Sök:

Sökresultat:

8713 Uppsatser om Entreprenörskap i skolan - Sida 53 av 581

Öppen innovation : en cyklisk komplettering till Henry Chesbroughs definition av öppen innovation

Trafikmiljön Àr ett problem vid mÄnga skolor i landet. Det beror i mÄnga fall pÄ att skolorna inte Àr planerade och byggda för att sÄ mÄnga förÀldrar lÀmnar sina barn vid skolan med bil som idag. Anledningen till att mÄnga förÀldrar skjutsar sina barn till skolan kan vara flera: att skolvÀgen upplevs som osÀker, att det Àr för lÄngt till skolan, att förÀldrarna lÀmnar barnen pÄ vÀg till arbetet eller helt enkelt bekvÀmlighet. Syftet med denna studie Àr att bidra med förstÄelse till att öka trafiksÀkerheten för barn, och att utifrÄn barnens perspektiv fÄ fram underlag till förbÀttringar av trafiksÀkerheten i en skolas nÀromrÄde. MÄlet med studien var att ta fram en checklista som kommuner kan anvÀnda i detta arbete. Baserat pÄ en litteraturstudie har ett antal metoder valts med syfte att ge underlag till en checklista.

Stress i skolan: en fenomenologisk studie i Ă„rskurs 1-2 och
Ă„rskurs 6

VÄrt syfte med arbetet var att fÄ en uppfattning betrÀffande elevers kunskap om stress och upptÀcka stressituationer i skolmiljön, samt finna ÄtgÀrder mot dessa. UtgÄngspunkten var larmrapporter om en ökad stress i samhÀllet och dÄ framförallt bland yngre. Vi valde att göra en fenomenologisk studie genom intervjuer och en enkÀtundersökning i "hÀr och nu" situationer. Resultatet visade att stress Àr ett abstrakt begrepp som eleverna endast till viss del kunde relatera till sin vardag. Det framkom faktorer som Àr stressande i skolmiljön.

Undervisningen i den mÄngkulturella skolan

Sverige Ă€r ett mĂ„ngkulturellt land vilket medför att skolorna blir mer och mer mĂ„ngkulturella. Syftet med undersökningen Ă€r att studera hur lĂ€rare arbetar i de mĂ„ngkulturella skolorna. Vilket förhĂ„llningssĂ€tt har lĂ€rare till elever med invandrarbakgrund? Vilka svĂ„righeter/möjligheter stöter lĂ€rare pĂ„? Hur fungerar kontakten med hemmet/förĂ€ldrarna? KrĂ€vs det att lĂ€rare har ett annorlunda arbetssĂ€tt i den mĂ„ngkulturella skolan? Det Ă€r nĂ„gra frĂ„gor som studien ger svar pĂ„.LitteraturgenomgĂ„ngen visar tydligt att lĂ€rares förhĂ„llningssĂ€tt till elever och Ă„sikter Ă€r av stor betydelse för elevernas utveckling. Är lĂ€rare negativa till eleverna med invandrarbakgrund kommer den inte att kunna genomföra en rĂ€ttvis undervisning utifrĂ„n varje enskild elevs behov.Studien har genomförts genom intervjuer med fyra lĂ€rare pĂ„ en mĂ„ngkulturell skola.

Bland pojkar och gruppkulturer i skolan : En enkÀt- och fokusgruppstudie i pojkars attitydertill skolan och skolarbete

AbstraktFöreliggande arbete beskriver en kombinerad enkÀt- och fokusgruppsundersökning pÄen högstadieskola i en mindre kommun i södra Sverige. Syftet med undersökningen Àratt med hjÀlp av dessa metoder, ta reda pÄ hur pojkar resonerar kring sin instÀllningtill skolan, och utifrÄn detta, svara pÄ ifall pojkarna ger uttryck för en antipluggkultur,och i sÄ fall, hur det manifesterar sig.Dessa undersökningar ligger till grund för en diskussion, dÀr slutligen dessa slutsatserkunde dras: De flesta elever anser att skolan Àr viktig, samt att flickor tenderar attprestera bÀttre Àn pojkar, som i större utstrÀckning lÄter och stör mer. Dessa Äsikterverkar pojkarna under fokusgruppsintervjuerna dock inte helt hÄlla med om, dÄ derassvar stundtals antydde det motsatta. Pojkarnas enkÀtsvar skiljer sig Ät frÄn de svar somges under intervjuerna, dÀrav kan man ana en viss pÄtryckning frÄn gruppen om attbland annat hÄlla varandra om ryggen, samt att svara pÄ ett sÀtt som upprÀtthÄllerderas maskulina fasad.Pojkarnas resonemang speglar stundtals attityder som Àr nÀra sammankopplade till enantipluggkultur, men vid nÀrmare granskning ter sig deras svar mer vara kopplade tillen uppgivenhet kring Àmnen som för deras del inte bÀr nÄgon större relevans..

Förebyggande arbete mot mobbning i skolan : En intervjustudie med tvÄ rektorer

Syftet med studien Àr att undersöka vilka metoder samt likabehndlingsplaner skolorna anvÀnder sig av, och hur dessa fungerar i arbetet mot mobbning. Bakgrunden till studien Àr den stora förekomst av mobbning som finns i skolans vÀrld och hur försöken till att bekÀmpa mobbningen gÄr till. Metoden för studien bygger pÄintervjuer gjorda me dtvÄ rektorer frÄn tvÄ kommuner. I intervjuerna stÀlldes frÄgor om hur skolorna arbetar förebyggande mot mobbning och hur eleverna onvolveras i detta arbete. Resultatet visar bland annat att de berörda skolornaanvÀnder sig av likabehandlingsplaner och egna mobbningsmodeller i sitt arbete för att minska och förebygga mobbning.

Faktorer i skolan som stressar gymnasieelever: en enkÀtstudie
av gymnasieelever i Ă„rskurs tre

Studiens syfte var att beskriva och analysera hur faktorer i skolan stressar tjejer och killar i Ärskurs tre pÄ gymnasiet. En kvantitativ studie utfördes. Resultatet av studien visade att tjejerna kÀnner sig mer stressade Àn killarna, att lektionerna i stort upplevs som bra men att de inte Àr varierande i sitt upplÀgg. Studien visade att eleverna upplevde stress av att det Àr för mycket prov och inlÀmningsuppgifter som kommer samtidigt, samt att rasterna Àr för korta. Kritik framkom pÄ att lÀrare samarbetar mindre bra.

De sÀrbegÄvade eleverna : En studie om de sÀrbegÄvade elevernas skolvardag, ur ett elevperspektiv.

Ryms de sÀrbegÄvade elevernas sÀrskilda behov i visionen om en skola för alla? Denna intervjubaserade studie behandlar nÄgra sÀrbegÄvade elevers syn pÄ sin skolvardag och sitt lÀrande. Dess syfte Àr att se om, och hur, individanpassad undervisning pÄverkar elevernas trivsel i skolan och hur dessa elever ser pÄ sitt eget lÀrande. Studien baseras pÄ intervjuer med tvÄ flickor och tvÄ pojkar i Äldrarna 9-12 Är. Eleverna gÄr i skolor belÀgna i Stockholm.

Massage i skolan : varför dÄ?

MÄnga barn Àr idag bÄde stressade och spÀnda och klimatet pÄ skolorna blir allt hÄrdare. Finns det nÄgon metod som förhindrar att denna negativa utveckling fortsÀtter? Att i skolorna arbeta med kompismassage tror jag till viss del kan hjÀlpa. Massage och fredlig beröring frigör "lugn-och-ro-hormonet" oxytocin, som bland annat gör oss mindre aggressiva och fÄr oss att slappna av.I mitt examensarbete har jag undersökt vad nÄgra elever och pedagoger tycker om massage i skolan och vilka effekter de har kunnat se av denna. Resultatet har jag sedan jÀmfört med forskningsresultat jag funnit i litteraturen..

Demokratiskt ledarskap i skolan

Bengtsson Catarina & MÄnsson Jouko. (2005). Motivation i skolan. Kan en mer verklighetsnÀra undervisning höja motivationen för eleverna i de yrkesinriktade programmen? (Motivation at school.

Musikens (rockŽn) roll i skolan ? egenvÀrde, mervÀrde eller bara en bisak? Uppfattningar om musikens roll i skolan bland elever och lÀrare i skolÄr 5, 7 och 9

Studien visar hur nÄgra lÀrare och elever i skolÄr 5, 7 och 9 i intervjuer beskriver musikens roll i skolan och vad den kan ha för betydelse för lÀrandet. LitteraturgenomgÄngen behandlar musikens roll i utbildningen genom historien och i de senaste lÀroplanerna, olika musikpedagogiska idéer samt forskning om musik och lÀrande. Teoretiska utgÄngspunkter Àr resonemang av SÀljö, Marton och Booth och teorin om habitus. Resultaten frÄn intervjuerna pekar pÄ att musik kan ha mÄnga olika roller i skolan i olika sammanhang. Rollerna kan ses i termer av egenvÀrde och mervÀrde.

Musik i skolan - MÄl eller medel? En studie av sex pedagogers funderingar kring musik och lÀrande

Studiens syfte Àr att i tvÄ skolor undersöka hur sex pedagoger anvÀnder musik och funderar kring musikens roll i skolan och huvudfrÄgestÀllningen Àr: hur kan musik anvÀndas pedagogiskt för att stimulera estetiska sÄvÀl som utomestetiska lÀrandeprocesser? Mycket av litteraturen och forskningen pekar pÄ tydliga samband mellan musik och inlÀrning dÀr musiken bÄde direkt och indirekt förstÀrker förmÄgor hos eleverna. I litteraturen pÄgÄr en debatt kring huruvida vi ska motivera musiken i skolan med dess förmÄga att förstÀrka utomestetiska lÀroprocesser, eller dess rent estetiska kvalitéer. Undersökningen bestÄr av kvalitativa intervjuer med en viss grad av standardisering och ostrukturerade öppna frÄgor. Pedagogerna anser att musik kan vara en del i ett lustfyllt lÀrande eftersom olika lÀroprocesser blir informella.

En skola för alla, i Thailand? En kvalitativ intervjustudie ur pedagog- och förÀdraperspektiv mellan en svensk privatskola i Thailand och skolan i Sverige.

Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att ge en bild av varför nÄgra förÀldrar vÀljer att resa frÄn Sverige, och en skola för alla, till Thailand och placerar sina barn i en svensk privatskola dÀr. I intervjuerna ville jag fÄ reda pÄ hur den svenska privatskolan i Thailand upplevs av lÀrarna, skolans ledning men framför allt av förÀldrarna i jÀmförelse med deras erfarenheter av skolan i Sverige..

LTG eller LÀsning pÄ talets grund- hur fungerar metoden i praktiken?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur LTG-metoden fungerar och hur man arbetar med denna metod pÄ en skola i Mellansverige. Jag har en kvalitativ ansats pÄ mitt arbete och har dÀrför anvÀnt mig av öppna intervjuer med tvÄ lÀrare dÀr jag ville fÄ dem att beskriva hur de arbetar med metoden pÄ skolan. Dessutom genomförde jag sex barnintervjuer för att Àven fÄ barnens syn pÄ hur de lÀser i skolan samt nÄgra observationer. Det resultat jag fick fram var att man anvÀnder tre av de fem faserna i LTG-metoden pÄ skolan och att man regelbundet genomför olika tester för att kontrollera lÀsutvecklingen hos alla barn. Min slutsats Àr att LTG-metoden med sina olika faser verkar vara ett givande arbetssÀtt för bÄde lÀrare och elever eftersom man utgÄr frÄn barnens gemensamma upplevelser och erfarenheter.

Behovet av sÀrskilt stöd i skolan - en grupp pedagogers syn pÄ specialpedagogik och samarbete pedagoger emellan

I vÄrt examensarbete har vi valt att skriva om behovet av sÀrskilt stöd i skolan dÀr vÄrt syfte Àr att undersöka hur en grupp pedagoger ser pÄ tiden nÀr det gÀller att hjÀlpa alla elever, hur pedagogers synsÀtt pÄ en skola kan skilja sig Ät, diagnosens roll samt hur pedagoger kan samarbeta för att tillgodose elever i behov av sÀrskilt stöd. Vi vill se vilka de vanligaste orsakerna kan vara till att en elev Àr i behov av sÀrskilt stöd. I litteraturdelen tar vi upp en historisk forskningsbakgrund, skolans roll, olika typer av resurser samt tre smÄ avsnitt om de vanligaste svÄrigheter elever i behov av sÀrskilt stöd kan ha. I forskningsavsnittet intervjuar vi Ätta pedagoger pÄ en skola i Blekinge för att fÄ svar pÄ vÄrt syfte och problemprecisering. Resultatet visar att neddragningarna pÄ skolans resurser skapar bekymmer bÄde för lÀrare och elever.

Vem bryr sig! Ett gestaltande arbete om elevers uppfattning om hur skolan bemöter deras existentiella behov

Detta arbete har genomförts för att försöka klargöra hur elever uppfattar lÀrarens roll som kommunikationspartner och trygghetsfaktor. Uppsatsen har utgÄtt ifrÄn de erfarenheter och upplevelser vi fÄtt frÄn vÄr VFT. DÄ vi bÄda har gÄtt en KME-utbildning har denna legat till grund för de tankar som vi har kring det valda Àmnet. Detta har lett till följande forskningsfrÄgor: ? Hur uppfattar elever att skolan tar hand om deras existentiella behov? ? Hur ser eleverna pÄ deras relation till lÀrarna?.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->