
Sökresultat:
532 Uppsatser om Fćngarnas dilemma - Sida 18 av 36
GrÄzonens barn -En studie i grÀnslandet mellan normalitet och avvikelse, mellan individen och kollektivet
The purpose of this study is to research into the role of the citizen and the educational system in Sweden throughout periods of time based on previous theoretic works, and also to deepen the understanding of students with special needs in Swedish education focusing on the primary school years. This shall be carried out by illustrating the different points of view and choices within the educational system that are at hand for students with concentration difficulties and social difficulties.I will analyze these points through a cultural and social perspective on contemporary society in order to contribute towards today?s discourse on the norm. The result of this empirical investigation presents a dilemma existing in the democratic educational system of today. Nationally and internationally, the educational system has been structured around a normative system containing both rights and duties that effect everyone working within it.
Undersköterskor och sjuksköterskors moraliska stress i det dagliga arbetet
Etiska aspekter av vÄrdyrket spelar inte en framtrÀdande roll i sjuksköterskeutbildningen. Etik Àr den teoretiska referensramen för ett korrekt moraliskt handlande och sjukvÄrd handlar om att ge rÀtt omvÄrdnad till en individ i behov av detta. NÀr moraliska vÀrderingar och verkligheten kolliderar kan en konflikt uppstÄ, vilket i sin tur kan leda till moralisk stress. Psykisk ohÀlsa har pÄ senare tid ökat bland sjukvÄrdspersonal som en direkt följd av moralisk stress.
Syftet med denna empiriska enkÀtstudie Àr att undersöka i vilken grad undersköterskor och sjuksköterskor upplever moralisk stress i det dagliga arbetet.
Reflektionens betydelse för utveckling och lÀrande
Syftet med denna studie Àr söka fÄ en bild av hur lÀrare i Är 1-6 reflekterar kring sin verksamhet, vad reflektionen leder till och dess betydelse för utveckling av lÀrandet. Studien utgÄr frÄn en kvalitativ ansats, dÀr synsÀttet Àr induktivt. Studien bygger pÄ en fokusgrupp och enskilda intervjuer med nio lÀrare.Resultatet visar att:- reflektion Àr en process.- lÀrare gör en sjÀlvanalys, dÀr de ifrÄgasÀtter sig sjÀlva.- lÀrare anser att pedagogiska diskussioner Àr betydelsefulla för att reflektera pÄbÀsta möjliga sÀtt.- lÀrare efterlyser tid och strategier för sin reflektion.- reflektion mynnar ut i en utveckling av lÀrandet.De slutsatser som framkommer Àr att lÀrares reflektion kan ses utifrÄn fyra perspektiv med fokus pÄ reflektion-grubblerier, utveckling, sjÀlvanalys och utvÀrdering.Under perspektivet reflektion-grubblerier har jag funnit att lÀrare verkar reflektera oavbrutet och har ofta svÄrt att slÀppa tankarna. Detta upplevs som ett dilemma.Med fokus pÄ utveckling har följande omrÄden lyfts fram som betydelsefulla: lÀrares reflektion tillsammans med andra kollegor, lÀrares engagemang och att de saknar strategier och tid för reflektion.NÀr det gÀller sjÀlvanalys ser jag att det handlar om att kunna spegla sig i nÄgon annan, se sig sjÀlv utifrÄn och sedan revidera det som gjorts.I frÄgan om utvÀrdering finner jag att lÀrares och elevers reflektion gagnar elevers lÀrande..
Sjuksköterskornas upplevelser av att arbeta med tvÄngsÄtgÀrder inom psykiatri
Isolering, bÀltning och tvÄngsmedicinering Àr exempel pÄ tvÄngsÄtgÀrder som förekommer inom psykiatrin vÀrlden över. Sjuksköterskor möter patienter som tvÄngsvÄrdas, och ansvarar för att skapa relationer med dem. Mötet innebÀr en komplexitet, eftersom sjuksköterskans uppgift Àr att individanpassa vÄrden och att bevara patientens autonomi, samtidigt som hen Àr skyldig att vÀga patientens önskemÄl mot lÀkarens ordinationer, lagtexter och avdelningens sÀkerhet. Förutom detta etiska dilemma finns Àven risk för att sjuksköterskan utsÀtts för vÄld. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskornas upplevelse av att arbeta med tvÄngsÄtgÀrder.
Förskola eller Förskoleklass Ett pedagogiskt dilemma
Avsikten med vÄrt examensarbete var att undersöka sexÄringarnas förutsÀttningar inför
skolstarten och att ta reda pÄ hur sexÄringarna vÀgleds in i skolans vÀrld, samt till vad
pedagogerna vÀgleder eleverna till inför framtiden. Den bakomliggande orsaken var de
pedagogiska olikheter barnen har inför skolstarten, nÄgra av sexÄringarna gÄr i förskola men
den övervÀgande delen gÄr i förskoleklass. Uppsatsen Àr en kvalitativ studie och vi strÀvade
efter att bringa klarhet i hur pedagogerna hanterade mötet med barnen i de olika
verksamheterna. Metod vi tog i ansprÄk för att fÄ insikt i hur pedagogerna vÀgledde barnen
var observationer samt intervjuer. I litteraturdelen har vi tagit upp vad som tidigare skrivits
om förskolepedagogik och hur barn lÀr sig att lÀra.
Mellan mÀnniska och djur : Om det dilemmatiska möjliggörandet av husdjursrelationen
I den hÀr undersökningen studerar jag vilka sociala innebörder som husdjursÀgare tilldelar sina husdjur, och hur husdjursrelationen pÄ sÄ sÀtt kan bli möjlig som en meningsfull relation mellan mÀnniska och djur. Jag har utfört fem semistrukturerade intervjuer med personer som har olika husdjur eller sÀllskapsdjur, och analyserat intervjuerna med Michael Billigs diskurspsykologiska, dilemmatiska ansats. HusdjursÀgarna tilldelar sina husdjur tvetydiga innebörder utifrÄn vilken syn de har pÄ husdjurets medvetande, dess plats i kulturen, dess förhÄllande till tid, samt des förmÄga till kommunikation. Husdjuret behandlas omvÀxlande som ett djur och som en varelse med mÀnsklig karaktÀr. Jag har kunnat finna samma tvetydiga förhÄllande till husdjur i vÀlkÀnda filosofiska texter, och drar dÀrmed slutsatsen att vÄrt förhÄllningssÀtt till husdjur Àr en del av vÄrt samhÀlles sunda förnuft och har formen av ett dilemma mellan mÀnskligt och djuriskt.
The Student Habitat : "a small and interactive community where students can live, interact and socialize."
I?ve chosen a subject that's close to my heart, as a student who has experiences the need of a change in the traditional student living.I've focused my theses on ?nding the key ingredients for improving an individuals time as a student. In a time when students are struggling to ?nd accommodation that ful?lls the need of being close to university, close to social places, adequate size and affordable. This is close to impossible! This is not just a problem in Stockholm but an international dilemma.The heart of my thesis is, how can we create clever ways of student accommodation with emphasis on community and a more sustainable way of living?Only when we start embracing change and by breaking out of our traditional individual living, can we then start to realise and recognise the bene?ts of working, studying and living together.
Doula - Ett positivt komplement för fÀder i samband med barnafödande : Kvalitativ intervjustudie med nÄgra fÀder
Title: The nurse's dilemma in psychiatric inpatient care - a balancing act between good and evil Objective: To describe the nurse's experience of relieving patient suffering caused by coercive measures on a closed psychiatric ward . Frame of reference : The results are discussed in light of ErikssonÂŽs theory of suffering and caring relationships Method: A qualitative analysis based on focus group discussions Results: The analysis resulted in six categories, to protect the patient , to involve the patient , not to lose control , to remain , to justify compulsion , and to be touched . The results showed that nurses had the experience of being able to relieve the suffering of patients caused by coercive measures. It was also found that the nurses had a tendency to justify coercive measures , the more experience they had of performing these . Conclusion: The results describe that nurses have the experience and knowledge of how to relieve patients' suffering caused by coercion but also their experiences of performing these .
Ludmila : Livet pÄ löpsedeln. Sportjournalistikens dilemma.
During several years we have been able to follow the victories and disappointments of Ludmila Engqvist through the scrutinising eye of the media. This essay will deal with how media?s picture perception of Ludmila Engqvist has changed by analysing articles from the Swedish newspapers Aftonbladet and Expressen from 1996 to 2001. Why and how the media?s picture has changed will be analysed through the perspectives of Ludmila Engqvist being an elite athlete, immigrant and woman.
En komparativ studie av marknadsstrategier pĂ„ : Karlstad- Ărebro- och Linköpings Universitet
Det rĂ„dande samhĂ€llsklimatet, landets ekonomi i stort samt den ökande arbetslösheten, i landet har lett till att fler mĂ€nniskor Ă€n nĂ„gonsin tidigare söker sig till eftergymnasiala utbildningar. Regeringen har de senaste Ă„ren skjutit till pengar för att skapa fler studieplatser. Ăven om antalet studieplatser har ökat, sĂ„ Ă€r rekryteringen till de olika universiteten nĂ„got skev. Resultatet blir att det uppstĂ„r ett enormt söktryck pĂ„ vissa skolor, medan en del fĂ„r svĂ„rt att fylla platserna. Ett annat dilemma Ă€r att antalet utbildningsalternativ har ökat markant vilket ocksĂ„ bidrar till denna effekt.
Inkludering som mÄl för skolans specialpedagogiska arbete : Ett dilemma mellan styrdokumentets direktiv och verkligheten i klassrummet
The society?s view of pupils with needs of special support in nine-year school has changed over time in Sweden. The teachers? views of the pupils have had an influence of how the special education process is designed. The aim with my paper is to make a comparative study of how special education teachers in rural schools and schools in Stockholm have designed their work with pupils with needs of special support.
?Det Àr ett yrkesmÀssigt dilemma? ? om förmedling av skönlitteratur pÄ ett folkbibliotek.
The aim of this Master?s thesis is to examine how librarians in a Swedish public library view and discuss mediation of fiction. The questions posed in this study are: How do the librarians want to work with mediation of fiction? What type of literature should be provided according to them? How do they express that they relate and should relate to their users? The theoretical starting-points are three categories extracted from Jofrid Karner Smidt?s doctor?s dissertation Mellom elite og publikum: the approach to users, strategies for mediation, and ideals for mediation. The empirical material was gathered through focus group interviews with librarians in a public library.
Sjuksköterskans upplevelser av möten med patienter som utövar vÄld
Bakgrund: Undersökningar visar att hot och vÄld Àr vanligt förekommande inom vÄrden, bÄde i Sverige och internationellt. För att vÄrden ska kunna tillgodose patienternas behov och samtidigt vara sÀker för sjuksköterskor att arbeta i, Àr det viktigt att belysa vad vÄld innebÀr för sjuksköterskor; deras eventuella erfarenheter av vÄldsamma situationer samt hur dessa situationer pÄverkar deras arbetsmiljö.Syfte: Syftet med denna studie Àr dÀrför att belysa sjuksköterskans upplevelser av möten med patienter som utövar vÄld. Metod: Denna uppsats Àr en litteraturstudie. Artiklarna valdes ut genom litteratursökning i databaserna PubMed, Cinahl och PsycInfo. Urvalet bestÄr av 10 vetenskapliga artiklar som kvalitetsgranskades med hjÀlp av Willman, Stoltz och Bahtsevanis bedömningsprotokoll för kvalitetsbedömning av studier.
"Det Àr svÄrt.."-pedagogers dilemma vid en anmÀlan
Syftet med denna uppsats Ă€r att göra en kartlĂ€ggning av vad som sker efter det att pedagogen gjort en anmĂ€lan om misstĂ€nkta övergrepp. Syftet Ă€r vidare att ge en bild av verksamma pedagogers syn pĂ„ att göra en anmĂ€lan och vad som sker dĂ€r efter. Genom kvalitativa intervjuer med pedagoger har vi tagit reda pĂ„ deras uppfattningar och tankar kring en anmĂ€lan till socialtjĂ€nsten. Vi har Ă€ven valt att genom kvalitativa intervjuer med socialsekreterare ta reda pĂ„ hur samarbete mellan skolan och berörda myndigheter fungerar. Ăvergrepp mot barn Ă€r ett allvarligt samhĂ€llsproblem eftersom att mĂ„nga barn inte fĂ„r den hjĂ€lp de behöver.
Problem och möjligheter som samhÀllskunskapslÀrare erfar vid Àmnesintegrering pÄ omvÄrdnadsprogrammet
Skolverket anger klart och tydligt i sina programmÄl för omvÄrdnadsprogrammet, att samarbete över ÀmnesgrÀnserna Àr en förutsÀttning för att kunna skapa en helhet av utbildningen. Det anges ocksÄ att kÀrnÀmne och karaktÀrsÀmne skall strÀva Ät samma hÄll (Skolverket 2000). Syftet med denna studie var att kartlÀgga och analysera problem och möjligheter som kÀrnÀmneslÀrare erfar och ser vid Àmnesintegrering pÄ omvÄrdnadsprogrammet och hur dessa erfarenheter pÄverkar arbetet med Àmnesintegrering mellan kÀrnÀmneskursen SamhÀllskunskap A och karaktÀrskurserna Etik och livsfrÄgor samt MÀnniskan socialt och kulturellt. Studien har utgÄtt ifrÄn ett lÀrande perspektiv och den sociokulturella teorin. Metoden som anvÀnts i studien har varit kvalitativa intervjuer baserade pÄ en intervjuguide med öppna frÄgor.