Sök:

Sökresultat:

329 Uppsatser om Evolutionära algoritmer - Sida 2 av 22

Comparison of two methods for evolving recurrent artificial neural networks for

n this dissertation a comparison of two evolutionary methods for evolving ANNs for robot control is made. The methods compared are SANE with enforced sub-population and delta-coding, and marker-based encoding. In an attempt to speed up evolution, marker-based encoding is extended with delta-coding. The task selected for comparison is the hunter-prey task. This task requires the robot controller to posess some form of memory as the prey can move out of sensor range.

Arv eller miljö, det Àr frÄgan

Syftet med gÀllande examensarbete Àr att belysa vilken syn troende respektive icke troende elever har pÄ evolution. FrÀmst gÀller studien huruvida gymnasieelever i allmÀnhet ser den moderna mÀnniskan som ett resultat av genetiskt arv eller en yttre miljö. Datainsamlingen skedde genom strukturerade gruppdiskussioner som anses vara en kvalitativ undersökningsmetodik. Resultatet visade att troende och icke troende tycker det Àr lika viktigt att lÀra sig om evolution, men eleverna tycker det av olika anledningar. En vardagsförestÀllning om att enbart kulturellt arv spelar roll för utveckling av mÀnniskans beteende görs Àven gÀllande..

Vi har i alla fall aldrig varit apor! : En postkolonial studie om kreationism bland unga

This case study examines how a group of upper secondary school students in a multiethnical suburb of Stockholm reason about the theory of evolution. The theoretical background of the thesis is postcolonial and the questions raised were how spread the creationist thoughts are in the group; in what way the backgrounds of the students are relevant to their thoughts; how the students construct the notion of the theory of evolution; how they position themselves and others in relation to the discourse of the theory of evolution; if there are any differences between students at the collage program of natural science and the collage program of social science, and in that case, what differences; and who or what inspires the young in their thoughts about the theory of evolution. To answer these questions both a survey poll and interviews were used. The result of the case study showed that a majority of the students at the investigated school has creationist ideas and that the students profiled on social science have creationist ideas in a wider extent. Another result is that the religious background seems to be relevant to develop creationist thoughts, while the variables gender, home district and educational level did not differ the creationist group from the whole group.

Konstruktion av etikettorienterare

I denna rapport har vi utforskat olika metoder som löser handelsresandeproblemetmed hjÀlp av rumsfyllande kurvor. Vi har utgÄtt frÄn en klassisk algoritm av Bartholdioch Platzman och förbÀttrat den med avseende pÄ lösningslÀngd med tvÄ egna algoritmer.Vi har under arbetets gÄng utvecklat programvara som anvÀnder dessa algoritmer.Vi har undersökt körningstid, lösningslÀngd och stabilitet för de olika algoritmerna ochanalyserat resultaten. Rapporten innehÄller Àven en inledande teoretisk beskrivning avplanfyllande kurvor och NP-komplexitet..

Kompositer i bildÀckspaneler

I denna rapport har vi utforskat olika metoder som löser handelsresandeproblemetmed hjÀlp av rumsfyllande kurvor. Vi har utgÄtt frÄn en klassisk algoritm av Bartholdioch Platzman och förbÀttrat den med avseende pÄ lösningslÀngd med tvÄ egna algoritmer.Vi har under arbetets gÄng utvecklat programvara som anvÀnder dessa algoritmer.Vi har undersökt körningstid, lösningslÀngd och stabilitet för de olika algoritmerna ochanalyserat resultaten. Rapporten innehÄller Àven en inledande teoretisk beskrivning avplanfyllande kurvor och NP-komplexitet..

Att förstÄ evolution genom laboration

Undersökningar visar att elever har svÄrt att ta till sig evolutionsteorin och i stÀllet vÀljer att förklara evolutionen med icke vetenskapliga argument. Till exempel vÀljer de att förklara fjÀllharens vita vinterpÀls med att en vit pÀls gör att den syns sÀmre. Det hÀr Àr ett exempel pÄ att eleverna gÀrna förklarar evolutionen som behovsstyrd. En laboration utformades för att illustrera hur variation och urval ger evolution i en plantpopulation. Laborationen gÄr ut pÄ att eleverna under en tid studerar en population med plantor som utsÀtts för torka.

Skriftliga algoritmer inom addition och subtraktion : Missuppfattningar och olika synsÀtt pÄ algoritmer

Denna systematiska litteraturstudie undersöker vanliga missuppfattningar inom skriftliga algoritmer inom addition och subtraktion. Vi undersöker Àven vilka för- och nackdelar som uppkommer av strategin inom lÄgstadieundervisningen. Syftet med denna studie Àr att fÄ en överblick av och förstÄelse för den skriftliga algoritmens roll i lÄgstadieskolor. I datainsamlingsprocessen har vi sökt efter vetenskapligt granskade artiklar frÄn en databas. Detta gav oss rekommenderade artiklar, vilket resulterade i snöbollsurval som var vÄr kompletterande sökstrategi.

Evolutionsteorin i skolan : gymnasieelevers uppfattningar om biologisk evolution

Ett generellt problem i dagens svenska gymnasieskola Àr att elever ofta anvÀnder vardagliga förklaringar istÀllet för vetenskapliga nÀr de ska förklara naturvetenskapliga teorier och begrepp. NÀr elever ska förklara orsaken till att biologisk evolution sker, uppkommer olika alternativa idéer, idéer som inte Àr förenliga med vetenskapliga förklaringar. Denna studie beskriver vilka alternativa idéer som elever ger nÀr de skriftligt besvarar en uppgift innehÄllande ett evolutionsbiologiskt fenomen. De förklaringar eleverna ger pÄ uppgiften diskuteras och utvecklas i intervjuer, för att öka kunskapen och förstÄelsen för vilka uppfattningar gymnasieelever har om biologisk evolution. Den vanligaste alternativa idén som framkommer nÀr den skriftliga uppgiften löses Àr att evolution drivs för att ett behov finns(giraffen behöver utvecklas för att klara sig).

Solution to the travelling salesman problem with space-filling curves.

I denna rapport har vi utforskat olika metoder som löser handelsresandeproblemetmed hjÀlp av rumsfyllande kurvor. Vi har utgÄtt frÄn en klassisk algoritm av Bartholdioch Platzman och förbÀttrat den med avseende pÄ lösningslÀngd med tvÄ egna algoritmer.Vi har under arbetets gÄng utvecklat programvara som anvÀnder dessa algoritmer.Vi har undersökt körningstid, lösningslÀngd och stabilitet för de olika algoritmerna ochanalyserat resultaten. Rapporten innehÄller Àven en inledande teoretisk beskrivning avplanfyllande kurvor och NP-komplexitet..

Planera för tÄg - En studie i bebyggelsestruktur i anslutning till tÄgstationer med pendeltrafik

I denna rapport har vi utforskat olika metoder som löser handelsresandeproblemetmed hjÀlp av rumsfyllande kurvor. Vi har utgÄtt frÄn en klassisk algoritm av Bartholdioch Platzman och förbÀttrat den med avseende pÄ lösningslÀngd med tvÄ egna algoritmer.Vi har under arbetets gÄng utvecklat programvara som anvÀnder dessa algoritmer.Vi har undersökt körningstid, lösningslÀngd och stabilitet för de olika algoritmerna ochanalyserat resultaten. Rapporten innehÄller Àven en inledande teoretisk beskrivning avplanfyllande kurvor och NP-komplexitet..

Optimering av boids med genetiska algoritmer

Boids handlar om att simulera flockar genom sjÀlvstÀndiga individer. Styrningen utgÄr frÄn tre grundregler, undvika kollision, centrera flocken samt matcha hastighet. För att framhÀva vissa beteenden kan reglerna viktas. Dessa vikter kan sÀttas manuellt, men de kan ocksÄ optimeras, exempelvis med genetiska algoritmer. Detta examensarbete utgÄr frÄn Chen, Kobayashi, Huang och Nakao (2006) arbete om optimering av boids med hjÀlp av en genetisk algoritm.

Artificiell intelligens som utvecklingsverktyg : En studie i datorgenererade nivÄer

Detta arbete har testat att anvÀnda en genetisk algoritm, en teknik inom artificiell intelligens, dÀr uppgiften har varit att automatiskt generera nivÄer till pusselspelet Solve It. Precis som algoritmens inspirationskÀlla, djurvÀrldens evolution, har den evolverat fram lösningar som med tiden anpassat sig efter sin omgivning. Dessa genererade nivÄer har sedan jÀmförts med manuellt designade dito. Resultaten har bestÄtt av insamlad data frÄn ett antal testpersoner, dÀr deras uppfattning om utmaning och underhÄllning, samt deras tidsÄtgÄng anvÀnts som mÀtverktyg. Arbetet har försökt ta reda pÄ om genetiska algoritmer Àr ett lÀmpligt verktyg för att avlasta, komplettera eller till och med att ersÀtta en nivÄdesigner till det spel som testerna kretsar kring, Solve It..

Vilka möjligheter ges gymnasieelever att lÀra evolutionens mekanismer?

Att utveckla förstÄelse för evolutionsteori kan vid första anblicken verka enkelt, men flera studier visar att undervisning mÄnga gÄnger Àr problematisk och inte leder till begreppsförstÄelse. Undervisningen om evolution kan ha olika fokus, till exempel begreppsförstÄelse rörande evolutionen eller att visa utvecklingen som ett historiskt förlopp. Detta arbete har fokus pÄ begreppsförstÄelsen av evolutionÀra mekanismer och hur elever utvecklar förstÄelse av dessa. Vi har haft möjlighet att studera elever i tvÄ gymnasieklasser som var i akt att pÄbörja kursmoment som behandlar evolutionen. Alla dessa elever har en gemensam kunskapsgrund i den svenska grundskolan men kommer nu studera evolution utifrÄn olika förutsÀttningar.

Evolution av beteende för boids

Denna rapport beskriver anvÀndandet av artificiella neurala nÀtverk, som styrsystem för att utföra evolution av beteende för boids. Boids handlar i grunden om att skapa en simulering av flockbeteende, genom att lÄta sjÀlvstÀndiga individer strÀva efter att uppnÄ samma mÄl. Uppbyggnaden av boids sker enligt tre ursprungliga regler, att undvika kollision, matcha hastighet och centrera flocken, dessa regler ligger Àven till grund för boidsen i detta projekt. DÄ beteendet för boids i grunden programmeras för hand, undersöker arbetet hur resultatet pÄverkas genom evolution av beteendet m h a neurala nÀtverk. Arbetet jÀmför Àven de tvÄ neurala nÀtverksarkitekturerna reaktiva- och rekurrenta nÀtverk.

Lokal sökalgoritm för initiering av den genetiska populationen i ett praktiskt "vehicle routing"-problem.

  Befintliga studier har pÄvisat att genetiska algoritmer presterar bÀttre om de ges en bra startpopulation. I denna rapport presenteras en lokal sökalgoritm för att skapa en population med fokus pÄ ?vehicle routing?-problem. Algoritmen anvÀnder sig av heuristik i en blandning av simulated annealing och tabu search för att skapa individerna till populationen. UtvÀrderingar av algoritmen pÄ ett praktiskt problem visar att den ger en bra start jÀmfört med en slumpmÀssig startpopulation, vilket Àr vanligt att anvÀnda.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->