Sök:

Sökresultat:

21321 Uppsatser om Event study - Sida 7 av 1422

"Jag har tid, jag är nyfiken, det skulle vara kul att vara med (...)" : -en kvalitativ studie kring eventvolontärers motivationsfaktorer

Uppsatsen behandlar eventvolontärer och deras motivationsfaktorer, och syftar till att identifiera vad som motiverar individer till att spendera sin fria tid engagerad i denna aktivitet. Forskare menar att eventvolontärer är oumbärliga för event och att de därmed är betydelsefulla för turismen. Eftersom volontärarbete utförs på fritiden är den fria tiden en förutsättning för aktiviteten. Forskare betonar att individer alltmer eftersträvar en aktiv fritid, där volontärarbete inbegrips, och effektivitet och erfarenhet kan nås. Eventvolontärers motivationer har studerats utifrån en kvalitativ intervjuansats i syfte att nå en djupare förståelse för individers motivationer, vilka sedan analyserats utifrån existerande teori.

Listen To The World 2009 : Att gestalta kärnvärden

Kan jag med design skapa en helhet för evenemanget som speglar Växjömed närområde som värd både gentemot beställare och användare, genomatt i projektet använda design och event marketing som verktyg för attgestalta dess kärnvärden för CoMA/Växjö för festivalen World New MusicDays 2009..

Det digitala eventet : Digitala medier, interaktivitet och identitet i eventsammanhang

Utvecklingen inom digitala medier har gått väldigt fort under de sista åren vilket i sin tur har lett till att användningsområden för digitala medier även har ökat. Ett av dessa användningsområden har varit inom event-industrin där ökandet av digitala medier märks väldigt tydligt.Denna studie ska undersöka om det kan vara så att event-industrin gynnas av digitala medier och kan sammanfattas med en huvudfråga samt en viktig underfråga:? Hur använder event-industrin sig av digitala medier?o Ökar interaktiviteten då digitala medier används?Jag har intervjuat två personer, Magnus Milefors från BSP Marketing och Ulf Lesley från Unify för att ta reda på hur de använder sig av digitala medier i sina events. Med hjälp av min undersökning kring digitala mediers utveckling och användningsområden har jag kommit fram till att det idag finns större möjlighet att göra mer attraktiva events med hjälp av digitala medier. Då det gäller interaktiviteten på events är både Milefors och Lesley överens om att det är en av de viktigaste sakerna att uppnå.

- Gör någonting roligt! Vaddå ska vi kasta pil eller?! : En studie kring betydelsefulla variabler vid skapandet av ett eget event

Titel: - Gör någonting roligt! Vaddå ska vi kasta pil eller?! En studie kring betydelsefulla variabler vid skapandet av ett eget event.Författare: Ida Södersten och Ida ÖstmanHandledare: Yvonne von FriedrichsProblemformulering: Hur skapar företag ett eget event och vilka variabler är av betydelse?Syfte: Syftet med denna studie är att analysera och öka förståelsen kring de variabler som är betydelsefulla när företag skapar ett eget event.Studiens metod: KvalitativNyckelord: Eventmarknadsföring, eget event, interaktion, kommunikation, upplevelser, varumärket, nyskapande/uniktDagens mediemättade konsumenter söker individualiserade och värdeskapande lösningar och är inte längre lika intresserade av att lyssna på budskap som är massproducerade. Följaktligen har detta resulterat i ett behov hos företag att hitta nya sätt att differentiera sig från andra konkurrerande aktörer på marknaden och därigenom väcka konsumenternas uppmärksamhet och intresse.Eventmarknadsföring är en strategi som har vuxit sig allt starkare de senaste decennierna och används till stor del av organisationer som ett verktyg i deras försök att differentiera sig. Ett event har olika uttrycksformer och kan arrangeras som ett eget event eller ett sponsrat event. Trots att eventmarknadsföring som marknadsföringsstrategi ökat kraftigt i popularitet bland praktiker har forskningen kring tillvägagångssättet inte hållit jämna steg.  De studier som finns inom ämnet har till stor del utförts och fokuserat på sponsrade event och egna event har inte fått lika stort utrymme i den befintliga litteraturen.

"...och showen presenteras av..." - en studie om samarbetet event och dess sponsorer

Uppsatsen behandlar sponsorrelationens händelseförlopp ifrån eventets perspektiv. Ifrån matchning, via avtalsförhandling till aktivering av sponsorskapet. Hur eventets image, identitet påverkas av sponsorernas varumärke diskuteras.Det empiriska materialet har samlats in via semistrukturerade telefonintervjuer med respondenterna..

Festivalernas Intåg : Korröfestivalen ? en bordunstämmas resa genom festivaliseringen

Title: Festivalernas Intåg ? Korröfestivalen- en bordunstämmas resa genom festivaliseringenThe Korrö festival- The establishment of a Swedish Folk Music Festival.This thesis describes how folk music festivals have been escalating during the past few and how they have influenced Swedish folk music. To reach my results I have been studying one festival in particular which is the Korrö Folk Music Festival. This event started in the mid-eighties as a small happening that attracted almost exclusively musicians that were a part of the bordooon movement. The bordoon movement gathered a couple of days in the summer at what they called the ?Korrö bordunstämma? to build instruments and play folk music.

Event Marketing : En fallstudie av Fjällräven

Information och reklam finns överallt, på TV, radio, tidningar, och nu senast stripade på tunnelbanevagnar, vilket gör att reklamen får det svårare att tränga igenom det allt tätare mediebruset. Med detta som bakgrund kan man se en trend till det ökade användandet av Event Marketing, vilket är en kommunikationsform som genom evenemang ska stärka varumärket eller skapa ett mervärde. Event Marketing utformas beroende på målen och syftet med evenemanget, vilket vanligtvis är att skapa ett intresse för produkten eller tjänsten och att öka försäljningen, men hur skapas detta genom ett evenemang? Detta tar oss in på syftet med studien, där vi vill belysa och klargöra vad Event Marketing är för något och hur det används i syftet att skapa relationer och öka försäljningen hos företag. Event Marketing är ett outforskat område, informationen, fick vi från de intervjuer som gjordes på två eventbyråer och en mediaförmedlare för att skapa en djupare förståelse.

Ett krig - tre sidor : En kritisk diskursanalys av Irakkriget i brittiska, svenska och amerikanska medier

Will the discourse in a country effect the way an event is presented in the media? And will the event be presented in similar ways in different countries? These are the questions my paper aims to answer. By using critical discourse analysis I have analyzed the reporting of the Iraqi War in three big newspapers; one from USA, one from Sweden and one from Great Britain. The results show that the discourse in each country play a big part in how the news get presented in the media, and this is shown in how the news gets reported. The three countries had three different views on the same war.

Hur en marknad kan ses som upplevelse och Event marketing samt stärka en kommuns varumärke

Marknader har i alla tider varit en viktig mötesplats, där folk bland annat skött hushållens inköp. Under 1900-talet suddades marknadens ursprungsroll ut, eftersom flera substitut uppkom, främst snabbköpen. Syftet med studien var att undersöka vilken roll en marknad spelar i dagens samhälle och om man kan se på marknader som Event marketing. Syftet var också att öka förståelsen för vad Noramarken betyder för Nora kommuns varumärke. I uppsatsen används en kvalitativ undersökningsmetod och problem frågorna har angripits genom ett deduktivt angreppssätt.

Trauma, vittnesmål och etik. Representationens möjligheter och omöjligheter i Hayden Whites "The Modernist Event" samt i Shoshana Felman och Dori Laubs "Testimony"

This essay is a meta-theoretical study that aims to show normative and ethical implications that might follow from theories concerning representation of traumatic events in four essays from Shoshana Felman and Dori Laub?s Testimony. Crises of Witnessing in Literature, Psychoanalysis, and History and in Hayden White?s essay ?The Modernist Event?. Through a comparative analysis the essay mainly discusses how these writers deal with the problem of narrative.

Utveckling av ramverk för editering och simuleringav BPMN

Business Process Modelling Notation (BPMN) is a way to graphically draw a diagram of a business process. A BPMN diagram consists of several so-called flow objects. These are interconnected in the graph through sequence  flows. BPMN models are merely graphical representations of business process and there is a need to simulate these diagrams for different purposes. The simulation that now is available for BPMN is that the model is evaluated by checking if it is correct.

Den hårfina gränsen : Diskussioner om kvinnors orakade armhålor på internetforumet Flashback

The purpose of this study is to examine discussions on the Swedish internet forum ?Flashback? regarding female body hair and the cultural norms that surround it. The discussion is centered around a broadcasted event in which a woman?s hairy armpit was incidentally shown, with a lot of viral hate as a result. Our purpose with this study is to get a deeper insight into viral hate towards women who challenge gender norms.

Informationsdesign i hemmets hjärta : Struktur och ordning i kök för personer med neuropsykiatriskt funktionshinder

Business Process Modelling Notation (BPMN) is a way to graphically draw a diagram of a business process. A BPMN diagram consists of several so-called flow objects. These are interconnected in the graph through sequence  flows. BPMN models are merely graphical representations of business process and there is a need to simulate these diagrams for different purposes. The simulation that now is available for BPMN is that the model is evaluated by checking if it is correct.

I etikens gränsland: en fallstudie av fyra dagstidningars bevakande av gripandet av den misstänkte Hagamannen

The aim of this research was to describe how daily papers comply with the ethical guidelines of journalism when reporting on the arrest of a criminal suspect. In order to do this we studied how the arrest of a suspected violent serial rapist was covered by four newspapers, Västerbottens Folkblad, Västerbottenskuriren, Dagens Nyheter and Svenska Dagbladet. The theoretical areas of the study were the ethical guidelines, and other ethical perspectives in the media, news value and general interest regarding news. The research strategy was a case study, and a text analysis was used in order to collect empirical data. Several readings of the newspapers resulted in four themes to analyse: Identifying, to judge someone unheard, show consideration for victims and criminal, the use of sources.

Hur reagerar fotbollsklubbars aktiekurser på spelartransaktioner och kvalifikationsmomentet till Champions League?

Syftet med uppsatsen var att studera hur börsnoterade fotbollsklubbars aktier reagerar vid spelartransaktioner och vid kvalifikationsmomentet till Champions League. För att genomföra denna undersökning använde vi oss av en kvantitaitv metod, där vi studerade spelartransaktioner och kvalifikationsmomentet till Champions League enligt Event study teknik. Empirins utgörs av börskurser från de fyra klubbarna Bröndby, Celtic FC, FC Köpenhamn och Newcastle United sedan 1998. Vi har använt oss av den halvstarka marknadseffektiviteten, aktieägarbeteende samt förväntningar på aktiemarknaden som teoretisk referensram. Teorin används för att kunna förklara hur aktiekurser kan tänkas reagera på valda händelser.

<- Föregående sida 7 Nästa sida ->