
Sökresultat:
532 Uppsatser om Fćngarnas dilemma - Sida 31 av 36
Gymnasieelevers erfarenhet av studieteknik
SyfteStudiens syfte Ă€r att beskriva erfarenheten av studieteknik hos elever pĂ„ högskoleförberedande gymnasieprogram. UtifrĂ„n styrdokument diskuteras Ă€ven om gymnasieskolan ges förutsĂ€ttningar för att kunna ge alla elever en bra studieteknik, samt konsekvenser av detta.TeoriForskningsansatsen Ă€r inspirerad av fenomenografi eftersom syftet med arbetet Ă€r att upptĂ€cka variationer i elevers uppfattningar kring studieteknik. Inom fenomenografin utgĂ„r man ifrĂ„n olika sĂ€tt att förstĂ„ samt erfara olika fenomen och perspektivet Ă€r av andra ordningen. Ăven specialpedagogiska perspektiv har inspirerat arbetet sĂ„ som dilemma- samt det kritiska perspektivet.MetodStudien har en kvalitativ ansats och datainsamlingen skedde via halvstrukturerade intervjuer med elever pĂ„ gymnasieskolans högskoleförberedande program. Nio elever intervjuades och efter det analyserades svaren i syfte att hitta olika uppfattningar samt eventuella gemensamma nĂ€mnare.ResultatResultatet visar pĂ„ stora skillnader i respondenternas erfarenhet av studieteknik.
FrÄn nyanlÀnd till nyanstÀlld?
Syfte: Syftet med studien Àr beskriva och analysera hur nÄgra förÀldrar till barn med funktionsnedsÀttningar inom autismspektrumtillstÄnd erfar sina barns skolgÄng. Syftet preciseras i följande frÄgestÀllningar: Hur upplever förÀldrarna samarbetet med skolan? Hur har förÀldrarnas erfarenheter om sitt eget barn tagits tillvara? Hur upplever förÀldrarna pedagogernas roll och Vad vill förÀldrarna Àndra pÄ?Teori: Studien tar sin ansats ur det fenomenologiska begreppet livsvÀrld för att fÄnga förÀldrarnas erfarenheter av deras barns skolgÄng.Metod: I studien anvÀnds en kvalitativ metod med halvstrukturerade livsvÀrldsintervjuer. Tolkningsarbetet har inspirerats av den hermeneutiska tolkningslÀran sÄ till vida att det har skett en pendling mellan del och helhet i en kontinuerlig rundgÄng. De transkriberade intervjuerna har lÀsts upprepade gÄnger för att förstÄ teman ur de intervjuades levda vardagsvÀrld.
Sjuksköterskors upplevelser av etiska svÄrigheter i vÄrden
Bakgrund: Palliativ vÄrd i hemmet Àr en ökande företeelse. NÀrstÄende vill ofta delta i vÄrden som informella vÄrdgivare trots att det innebÀr stor pÄverkan pÄ deras livssituation. Den palliativa vÄrdens uppgift Àr att i livets slutskede lindra och möjliggöra ett sÄ bra liv som möjligt inte bara för patienten utan ocksÄ för dennes nÀrstÄende.Syfte: Syftet med studien var att belysa hur nÀrstÄende upplever sin situation i den palliativa hemsjukvÄrden.Metod: En litteraturstudie har genomförts med sökning i databaserna Cinahl, Pubmed och Medline. Tolv artiklar valdes ut för resultatet. I sju av de utvalda artiklarna anvÀndes kvalitativ metod, i tvÄ artiklar kvantitativ metod och i tre bÄde kvalitativ och kvantitativ metod.
Ăr en ökad reglering av lobbyverksamheten önskvĂ€rd? : En samhĂ€llsekonomisk bedömning av lobbyverksamheten i EU
As EU?s authority increased the number of lobbies in Brussels grew. Today there are approximately 15Â 000 lobbyists in Brussels. EU decisions and EU directives can have a huge impact on companies and organizations. They can however influence these decisions and directives through lobbying.
GrÀnslandsproblematiken. En studie om problematiken kring de elever som befinner sig i grÀnslandet mellan grundskolan och sÀrskolan
BakgrundEfter att ha tagit del av att sÀrskoleinskrivningarna ökat de senaste Ären ville vi ta reda pÄ vad denna ökning beror pÄ. DÄ det visat sig att det Àr eleverna i grundsÀrskolan, i synnerhet deelever som befinner sig i grÀnszonen mellan grundskola och sÀrskola, som ökat ville vi titta nÀrmare pÄ denna problematik.SyfteSyftet med vÄr undersökning var att kritiskt granska sÀrskoleinskrivningsrutinerna med sÀr-skilt fokus pÄ de elever som befinner sig i grÀnslandet mellan grundskolan och sÀrskolan. VÄra frÄgestÀllningar var:PÄ vilka grunder skrivs en elev in i sÀrskolan?Vem har makten att besluta om elevens framtid?Hur ser pedagoger och psykologer ute i verksamheten pÄ problematiken kring de elever som befinner sig i grÀnslandet mellan grundskolan och sÀrskolan?MetodVÄr undersökning bestod av en teoretisk och en empirisk del. I den teoretiska delen granskade vi kommunens sÀrskoleinskrivningsrutiner och vad som sÀgs i styrdokumenten om vilka ele-ver som tillhör sÀrskolans elevgrupp.
I nationens intresse : en beskrivning och analys av texter frÄn regeringen och Försvarsberedningen 2008 vad avser "nationella intressen" i svensk sÀkerhetspolitik
I nationens intresse: (En beskrivning och analys av texter frÄn regeringen ochFörsvarsberedningen 2008 vad avser ?nationella intressen? i svensk sÀkerhetspolitik.)Att försvara svenska vÀrden och intressen Àr nu jÀmte försvaret av Sverige FörsvarsmaktensfrÀmsta uppgift. Nu nÀr begreppet ?nationellt intresse? verkar ha fÄtt en ny och viktig roll i svensksÀkerhetspolitik sÄ Àr det angelÀget att undersöka mer systematiskt pÄ vilket sÀtt det förhÄller sig.Det Àr med denna bakomliggande tanke som Àmnet för uppsatsen Àr valt, dvs. att undersöka vilkenroll den klassiska termen ?nationella intressen? spelar i nutida svensk försvars ochsÀkerhetspolitik.Som grund för undersökningen har jag har analyserat officiella tal, artiklar och uttalanden utlagdapÄ regeringens hemsida frÄn januari 2008 till november 2008 av Sveriges statsminister,utrikesminister och försvarsminister.
PÄ dina eller mina villkor? : Att handla utifrÄn profession eller privata grÀnser i tabubelagda situationer i förskolan
Syftet med min essÀ Àr att uppmÀrksamma hÀndelser i pedagogens vardag som ibland eller kanske oftast gÄr pedagogen förbi eller Àr tabubelagda: Att förskolepersonal eller i och för sig all personal som arbetar med mÀnniskor, arbetar pÄ och gör saker som Àr obekvÀmt för oss som personer. FrÄgan vÀcktes i mig dÄ jag började reflektera över mitt handlande i de pÄ förskolan förekommande vardagssituationer, dÀr jag/vi kvickt handlar i stunden och utifrÄn situationen. Men handlade vi pÄ bÀsta sÀtt? Har jag som förskollÀrare rÀtt att kÀnna och tÀnka utifrÄn mig sjÀlv som person och vad fÄr jag uttrycka? EssÀn bygger pÄ hÀndelser som förekommit och som jag deltagit i under mitt arbete pÄ förskolan och som sedan stannat kvar i mitt minne.Under arbetets gÄng har jag kommit fram till att mitt agerande pÄ förskolan idag Àr förÀndrat genom att jag pÄbörjat min förskollÀrarutbildning. MÄnga gÄnger tidigare har jag handlat pÄ samma sÀtt i liknande situationer utifrÄn mitt som jag sjÀlv kallar det, sunda förnuft.
Byggstopp 2013? : Vilken betydelse och pÄverkan har kontrollansvarig
Syftet med studien var att undersöka om ett byggstopp skulle kunna intrÀffa 2013, pÄ grund av införandet av det nya begreppet kontrollansvarig. För att fÄ en realistisk bild av frÄgestÀllningen genomfördes intervjuer och en enkÀtundersökning.Problematiken uppstod nÀr den nya plan- och bygglagen (2010:900) (PBL) trÀdde i kraft den 2 maj 2011. DÄ infördes det nya begreppet kontrollansvarig för att stÀrka kontrollen och kvaliteten i byggprocessen. Lagen krÀver certifierade kontrollansvariga och detta har gett upphov till vissa problem.Enligt Boverkets statistik gÀllande certifierade kontrollansvariga, kan man konstatera att det finns en risk att det uppstÄr en brist pÄ sÄdana framöver. Nuvarande antalet certifierade Àr cirka 1500, dock uppskattar Boverket behovet till 4000 ? 8000, för att undvika ett byggstopp.
Att leverera den kostnadseffektiva kvaliteten: förestÀllningar om tillÀmpad styrning ur ett revisors- och ett byrÄperspektiv
Den enskilde revisorn förvÀntas genomföra revisioner pÄ ett kostnadseffektivt sÀtt och samtidigt upprÀtthÄlla revisionens kvalitet bÄde ur konkurrenssynpunkt och för att sÀkerstÀlla yrkets fortsatta legitimitet. NÀr kostnadseffektiviteten och kvaliteten styrs pÄ olika sÀtt menar tidigare studier att det kan förekomma en konflikt dÀr den enskilde revisorn kan tvingas till kvalitetshotande kompromisser. Studien syftade dÀrför till att bidra med ökad förstÄelse för vilka förestÀllningar som kan finnas hos den enskilde revisorn och revisionsbyrÄn om tillÀmpad styrning av revisionens kvalitet och kostnadseffektivitet. Den genomfördes som en flerfallstudie dÀr kvalitativ data samlades in genom djupgÄende intervjuer med sex representanter frÄn tre revisionsbyrÄer. För att bidra med bÄde ett revisors- och ett byrÄperspektiv deltog en kvalificerad revisor och en kontorschef frÄn varje revisionsbyrÄ.
Individen bakom ogiltig frÄnvaro. En studie om Ätta elevers erfarenheter kring ogiltig frÄnvaro
Bakgrund: Elever som inte deltar kontinuerligt i undervisningen riskerar att inte nÄ mÄluppfyllelse. Ett dilemma för oss som lÀrare har dÄ varit hur man bemöter de behov som finns hos dessa elever som sÀllan eller aldrig Àr dÀr. Hur kan de motiveras till nÀrvaro i skolan? Vem bÀr yttersta ansvaret?Syfte: Studiens syfte Àr att utifrÄn semistrukturerade intervjuer ta del av Ätta elevers upplevelser kring ogiltig frÄnvaro. Vi vill med stöd av deras upplevelser fÄ erfarenheter och en förstÄelse inför vad ogiltig frÄnvaro innebÀr för dem.
Resandets miljöpÄverkan - ett etiskt dilemma
Problem: Klimatdebatten skapar frÄgestÀllningar kring hur resenÀrer stÀller sig till turismresandets negativa miljöpÄverkan. Vi undersöker hur resenÀrer reagerar pÄ klimatförÀndringens problematik, deras agerande vid konsumtion av resor samt ansvarskÀnsla inför turismresandets konsekvenser. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att öka kunskapen om resenÀrers attityder till hur transporter inom turismnÀringen pÄverkar miljön samt att belysa resenÀrers instÀllning till individuellt respektive kollektivt ansvar kring resandets miljöpÄverkan. Metod: För insamling av det empiriska materialet har vi anvÀnt en kvalitativ metod. Vi har anvÀnt oss av fokusgrupper dÄ metoden söker förstÄelse för mÀnniskors sÀtt att resonera och reagera i gruppsammanhang.
Ordning och studiero i klassrumme : En studie om lÀrares och specialpedagogers uppfattningar om arbetet
Teachers and special education teachers play a vital role in the creation of a study environment that fosters productivity in students. The current study aims to further expand the knowledge regarding teacher?s perception of common work with developing an optimal study environment within the classroom and the educational institution. In order to achieve this, qualitative interviews have been performed and study results analyzed according NilholmÂŽs model of the three different perspectives on special education: The critical perspective, the compensatory perspective and the dilemma perspective.The study results show that the concept of order and study environment is not clearly defined among the interviewees. However, the concept appears to presuppose the teacher?s responsibility to create the sense of security and effective study environment to those students who express the wish to educate themselves (Children make the things right only if they have been shown the correct way to do it).
"Hur man gör och vad man ska tÀnka pÄ" : En studie om vad elever anser att de lÀr sig utifrÄn de fyra kunskapsformerna
Det rĂ„der en allmĂ€n uppfattning i vĂ„rt samhĂ€lle om att Ă€mnet idrott och hĂ€lsa inte Ă€r bildande eller viktigt. Ămnet anses bestĂ„ av idrottsliga kunskaper och fĂ€rdigheter som inte stimulerar elevernas kunskapsutveckling, vilket blir ett problem i Ă€mnet eftersom alla Ă€mnen i skolan finns till för att eleverna ska lĂ€ra sig kunskaper. För att undersöka vilka kunskaper eleverna fĂ„r i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa, sĂ„ har vi valt att studera vad eleverna anser att de lĂ€r sig i Ă€mnet under fyra lektioner. Syftet med vĂ„r studie Ă€r att undersöka vad elever i Ă„r nio anser att de lĂ€r sig under lektioner i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa, utifrĂ„n de fyra kunskapsformerna, fakta, förstĂ„else, fĂ€rdighet och förtrogenhet. För att undersöka detta har vi anvĂ€nt oss av ett kvalitativt frĂ„geformulĂ€r med fyra öppna frĂ„gor som utgĂ„r ifrĂ„n de fyra kunskapsformerna.Resultatet av vĂ„r studie visar att de flesta eleverna anser sig ha fĂ„tt kunskaper i samtliga av de fyra kunskapsformerna, fakta, förstĂ„else, fĂ€rdighet och förtrogenhet.
Förskolans inomhusmiljö ur ett genusperspektiv
My essay is about me and my colleagues who have come to realize that maybe we are stuck in old habits when it comes to preschool indoor environment from a gender perspective. The insight has enabled us now face the challenge of how to deal with and move forward with gender issues and the indoor environment. The reviews between us educators differ greatly, making it difficult start of a process of change, or development, of previous work in the preschool. The difficulties of working with gender in preschool is that we do not know how teachers influence or shape the children. We educators controls many times the children, both consciously and unconsciously and sometimes benevolence tend to instead become a takeover.
JÀmstÀlld rörelse : genusperspektiv pÄ aktivitetsparker
Landskapsarkitektur pÄverkar den fysiska miljöns utseende och funktion och dÀrmed hur mÀnniskor lever sina liv. Den hÀr uppsatsen har skrivits för att undersöka hur ett
genusperspektiv kan anvÀndas inom landskapsarkitektur. MÄlet Àr att mer specifikt undersöka hur planering och gestaltning kan bidra till en jÀmstÀlldhetsfrÀmjande
aktivitetspark. Idén bakom uppsatsen kommer dels frÄn mitt eget intresse för hur landskapsarkitektur kan anvÀndas som ett redskap för samhÀllsförÀndring. Dels kommer det frÄn en specifik förfrÄgan frÄn Fritidsförvaltningen i Landskrona som vill undersöka hur en skejtpark skulle kunna locka en bredare mÄlgrupp.