Sök:

Sökresultat:

282 Uppsatser om Estetiskt omdöme - Sida 3 av 19

VÀxtlista för VÀsterbottens lÀn, zon V-VIII

Det hÀr Àr ett arbete om ekologisk dagvattenhantering i Stockholm. OmrÄdet vi har valt att arbeta med Àr KungstrÀdgÄrden som ligger vid vattnet i centrala Stockholm. Arbetet Àr utfört dels som en skrivuppgift och dels som en gestaltning som behandlar de praktiska lösningarna i kombination med ett estetiskt vÀrde. Gestaltningsförslaget ingÄr i en internationell tÀvling för studenter som har hÄllbart tÀnkande i fokus.

"Jag vill göra det för min egen skull" : En studie i sÄngelevers motivation i relation till sÄnglektioner

Syftet med föreliggande studie Àr att utforska vad nÄgra sÄngelever pÄ estetiskt program pÄ gymnasiet anser motiverar dem under sÄnglektionerna. Metoden som anvÀnts Àr kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer. Fyra gymnasieelever vid det estetiska programmet har intervjuats om deras motivation relaterat till de sÄnglektioner de fÄr pÄ respektive skola. Det teoretiska perspektivet som studien baseras pÄ Àr ett motivationspsykologiskt perspektiv. I resultatet presenteras temat Att kÀnna sig ?bra? som summerar informanternas berÀttelser om den ökade motivation de upplever dÄ de kÀnner sig bra pÄ att sjunga.

Ekologisk dagvattenhantering i KungstrÀdgÄrden

Det hÀr Àr ett arbete om ekologisk dagvattenhantering i Stockholm. OmrÄdet vi har valt att arbeta med Àr KungstrÀdgÄrden som ligger vid vattnet i centrala Stockholm. Arbetet Àr utfört dels som en skrivuppgift och dels som en gestaltning som behandlar de praktiska lösningarna i kombination med ett estetiskt vÀrde. Gestaltningsförslaget ingÄr i en internationell tÀvling för studenter som har hÄllbart tÀnkande i fokus.

Lera för livet i lek & utforskande : en studie om pedagogers syn pÄ estetiskt arbete i förskolan

This study intends to examine teacherÂŽs thoughts and perception of esthetic activities at preschools. I have chosen to restrict the esthetic area to the significance and function of clay to the teachers and children. On the basis of the belief that children can, and need access to a variety of ways to express themselves, we used the interviews to take part of teachers work and thoughts concerning clay, and the esthetic work. I have in this qualitative study addressed four questions: How do the teachers use clay in preschool activities? What do the teachers think about clay as a tool in the educational work at the preschool? Are the teachers working from the perception of children?s rights to express themselves in different ways and with the help of different tools? What function does clay fill for the children?I have interviewed eight teachers and taken part of both older and more recent theories around children and the creativity in esthetic contexts.

En resa i betygsskalan : en studie av hur medieelever beskriver att bli betygssatta i de medie-estetiska Àmnena

Min tanke bakom undersökningen Àr att betygsÀttning och olika former av bedömningssÀtt Àr frÄgor lÀrare mÄste ta stÀllning till i utövandet av sin yrkesroll, frÄn ett makt- och elevperspektiv. Som lÀrare har man makten att öppna respektive stÀnga dörrar för elever, dÄ betyg blir avgörande för elevernas vidare utbildning. Mina frÄgestÀllningar Àr: Vad berÀttar medieelever om sina upplevelser av att bli betygsatta i media- estetiska Àmnen? Hur beskriver medieelever att betygsÀttning inverkar pÄ deras sjÀlvbild? Mina informanter gÄr i Ärskurs 3 pÄ en medieinriktning, pÄ ett estetiskt gymnasieprogram. Med dem gör jag intervjuer dÀr de reflekterar kring att fÄ betyg i media-estetiska Àmnen.

Estetikens didaktik : En studie om lÀrares uppfattning om estetik i förskola och skola

SammanfattningI denna uppsats valde jag att göra en undersökning med syftet att beskriva och förstÄ varför lÀrare i förskolan och skolan anser att man ska jobba med estetik. Vidare ville jag ocksÄ beskriva och förstÄ vad lÀrarna i förskolan och skolan anser att barnen ska lÀra sig och utveckla genom estetiken, och Àven hur detta bör gÄ till, dvs. vilka metoder de anvÀnder för att nÄ mÄlen.Som undersökningsmetod anvÀnde jag mig av kvalitativ halvstrukturerad forskningsintervju och jag intervjuade fyra lÀrare med olika lÄng erfarenhet inom omrÄdet.Genom arbetet med detta examensarbete (genom lÀsandet av litteratur och mina intervjuer) har jag bland annat kommit fram till att estetisk didaktik handlar om att barnen Àr delaktiga och fÄr inflytande i sitt eget lÀrande och sociala utveckling. Estetiken öppnar mÄnga dörrar för barnen och de fÄr lÀra sig att det finns flera olika sÀtt att lÀra och ta till sig kunskaper pÄ. I estetiskt lÀrande Àr ocksÄ ofta den lÀrande processen viktigare Àn mÄlet, alltsÄ pÄ vilket sÀtt man fÄr kunskaper.

Stift i zirkoniumdioxid - En litteraturöversikt

Bakgrund: Ett stifts huvudsakliga uppgift Àr att vara ett stöd för och bevara den koronala rekonstruktion i en endodontiskt behandlad tand med omfattande förlust av tandkronan. PÄ senare Är har efterfrÄgan för estetiska stift och pelare ökat och nya sorters stift och pelare har dykt upp pÄ marknaden. Zirkonia Àr ett biokompatibelt och estetiskt material som relativt nyligen har börjat anvÀndas som material för stift och pelare. Syfte: Denna litteraturöversikt fokuserar pÄ att analysera bÄde in vivo och in vitro studier som har testat stift i zirkoniumdioxid. Avsikten Àr att summera senaste Ärens evidens för materialets relativt nya anvÀndningsomrÄde och att försöka besvara frÄgestÀllningen om stift i zirkoniumdioxid Àr att rekommendera för kliniskt bruk. Material och metod: Totalt lÀstes 361 sammanfattningar och utav dessa sorterades 69 artiklar ut för fulltextlÀsning. Utav dessa uppfyllde 14 artiklar vÄra inklusions- och exklusionskriterier.

Formgivning av en vattentÀt kapsling: att till en spÄrningssÀndare formge en estetiskt tilltalande och tÀt IP67-kapsling för befintlig elektronik

Magisterexamen i Industriell design avslutas med ett 20 poÀngs examensarbete. Rapporten behandlar examensarbetet ?Formgivning av en vattentÀt kapsling?, som utförts vid Institutionen för arbetsvetenskap vid LuleÄ tekniska universitet. Uppdragsgivare var elektronikföretaget Followit AB i SkellefteÄ, som Àr ett modernt teknikbolag och arbetar med positioneringstjÀnster, mobil datakommunikation och datapresentation genom geografiska informationssystem. Produkten som utgör examensarbetet skall kunna gömmas i ett objekt t.ex.

FjÀrran eller nÀra Hur gÄr det ?

SAMMANFATTNING Elever som gÄr Estetiskt program med inriktning animation, har flyttat till Eksjö frÄn hela landet eftersom det Àr riksintag. Hur gÄr det dÄ för dessa elever som ger sig ivÀg hemifrÄn redan vid 15-16 Ärs Älder? En del flyttar lÄngt, och har bara möjlighet att Äka hem under de lÀngre loven. Andra behöver inte flytta lika lÄngt och kan utan problem Äka hem varje helg. Under min praktik pÄ Eksjö gymnasium sÄg jag att flera av dessa elever har problem med sin situation. Kan det vara deras separation frÄn hemmet och den stora omstÀllning detta kan föra med sig, som var orsaken till problemen? Finns problemen i större utstrÀckning hos de elever som flyttat ?lÄngt? jÀmfört med dem som flyttat ?kort?? Kanske finns det andra orsaker till problemen. Det kanske kan vara sÄ att en del elever ser en chans att komma hemifrÄn genom att söka ett program med riksintag, vilket kan betyda att man inte har det genuina intresset för detta program.

  HandelsanstÀlldas upplevelser av att bÀra arbetsuniform :   - Med fokus pÄ estetiskt lönearbete 

En företagskonkurs fÄr ofrÄnkomligen Äterverkningar för de intressenter som har en koppling till det drabbade företaget. Det Àr för intressenter dÀrför betydelsefullt att kunna förutspÄ konkurs.Studiens syfte var att utvÀrdera en teoretisk modell för prognostisering av konkurs genom analys av nyckeltal. Detta utfördes genom egna skattningar av regressionsmodeller. Vidare testades modellernas klassificeringsförmÄga med avseende pÄ framtida konkurs. Studien tyder pÄ att ett företags storlek Àr, relativt andra undersökta egenskaper, den bÀsta indikatorn för framtida konkurs..

 Dans i grundskolans tidigaste Är :  Dans i skolan pÄ kommunala skolor respektive friskolor

Examensarbete lÀrarutbildningen 2010-06-16 Madelen Handell Svensson Vt 2010 Estetiskt lÀrande och SpecialpedagogikAbstractIndividualized is among the most important things for students. The teacher always has to provide for every pupil's needs, both special needs and challenge.Dance is a rhythmic exercise that often is carried out to musical. Dance uses human body as a medium and is movements, rhythm and expression of feelings. Dance is a combination of various feelings[1].Dance awakes feelings that are easier to describe in experiences than in words. The word dance is defined differently in different countries, it varies as well from time to time and from person to person[2].

En pensel i handen eller en palett för meningsskapande? : En kvalitativ studie av Ateljéristans yrkesutövning i förskolans verksamhet

Bakgrunden till att genomföra studien kom utav mitt skapandeintresse och mötet med ateljéristor under min förskollÀrarutbildning. Syftet var att undersöka hur fem ateljéristor uppfattar sin yrkesutövning i relation till arbetslag, barn och kvaliteten i förskolan. Inom Reggio Emilia pedagogiken, Àr ateljéristan en konstnÀrligt utbildad person, som specialiserat sig pÄ barns bildskapande. Detta innebÀr dock inte att ateljéristan alltid har en pedagogisk utbildning. I denna studie har dock samtliga intervjupersoner genomgÄtt en förskollÀrarutbildning.

Inte bara ?fint och fult?

Inspirationen till föreliggande studie vÀcktes av en situation under VFU som ledde till vidare frÄgor och diskussion oss skribenter emellan, om hur lÀrare anvÀnder vÀrderingsbegrepp. Vid nÀrmare undersökning av kursplanen för Àmnet slöjd stÄr det att eleverna ska ges förutsÀttningar att utveckla förmÄgan att ?analysera och vÀrdera arbetsprocesser och resultat med hjÀlp av slöjdspecifika begrepp? och ?tolka slöjdföremÄls estetiska och kulturella uttryck? (Skolverket, 2011a, s.213). Vad innebÀr det? Hur arbetar slöjdlÀrare mot de mÄlen?Studiens syfte Àr att undersöka hur lÀrare undervisar elever för att ge dem förutsÀttningar att analysera och vÀrdera resultat och analysera slöjdföremÄls estetiska uttryck.

teaterlÀrare

Syftet med detta arbete Àr att undersöka vilken syn gymnasielÀrare och elever har pÄ estetiska lÀroprocesser och schemalÀggning. Inledningsvis ges en litteraturöversikt kring estetiska lÀroprocesser och tidsanvÀndning i skolan. Sex kvalitativa intervjuer har genomförts, tre med gymnasielÀrare och tre med gymnasieelever om deras syn pÄ dessa frÄgor. Uppsatsen avslutas med ett diskussionskapitel dÀr litteraturen vÀvs samman med resultaten frÄn intervjuerna. Framförallt eleverna har en traditionell syn pÄ schemalÀggning och det tycks rÄda en hierarki mellan de estetiska och de teoretiska Àmnena. SchemalÀggningen Àr en viktig faktor för lÀroprocessernas kvalitet men Àven andra faktorer spelar in..

Animating for a game environment

Att jobba pÄ ett spelutvecklingsföretag innebÀr ett annat sÀtt att tÀnka pÄ som animatör. Man har ingen historia att berÀtta genom sina animationer pÄ samma sÀtt som man har nÀr man animerar för en film. HistorieberÀttande kan saknas samtidigt som det kan vara lÀttande att slippa tÀnka pÄ det. Genom att fÄ ta del av Grins daliga animationsrutiner har jag fÄtt större insikt om hur det Àr att arbeta som animatör pÄ ett spelföretag. BegrÀnsningar Àr det frÀmsta man mÄste tÀnka pÄ.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->