Sök:

Etik och moral i skolan

hur kommer värdegrunden till uttryck
i skolans arbete?


Examensarbetet handlar om skolans värdegrund, vad värdegrunden innehåller och hur detta innehåll kan användas i skolans dagliga verksamhet. Syftet med examensarbetet var att undersöka hur innehållet i värdegrunden kommer till uttryck i skolans arbete. De frågor vi ställde var, om en undervisning som på ett medvetet sätt behandlar värdegrundens innehåll ökar elevernas förmåga, att dels samtala om etiska problem och dels motivera sina ställningstaganden. Dessutom ställde vi frågan, hur lärarna förhåller sig till arbetet med och innehållet i den värdegrund som Lpo 94 anger att skolan ska förmedla till eleverna. Vårt resultat visar att eleverna tyckte att det var viktigt att prata om etik och moral och om hur man uppför och beter sig mot andra i sin omgivning. Vi har som underlag undervisat om etik i vår undersökningsskola och eleverna kunde ta ställning till de olika moraliska dilemman som de ställdes inför på ett mycket bra sätt, vilket visade att vår undervisning hade gett resultat. Lärarna i vår undersökningsskola ansåg att värdegrunden har en plats i den dagliga verksamheten och att det finns tid för undervisning i etik och etiska samtal, samtidigt som det specifika ämnesinnehållet i religionsundervisningen fått lämna plats för arbetet för att uppnå värdegrundens mål.

Författare

Marianne Odepark Anna Sjölund

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..