄ F ? 6 skolor och en specialpedagog pÄ en 7 ? 9 skola. Skolorna Àr belÀgna inom samma kommun. Min personliga erfarenhet av lÀsförstÄelse har ocksÄ bidragit till studien. Resultatet visar att utrymmet för lÀsförstÄelseundervisning Àr stort i lÀsundervisningen, men specialpedagogens/lÀrarens kompetens i lÀs- och skrivutveckling inverkar pÄ hur vÀl detta utrymme tas till vara.  .

Förskolebarns utelek ur ett genusperspektiv

Vi anser att barns utelek Àr ett intressant Àmne och vi upplever efter vÄr praktiktid och med erfarenhet av egna barn att leken Àr mer variationsrik, mer fantasifull och mer könsneutral dÄ barnen leker i skogen. Dessa tankar har funnits med oss genom hela utbildningen och syftet med denna undersökning har varit att dels fÄ svar pÄ de frÄgestÀllningar vi har samt att fÄ kunskaper och idéer till att frÀmja leken oavsett i vilken utemiljö barnen befinner sig i. Med hjÀlp av observationer av barnen och intervjuer med pedagoger har vi kommit fram till i vÄr mer begrÀnsade undersökning att det finns skillnader i barns utelek och att förskolans utemiljö dÀrför har betydelse för hur barnens lek ser ut..

Storskalig utrymning - en frÄga om samverkan och flexibilitet : Vilka uppfattningar finns om ett genomförande pÄ lokal och regional nivÄ i nÀrheten av kÀrnkraftverket i Ringhals

MÄnga svenska organisationer har idag en bristfÀllig förmÄga att planera och förbereda en storskalig utrymning. Enligt MSB:s vÀgledning om utrymning 2014 anses dagens planering ofta vara förlegad och Äterföring av erfarenheter sker godtyckligt. Vidare varierar tolkning och tillÀmpning av gÀllande lagstiftning. Denna upplevs generellt som otydlig och ansvarsförhÄllandet mellan olika organisationer behöver tydliggöras.Syftet med studien Àr att utifrÄn erfarenheter frÄn internationella exempel och allmÀnna principer för storskalig utrymning jÀmföra det med svensk kontext. Hypotesen Àr att avsaknaden av erfarenheter frÄn att faktiskt genomföra utrymning i större omfattning sannolikt pÄverkar hur samhÀllets beredskap ser ut idag.

Praktisk kunskap En definition

Syftet med denna studie Àr att skapa en definition av begreppet praktisk kunskap. För att uppnÄ detta har en litteraturstudie genomförts, i vilken elva relevanta filosofer och deras teorier har belysts. I analysen utkristalliserades Ätta olika komponenter i praktisk kunskap. Det rÄder konsensus dessa filosofer emellan om att denna Àr kopplad till handling och/eller Àr grundad pÄ erfarenhet. Den praktiska kunskapen Àr kontextualiserad och i vissa avseenden rÄder det ett dialektiskt förhÄllande mellan teori och praktik.

Konsten att fördela bistÄnd

AbstractTitel: Konsten att fördela bistÄnd ? En kvalitativ studie om bistÄndshandlÀggare inom Àldreomsorgen och deras syn pÄ sin arbetssituationFörfattare: Emelie Andersson och Frida OlssonHandledare: Magnus RingNyckelord: BistÄndshandlÀggning, myndighetsutövning, makt, byrÄkratiStudiens syfte Àr att undersöka bistÄndshandlÀggares syn pÄ sin arbetssituation och hur de hanterar press frÄn olika aktörer i samhÀllet samtidigt som de ska följa lagen. För att nÄ uppsatsens syfte har vi utgÄtt frÄn tre teman; myndighetsutövning, lagstiftning/riktlinjer och organisationen.Metoden för studien utgÄr frÄn en kvalitativ ansats dÀr ett hermeneutiskt angreppssÀtt har tillÀmpats för att tolka resultatet. Vi intervjuade sju bistÄndshandlÀggare frÄn samma arbetsplats i Halmstads kommun. Syftet med intervjuerna var att gÄ pÄ djupet och fÄ en inblick i bistÄndshandlÀggarnas personliga uppfattningar och tankesÀtt och utifrÄn detta hitta och förstÄ mönster i handlÀggarnas tankeverksamhet.

Med schvung i takten: Dansant gehörsmusik - en experimentell jÀmförelse av spelstilen i barockmusik och folkmusik

Barockmusik och folkmusik har trots sina genreskillnader ÀndÄ en viktig gemensam nÀmnare, nÀmligen dansmusiken. Syftet med denna kandidatuppsats Àr att undersöka och medvetandegöra likheter och skillnader i spelstilen hos barockmusik och folkmusik och jÀmföra dessa genrer. Dessa likheter och skillnader har ÄskÄdliggjorts genom att lÄta de bÄda genrerna genomgÄ ett experiment. Ett barockstycke stöptes om och spelades pÄ folkmusikers vis och en folklÄt fick prova pÄ att framföras med barockstil. Undersökningen utfördes pÄ viola.

Fr?ga mig och jag ska ber?tta: En systematisk litteratur?versikt om att unders?ka faktorer som p?verkar identifiering av sexuellt riskutsatta ungdomar

Bakgrund: Under ton?ren ligger stort fokus p? sexualitet och en stor del av ungas utveckling inneb?r att ta risker. L?g kunskap och erfarenhet tillsammans med ungdomars impulsivitet ?r bland annat orsaker till att de har en tendens att uts?tta sig f?r risker vilket kan leda till konsekvenser f?r den egna reproduktiva och sexuella h?lsan. Med ungdomars livsv?rld som utg?ngspunkt r?dg?r och v?gleder barnmorskan ungdomen utifr?n hens sexualitet och ton?rsutveckling. Syfte: Syftet med denna systematiska litteratur?versikt var att unders?ka faktorer som p?verkar identifiering av sexuellt riskutsatta ungdomar. Metod: En systematisk litteratur?versikt har genomf?rts och utformats utifr?n en integrativ design.

Familjehemsplacerade ungdomar och fortsatt utbildning: en diskursanalys av familjehemsplacerade ungdomars tal om sig sjÀlva, utbildning och familj

Det finns forskning som pekar pÄ att barn och ungdomar i pÄgÄende familjehemsvÄrd presterar sÀmre jÀmfört med normalbefolkningen samt att de lÀmnar skolan med lÄg utbildningsnivÄ För att komma in pÄ arbetsmarknaden stÀlls i dag krav pÄ utbildning och ungdomar utan utbildning med erfarenhet av samhÀllsvÄrd riskerar att exkluderas. Det övergripande syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur ungdomar med erfarenhet av att bo i familjehem förstÄr och förklarar sin utbildningssituation. Detta Àr ett angelÀget studieomrÄde eftersom samhÀllet har ett utökat ansvar för de ungdomar som placeras utanför hemmet. Uppsatsens studieobjekt Àr familjehemsplacerade ungdomarnas tal om sig sjÀlva, utbildning och familj. Kvalitativ metod har anvÀnts och sex familjehemsplacerade tjejer i Äldern 17-21 Är med erfarenhet av gymnasiestudier har intervjuats.

<- FöregÄende sida 43 NÀsta sida ->