Sök:

Sökresultat:

4281 Uppsatser om Föräldrars erfarenhet - Sida 29 av 286

Det informella elevinflytandet : Omöjligt uppdrag?

VÄrt syfte med undersökningen var att ta reda pÄ lÀrares uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i arbetet med elevinflytande. Vi bedömde att intervju var det instrument som passade vÄrt ÀndamÄl bÀst. Det genomfördes sex intervjuer med lÀrare och för att fÄ en sÄ heterogen grupp som möjligt valde vi att frÄga lÀrare av olika Äldrar, kön och som arbetar inom olika Àmnen. Dessa lÀrare arbetar i grundskolans senare Är och pÄ tvÄ olika skolor. Resultaten av undersökningen visar att ett elevinflytande kan vara svÄrt att förverkliga inom ramarna för styrdokumenten.

FörÀldrars erfarenhet av sjukhusvistelsen- En kvalitativ studie

Introduction: Nowadays, it is a considerable fact that parents stay with their hospitalized child, however the role played by parents may not always be obvious. For many parents, this is a difficult experience, which may cause stress among parents who want to be supportive for their child. Parents and children have a close bond and influence each other emotionally; therefore it is of great importance that parent?s experiences of hospitalization should be noted. The pediatric nurse may apply this experience to give the best possible care for the child and the family.

Faktorer som pÄverkar elevernas motivation för matematik pÄ högstadiet

Undersökningen har gett mig en bÀttre förstÄelse av begreppet motivation som Àr definierat pÄ mÄnga olika sÀtt och anvÀnds i olika teorier och diskussioner. Enligt Imsen (2000) kan motivation komma frÄn inre eller yttre krafter. Skolverket (2003) framhÄller att motivation Àr ett komplext begrepp som bestÄr av den kognitiva processen, elevernas kÀnslor och de kulturella förhÄllanden som eleverna befinner sig i. UtifrÄn min egen erfarenhet och olika vetenskapliga teorier, som jag har lÀst, har jag fÄtt min uppfattning om motivation. Enligt min uppfattning innebÀr motivation en rad olika aktiviteter, dÀr lÀraren behöver forma arbetsklimat, starka undervisningsbetingelser, stödja elever individuellt och i gruppen samt uppmuntra engagemang.Undersökningen har gett mig en bÀttre förstÄelse av begreppet motivation som Àr definierat pÄ mÄnga olika sÀtt och anvÀnds i olika teorier och diskussioner.

VÀsentlighetsbedömning : Hur pÄverkar revisorns professionella omdöme vÀsentlighetsbedömningen

VÀsentlighet Àr ett grundlÀggande begrepp inom all revision och avgör vad revisionsarbetet ska inriktas pÄ och hur omfattande det ska bli. För att inte granska fel saker och glömma bort viktiga omrÄden Àr det betydelsefullt att utföra vÀsentlighetsbedömningen redan under planeringen av granskningen (FAR Förlag 2006).Uppsatsen handlar frÀmst om hur det professionella omdömet pÄverkar vÀsentlighetsbedömningen. Vidare behandlar Àven uppsatsen hur revisorerna arbetar praktiskt vid vÀsentlighetsbedömningen.Vi presenterar i vÄr uppsats litteratur som behandlar vÀsentlighetsbedömningen och hur revisorns professionella omdöme pÄverkar detta. I vÄr undersökning intervjuade vi Ätta revisorer, som representerar tre större revisionsbyrÄer, med olika erfarenhet inom branschen för att fÄ en djupare förklaring gÀllande vÀsentlighetskonceptet. Av dessa var tre auktoriserade, tre godkÀnda och tvÄ varken eller.

Betydelsen av socialt stöd för upplevelsen av psykisk ohÀlsa : En kvalitativ socialpsykologisk studie som omfattar Ätta individer i ett kommunalt rehabiliteringsprojekt

Med denna socialpsykologiska studie ville vi fÄ en ökad förstÄelse för vad socialt stöd upplevdesbetyda för rehabiliterande individers syn pÄ sin psykiska ohÀlsa. De Ätta intervjuernagenomfördes i anslutning till ett rehabiliteringsprojekt för personer med psykisk ohÀlsa i enav Sveriges kommuner. De intervjuade personerna var inskrivna i rehabiliteringsprojektet ochdeltog i dess aktiviteter. Resultatet visade att dialoger med personer som hade erfarenhet avliknande psykisk ohÀlsa och professionella hade störst inverkan pÄ individernas syn pÄ sinpsykiska ohÀlsa. I analysen anvÀnde vi Goffmans teori om stigma, Meads teori om rollövertagandeoch Bubers dialogteori.

Har de sett mig? - En kvalitativ intervjustudie om individanpassad öppenvÄrd ur ett ungdomsperspektiv

Uppsatsens syfte var att studera ungdomars erfarenhet av individanpassad öppenvÄrdsbehandling. Mer specifikt hur ungdomarna upplevde att behandlingsarbetet anpassades efter deras behov med utgÄngspunkt i följande frÄgestÀllningar:PÄ vilket sÀtt upplevde ungdomarna att behandlingen var utformad efter deras behov?Vad hade kontaktpersonerna för betydelse för ungdomarnas behandling?PÄ vilket sÀtt upplevde ungdomarna att de hade inflytande och möjlighet att vara delaktiga och pÄverka sin behandling?En kvalitativ ansats har anvÀnts för uppsatsens utformande och semistrukturerade intervjuer har genomförts med fem stycken ungdomar med tidigare erfarenhet av individanpassad öppenvÄrdsbehandling. Intervjuerna har sedan analyserats med hjÀlp av de teman som framtrÀdde vid en innehÄllsanalys. Dessa teman var: Min tid, Att vÄga öppna upp sig, Att ta ansvar för sin delaktighet samt Redo att gÄ vidare?Resultaten visade att samtliga ungdomar haft en positiv upplevelse av sin behandling.

Beslut om övergÄngen frÄn kurativ till palliativ vÄrd : Sjuksköterskors upplevelser och erfarenheter

Nu för tiden finns det livsuppehÄllande behandling som kan förlÀnga patienters liv. Detta kan göra det svÄrt för sjukvÄrdspersonalen att sÀtta grÀnsen för nÀr övergÄngen frÄn kurativ till palliativ vÄrd ska utföras. Syftet med litteraturstudien var att beskriva sjuksköterskors upplevelser och erfarenheter nÀr beslut ska fattas om patienters övergÄng frÄn kurativ till palliativ vÄrd inom slutenvÄrden.  Studien genomfördes som en litteraturstudie dÀr 15 vetenskapliga artiklar granskades och analyserades. I resultatet framkom det fyra huvudkategorier: delaktighet, tidpunkt, utbildning/erfarenhet och emotionella reaktioner.

Utveckling av en webbapplikation med fokus pÄ anvÀndbarhet

Denna rapport beskriver det examensarbete som genomförts av Christoffer Hardmo och Erik Dellby. Examensarbetets syfte var att utveckla en nerskalad anvÀndbar version av KompetensUtvecklingsInstitutets nuvarande elevhanteringsprogram.Rapporten kommer beskriva hur vi lagt upp jobbet för att fÄ en anvÀndbar applikation för KUI att anvÀnda.VÄr slutsats Àr att arbeta mot anvÀndbarhet Àr en vÀldigt viktig punkt nÀr det gÀller utveckling av produkter i alla miljöer. Arbetet har gett oss en bra erfarenhet hur man jobbar ihop med kunden för att fÄ en bra produkt..

Ambulanssjuksköterskans erfarenheter av att bedöma och lindra akut smÀrta hos barn : en kvalitativ studie

Introduktion:Forskning visar inadekvat smÀrtlindring hos barn generellt och speciellt hos barn fem Är och yngre. Flera kvantitativa studier har utgÄtt frÄn akutmottagning men det saknas studier frÄn det prehopitala perspektivet. Syfte: Att beskriva ambulanssjuksköterskans erfarenheter av att bedöma och lindra akut smÀrta hos barn i Äldern fem Är och yngre. Metod: Kvalitativ design med semistrukturerade intervjuer och induktiv innehÄllsanalys utfördes. Totalt deltog nio ambulanssjuksköterskor med minst tvÄ Ärs erfarenhet samt erfarenhet av att ha vÄrdat barn fem Är och yngre med akut smÀrta prehospitalt.

Partners upplevelse av att leva med en kvinna med bröstcancer: En litteraturstudie

Partnern Àr en viktig person i sjukdoms förloppet nÀr en kvinna drabbas av bröstcancer. Bröstcancer Àr en vanlig sjukdom som kan drabba kvinnor i alla Äldrar och har svÄra konsekvenser för det psykosociala livet. Kvinnor som drabbas av bröstcancer behöver stöd för att kunna hantera det emotionella lidandet samtidigt som deras roll och ansvar i familjen förÀndras. NÀr kvinnan lider, lider ocksÄ hennes nÀrstÄende. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva partnerns upplevelse av att leva med en kvinna med bröstcancer.

Genusperspektivet inom sporten - studie utifrÄn tidningen Barometern

VÄrt syfte med undersökningen var att ta reda pÄ lÀrares uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i arbetet med elevinflytande. Vi bedömde att intervju var det instrument som passade vÄrt ÀndamÄl bÀst. Det genomfördes sex intervjuer med lÀrare och för att fÄ en sÄ heterogen grupp som möjligt valde vi att frÄga lÀrare av olika Äldrar, kön och som arbetar inom olika Àmnen. Dessa lÀrare arbetar i grundskolans senare Är och pÄ tvÄ olika skolor. Resultaten av undersökningen visar att ett elevinflytande kan vara svÄrt att förverkliga inom ramarna för styrdokumenten.

SjÀlvmordsproblematik inom gymnasieskolan : Sex lÀrares erfarenheter och upplevelser

Syftet med uppsatsen Àr att fÄ en bild av lÀrarnas erfarenheter och upplevelser av sjÀlvmordsproblematik pÄ skola. För att besvara syftet finns fyra frÄgestÀllningar vilka berör lÀrarnas reaktioner vid ett sjÀlvmord av en elev och hanteringen av dessa reaktioner, lÀrarens upplevelse i mötet med de kvarvarande eleverna, lÀrarens roll i sjÀlvmordsproblematiken och lÀrarens samarbete med andra aktörer pÄ skolan gÀllande sjÀlvmordsproblematiken. I avsnittet tidigare forskning redogörs för lÀrarens yrkesroll, begreppet sjÀlvmord och sjÀlvmord ur ett historiskt perspektiv, ur ett internetionellt perspektiv och krismetod pÄ skolan. Studiens tolkningsram bestÄr av lÀrarens roll i mötet med de sörjande eleverna, kristeori, begreppet empati och systemteori. Metoden som anvÀnds i studien Àr kvalitativ och bestÄr av sex kvalitativa intervjuer med lÀrare som Àr verksamma pÄ gymnasieskola och har erfarenhet av att en elev begÄtt suicid.

Inspelning, marknadsföring och lansering av debutalbum

I detta examensarbete har vi undersökt nÄgra av byggstenarna i ett skivbolags verksamhet som ocksÄ utgör grunden för deras inkomster. Resultatet av arbetet blev en pÄbörjad produktion och marknadsföring av en skiva och en plan för lanseringen av densamma. Genom detta har vi skapat oss en praktisk erfarenhet av arbetslivet i musikbranschen. Arbetet har dessutom genomförts med en för ÀndamÄlet lÄg budget. Vi har Àven undersökt olika marknadsföringsmöjligheter och intervjuat tvÄ yrkesverksamma personer i detta Àmne. .

Pedagogers utsagor och resonemang om mötet med barn som Àr identifierade med sprÄkstörning.

En av skolans viktigaste uppgifter Àr att lÀra alla barn att lÀsa. Syftet med denna studieÀr att belysa och analysera pedagogers utsagor och resonemang om mötet med barn somhar identifierad sprÄkstörning. Vi vill fÄnga vad som uppfattas vara av betydelse för attstimulera dessa elevers lÀsutveckling i Ärskurs 1-3. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarnahar vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod med ostrukturerad intervju. I studien intervjuasfem pedagoger med erfarenhet av att arbeta med elever som har sprÄkstörning.Resultatet visar att respondenternas uppfattning om vad som Àr av betydelse för attkunna stimulera dessa elevers lÀsutveckling Àr relationen till eleven, möta eleven pÄdess nivÄ, flexibilitet i organisationen, mÀngden erfarenhet, extern hjÀlp och samarbetemed förÀldrar.

Sinnligt lÀrande utomhus- Pedagogers förhÄllningssÀtt ur ett didaktiskt perspektiv

Sammanfattning Syftet med vÄr studie Àr att undersöka pedagogers tankar och idéer sett ur ett didaktiskt perspektiv nÀr det gÀller utomhusvistelse pÄ förskolan. Vi har utgÄtt frÄn fyra frÄge-stÀllningar. Vilka pedagogiska tankar och idéer ger pedagogerna uttryck för nÀr det gÀller utomhusvistelse? Vilka didaktiska möjligheter och utmaningar stÀlls pedagoger inför nÀr det handlar om utomhusvistelse pÄ förskolan och hur pÄverkar miljön pedagogernas didaktiska perspektiv? Hur har införandet av förskolans lÀroplan pÄverkat pedagogernas tankar om de didaktiska frÄgorna vad, hur och varför? Vilken betydelse har utbildning och erfarenhet för pedagogernas didaktiska förhÄllningssÀtt? Vi har diskuterat utifrÄn begrepp som didaktik, utomhuspedagogik, barnsyn, vÀrdegrund, sinnen och lÀroplan för förskolan, dÀr vi förhÄllit oss till pedagogers tankar om utomhusvistelse. Vi lutar oss mot Uljens didaktiska perspektiv och Deweys erfarenhetsbaserade lÀrande och reformpedagogik.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->