Sök:

Sökresultat:

46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 53 av 3126

Tidig sprÄkstimulering Pedagogers arbete med barn i förskolan och i de tidiga skolÄren Med fokus pÄ lÀs och skrivinlÀrning

I denna studie undersöktes pedagogers arbete med barns/elevers sprÄkutveckling i förskolan och skolan. Jag undersökte ocksÄ om pedagoger har stöd av specialpedagoger i arbetet med dom sprÄksvaga barnen/elever och om miljön kan vara sprÄkutvecklande för alla barn/elever. Sex pedagoger har blivit intervjuade, tre frÄn förskolan och tre frÄn skolan. För att samla data till undersökningen anvÀnde jag mig av öppna intervjufrÄgor. Resultatet visar pÄ att pedagoger Àr medvetna om barns sprÄkutveckling, men har dÄlig kunskap om hur de ska kunna stödja de barn som behöver extra stimulans för att fÄr en bÀttre sprÄkutveckling. De pedagoger som har tillgÄng till specialpedagog kÀnner att de fÄr stöd av denna för att kunna arbeta med sprÄkförsenade barn. Om barnet Àr knutet till en logoped kan pedagogerna oftast fÄ tips om hur de ska arbeta med barnet i förskolan. Miljön kan ha vÀldigt stor betydelse för sprÄklig stimulans.

Grupperingar och utanförskap i skolan ~ orsakat av sprÄk ~

Syftet med denna studie Àr att undersöka om elever i densenare delen av grundskolan kÀnner sig utanför ellermobbade dÄ ett annat sprÄk Àn svenska talas. Ytterligareett syfte med studien Àr att se pÄ vilket sÀtt man kan skapaett sprÄkförbud som passar in pÄ en skola för alla. För attuppnÄ syftet anvÀnds en kvantitativ metod, i form avenkÀter, samt en kvalitativ metod, i form avensemistrukturerad intervju. Urvalet bestod av 60 elever iskolÄr nio samt tvÄ rektorer pÄ tvÄ olika grundskolor.Resultatet av studien visar att, större delen av elevernamed mer Àn ett sprÄk anvÀnder det i skolan och att deandra eleverna kÀnner sig utanför dÄ de inte förstÄr. Detvisar Àven att skolorna arbetar aktivt mot att elever skakÀnna sig utanför pÄ grund av detta problem.

Webbsida och ett bokningssystem

Hair Trend Àr en liten frisörsalong i centrala Sandviken och har i dagslÀget tvÄ frisörer. Frisörsalongen var i stort behov av en webbsida dÀr man bland annat fÄr information om deras öppettider, prisinformation, produktinformation osv. Den skulle vara anvÀndarvÀnlig och lÀtt att hitta önskad information. Ett annat mÄl var att den skulle vara snyggt designad, vilket överlÄtits till mig att bestÀmma men att kunden hade sista ordet. Webbsidan hade högsta prioritet men kunden önskade ocksÄ ett bokningssystem som man kunde köpa och jag undersökte vilket bokningssystem som passade kunden bÀst.

"Man tar den bÀsta sopan som vill stÄ pÄ plan" : En intervjustudie om rekrytering av handbollstrÀnare i Stockholm

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur trÀnare rekryteras pÄ klubbnivÄ inom barn- och ungdomshandboll. Studien utgÄr ifrÄn följande tre frÄgestÀllningar:Hur rekryteras handbollstrÀnare i Stockholms handbollsklubbar?Hur arbetar handbollsklubbar med utbildning?Har kvinnor och mÀn samma möjligheter som handbollstrÀnare?Fem sportchefer frÄn nÄgra av de största handbollsklubbarna i Stockholm har intervjuats med en semi-strukturerad intervjuform och svaren som framkommit har analyserats och diskuterats i relation till den tidigare forskningen kring Àmnena: rekrytering av trÀnare, utbildning och genus. Av resultaten framkom att alla som vill fÄr bli trÀnare, men att bara vissa blir tillfrÄgade, vilket Àr en begrÀnsande faktor. Flera av klubbarna har intentioner att rekrytera unga ledare, men resultatet blir mer ofta att förÀldrar fÄr ?ta sitt ansvar? och ta hand om laget för att ingen annan trÀnare finns tillgÀnglig.

GÄr det att skapa en bostadsmiljö för alla i staden i den postmoderna demokratin?

?En stad för alla? Àr ett vÀlanvÀnt begrepp idag. Dock kan man frÄga sig vad en stad för alla egentligen innebÀr. I den hÀr uppsatsen har jag valt att fokusera pÄ boendefrÄgan i den urbana miljön, och hur denna ser ut idag. Finns det idag, i den postmoderna demokratin, utrymme för alla att bo i staden? Uppsatsen fokuserar pÄ exempel ifrÄn Sverige.

Bedömer lÀrare det vÀsentliga?: Vad Àr vÀsentligt i matematikundervisningen och vad Àr det lÀrare egentligen bedömer?

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vad lÀrare bedömer och vad de upplever vara vÀsentligt att elever lÀr sig i matematik. Vi har utgÄtt frÄn aktuell litteratur som vi bedömt som relevant för vÄrt arbete. Vi har gjort kvalitativa intervjuer med Ätta lÀrare i den kommunala skolan som arbetar i olika samhÀllen. Intervjusvaren har vi kategoriserat för att resultatet ska bli mer lÀttöverskÄdligt. Vi har analyserat svaren och kommit fram till att lÀrarna Àr mycket lÀromedelsbundna.

Den svenska integrationen : ett politiskt dilemma

I dagens svenska samhÀlle har vi blivit allt mer mÄngkulturella och integration har dÀrmed blivit en viktig frÄga. Vi prÀglas av en mÀngd olika nationaliteter, etniska minoriteter samt olika kulturella bakgrunder. DÀrför Àr det viktigt för ett land som Sverige som anses vara demokratiskt att ha förstÄelse och respektera alla mÀnniskor, oavsett vilken etnicitet och kulturell bakgrund en person har. FörstÄelse för varandra Àr oerhört viktigt eftersom alla som Àr en del av samhÀllet inte skall kÀnna ett utanförskap eller bli diskriminerade. Detta förekommer dock enligt en rad olika (författare och forskare) som har hÀvdat att den integrationspolitik som har förts i Sverige de senaste trettio Ären har misslyckats.

Lek för livet : hur leken kan uppmuntras av vÄr omgivning

Lek Àr en erkÀnt viktig del i barns utveckling men det nÀmns sÀllan vad för betydelse den har för vuxna. I detta arbete har jag utgÄtt frÄn att lek Àr nÄgot att ta tillvara pÄ och uppmuntra i livet. Jag har ocksÄ utgÄtt frÄn att leken inte alla gÄnger kommer av sig sjÀlvt utan att den kan behöva uppmuntras. Jag försöker i det hÀr arbetet fÄ ett grepp om vad lek har för betydelse i vuxenlivet samt vad det finns för positiva aspekter med leken. Jag har undersökt hur vi idag ser pÄ lek bland vuxna och vad det finns för olika ansatsningar till att fÄ in mer lek i vuxenvÀrlden. Genom teoribildning och tvÄ platsstudier har jag analyserat vad det finns för olika aspekter som bör tas hÀnsyn till vid planerandet av en lekfullmiljö riktad till vuxna, exempelvis sÀrskilda inslag eller element som uppmuntrar till lek. Det finns idag flera forskare och organisationer som föresprÄkar och jobbar för att mÀnniskor ska inse vÀrdet av lek. Dels genom att upplysa om vÀrdet men ocksÄ med att uppmuntra mÀnniskor genom olika initiativ till att leka mer.

Index viktat efter omsÀttning : Presterar ett index viktat efter omsÀttning bÀttre Àn ett index viktat efter börsvÀrde?

Om den effektiva marknadshypotesen inte gÀller skulle varje aktie handlas över eller under aktiens verkliga vÀrde. Om sÄ Àr fallet skulle alla index som Àr viktade efter börsvÀrde automatiskt överexponeras nÀr en aktie handlas över dess verkliga vÀrde och underexponera nÀr en aktie handlas under dess verkliga vÀrde. Det hÀr betyder att kapitalviktade index Àr fundamentalt och strukturellt bristfÀlliga och kommer kontinuerligt övervikta alla aktier som handlas över verkligt vÀrde och undervikta all aktier som handlas under verkligt vÀrde. Efter att lÀst Robert Arnotts forskningsartikel ?Redefining Indexation? vÀcktes intresset av att utföra studien pÄ den svenska aktiemarknaden.

Specialpedagogik för alla : En kvalitativ studie av sex lÀrares upplevelser av specialpedagogik i arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd i Àmnet Idrott och hÀlsa.

"Specialpedagogik för alla" Àr en kvalitativ intervjustudie. Syftet med studien Àr att söka efter kÀrnan i hur sex lÀrare med erfarenhet av specialpedagogisk undervisning i Àmnet Idrott och hÀlsa upplever specialpedagogik och hur det tar sig i uttryck i deras arbete med sÀrskilt stöd i Àmnet..

Projektledningssytem

MÄlet med detta examensarbete har varit att presentera ett relevant beslutsunderlag för val av grundstoppningsmaterial till sittmöbler i dagligt bruk.Genom test av hÄllbarhet och förslitning hos fem olika sitsar med olika stoppningsmaterial och genom blindtester av dessa fem sitsar, före och efter hÄllbarhets- och förslitningstest, har jÀmförbara vÀrden, bÄde objektiva och subjektiva upplevelser tagit fram.Det ur alla synvinklar bÀsta alternativet bÄde med hÀnsyn till pris, hÄllbarhet och subjektiv upplevelse av komfort och hÄllbarhet visades sig vara vulkaniserat tagel..

Förebildsanalys som grund i agil utveckling : en studie i prioritering av bruksegenskaper

Att utveckla ett program som lyckas uppfylla alla förvÀntningar som en anvÀndare kan ha Àr svÄrt.Att utveckla ett program som lyckas uppfylla vissa av alla de förvÀntningar en anvÀndare kan ha Àrbetydligt mycket lÀttare. Men att kunna hitta just de egenskaperna som gör att en anvÀndare inteblir besviken utan nöjd med ett program Àr en svÄr process. Ett sÀtt att hitta de egenskaperna kanvara genom att nyttja en anvÀndarcentrerad metod som extrem programmering. Agil utvecklingoch extrem programmering har som omrÄde fokuserat relativt lite pÄ anvÀndarnöjdhet som mÄttför att avgöra om ett program Àr lyckat eller ej.Med detta som bakgrund har ett utvecklingsprojekt tagit form med syfte att utveckla ettmodelleringsverktyg för analysmetoden FRAM. I detta projekt har en metod bestÄende av delsförebildsanalys och agil utveckling legat som grund.

En fallstudie om Àtande och matsituationen hos ensamboende Àldre

Att vara Àldre, ensamboende och beroende av hjÀlp frÄn andra ökar risken för att vara eller bli undernÀrd. Ett gott nutritionsstatus Àr ofta förknippad med god hÀlsa, medan nedsatt nutritionsstatus hos Àldre oftast leder till funktionsnedsÀttning som till exempel sjuklighet och mortalitet. Syftet med studien var att beskriva ensamboende Àldre personers Àtande och matsituation. Studien genomfördes med en metod för fallstudie med kvalitativ ansats som utgick frÄn tvÄ Àldre och personer dÀr data frÄn intervjuer och observationer frÄn sammanlagt sex deltagare samlades in. Analysen av intervjuer och observationer har genomförts med en kvalitativ innehÄllsanalys.

UTAN ÅTERVÄNDO Typ 1 diabetes mellitus i kollision med adolescensutvecklingen

Adolescensutvecklingen Ă€r en kĂ€nslig period, dĂ„ övergĂ„ngen frĂ„n att vara ett beroende barn till att bli en sjĂ€lvstĂ€ndig vuxen skall Ă€ga rum. Under denna kritiska process sker identitetsutveckling och strĂ€van efter att vara oberoende förĂ€ldrar ökar. År 2013 rapporterades att cirka 50000 personer i Sverige har typ 1 diabetes mellitus (T1DM) och statistik pekar pĂ„ en stĂ€ndig ökning av sjukdomen. T1DM Ă€r en Ă€mnesomsĂ€ttningssjukdom som kĂ€nnetecknas av brist pĂ„ hormonet insulin. Sjukdomen behandlas med insulin, kost och motion och krĂ€ver dessutom regelbundenhet och daglig egenvĂ„rd.

Att mötas

Syftet med vÄrt forskningsarbete Àr att försöka förstÄ hur man kan öka elevers kÀnsla för socialt samspel och trygghet i den gemensamma kulturen. Vi vill studera om detta Àr möjligt och hur vi eventuellt kan möjliggöra ett sÄdant samspel för vÄra blivande elever. Vi har tittat pÄ vad tidigare forskning sagt om hur man lÀr sig av samtal i sin omgivning. Tydligt pekar forskningen pÄ hur mÀnniskor söker bringa klarhet i sina sammanhang utifrÄn den kunskap de har och den nya information som de möter. Vi har intervjuat elever och lÀrare i tvÄ skolor som Àr rika pÄ etnisk och kulturell mÄngfald.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->