Sök:

Sökresultat:

410 Uppsatser om Föräldrar i Kina - Sida 2 av 28

Anpassning av marknadsföringsstrategier till en vÀxande kinesisk marknad - En fallstudie av Ikea -

Syftet med studien Àr att undersöka och sammanstÀlla hur Ikea har anpassat sina marknadsföringsstrategier till de rÄdande marknadsförhÄllandena i Kina. Ikea som kÀnnetecknas av standardiserade marknadsföringsstrategier har i Kina anpassat dessa till de lokala marknadsförutsÀttningarna som levnadsstandard, utbildningsnivÄ, konsumtionspreferenser, kostnadsfördelar och geografiska förhÄllanden..

Kulturens och organisationskulturens pĂ„verkan pĂ„ utbrĂ€ndhet ?en komparativ studie mellan Ikea i Älmhult Sverige och Ikea i Guangzhou Kina

Den hÀr undersökningen har studerat skillnader mellan arbetets pÄverkan pÄ utbrÀndhet i Kina och Sverige. Studien hade för avsikt att se om skillnader förekom, vilka skillnader det var samt hur de yttrade sig. Studier inom omrÄdet i Kina Àr mycket outforskat medan det i Sverige och övriga vÀstvÀrlden talas om det dagligen. Resultatet av den hÀr studien pekar pÄ att skillnaderna mellan lÀnderna knappt Àr förekommande. Detta kan till stor del bero pÄ Ikeas organisationskultur.

Kina, Hollywood och samproduktioner : en transnationell studie av produktionsförhÄllanden och mottagandet av filmen Man of Tai Chi

I följande text avser jag att analysera Man of Tai Chi och undersöka förhÄllandet mellan Kina och Hollywood. Kina blir en alltmer viktig marknad för filmbolag frÄn Hollywood och hur de förhÄller sig till varandra pÄ film.Kung fu-filmens spridning har inneburit andra kulturella uttryck, frÄn Bruce Lee som symbol mot imperialistiskt förtryck i tredje vÀrlden, till att bidra med formande av nya bildssprÄk i filmer som The Matrix. Hur kan en transnationell samproduktion mellan kinesiska och vÀsterlÀndska bolag se ut? I följande uppsats undersöker jag produktionsförhÄllanden och mottagande av filmen Man of Tai Chi och i slutsatsen kommer jag fram till att filmen misslyckats ur ett kommersiellt perspektiv..

En Tiger PÄ Tröskeln! - Kina i Supermaktsrollen

I studiens primÀra del försöker vi nÀrma oss supermakten och klassificeringen av den samma i termer av resurser och Žrole theoryŽ. PÄ en lÀgre abstraktionsgrad Àr vi intresserade av fallet Kina och att utreda i vilken mÄn supermaktsbegreppet kan appliceras pÄ staten. I en andra del argumenterar vi för ett unilateralt agerande utifrÄn Kinas givna position i det internationella systemet.Detta gör vi genom att exemplifiera deras politiska strategi i bistÄndspolitiken gentemot Afrika.Genom frÀmst Žrole theory förmÄr vi attribuera Kina supermaktsstatus och i vÄr neorealistiska ansats kan vi sedan se hur de smyger fram i det internationella systemet utan direkta konfrontationer i sin strÀvan efter ett multipolÀrt system..

Fo?ra?ldrars   perspektiv   av   Super   Mario   och   WoW

Vardagen sta?ller allt fa?rre krav pa? fysisk aktivitet och stillasittande aktiviteter har blivit allt vanligare. En av dessa aktiviteter a?r tv- och dataspel som idag tros ha fler uto?vare a?n fotboll och ishockey har tillsammans. Studiens syfte var da?rfo?r att underso?ka attityder och va?rderingar hos fo?ra?ldrar med tv- och dataspelande barn.

Verksamhet i Kina - fokus pÄ kulturella skillnader

Vi vill undersöka vad den Kinesiska affÀrskulturen har för pÄverkan pÄ styrningen i ett svenskt bolag i Kina med fokus pÄ medarbetare och kommunikation samt om etableringsformen fÄr nÄgon effekt pÄ styrningen. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva de viktigaste delarna i Kinas affÀrskultur och analysera vad de har för pÄverkan pÄ de valda styrmedlen: medarbetare och kommunikation. Vi vill samtidigt skapa en förstÄelse för hur styrningen i kinesiskt dotterbolag pÄverkas av de affÀrskulturella skillnaderna. En fallstudie har gjorts pÄ tvÄ företag dÀr primÀrdata har samlats in genom öppna intervjuer..

Making China : En diskursanalys av svenska tidningars konstruktion av Kina

Uppsatsen syftar till att studera svenska tidningars rapportering om Kina och klarlÀgga hur bilden av Kina konstrueras i tidningarna. Detta görs genom en diskursanalys av artiklar frÄn tre av Sveriges största dagstidningar. BÄde teori och metod har sin utgÄngspunkt i Laclau & Mouffes diskursteori. Valet av artiklar grundar sig i att artiklarna pÄ ett eller annat vis handlat om, eller tagit upp Kina och dÀrigenom hjÀlpt till att konstruera en bild av landet. I analysen har det insamlade materialet sorterats in i tre olika teman utifrÄn vad artiklarna berör, dessa teman Àr, ekonomi, politik, och orientalism.

Kinas sÀkerhet : en studie av hur Kina hanterar regionala utmaningar

Kinas sÀkerhet - En studie av hur Kina hanterar regionala utmaningarDen regionala stabiliteten i Sydostasien prÀglas av Kinas tydliga dominans. Kinas strÀvan att bibehÄlla regional stabilitet kÀnnetecknar den kinesiska utrikes- och sÀkerhetspolitiken. För Kina Àr ett stabilt nÀromrÄde en viktig grundpelare i sin strÀvan mot att fortsÀtta sin ekonomiska tillvÀxt och öka sitt regionala och pÄ sikt Àven globala inflytande. Ett stabilt nÀromrÄde Àr dessutom en förutsÀttning för att Kina ska kunna öka sitt engagemang i omrÄden bortom sitt nÀromrÄde.Denna uppsats analyserar Kinas syn pÄ sin sÀkerhet i sitt nÀromrÄde, och hur denna uppnÄs och bibehÄlls. Genom en jÀmförande studie dÀr Burma och Nordkorea tjÀnar som tÀmligen olika referensstater anvÀnds ett realistiskt teoretiskt perspektiv för att förklara Kinas ageranden och val av strategi.Resultatet visar ett Kina som tydligt strÀvar efter att pÄverka sin omgivning pÄ ett sÀtt som sÀkerstÀller sÀkerhet och ekonomisk tillvÀxt.

Konsten att bygga affÀrsrelationer i Kina : en fallstudie av tvÄ vÀsterlÀndska företags möte med en frÀmmande kultur

Kina Àr en av de snabbast vÀxande marknaderna idag. VÀsterlÀndska företag ser stor potential i att etablera sig pÄ den stora marknaden. Uppbyggandet av affÀrsrelationer Àr en av de viktigaste nyckelfaktorerna till framgÄng pÄ den kinesiska marknaden. Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en ökad förstÄelse i hur vÀsterlÀndska företag skapar och underhÄller affÀrsrelationer i Kina. Genom en abduktiv forskningsansats har vi utfört kvalitativa intervjuer med anstÀllda pÄ Purac och Applied Biosystems.

Kinas förÀndring: reformer som har förÀndrat folkets levnadsförhÄllanden i Kina under perioden 1949-1976

Syftet med uppsatsen Àr att se om den kommunistiska regimen i Kina satsade pÄ att försöka förÀndra landet och förbÀttra folkets livssituation genom investeringar i teknik för att dÀrigenom uppnÄ en ekonomisk utveckling. För att fÄ reda pÄ detta har vi genomfört en litteraturstudie. NÀr det kommunistiska partiet kom till makten i Kina Är 1949 började det genomföra ett antal reformer i syfte att fÄ nÀringslivet pÄ fötter igen. Med Sovjet som förebild kom kommunisterna att satsa hÄrt pÄ industri och jordbruk. Kollektivisering av jordbruket och stora satsningar inom industrin resulterade i att landets produktion ökade.

Guanxi, nyckeln till politiker i Kina? : En studie om hur svenska företag upplever och hanterar kontakten till politiska aktörer i Kina

Vid intrÀde pÄ nya marknader kommer företag att agera under andra förutsÀttningar Àn de Àr vana vid. Under denna process Àr det viktigt för företag att bygga nÀtverk och skapa relationer till politiska aktörer. I Kina Àr relationer till politiska aktörer sÀrskilt viktigt dÄ landets affÀrsliv prÀglas av statlig kontroll. För företag som etablerar sig i Kina kommer nÀtverksoch relationsbyggandet till politiska aktörer att skilja sig frÄn andra lÀnder, dÄ relationer i landet karaktÀriseras av fenomenet guanxi. Denna uppsats har för avsikt att undersöka hur svenska företag upplever och hanterar relationer till politiska aktörer i Kina med avseende pÄ guanxi.

Kina - ett framtida hos mot USAs dominans?

Kina har under de senaste dryga tjugo Ären stÄtt för en imponerande ekonomisk tillvÀxt samtidigt som militÀren moderniserats. USA har noga följt Kinas utveckling och pÄ senare tid har röster höjts för att stoppa Kinas frammarsch, som ses som ett framtida hot mot den nationella sÀkerheten. Denna uppsats har som mÄl att försöka besvara frÄgan huruvida det Àr troligt att Kina inom en tjugoÄrsperiod kommer att fÄ den ekonomiska och militÀra styrkan som krÀvs för att pÄ allvar utmana USAs globala dominans. För att lÀttare förstÄ dessa tvÄ lÀnders tidigare agerande och Àven kunna förutsÀga deras framtida relation analyseras deras handlande mot bakgrund av offensiv och defensiv realism. Inom offensiv realism anser staterna att ett aggressivt beteende Àr ett mÄste för att överleva i ett internationellt system som prÀglas av anarki.

VĂ€rdering av banker i Kina och EU : - Är Kinas banker övervĂ€rderade jĂ€mfört med EU?

Kina har blivit ett finansiellt centrum i vÀrlden dÄ stora som smÄ investerare ser potentialen av ett land med hög ekonomisk tillvÀxt och investeringsalternativ med stora vinstmöjligheter. Vi har vÀrderat de Ätta största bankerna i Kina och jÀmfört med de Ätta största bankerna i EU. Detta eftersom bankerna i Kina stÄr för nÀra 50 procent av vÀrdet av Hong Kong Stock Exchange (HKEx). Vi har anvÀnt oss av beta-vÀrdena och avkastningskraven pÄ respektivebank för att kunna vÀrdera samtliga banker i vÄr undersökning. Med dessa resultat frÄn vÀrderingen har vi kunnat analysera och hitta svar pÄ vÄr frÄgestÀllning.

Marknadsetablering i Kina: Betydelsen av guanxi pÄ etableringsprocessen ur ett nÀtverksperspektiv

Uppsatsens övergripande syftet Àr att öka kunskapen och förstÄelsen för betydelsen av guanxi vid etablering pÄ den kinesiska marknaden. Underordnat har uppsatsen tvÄ delsyften att uppfylla: Att beskriva och analysera betydelsen av guanxi vid svenska företags affÀrsetablering i Kina. Att analysera hur vÀsterlÀndska nÀtverkssynsÀtt kan behöva anpassas, med utgÄngspunkt i guanxis inverkan pÄ etableringsprocessen. I resultatet ingÄr avsikten att ge indikationer pÄ huruvida Yangs teoretiska hypoteser över fenomenet guanxi i Kina, kan ses ha empiriskt stöd eller ej och om det innebÀr ett behov av anpassning av företags ekonomiska teorier för affÀrsetablering, ur ettnÀtverksperspektiv. Uppsatsen Àr en kvalitativ fallstudie, utförd med djupintervjuer för att kunna beskriva, förstÄ och fÄ en helhetsbild av guanxi, samt studier av relevant litteratur som gett en teoretisk referensram.

Smarta lösningar för ett bÀttre liv?: en analys av Ikeas annonser i Sverige och Kina

Denna uppsats bygger pÄ en bildanalys av Ikeas annonsering i Kina respektive Sverige. Vi har analyserat tvÄ annonser i vardera land. Uppsatsens teoretiska grund baseras pÄ kommunikationsteori, fÀrglÀra, bildanalys och semiotik. I komparationen mellan annonser publicerade i de tvÄ lÀnderna kunde vi konstatera att de kulturella skillnaderna Àr pÄtagliga. Ikea i Sverige tar ut svÀngarna, lÀmnar mer öppenhet och nyttjar komisk retorik i sin marknadsföring.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->