Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 36 av 985

En studie med elever som erhÄllit 20,0 i gymnasialt slutbetyg - A study with "grad A students"

Studiens syfte Àr att fÄ en ökad förstÄelse för och kunskap om elever med 20,0 i slutbetyg pÄ gymnasiet. För att uppnÄ syftet formulerades följande tvÄ frÄgestÀllningar; Vad krÀvs, enligt tio respondenter, för att uppnÄ, vilka Àr drivkrafterna och vilket vÀrde har det gymnasiala slutbetyget 20,0? samt hur tio respondenter beskriver sin vÀg till slutbetyget 20,0 pÄ gymnasiet? Metoden som anvÀnts Àr intervju av kvalitativ karaktÀr. Studiens empiri bestÄr av svar frÄn tio respondenter med 20,0 i gymnasialt slutbetyg. Empirin relateras till forskning om betyg och bedömningar, urval, differentiering, kunskap, högpresterande elever etcetera.

Ungdomars intresse och kunskap om Försvarsmakten : En undersökande studie om framtidens rekryteringsunderlag

Kunskap Àr en förutsÀttning för intresse och vice versa och ny kunskap föder oftast förnyat och fördjupat intresse. Kunskap och/eller intresse krÀvs för att söka en anstÀllning. Dagens gymnasieungdomar har lÄg kunskap om och bristande intresse för Försvarsmakten, vilket leder till mÄnga utmaningar för Försvarsmakten gÀllande rekrytering till det nya personalför-sörjningssystemet med frivilligt anstÀlld personal istÀllet för vÀrnpliktiga. All personal mÄste rekryteras i konkurrens med civila arbetsgivare pÄ marknaden, nÄgot som inte Àr sÄ lÀtt. Spe-ciellt nÀr intresset för soldatyrket inte finns hos ungdomarna.Försvarsmakten strÀvar efter att vara en myndighet som representerar hela den svenska be-folkningen, men fortfarande Àr majoriteten av de sökande unga mÀn med nordiskt ursprung.

I mitt görande : Hur kan ett konstnÀrligt kunskapsutövande beskrivas och reflekteras?

Denna vetenskapliga essÀ har som syfte att undersöka ett konstnÀrligt kunskapsutövande.UtgÄngspunkt tas i berÀttelser kring det egna görandet för att dÀrefter lyfta in teoretiskaperspektiv pÄ kunskapsprocesserna. EssÀn prövar att se pÄ det konstnÀrliga utövandet som enform av praktisk kunskap och reflekterar kring hur denna kunskapsform kan beskrivas. Texten försöker speciellt fÄnga det som Àr svÄrast att beskriva i en konstnÀrlig process ? inte det tekniska hantverkskunnandet, inte den teoretiska omgivande diskursen, utan den ickelinjÀra process dÀr tankar och infall transformeras till en konstnÀrlig gestaltning. Vikt lÀggs vid att belysa reflektionsbegreppet och undersöka var, nÀr och hur konstnÀrenreflekterar i sitt görande.

ADHD ur ett pedagogiskt perspektiv : en intervjustudie med pedagoger verksamma inom skola och fritidshem

Huvudsyftet med studien Àr att undersöka pedagogers kunskaper om ADHD och huruvida kunskapen om ADHD har betydelse för pedagogers bemötande med elever med ADHD. UtifrÄn en kvalitativ forskningsmetod har vi gjort semistrukturerade intervjuer med fem pedagoger, alla verksamma inom skola och fritidshem. Resultaten visade att kunskapen fanns om elever med ADHD, Àven om informanterna menade att de saknade kunskap sÄ berÀttade de nÄgot annat, vilket visade pÄ en omedvetenhet om sin kunskap om elever med ADHD. Informanterna hade valt strategier som i litteraturen beskrevs som framgÄngsrika. En god relation, tydlig struktur, individanpassning, förÀldrasamverkan och anpassade arbetsmetoder.

Faktorer av betydelse för förÀldrars delaktighet i barnsjukvÄrden.

FörÀldrar vill vara delaktiga i vÄrden av sitt sjuka barn och de har rÀtt att vara delaktiga. Trots detta finns det rapporterade avvikelser i barnsjukvÄrden dÀr förÀldrar upplevt att de inte tillÄtits vara delaktiga i den omfattning de önskat. Syftet med denna litteraturstudie, innehÄllande tio kvalitativa, vetenskapliga artiklar, var att beskriva faktorer av betydelse för förÀldrars delaktighet i barnsjukvÄrden. Kvalitativ innehÄllsanalys genererade ett resultat som visar att kommunikation, genom att skapa relation, ge stöd och kunskap, har betydelse för förÀldrars delaktighet. Resultatet stÀmmer vÀl överens med tidigare forskning och med intentionerna i hÀlso- och sjukvÄrdens lagar och föreskrifter. Sjuksköterskor inom barnsjukvÄrden behöver öka sin kunskap om kommunikationens innehÄll och dess betydelse för förÀldrars delaktighet..

Kulturella och religiösa faktorer i sjuksköterskans bemötande/omvÄrdnad av döende

Syftet med studien var att granska och sammanstÀlla kvalitativa artiklar för att fÄ kunskap om vilken kulturell och religiös kunskap samt förstÄelse man som sjuksköterska bör ha, dÄ man möter och vÄrdar döende patienter frÄn andra kulturer och religioner Àn sin egen.Vi ville Àven fÄ veta vilken syn judar, muslimer och buddhister har pÄ döden och döendet i samband med sin egen eller sina anhörigas död..

"Man lurar in det". Fyra förskollÀrare om kunskap och lÀrande i förskolan

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur verksamma pedagoger ser pÄ och förklarar begreppen kunskap och lÀrande i förskolan. Vi har undersökt om det finns likheter och skillnader i dessa resonemang med det som uttrycks i lÀroplanen för förskolan (Lpfö 98). För att besvara frÄgestÀllningarna valde vi att intervjua fyra förskollÀrare verksamma i förskolan. Vi anvÀnde oss av en kvalitativ intervjumetod som vi kompletterade med filmade observationer av respektive pedagog. Det filmade materialet anvÀndes endast som diskussionsunderlag i intervjuerna.

Tysta regleringar i kollektivavtal

The collective agreement contains many important provisions concerning the relationship between employers and employees. When a collective agreement applies in the workplace, both employers and employees are bound by it. However, only employers of those two, can take part in the collective agreement, and therefore negotiate the content of it.The purpose of this study is to answer the following question: Why are rules that has been interpreted in collective agreements not expressed in writing? Therefore, the Swedish collective agreement system will be examined, and a distinction between types of silent regulations will be made to find causes. The potential for workers to act on a collective agreement with quiet regulations will also be examined.Collective agreements are signed on three levels: central, union and local levels.

Att vilja leva - Hur sjuksköterskan kan uppmÀrksamma suicidnÀra ungdomar inom somatisk vÄrd

MÄnga suicidnÀra ungdomar söker somatisk vÄrd strax innan de gör ett suicidförsök. Flera suicid borde dÀrför kunna gÄ att förhindras. Syftet med studien var att identifiera vilken kunskap sjuksköterskan inom somatisk vÄrd behöver för att uppmÀrksamma suicidnÀra ungdomar. TvÄ frÄgestÀllningar stÀlldes för att belysa syftet. Behöver sjuksköterskan specifik kunskap för att uppmÀrksamma suicidnÀra ungdomar? Vilka tecken och symtom som tyder pÄ suicidbenÀgenhet kan sjuksköterskan identifiera vid ett bedömningssamtal? Studien genomfördes som en litteraturstudie.

Att vÄrda för livet : IntensivvÄrdssjuksköterskors kunskap och bredskap i organdonationsprocessen

Bakgrund: FĂ„ donationer sker i Sverige idag, det kan dĂ€rför vara svĂ„rt att erhĂ„lla och upprĂ€tthĂ„lla professionell kompetens. Forskning har visat pĂ„ en uppfattning att potentiella donatorer ibland förbises pĂ„ grund av organisationsmĂ€ssiga brister i struktur och riktlinjer. Även bristande kunskap och ett behov av mer utbildning finns beskrivet i flertal studier.Syfte: Att undersöka hur intensivvĂ„rdssjuksköterskor uppfattar sin kunskap och beredskap gĂ€llande organdonationsprocessen.Metod: Studien var empirisk med kvalitativ ansats. En fokusgruppintervju genomfördes som datainsamling, urvalet bestod av intensivvĂ„rdssjuksköterskor som var verksamma pĂ„ en allmĂ€n intensivvĂ„rdsavdelning. InnehĂ„llsanalys anvĂ€ndes för att bearbeta materialet.Resultat: I resultatet framkom fyra huvudkategorier och nio subkategorier.

Effektiv visuell kommunikation : En studie om framtagandet av ett sÀljmaterial

Detta examensarbete undersöker vad som utgör effektiv visuell kommunikation. Litteraturstudier om kommunikation och designprinciper har utförts. För att fÄ fördjupad kunskap har ett sÀljmaterial i form av en broschyr tagits fram Ät ett företag dÀr kunskap om effektiv visuell kommunikation applicerats. Detta har utgjort examensarbetets praktiska del. Arbetet har utförts efter Petterssons (2002) modell och resulterat i en broschyr med pop up- funktioner.

KUNSKAPSSPRIDANDE SYSTEM INOM ORGANISATIONEN : En studie om kunskapsspridning mellan projekt och till resten av organisationen

PÄ senare Är har företag med projektbaserad organisationsstruktur ökat detta tillföljd av den allt hÄrdare konkurrensen mellan företag. Företagen mÄste konstant anpassa, förnya och utveckla sina resurser och förmÄgor för att överleva. Det finns de som menar att vi gjort intrÀde i en ny epok dÀr kunskap Àr den frÀmsta tillgÄngen ett företag har. Det har lett till att organisationer nu fokuserar pÄ generering, anvÀndning och spridning av kunskap, sÄ kallade kunskapsintensiva organisationer. I projekt, speciellt R&D-projekt, genereras viktig kunskap som kan vara avgörande för företagens framgÄng, vilket bidragit till att kunskapsspridandet fÄtt en allt större betydelse.Syftet med studien Àr att skapa en ökad förstÄelse för vilka mekanismer som bidrar till spridning av den kunskap som genereras inom projekt samt att utveckla förstÄelsen för kunskapsbegreppen och kunskapsgenererandets betydelse för organisationer.

Mozarts Fagottkonsert - Ett informerat framförande

Mozarts fagottkonsert Àr ett oerhört viktigt stycke i fagottrepertoaren. Vad behöver jag veta för att kunna bilda mig en egen uppfattning om konserten? Hur spelades den dÄ den skrevs? Hur vill jag tolka den och var hittar jag informationen som ger mig kunskap om mina olika valmöjligheter? Denna uppsats Àr ett försök att visa hur man pÄ en modern fagott kan framföra Mozarts fagottkonsert pÄ ett informerat sÀtt med hjÀlp av den kunskap som finns att tillgÄ..

Kaliumjodid (KI) : En rÀddning vid kÀrnkraftskatastrof?

För att sprÄket ska fungera normalt krÀvs ett samspel mellan uttrycksförmÄga och förstÄelse av sprÄk. Afasi Àr en sprÄkstörning som kommer sig av en skada i de delar av hjÀrnan som pÄverkar sprÄket. Att fÄ afasi kan innebÀra en stor omstÀllning i livet och ofta uppstÄr ett behov av anpassning av kommunikationen bÄde för personen som fÄtt afasi och personer i dess omgivning. Detta inkluderar Àven den vÄrdpersonal som arbetar nÀra personen med afasi. För att nÄ förstÄelse och kunna ge vÄrd och omsorg av god kvalitet, mÄste tillrÀcklig kunskap om afasi finnas hos vÄrdpersonalen.

Kommunikationskanaler för utlandserfarenhet : JÀmförande studie mellan Sandvik AB och Uppsala universitet

Kunskap som en av de viktigaste resurserna Àr vÀl uppmÀrksammad hos organisationer, men vad kunskap Àr och hur kunskapen sprids Àr inte lika sjÀlvklart. För att skapa mer förstÄelse, intervjuade vi anstÀllda som via sitt jobb har spenderat en viss tid utomlands. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka dels vilka kunskaper respondenterna fÄtt frÄn vistelsen, dels vilka kanaler de har haft tillgÄng till efter hemkomsten för att kunna sprida kunskaperna vidare. Studien visar att respondenterna har fÄtt mÄnga nya kunskaper och haft tillgÄng till flera olika kanaler. Det finns hinder som lett till att kanalerna inte anvÀnts pÄ bÀsta möjliga sÀtt för att sprida kunskaperna vidare till deras kollegor..

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->