Sök:

Sökresultat:

46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 26 av 3126

?Arbetslöshet Àr för mig nÄgonting negativt, ett samhÀllsproblem. Alla bör ha möjlighet att fÄ jobba?. : - En studie om hur tre ungdomar upplever sin arbetslöshet.

SAMMANFATTNING: Den rÄdande lÄgkonjunkturen pÄverkar ungdomars arbetsmöjligheter negativt. Studien Àr avgrÀnsad till ungdomar mellan 18-24 Är med en halvstrukturerad intervjuform. Syftet med detta arbete var att med hjÀlp av meningskategorisering kunna tolka arbetslösa ungdomarnas upplevelser kring sin arbetslöshet frÄn den insamlade datan. Studien Àr alltsÄ kvalitativ och har genomförts med tre arbetslösa ungdomar i form av dagboksskrivande i tio dagar och ett kompletterande frÄgeformulÀr. Resultat som framkommit Àr att ungdomarna Àr missnöjda med sin situation som arbetslösa.

ACTUA! : En utvÀrdering av ett internetbaserat sjÀlvhjÀlpsprogram med beteendeaktivering för behandling av depression

Beteendeaktivering Àr en effektiv behandling vid depression. Forskningen Àr mer begrÀnsad gÀllande effekten av internetadministrerad beteendeaktivering. Denna studie utvÀrderade sÄledes behandlingseffekten av tvÄ olika internetadministrerade sjÀlvhjÀlpsprogram med terapeutstöd.  Totalt 42 deltagare med mild till mÄttlig depression randomiserades, efter bedömning, till tvÄ olika behandlingsgrupper och en kontrollgrupp. Behandlingen innehöll Ätta textmoduler med tillhörande övningar.  En signifikant huvudeffekt av tid pÄvisades för alla grupper gÀllande depression och livskvalitet. En signifikant interaktionseffekt pÄvisades för Ängest mellan behandlingsgruppen och kontrollgruppen.

Stor klass eller liten grupp? Elevers erfarenheter av olika undervisningsformer

DÄ elever har olika förutsÀttningar att lyckas i skolan kan undervisningen aldrig utformas lika för alla. I en del kommuner har man inom grundskolan valt att ha Àven smÄ undervisnings-grupper för elever som av nÄgon anledning inte kunnat tillgodogöra sig undervisningen i den stora klassen. I denna studie har jag intagit ett elevperspektiv dÀr jag försökt utröna vilka för-delar och nackdelar elever upplever med att ha undervisning i stor klass respektive liten un-dervisningsgrupp. Det Àr viktigt att klarlÀgga hur elever som varit föremÄl för olika specialpe-dagogiska insatser sjÀlva upplever sin skolgÄng.SmÄ undervisningsgrupper har kritiserats bl.a. inom den specialpedagogiska forskningen dÄ man sett risker med att elever exkluderats frÄn den ordinarie verksamheten.

Utveckling av ett öppet Home Automation-protokoll för anvÀndning över IP-nÀtverk

Detta arbete tar upp utvecklingen av ett nytt protokoll för anvÀndning inom Home Automation över IP-nÀtverk, med stor vikt pÄ flexibilitet och enkelhet. Vi valde att utveckla ett nytt protokoll för Home Automation dÄ en granskning av dagens protokoll visar att dessa inte Àr tillrÀckligt öppna eller flexibla för att passa alla enheter som anvÀnds eller alla scenarion som kan uppstÄ.I vÄra litteraturstudier samlades information in som skapade grunderna för vÄrt protokoll och gav oss en större inblick i teknikerna bakom dagens tekniker inom home automation. Detta gav oss Àven möjlighet att senare jÀmföra vÄrt fÀrdiga protokoll med redan existerande protokoll för att se om vi lyckats skapa nÄgot som kan anvÀndas. Metoden vi valde för att utveckla protokollet Àr en generell designmetod dÀr vi efter granskningen av tidigare protokoll tar fram ett antal punkter som det nya protokollet skall uppnÄ. Det visade sig dock vara problematiskt att fÄ fram svar om vissa protokoll sÄ vi frÄngick metoden genom att istÀllet utveckla protokollet utefter ett antal olika scenarion som det bör kunna hantera.Resultatet av arbetet Àr ett protokoll som uppfyllde nÀstan alla mÄl vi satt upp för det.

Drömkök Ät alla : VÀrldens mest prisbelönta webbkampanj

MÄlet med uppsatsen var att se hur man producerar fram en reklamkampanj, framför allt hur man gör det för första gÄngen samt hur retoriken kan bidra till ett lyckat koncept. Vilka förutsÀttningar krÀvs? Arbetar man pÄ ett annorlunda sÀtt? Vilka medel anvÀnder man för att fÄ en framgÄngsrik reklam? Detta har undersökts genom att intervjua personer som varit med och producerat den prisbelönta och vÀrldskÀnda reklamkampanjen frÄn IKEA  ?Drömkök Ät alla? ur ett retoriskt perspektiv. Resultatet visar pÄ en resa rÀtt i tiden  i hur man med ny teknik fÄr fram nÄgot helt unikt..

?Det Àr sÄhÀr det Àr, men inte hur det borde vara? : En studie om elevers genusmedvetenhet i Är 6

Syftet med denna studie Àr att analysera genusmedvetenheten hos elever i Ärskurs 6 med fokus pÄ hur de förhÄller sig ifrÄga om könsuppdelningar, könsroller, förestÀllningar om vad som just Àr manligt och kvinnligt.Undersökningen genomfördes i en mellanstor stad i Sverige i Är 6 pÄ tvÄ olika skolor, friskola med Är 6 till 9, Stadsskolan, samt en kommunal skola med Är f till 6, Skogsskolan. Genom gruppintervjuer, fick eleverna med hjÀlp av adjektiv, tillsammans presentera deras bild av vad en man och kvinna Àr. Den slutsats vilken framkom av undersökningen var att alla elever var medvetna om genus. DÀremot tydliggjordes en skillnad mellan skolorna dÀr eleverna pÄ Skogsskolan framlade konstaterande svar att sÄ hÀr Àr det i motsats till Stadskolan dÀr eleverna framlade mer reflekterande svar i med diskussionskaraktÀr. Anledningen till detta Àr att eleverna kommer frÄn stadens alla omrÄden pÄ Stadsskolan i motsats till Skogsskolan dÀr eleverna bor i samma omrÄde som skolan ligger..

Laborativ matematikundervisning ur ett lÀrarperspektiv.

Syftet med mitt arbete var att ta reda pÄ pedagogernas syn pÄ laborativ matematik i undervisningen, om de sÄg en kunskapsutveckling hos eleverna nÀr de arbetade laborativt samt om de sÄg nÄgra fördelar respektive nackdelar med att arbeta med en laborativ arbetsmetod. Resultaten i arbetet kommer ifrÄn tre intervjuade pedagoger. De tre pedagogerna Àr alla ÀmneslÀrare i matematik och undervisar i Àmnet i varierande Ärskurser. Alla tre pedagogerna jobbar med laborativ matematik i nÄgon utstrÀckning. Pedagogerna tyckte att begreppet laborativ matematik var svÄrt att definiera dÄ arbetsmetoden kan innehÄlla mÄnga olika saker.

I strÀvan efter förÀldraskap : Kvinnor och mÀns upplevelse av IVF-behandling

Introduktion: Ofrivillig barnlöshet, infertilitet, Àr ett vanligt problem som upptrÀder i alla kulturer. I Sverige Àr ungefÀr 10-15 % av alla par drabbade och det samma gÀller i övriga VÀsteuropa och Nordamerika. Det Àr ungefÀr lika vanligt med manlig som kvinnlig infertilitet och relativt ofta i kombination. Hos 10-15 % av alla infertila Äterfinns ingen orsak till infertiliteten. Idag Àr in vitro fertilisering, IVF, den vanligaste behandlingsmetoden vid alla typer av infertilitet.

Revisionsplikten utifrÄn ett kreditgivarperspektiv : Revisionspliktens betydelse vid bankernas kreditbedömning, en jÀmförelse mellan Danmark och Sverige

EG:s fjÀrde bolagsrÀttsliga direktiv tillÄter att de enskilda medlemslÀnderna avstÄr frÄn revision i mindre aktiebolag. Alla medlemslÀnder förutom Sverige och Malta har tagit fasta pÄ detta. Debatten i Sverige har de senaste Ären frÀmst bestÄtt i revisionspliktens vara eller inte vara och olika intressentgrupper har agerat för respektive mot ett avskaffande av revisionsplikten. Intressentgrupperna som frÀmst Àr i behov av revisionsplikten Àr samhÀllet och bankerna. Författarna har dÀrför undersökt om avskaffandet av revisionsplikten för smÄ aktiebolag har pÄverkat eller kommer att pÄverka bankernas kreditbedömning.

Barns utveckling genom lek : NÄgra pedagogers syn pÄ lek förskolan

SammanfattningSyftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka hur pedagoger tÀnker kring lekens betydelse förbarns utveckling, pedagogernas synsÀtt och delaktighet. Jag har anvÀnt mig av Àmneslitteratursamt intervjuat 4 pedagoger som arbetar i en förskola men med 2 olika Äldersgrupper.Resultatet visar att pedagogerna anser att leken har stor betydelse för barns utveckling ochlÀrande inte minst i sociala sammanhang. Lek och lÀrande gÄr hand i hand. Det skall varalustfyllt att lÀra. Att leka stÀrker barnen bÄde som grupp och som individ.

FramgÄngsrik matematikundervisning i grundskolan : Undervisning som genererar hög mÄluppfyllelse av lÀroplanens och kursplanens mÄl

Trots alla rapporter om sjunkande resultat i matematikÀmnet i den svenska skolan sÄ finns det lÀrare vars elever har en hög uppfyllelse av mÄlen i lÀroplan och kursplan. Denna studie Àgnas Ät att genom observationer och intervjuer av en handfull matematiklÀrare urskilja mönster och gemensamma drag hos dessa. Studien visar att det finns vissa gemensamma drag hos de lÀrare som bedriver framgÄngsrik matematikundervisning. För det första finns det ett tydigt mÄl med undervisningen. Det andra Àr att de alla tar pÄ sig ledarskapet i klassrummet och ansvaret för undervisningen samtidigt som eleverna involveras i planeringen, bÄde direkt och indirekt.

?Det viktigaste Àr att ha roligt? : motivation av elever till fysisk aktivitet och god hÀlsa

Syftet med studien var att undersöka hur lÀrare i sin undervisning i idrott och hÀlsa motiverar elever i Ärskurs 1-6  till ett bestÄende intresse för regelbunden fysisk aktivitet och livslÄngt lÀrande av god hÀlsaHur resonerar lÀrare kring fysisk aktivitet och motivation?Hur motiverar lÀrare sina elever till fysisk aktivitet i undervisningen idrott och hÀlsa? Jag valde att arbeta efter en kvalitativ metod i form av intervjuer och observationer. Jag har intervjuat sju lÀrare samt observerat deras undervisning. Jag spelade in samtliga intervjuer samt transkriberade alla. Jag hade inget bortfall, alla intervjuer och observationer genomfördes pÄ utsatt tid och plats.Motivationsteorier och meningsskapande logiker Àr de teoretiska perspektiven som anvÀnds i studien. Samtliga lÀrare motiverade elever till fysisk aktivitet genom stÀndigt roliga lekar och spÀnningsfyllda aktiviteter.

Rydaholmsmetoden - en fungerande meod?

Under min verksamhetsförlagda utbildningstid (hÀdanefter förkortat vfu) observerade jag mÄnga elever som alla kÀmpar pÄ sitt eget sÀtt med sin lÀsning, och jag intresserade mig snabbt för hur lÀrare och skola kan hjÀlpa dessa elever med sina svÄrigheter och blev pÄ sÄ sÀtt introducerad för en metod som heter Rydaholmsmetoden. Rydaholmsmetoden Àr en metod som ska hjÀlpa eleverna att trÀna upp sin lÀshastighet och sin ordkunskap, och trots att metoden ej har en forskningsgrund sÄ anvÀnds den flitigt vid min VFU-skola dÀr eleverna trÀffar en speciallÀrare tvÄ till tre gÄnger i veckan i 20 minuters pass dÀr de trÀnar pÄ att förbÀttra sin lÀsning genom arbete med just Rydaholmsmetoden. Syftet var att undersöka om Rydaholmsmetoden kunde vara en fungerande metod för elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter, samt om dessa elever Àven kunde göra framsteg i LÀsutvecklingsschemat (LUS) i och med arbete i Rydaholmsmetoden. För att genomföra denna studie valdes ett antal av sex elever ut som alla fick undervisning i Rydaholmsmetoden. Dessa elever testades med ett av metodens standardtest (H4-test) och utvÀrderades sedan i LUS. Denna procedur upprepades efter Ätta veckor för att se om arbetet med Rydaholmsmetoden givit nÄgon effekt pÄ elevernas resultat i LUS. Resultaten som framkom var att fem av de sex eleverna som deltog i studien hade gjort framsteg i LUS under studiens tid, men resultatet kan ifrÄgasÀttas dÄ eleverna samtidigt fick undervisning i sÄkallad parlÀsning, höglÀsning och tystlÀsning som alla kan ha pÄverkat elevernas resultat likvÀl som Rydaholmsmetoden..

"...det luktar nÄnting nÀr de hÀmtar..." : Pedagogers erfarenheter om barn i förskolan som lever i hem med alkoholmissbruk

VÄrt syfte med denna studie var att fÄ mer inblick samt bidra till ökad kunskap kring de barn i förskolan som lever i hem med alkoholmissbruk. För att nÄ vÄrt syfte har vi genomfört kvalitativa intervjuer med tio pedagoger i förskolan. De resultat som framkommit i studien Àr att övervÀgande av de intervjuade pedagogerna har mött barn som lever i hem med alkoholmissbruk. UpptÀckterna gjordes frÀmst genom förÀldrar som luktat vid hÀmtning eller lÀmning. Bland de barn som nÀmns i intervjuerna Àr det bara ett som sjÀlv berÀttat för en pedagog.

Goda matvanor i förskolan : En studie av pedagogers förÀndringsvillighet nÀr det gÀller ett minskat sockerintag

Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ hur förÀndringsvilliga pedagogerna Àr till ett minskat sockerintag i förskolan. Vi ville skapa oss en uppfattning om hur pedagogerna tÀnker och handlar vid frukost och mellanmÄl. Metoden Àr en kombination av kvalitativ och kvantitativ undersökning dÀr bearbetningen till viss del Àr kvantitativ. EnkÀter har lÀmnats ut till pedagoger i tre förskolor. Rektorerna pÄ de respektive stÀllena har fÄtt en sÀrskild enkÀt.

<- FöregÄende sida 26 NÀsta sida ->