
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med - Sida 66 av 3126
SystemutvÀrdering i tillÀmpning - erfarenhet och riktlinjer för utvÀrdering av informationssystem.
System Ă€r för att stödja samarbete, samordning av arbetsinsatser och medvetenhet ombland annat organisationens gemensamma mĂ„l.För att hantera komplexa verksamhetsprocesser har metoder och applikationer tagitsfram. MĂ„nga av dagens system har dock allvarliga problem, en hel del forskning harutförts kring design av system, men utvĂ€rdering av sĂ„dana system Ă€r betydligt mindreundersökta. Det beror pĂ„ till stor del att det inte finns mĂ„nga enkla och praktiskametoder som kan anvĂ€ndas av samtliga.Det finns företag som vĂ€ljer att investera i systemutvĂ€rdering för att effektivisera arbetetoch anpassa verksamheten till nya förutsĂ€ttningar.Huvud syftet med denna uppsats var att ta reda pĂ„ hur systemutvĂ€rderingen utförs samtta fram riktlinjer för systemutvĂ€rdering. Ăven att ta fram vilka utvĂ€rderingsmetoder somanvĂ€nds för att utvĂ€rdera ett system inom olika verksamheter.För att Ă„stadkomma till resultat har vi anvĂ€nd oss av bland annat delfrĂ„gan ?hur bör ensystemutvĂ€rdering vara utformad?.Enligt vĂ„ra intervjupersoner Ă€r ordningen av systemutvĂ€rdering olika, att man fĂ„ranpassa sig till kunden.
En skola för alla? : Tre gymnasieelevers livsberÀttelser
Studien bygger pÄ tre elevers upplevelser av specialpedagogiskt stöd genom hela sin skolgÄng. Studien har utförts utifrÄn ett elevperspektiv med utgÄngspunkt i narrativ forskning som teori och metod. Med hjÀlp av livsberÀttelser kan dessa elevers erfarenheter synliggöras och ges en röst och kanske pÄ sÄ sÀtt kunna bidra till förstÄelsen av elever i behov av sÀrskilt stöd. Mina frÄgestÀllningar utgÄr dÀrför utifrÄn berÀttelseforskningens struktur i form av intrig och vÀndpunkter. Litteraturen; tidigare forskning pÄ omrÄdet samt rapporter av Skolverket ger en negativ bild av hur situationen för elever i behov av sÀrskilt stöd ser ut idag.
FörbÀttring av Hofors kommuns hemsida:SocialtjÀnsten
Hofors kommun har idag en dynamisk hemsida som tillhandahÄller alla tjÀnster som ingÄr i kommunens verksamheter och som Àr uppdelade pÄ 3 olika nÀmnder. Syftet med det hÀr projektet var att förbÀttra den delen av hemsida som rör socialnÀmndens förvaltning för att skapa en mer anvÀndbar hemsida.Genom socialförvaltningens önskemÄl, med hjÀlp av anvÀndartester samt utifrÄn tillgÀnglighetsperspektiv har sidans innehÄll utformats pÄ ett sÀtt som sÀtter fokus pÄ anvÀndare med syfte att öka anvÀndningen av hemsidan.Allt arbete har gjorts med hjÀlp av SiteVision som Àr ett administrationsverktyg (CMS: Content Management System) som kommunen anvÀnder för alla webbsystem i kommunen.Resultatet blev lyckat.Nyckelord: CMS, tillgÀnglighet, anvÀndbarhet, webbdesign, hemsida  .
Skolk
Examensarbetet Àr en kvalitativ studie i form av intervjuer med erkÀnt duktiga trÀnare. Studien har pÄ ett induktivt sÀtt undersökt hur dessa trÀnare praktiserar för att upprÀtthÄlla en
positiv motivation hos sina aktiva. Resultatet visade att fyra av fem trÀnare Àr uppgiftsorienterade vilket innebÀr att de
fokuserar pÄ individens individuella framsteg, istÀllet för pÄ resultatet. Detta tillvÀgagÄngssÀtt bidrar till en högre inre
motivation hos de aktiva, vilket forskning vidare har visat leder till att de aktiva fortsÀtter idrotta lÀngre upp i Äldern. Samtliga
trÀnare arbetade med individuella samtal och pÄpekar att detta Àr ett viktigt instrument för att fÄ aktiva att komma över förluster och bibehÄlla en positiv motivation.
Musik för alla : Undervisning i musik för elever med funktionshinder och flerfunktionshandikapp pÄ trÀnings- och sÀrskolan
I denna studie undersöks vilka metoder och uppfattningar musiklÀrare som undervisar elever med funktionshinder och flertillÀggshandikapp sÄ som ADHD, autism och Downs syndrom pÄ trÀnings- och sÀrskolan har och anvÀnder sig av i sitt dagliga arbete. Studien fokuserar pÄ undervisningen i kurserna musik och estetiskverksamhet (hÀr har bara musik studerats, ej dans, drama, bild eller slöjd). Undersökningen har genomförts i form av kvalitativa intervjuer med sex undervisande lÀrare frÄn fyra skolor, samtliga inom sÀr- och trÀningsskolans verksamhet. De intervjuade lÀrarna Àr alla specialpedagoger med förskoleutbildning. Tre av informanterna ansvarar för musikundervisningen pÄ sin respektive skola.
Sekvenser : Ett patienthotell för familjer vid regionsjukhuset i Ărebro.
I patienthotellet bor flera familjer tillsammans i ett tillfÀlligt kollektiv. Kollektivet Àr i detta fall inte sjÀlvvalt av familjerna utan en praktisk lösning för de familjer som har lÄng resvÀg till sjukhuset och inte möjlighet att resa hem över natten.Projektet har dÀrför kretsat kring hur man distribuerar privata och gemensamma rum inom byggnaden. Hur privat vill man vara och hur gemensam vill man vara?Ska man göra separata lÀgenheter med pentry? Ska man Äterskapa en bostad delad med andra? Eller ska man maximera de gemsamma ytorna och se de privata ytorna som endast sovrum?Om man skapar en alltför hemlik miljö, kan den intimiteten bli pÄtrÀngande nÀr man delar den med frÀmlingar?Jag har undersökt min frÄgestÀllning i byggnadens alla delar. Hur relaterar byggnaden till sin omgivning? Hur ser fasaden ut? Hur relaterar de privata rummen till de gemsamma rummen? Hur relaterar de gemensamma rummen till varandra?.
"... utgÄ inte frÄn att dom Àr pÄ ett visst sÀtt. FrÄga dom rakt ut vad som funkar för dom." : En studie om lÀrares pedagogiska strategier för elever med ADHD
Syftet med denna studie var att undersöka vilka pedagogiska strategier lÀrare arbetar med nÀr det kommer till elever med ADHD. Studien grundar sig i en kvalitativ metod i form av intervjuer, dÀr sju högstadielÀrare intervjuades. Alla intervjuer spelades in, för att sedan transkriberas och analyseras. Tydliga mönster i studien visade pÄ att lÀrare anpassade sin undervisning i den mÄn de ansÄg vara nödvÀndig. Beroende pÄ lÀrare och Àmne, sÄg detta olika ut.
Musikundervisningen : En intervjustudie om upplevelser, erfarenheter och minnen frÄn musikundervisningen i grundskolan
Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ vilka upplevelser, erfarenheter och minnen informanterna, som Àr i 19 till 22-ÄrsÄldern, har med sig frÄn musikundervisningen i grundskolan. Intresse ligger Àven i om uppleverlserna, erfarenheterna och minnena skiljer sig hos de informanter som valt att studera musik vidare pÄ folkhögskolenivÄ och de informanter som har valt att arbeta eller studera med nÄgot som inte har med musik att göra. Undersökningen har genomförts genom intervjuer med fyra personer, tvÄ som valt att studera musik vidare pÄ folkhögskolenivÄ och tvÄ som inte gjort det. Informanterna har alla gÄtt i kommunal grudnskola samt att de i tioÄrsÄldern utövade musik i nÄgon form pÄ fritiden. Resultatet visar att musikundervisningen under lÄg- och mellanstadietiden hos samtliga informanter upplevdes som rolig och inspirerande.
Den tredje pedagogen i Reggio Emilia inspirerade förskolor : En genuskritisk granskning av lÀrmiljöerna
I lÀroplanen för förskolan stÄr vÀldigt lite om hur den pedagogiska miljön skall vara utformad. Den skall vara trygg, utmanande och lÀrorik. En av tolkningarna av lÀrmiljöerna Àr att anvÀnda sig av Reggio Emilia pedagogiken. Reggio Emilia pedagogikens tolkning av lÀrmiljöerna Àr att dessa skall utgÄ frÄn barnen, frÄn individen och att alla hundra sprÄken skall anvÀndas. Dessa ord som individen, barnet och det kompetenta barnet var ord som fÄngade mitt intresse, speciellt med min bakgrund i genusvetenskapen.
Bedömning i dans: En studie om hur danslÀrare arbetar med bedömning inom GY11
I denna studie granskas hur danslÀrare inom gymnasieskolan arbetar med bedömning inom GY11 och hur de resonerar kring bedömning. Bakgrunden till syftet vilar pÄ ett personligt intresse för omrÄdet som blivande lÀrare. Bedömning Àr ett omdiskuterat Àmne som anses vara komplext, inte minst inom de estetiska Àmnena, och behöver belysas och utforskas. Studiens avgrÀnsning Àr att förhÄlla sig till de nya lÀroplanerna för gymnasiet, Lgy 11, dÄ det Àr dessa styrdokument vi kommer att arbeta med i framtiden, samt att undersöka syftet inom ett visst geografiskt omrÄde, sydöstra Sverige. Metoden som anvÀnts Àr en intervjustudie dÀr personer, som Àr verksamma lÀrare inom gymnasieskolan och dansÀmnet, inom det valda omrÄdet har intervjuats.
Skolmiljöns betydelse för inkludering
Denna studie undersöker fyra grundskole - och grundsÀrskoleelevers upplevelser av den egna skolmiljön i en inkluderande verksamhet. Studien Àr baserad pÄ kvalitativa undersökningsmetoder som deltagande tekniker, observationer och samtal. En analys av materialet har gjorts utifrÄn rumslig, social och didaktisk aspekt av inkludering. Resultaten av studien visar att eleven kan vara inkluderad utifrÄn en eller flera aspekter. Eleverna har beskrivit sin skolmiljö och uttryckt de behov de har för att kunna delta i skolans arbete.
LÀrares uppfattningar om klassrumsklimat : Intervjustudie med nÄgra pedagoger
StÀmning, relationer och miljöer skiljer sig frÄn klassrum till klassrum. VÄrt gemensamma intresse och vÄr strÀvan om hur man skapar goda relationer och ett positivt klimat i klassrummet ligger som grund för vÄr studie. Syftet med studien Àr att lyfta fram vad som kÀnnetecknar ett positivt klassrumsklimat, vad som kÀnnetecknar ett bra ledarskap samt hur lÀraren kan arbeta för att skapa ett positivt klassrumsklimat. Genom intervjuer med pedagoger samt relevant forskning och litteratur vill vi synliggöra nÄgra pedagogers tankar om fenomenet klassrumsklimat. Studien Àr uppbyggd pÄ intervjuer med fem utvalda pedagoger, pedagogerna valdes utifrÄn deras olika arbetsplatser och erfarenheter.
LIAC alarm : Ett mobiltelefonibaserat trygghetslarm med positionering
KÀnner du dig trygg i din vardag? KÀnner du dig trygg i ditt egna hem? Man önskar att alla kunde svara Ja pÄ dessa sjÀlvklara frÄgor, tyvÀrr Àr sÄ inte fallet, inte ens för de med trygghetslarm. LIAC- Live Active Àr ett projekt som har resulterat i ett nytt modernt trygghetslarm, LIAC alarm. LIAC alarm har funktioner som möjliggör positionering av anvÀndaren, bÀttre kommunikation vid en larmsituation samt att det har ett inbjudande utseende. För att maximera anvÀndaromrÄdet Àr LIAC alarm styrt genom mobiltelefoni vilket gör att det gÄr att anvÀnda överallt. De trygghetslarm som finns pÄ marknaden idag uppfyller lÄngt ifrÄn alla de funktioner som anvÀndarna Àr i behov utav, LIAC alarm Àr lösningen.LIAC alarm har utvecklats med anvÀndaren i fokus.
Högpresterande elever - i behov av sÀrskilt stöd? : LÀrares uppfattningar om högpresterande elever i Är ett - en kvalitativ undersökning
LÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet, förskoleklassen och fritidshemmet betonar att alla elever har rÀtt att mötas pÄ den nivÄ dÀr de befinner sig. Detta ses som sjÀlvklart dÄ det gÀller de elever som Ànnu inte uppnÄtt mÄlen. Vi anser att Àven högpresterande elever Àr i behov av sÀrskilt stöd om Àn pÄ ett annat sÀtt. Vi ville dÀrför, genom en kvalitativ metod, ta reda pÄ hur lÀrare uppfattar att de stimulerar högpresterande elever i Är ett. Vi har Àven för avsikt att undersöka vilka möjligheter respektive hinder lÀrare i Är ett ser med att stimulera högpresterande elever.
InlÀrningsstilar - fokus i lÀrares undervisning?
Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ lÀrarnas uppfattning om sin undervisning, samt om undervisningen bedrivs med hÀnsyn till elevers inlÀrningsstilar.
I mitt arbete har jag anvÀnt kvalitativa intervjuer som ger djupa beskrivningar av den intervjuandes vÀrld. Intervjuerna bestÄr av tvÄ huvudfrÄgor, som beroende pÄ svar, skulle leda till eventuella följdfrÄgor, valda i förskott för att tÀcka alla omrÄden som jag hade intresse för.
Resultatet pekar pÄ alla lÀrare bedriver undervisningen med hÀnsyn till elevers inlÀrningsstilar, men de gör inte detta utifrÄn inhÀmtat kunskap om teorier om inlÀrningsstilar, utan utifrÄn erfarenhet, kÀnsla och intuition..