Sök:

Sökresultat:

1258 Uppsatser om Etik och moral (värdegrund) - Sida 2 av 84

BildlÀrares upplevelser av vÀrdegrundens förankring i bildundervisningen : En studie om vÀrdegrundens förankring i bildundervisningen med fokus pÄ demokrati, etik och moral

Det övergripande syftet med den hÀr uppsatsen var att undersöka bildlÀrares upplevelser av vÀrdegrundens förankring i bildundervisningen med fokus pÄ moral, etik och demokrati, men ocksÄ om bildlÀrare kan uppleva eventuella motsÀttningar mellan Ä ena sidan yttrandefrihet och Ä andra sidan etiska begrÀnsningar i diskussioner kring bilder och i bildskapandet. Förutom att ha genomfört en kvalitativ undersökning i form av intervjuer sÄ har jag för att nÄ fram till syftet med min undersökning gjort en litteraturstudie.Resultatet visar att bildlÀrarna har vÀrdegrunden enligt Lpo 94 förankrad i sin undervisning. VÀrdegrunden kommer till uttryck bÄde genom diskussioner och i det konkreta bildarbetet. Det sistnÀmnda ofta i form av olika teman som berör vÀrdegrundsfrÄgor. VÀrdegrunden konkretiseras ocksÄ genom diskussioner som berör demokrati, etik och moral.

Etik och vÀrdegrund i skolan : nÄgra lÀrares tankar och metoder

Detta examensarbete behandlar lÀrares sÀtt att se pÄ och undervisa i etik, samt lÀrares pÄverkan pÄ barns etiska och moraliska utveckling. I arbetet kommer det fram att lÀrarna i min undersökning ser som sin frÀmsta uppgift att stödja barnens utveckling, sÄ att de ska klara av framtida konflikter och problem. Detta sker bl a genom etikundervisning, ofta i form av diskussion eller vÀrderingsövningar. Informanterna anser att deras pÄverkan pÄ barnens utveckling Àr vÀldigt stor, nÄgot som styrks av litteraturgenomgÄngen..

Etik och moral i skolan: hur kommer vÀrdegrunden till uttryck
i skolans arbete?

Examensarbetet handlar om skolans vÀrdegrund, vad vÀrdegrunden innehÄller och hur detta innehÄll kan anvÀndas i skolans dagliga verksamhet. Syftet med examensarbetet var att undersöka hur innehÄllet i vÀrdegrunden kommer till uttryck i skolans arbete. De frÄgor vi stÀllde var, om en undervisning som pÄ ett medvetet sÀtt behandlar vÀrdegrundens innehÄll ökar elevernas förmÄga, att dels samtala om etiska problem och dels motivera sina stÀllningstaganden. Dessutom stÀllde vi frÄgan, hur lÀrarna förhÄller sig till arbetet med och innehÄllet i den vÀrdegrund som Lpo 94 anger att skolan ska förmedla till eleverna. VÄrt resultat visar att eleverna tyckte att det var viktigt att prata om etik och moral och om hur man uppför och beter sig mot andra i sin omgivning.

Studenters förhÄllande till etik och moral vid köp : CSR vid konsumtion

The purpose of this essay is to analyse and understand how students, as consumers, choose brands from the aspects of the concept of CSR, the economic, social and environmental. The essay is based on a qualitative method with three focus groups, with five respondents in each of them. The respondents are all studying at Kalmar University and they have all studied some kind of economic-course. We have used a lot of different sources for our theory chapter, this because of the fact that we wanted to have different angles, so that we would be able to cover all of the questions we wanted to discuss in the focus groups. In our two final chapters we discuss the issues similar to the theory section and we highlight our own thoughts.

Etik inom DjursjukvÄrden

SammanfattningDet finns lite skrivet i Àmnen som rör etik i samband med djursjukvÄrd. Utvecklingen inom djursjukvÄrden har under de senaste Ären gÄtt mycket fort fram och man kan idag behandla sjukdomar som tidigare inte var möjliga att behandla. Den hÀr utvecklingen leder till nya frÄgestÀllningar inom djursjukvÄrden, till exempel hur lÄngt man skall gÄ i behandlingen av ett sÀllskapsdjur. Inom humanvÄrden har man nyligen infört en lag om att en etisk prövning skall genomföras innan nya behandlingsmetoder fÄr anvÀndas. I arbetet behandlas denna nya lag samt den etiska prövningen inför djurförsök ? nÄgot som kanske skulle kunna tillÀmpas inom djursjukvÄrden .

Etik, moral och myndighetsutövande

MilitÀr och polis har vid en hastig överblick en gemensam nÀmnare, nÀmligen legal vÄldsanvÀndning som en vÀg att lösa sina respektive uppgifter. Vad stÀller detta för krav i frÄga om etik och moral pÄ respektive yrkesgrupp? Finns det fler likheter och vad finns det för skillnader, ur ett etiskt och moraliskt perspektiv? Syftet med denna uppsats Àr att identifiera vilka likheter och skillnader i krav pÄ etik och moral det finns mellan officerare och poliser. Detta sker genom att beskriva vilka krav som stÀlls pÄ en officer för att sedan beskriva vilka krav som stÀlls pÄ en polis. DÀrefter sker en jÀmförelse och en analys i syfte att tydliggöra de likheter och skillnader som identifierats. Uppsatsen visar att likheter förekommer i frÄga om krav pÄ att behÄlla sin etik i perioder dÄ den inte sÀtts pÄ prov och efter lÄnga tider av passivitet i verksamheten.

Etik och moral - ett högaktuellt Àmne

Detta arbete handlar om Etik och Moral och om hur helt vanliga mÀnniskor agerar i för dem ovanliga situationer. I vardagligt tal anvÀnds ofta etik och moral som synonyma begrepp men det handlar egentligen om olika saker. Man anvÀnder begreppet moral nÀr man syftar pÄ grundlÀggande Äsikter ifrÄga om vad som Àr rÀtt eller fel. Moralen yttrar sig t.ex. i form av tal dÀr man uttrycker vad man anser vara rÀtt eller fel i nÄgon viss frÄga.

Emotioner och moral : Kan moral förklaras genom de kÀnslor vi kÀnner?

Trots att mÀnniskor intresserat sig för moral och etik sedan antikens Grekland sÄ verkar vi inte kommit nÀrmare konsensus i en enda frÄga. Förklaringen till detta kan vara att moral Àr subjektivt. En teori som stödjer detta subjektiva synsÀtt Àr CAD-teorin (Community, Autonomy & Divinity). Den sÀger att vissa kÀnslor Àr kopplade till olika typer av moraliska brott, och att vi anvÀnder moralen som ett sÀtt att förklara dessa kÀnslor. Enligt teorin sÄ finns det tre stycken moraliska ?system?.

Revisorernas oberoendearbete: hur ser det ut och vilka Àr
svÄrigheterna?

Ett av de viktigaste kriterierna vid revision Ă€r att den granskande revisorn agerar oberoende. ÅsidosĂ€tts oberoendet kan det innebĂ€ra negativa konsekvenser för revisionskvaliteten. Den hĂ€r uppsatsens syfte Ă€r att beskriva hur revisorerna arbetar med oberoendet samt i vilka situationer revisorns egna etik och moral och klientens makt kan komma i konflikt med detta. Uppsatsen bygger pĂ„ en fallstudie dĂ€r tre auktoriserade revisorer intervjuats. Resultatet av fallstudien har visat att revisorer bedriver ett medvetet oberoendearbete men att det frĂ€mst Ă€r det synliga oberoendet som stĂ€rks.

Moralintuition bakom etisk illusion : En studie om svensk moralundervisning med moralpsykologiska glasögon

Syftet med denna undersökningen Àr att med hjÀlp av kritisk textanalys, tidigare forskning och moralpsykologiska teorier undersöka hur begreppen etik och moral anvÀnds av lÀroplanens vÀrdegrund, de övergripande mÄlen och kursplanen för religionskunskap och vidare se hur detta kan relateras till det som moralpsykologi för fram idag. Att analysera lÀroplanens texter och skolverkets kommentarmaterial med hjÀlp av moralpsykologiska teorier, hjÀlper denna studie till att identifiera tydliga kontraster mellan den svenska skolpolitikens försök till social förÀndring och den vetenskapliga grunden som, denna förÀndring vilar pÄ..

An Exposition of The Morality of Abortion (A Catholic Church Position)

In this modern period, societal and religious groups are strongly divided regarding the acceptability of abortion. Despite so many attempts by various groups to find a middle ground, the debate on abortion still remains largely polarized, at its most dramatic point with the extreme conservatives claiming abortion to be the moral equivalent of murder and the extreme liberals see it as devoid of moral import. And this polarization is due to the legal battle that continues to shadow moral discussions. An acceptance of an ethical nuance will here play as a concession on the deeply contested question of whether abortion should be a legally protected option for a woman, and to an extent blame for the continued crudeness which can be laid at the doorstep of a moral theory itself. Apparently, the ethical literature on abortion has focused almost exclusively on the tiniest moral assessment on whether and when abortion is morally permissible.

Det Àr vÀl en likvÀrdig utbildning? : en komparativ granskning av lÀromedel för religionskunskap 1

I denna studie har jag undersökt om olika lÀroböcker för religionskunskap 1, som Àr avsedda för antingen studieförberedande program eller yrkesförberedande program ger alla elever samma möjligheter att nÄ upp till lÀroplanens kunskapskrav inom omrÄdet för etik och moral. Undersökningen genomfördes Àven för att lyfta fram anledningar till att författare ger ut olika typer av lÀroböcker för en gymnasiegemensam kurs dÀr Àmnesplan och kunskapsmÄl Àr samma. Studien presenterar tidigare forskning inom Àmnet genom att titta pÄ den senaste lÀroplanen Gy 11, syfte och kunskapsmÄl i Àmnesplanen för religionskunskap 1, tidigare forskning inom lÀromedel samt etik och moral inom religionskunskap. Studien bygger pÄ en kvalitativ komparativ innehÄllsanalys av fem utvalda lÀromedel samt en kompletterande kvantitativ studie. Resultatet visar att lÀroböckerna i stort innehÄller tillrÀckligt med information för att eleverna ska kunna nÄ mÄlen.

CSR & Etik: En tillÀmpning av normativ etik pÄ CSR i praktiken

The neo-classical conception of the market place does not provide a framework to account for ethical or moral action. As a result, the neo-classical model is unable to explain the impact of ethical and moral issues on business sustainability present in the modern economy. To address this limitation, this thesis investigates whether theories of ethics can help explain the motivations and actions of stakeholders within the field of Corporate Social Responsibility (CSR). In addition, the thesis explores whether theories of ethics are presented differently within aspects of the stakeholder model. Semi - structured interviews were conducted with various stakeholders within the CSR sector, including a NGO, a commercial firm and a CSR consultancy firm.

Jag finns hÀr för eleven : Etik inom studie- och yrkesvÀgledning.

Denna uppsats handlar mycket om hur man som studie- och yrkesvÀgledare kan agera nÀr vi stÀlls inför etiska frÄgestÀllningar. I uppsatsen förklaras Àven vad etik egentligen Àr och vad som Àr skillnaden mellan etik och moral. Uppsatsen Àr kvantitativ och undersökningen har gjorts i form av att enkÀter skickats ut till samtliga yrkesverksamma studie- och yrkesvÀgledare i en svensk kommun. De studie- och yrkesvÀgledare som har deltagit i undersökningen har bl.a. givit tips om hur man kan agera nÀr man stöter pÄ ett etiskt dilemma, de har givit sin syn pÄ om de etiska frÄgestÀllningarna har ökat eller minskat under de senaste Ären och de har Àven givit förslag pÄ vilka etiska frÄgestÀllningar som man stöter pÄ dÄ och dÄ som yrkesverksam studie- och yrkesvÀgledare..

Etikundervisningen i grundskolan

Vad Àr etik? Varför Àr det viktigt? Hur skall man gÄ till vÀga? Dessa didaktiska frÄgor Àr utgÄngspunkten i denna rapport.Det hÀr med etiska frÄgor har jag alltid tyckt varit intressant och nÀr jag sedan genomgick min grundskollÀrarutbildning upptÀckte jag hur viktigt det mÄste vara för barn att fÄ jobba med dessa frÄgor i skolan. Dessutom insÄg jag hur lite jag sjÀlv hade fÄtt av etikundervisning under min egen grundskoletid.Etik och moral Àr tvÄ ord som ibland Àr svÄra att skilja Ät. Etik behandlar den intellektuella eller förnuftiga reflektionen över rÀtt/orÀtt och gott/ont. Moral visar sig i de faktiska handlingar som vi utför.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->