Sök:

Sökresultat:

8713 Uppsatser om Entreprenörskap i skolan - Sida 15 av 581

Hur anvÀnds datorn som ett hjÀlpmedel i skolan??EnkÀtundersökning om hur datorn tillÀmpas och anvÀnds av elever och pedagoger i undervisningen

Hur anvÀnds datorn som ett hjÀlpmedel i skolan??EnkÀtundersökning om hur datorn tillÀmpas och anvÀnds av elever och pedagoger i undervisningen.Författare: Feria Latifi NasufiJuliana MousawiAbstract Syftet med arbetet Àr att undersöka hur datorn anvÀnds som ett hjÀlpmedel i undervisningen i grundskolan för elever i Ärskurs 2-6. Samt hur pedagogerna förhÄller sig till datorn som ett hjÀlpmedel. HuvudinnehÄllet i arbetet Àr hur datorn anvÀnds i skolan som ett hjÀlpmedel i ett undervisningssyfte för bÄde pedagoger och elever samt vilka för och nackdelar datorn har i undervisningen. VÄr undersökning bygger pÄ tvÄ enkÀtundersökningar, en med eleverna samt en med pedagogerna.

Fritidspedagogen i skolan : En studie om fritidpedagogens uppfattning gÀllande deras yrkesroll nÀr de arbetar i skolan och hur deras arbetsuppgifter ser ut under skoltid.

VÄrt syfte med studien var att fÄ en uppfattning frÄn fritidspedagoger om hur de upplever sin yrkesroll i skolan och vilka arbetsuppgifter de har utifrÄn ett fenomenografiskt perspektiv. Genom kvalitativa intervjuer sÄ fick vi fram hur ett antal fritidspedagoger uppfattar detta fenomen. VÄr sammanfattade uppfattning Àr att fritidspedagoger har en vÀldigt varierande yrkesroll i skolan. Allt frÄn att vara rastvakt till att undervisa i ett praktiskt Àmne. De har en större förmÄga att se hela barnet och deras skoldag medan klasslÀrare lÀgger mer fokus pÄ den teoretiska biten och vad barnen ska lÀra sig.

Mobbning : metoder för att förebygga och ÄtgÀrda i skolan

Detta arbete handlar om ett problem som angÄr oss alla som jobbar inom skolan, mobbning. Syftet med arbetet Àr att ge förslag pÄ hur man kan förebygga och ÄtgÀrda mobbning i skolan. I litteraturen har jag hittat mÄnga förslag pÄ hur man kan arbetaför att förebygga mobbning samt nÄgra olika samtalsmetoder som kan anvÀndas för att stoppa akut mobbning. I litteratugenomgÄngen redogörs för dessa. En kvalitativ intervjuundersökning har gjorts, dÀr jag har tagit reda pÄ hur man pÄ tre skolor har utformat sina handlingsplaner samt vilket syfte dessa handlingsplaner har, frÄgorna och svaren finns redovisade i resultatredovisningen..

Fysisk aktivitet i skolan, ur pedagogens synvinkel

Arbetet Fysisk aktivitet i skolan ? Ur pedagogens synvinkel undersöker och redovisar pedagogers syn pÄ den dagliga fysiska aktiviteten i skolan. Hur pedagoger arbetar med daglig fysisk aktivitet och hur de uppfattar effekterna av ett sÄdant arbete. Att inkludera fysisk aktivitet under skoldagen Àr ett av skolans uppdrag, det uppdraget skall alla pedagoger som arbetar under Lpo 94 följa. Syftet Àr att undersöka huruvida pedagogens roll och arbetssÀtt pÄverkar skoldagen, samt vilka resurser och verktyg pedagogerna anvÀnder sig av.

Surfande barn - En studie om tolvÄringars internetanvÀndande hemma och i skolan

InternetanvÀndande Àr idag vardag för mÄnga barn och unga. Barnen Àr medlemmar pÄ och anvÀnder communitys, de chattar och skickar mail till varandra samt anvÀnder snabbmeddelandeklienter sÄsom msn. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur 41 stycken tolvÄringar pÄ en skola belÀgen i en mindre ort i SkÄne anvÀnder internet, bÄde hemma och i skolan samt att ta reda pÄ hur skolan anvÀnder internet i undervisningen och vilken information skolan har gett tolvÄringarna om internet. För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor gjordes enkÀter med 41 stycken tolvÄringar samt intervjuer med deras lÀrare och rektor. I enkÀtundersökningen framgÄr det att en övervÀgande del av tolvÄringar bÄde har dator och internet hemma samt att mÄnga av dessa surfar helt sjÀlv.

Bilden som redskap i skolan

Syftet med examensuppgiften var att, genom litteratur ta reda pÄ vilken syn man haft genom tiderna i skolan vad gÀller bildÀmnet, samt genom intervjuer med lÀrare ta reda pÄ hur de arbetar med bildÀmnet i skolan. FrÄgeformuleringarna som jag anvÀnt var: Vilka faktorer har bidragit till det synsÀtt som vi idag har pÄ bild som ett kommunikativt Àmne? Varför Àr det viktigt att arbeta med bildÀmnet i skolan? och hur arbetar nÄgra lÀrare pÄ fÀltet med bildintegration, vad vill de uppnÄ och varför? Jag har kommit fram till att bildskapandet har bÄde kÀnslomÀssiga och kognitiva motiv, vilka hjÀlper barnet att organisera kÀnslor och kunskaper. Utbildningen i bild syftar idag bl a till att utveckla kunskaper i att analysera, kommunicera och att framstÀlla med bilder. Jag har ocksÄ kommit fram till att bilden Àr av stor betydelse för inlÀrning av olika kunskapsomrÄden och för utveckling av kommunikation.

Varför hoppar elever av skolan och hur skulle de vilja att skolan ser ut?

Syfte: Syftet med undersökningen Ă€r att undersöka hur en grupp elever som hoppat av skolan upplever sin skolgĂ„ng och hur de skulle vilja att skolan ska utformas för att de ska kunna gĂ„ dĂ€r. Tanken Ă€r att elevernas svar kan ligga till grund för förslag pĂ„ förbĂ€ttringar av skolan. Teori: Studien tar sin utgĂ„ngspunkt i utvecklingsekologi och social konstruktionism. En annan utgĂ„ngspunkt tas frĂ„n fenomenografiska perspektiv pĂ„ lĂ€rande. Thomas Ziehes beskrivning av situationen i skolan och förĂ€ndringen av lĂ€rarens stĂ€llning finner jag relevant för min undersökning. Även jĂ€mförelser med tidigare forskning av Johanna Giota om samband mellan elevmotivation och skolprestationer liksom Kristina Szönyis doktorsavhandling i specialpedagogik, som Ă€r en undersökning ur elevperspektiv och delaktighetsbegreppet har kĂ€nts relevant att koppla ihop med min undersökning.

Vilka skillnader finns i arbete med utomhuspedagogik för barn i olika Äldrar : Which differences are in work with outdoors education for children in different ages?

Syftet var att jÀmföra hur pedagogerna arbetar med utomhuspedagogik i olika Älderskategorier, men ocksÄ att studera utomhuspedagogik och ta reda pÄ vad pedagogernas syn pÄ utomhuspedagogik Àr. Intervjuer genomfördes med 6 respondenter i en Ur och Skurförskola och 4 respondenter i en skola som Àr profilerad som Miljöskola/Skola för hÄllbar utveckling. Resultatet visade en likhet i form av att bÄde förskolan och skolan anvÀnder sig av utomhuspedagogiken med hjÀlp av naturen och nÀromrÄdet kring förskolan och skolan. Det fanns ocksÄ olikheter och det Àr att förskolan lÄter barnen leka mer fritt under dagen Àn skolan som har lektioner inlagda i ett schema..

Alkohol, narkotika- och tobaksundervisning i skolan

 Denna kvalitativa studie undersöker hur alkohol-, narkotika- och tobaksundervisningen ser ut i skolorna utifrĂ„n personalens perspektiv. Studien utgĂ„r frĂ„n en hermeneutisk forskningstradition med en kvalitativ ansats. Undersökningen bygger pĂ„ semistrukturerade intervjuer med fyra personer som alla arbetar inom skolans vĂ€rld i eller i nĂ€rheten av VĂ€xjö kommun. Resultatet visar att samtliga skolor anvĂ€nder sig av Örebro preventionsprogram. Skolan försöker Ă€ven arbeta pĂ„ positiva miljöer, med bland annat olika aktiviteter, samt att de strĂ€var efter en nĂ€ra och bra relation till förĂ€ldrarna.

LÀrarens tydliga mÄl : För vems skull genomför elever uppgifter i skolan?

SammandragDen hÀr uppsatsen bygger pÄ en enkÀtundersökning och intervjuer för att försöka ta reda pÄ vad elever har för mÄl nÀr de genomför uppgifter i skolan. För vems skull genomför de uppgifter, för sin egen eller för att behaga lÀraren? Det jag kom fram till Àr att det varierar vÀldigt mycket. MÄnga elever jagar betyg och dÄ framför allt för sin egen skull, medan andra jobbar enligt parollen minsta möjliga jobb för att behaga lÀraren och eventuellt fÄ ett godkÀnt betyg med minimal arbetsinsats. VÀldigt mÄnga elever har ocksÄ ganska smÄ förvÀntningar inför en uppgift i skolan.

FÄr jag lov?: elevers attityd till dans i allmÀnhet och
dansundervisningen i skolan

Syftet med arbetet var att undersöka elevers attityd till dans i allmÀnhet och dansundervisningen i skolan samt att se om deras attityd skiljer sig utifrÄn genus och Ärskurs. Jag valde att genomföra min undersökning av elever i Ärskurs 7 och 9. Undersökningen genomfördes i form av en enkÀtundersökning med pÄstÄenden som respondenten skulle ta stÀllning till. EnkÀtundersökningen var uppdelad pÄ tvÄ delar dÀr en del behandlade elevernas attityd till dans i allmÀnhet och den andra delen handlade om deras attityd till skolans dansundervisning. Resultatet visar att majoriteten av eleverna har en positiv instÀllning till dans i allmÀnhet och dansundervisningen i skolan.

Faktorer som pÄverkar löneskillnad : En studie om samband mellan löneskillnader och kön

Syftet med denna undersökning Àr att se om lönen skiljer sig Ät mellan mÀn och kvinnor och om denna eventuella löneskillnad skulle kunna bero pÄ skillnader i olika personliga egenskaper. Vi har valt att titta pÄ variablerna utbildning, Älder, anstÀllningstid, befattning och institution.De data som anvÀndes i undersökningen bestÄr av lönestatistik som hÀmtats frÄn Södertörns högskola. Lönestatistiken innehöll alla manliga och kvinnliga heltidsanstÀllda pÄ skolan samt deras lön, befattning, Älder, ÀmnesomrÄde och antal yrkesverksamma Är pÄ skolan.Resultaten visar att en majoritet av de anstÀllda pÄ skolan Àr kvinnor och att majoriteten av dessa inte arbetar som lÀrare trots att tjÀnsten har den högsta genomsnittslönen bland de olika jobben pÄ skolan. Majoriteten av lÀrarna pÄ skolan visar sig vara mÀn, mÀn har i genomsnitt högre inkomster Àn kvinnor pÄ Södertörns högskola. Denna löneskillnad beror inte pÄ kön, dÄ variabeln kön visat sig vara ej signifikant i regressionen.

Specialpedagogens funktion i skolans ledning en jÀmförande undersökning

Syftet med denna undersökning Ă€r att ta reda pĂ„ vilken funktion specialpedagogen kan ha i skolans ledning samt att jĂ€mföra rektors respektive specialpedagogens syn pĂ„ specialpedagogens funktion i ledningsgruppen. UtifrĂ„n detta syfte stĂ€lls frĂ„gor som: Vilken Ă€r specialpedagogens funktion i skolans ledningsgrupp? Är det ett medvetet val att en specialpedagog ingĂ„r i skolan ledningsgrupp? Hur pĂ„verkar specialpedagogen skolans syn pĂ„ individanpassningen i skolan? Hur pĂ„verkar specialpedagogen skolans syn pĂ„ integration/segregation? Och vem Ă€ger specialpedagogiken pĂ„ skolan? Kvalitativa intervjuer har genomförts med tre rektorer och tre specialpedagoger pĂ„ tre olika skolor. Samtliga specialpedagoger medverkar i respektive skolas ledningsgrupp. Studien visar att specialpedagogen har en stor betydelse pĂ„ dessa skolor.

LÀrares respekt för elever. LÀrares och elevers syn pÄ respekt för elever i skolan.

Uppsatsen beskriver vad lÀrares respekt för elever i skolan kan innebÀra. UtifrÄn intervjuer med lÀrare och elever samt litteraturstudie framkommer synen pÄ respekt för elever i skolan. Undersökningen har gett olika aspekter av respekt för barn dÀr lÀrare och elever har gemensamma Äsikter, men dÀr ocksÄ olika uppfattningar finns. Resultatet visar att lÀrares respektfulla bemötande kan innebÀra lÀrares lyssnande, elevers medbestÀmmande, grÀnssÀttning, ömsesidighet, hÀnsyn till barns sociala miljö samt lÀrares omtanke. Bristande respekt kan innefatta att lÀrare inte lyssnar, har förutfattade meningar, anvÀnder ironi och sarkasm, Àr irriterade, anklagar oskyldiga och misstror elever.

Hur Àr det pÄ bifrostinspirerande skolor?

Undersökningens syfte har varit att ge en bild av hur elever pÄ bifrostinspirerade skolor upplever sin skolsituation samt att belysa eventuella skillnader mellan Ärskurser och mellan kön. Undersökningen har genomförts pÄ tre bifrostinspirerade skolor och undersökningsgruppen utgörs av elever frÄn Ärskurserna 4, 5 och 6 och omfattar knappt 130 elever. Datainsamling har gjorts med hjÀlp av enkÀt vid tre olika tillfÀllen. Resultaten visar att elevernas upplevelse av sin skolsituation Àr vÀldigt positiv. En stor del av undersökningspersonerna anser att de trivs bra i skolan, har en hög studiemotivation, har ett positivt upplevt engagemang frÄn lÀrarna och Àr intresserade lektionerna.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->