
Sökresultat:
17798 Uppsatser om Enterprise Information Portal (EIP) - Sida 34 av 1187
Betydelsen av information om motion i samband med diabetes typ 2
Bakgrund Diabetes typ 2 har ökat till följd av livsstilsrelaterade hälsoproblem som övervikt. Tidig och omfattande information till patienter med diabetes typ 2 om betydelsen av motion är viktigt. Syftet: Att belysa informationens betydelse för en god följsamhet när det gäller motion vid diabetes typ 2. Metod: Kvalitativ design med innehållsanalys. Vignettemetoden användes vid intervjuerna.
EN VÄG BORT FRÅN SOCIAL EXKLUDERING? - Fyra deltagares upplevelser av ett holistiskt projekt
The intention of this essay was to describe and analyse the participant's experience in a work project based on a holistic model. The main purpose of the project was to integrate homeless people back into society. My main questions were: 1. What meaning did the project have in the participant's life? 2.
Att implementera ett internt socialt nätverk : En anpassning för en mindre organisation
Under de senaste åren har användningen av interna sociala nätverk (ISN) markant ökat. En orsak till detta kan vara den ökade användningen av publika sociala nätverk (så som Facebook eller Twitter) på arbetstid, då detta tenderar att sänka arbetsmoralen och effektiviteten hos de anställda. Ett ISN fungerar i princip som ett socialt medium, men dock innanför ett företags eller organisations interna väggar och fokuserar mer på att främja samarbete, kommunikation och kunskapsutbyte. Detta examensarbete utreder hur man kan implementera ett ISN i en mindre organisation och få det att leva i ett företags vardag. Vanligtvis används ISN inom större företag för att främst hitta och dela kunskap inom organisationen.I denna avhandling kommer jag (baserat på genomförda metoder) skräddarsy ett gränssnitt för Xtractor Interactive AB i ett ISN som heter Totara Social.
Ansvar och säkerhet för känslig information när den skickas med e-post
I uppsatsen diskuteras vem som kan anses bära ansvaret för känslig information och vid vilken tidpunkt detta ansvar kan anses gå över från en part till en annan när informationen skickas med e-post. I uppsatsen finns också en kort presentation av de Eg-rättsliga regler som finns på området samt en presentation av några tekniska metoder för att åstadkomma säkerhet för information som skickas med e-post..
Fyra forskares informationsförsörjning och bibliotekets roll i denna process : en fallstudie på AstraZeneca R&D i Lund
Information is essential in order for pharmaceutical companies to be successful. This essay focuses on the information provision of pre-clinical scientists at AstraZeneca R&D Lund, and the role of the company library in this process. In semi-structured interviews, four pre-clinical scientists were asked to describe their information provision regarding what type of information they need, how they find it and what sources of information they use. Four librarians from the company library were also interviewed to give their perspective on the information provision of pre-clinical scientist. The study also aimed at comparing the image of the process as described by the scientists themselves and the librarians.
Upplevelse av information när en närstående har cancer: en litteraturstudie
Det är inte enbart den sjuke som blir delaktig och påverkas i samband med ett insjuknande i cancer, utan även de anhöriga blir drabbas. Forskningen är inriktad på patienternas upplevelse av cancer, både ur ett kvantitativt och kvalitativt perspektiv. Syftet med denna studie var att beskriva upplevelsen av information när en närstående har cancer. 11 vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Analysen resulterade i fem slutliga kategorier: Att informationen orsakar rädsla och oro men ger stöd, Att vilja förstå det som sägs och skrivs, Att själv söka kunskap om cancer, Önskan att alltid få vara med, Att vårdpersonalen avsatte tid och förklarade.
Att skapa ett informationssystem ? en holistisk ansats
This thesis aims to discuss how an information system and its users may adapt to each other. The main discussion is how to create an information system that is adaptable without losing its organising properties. The thesis uses a holistic approach to the topic and the areas being dealt with are information architecture, interactive information retrieval and information searching. The practical work consisted of constructing a database for Autoliv?s Research and Development branch.
Organisationskommunikation i praktiken En kommunikationsgranskning på Arkivator Falköping AB
The goal of this Masters thesis is to examine how people at the production department of Arkivator Falköping AB perceive the internal organisational communication transfer and exchange of information, by means of a communication audit. The objectives are also to characterise the communication climate and the respondents satisfaction with the internal organisational communication within the organisation. The results of the study are compared with the companys information policy and with previous research in organisational communication. Answers from different demographic groups within the population are compared. The communication audit was conducted using a modified and added version of a questionnaire originally compiled by the International Communications Association.
Det tar ju sådan tid att söka: sjuksköterskestudenters informationskompetens ur ett sociokulturellt perspektiv
The purpose of this Master?s thesis is to investigate what prompts student nurses to seek information required to their educational tasks and how they evaluate and utilize that information. The questions addressed in this thesis regard how information retrieval becomes part of student nurses? social practice; which physical and intellectual tools student nurses make use of in their education; and which mediating resources they use to perform their tasks. Roger Säljö?s sociocultural approach provides the theoretical framework for this thesis.
Is insourcing qualified human capital from China a future for Sweden?s wealth sustainability?
The Methodology used to gather empirical materials for this thesis has been different types of interviews. The interviews have been mainly unstructured personal interviews directly with our respondents, due to limiting factors some of the interviews have been carried out via phone or email.The theoretical framework consists of literature from well-recognised authors and is divided into four different parts: Insourcing & Outsourcing, Intellectual Capital, Knowledge Management, China & Intercultural understanding. The empirical foundation has been gathered from a great variety of different sources in an attempt to cover the many complex angels in which this subject can be looked upon. Chinese students, managers in international companies with experience from China, Chinese employees in Swedish companies and different people with good knowledge of different areas of China are all among our respondents.In our conclusion we have reached the three following conclusions for why one should start a ?bridge building? enterprise in between qualified Chinese human capital and Swedish structure capital: 1.
Should I Stay or Should I Go : En studie av relationen mellan de anställdas möjligheter till kompetensutveckling och deras intention att stanna på företaget
The management of information is a significant competitiveness in companies. Companies stored and save information every day, and it is very common to save de information in different sources. This makes de management of information complex. To mange, monitor and analyze the information, companies can use a system called Business Intelligence. BI system is an analytical system that extracts and converts data into useful information that helps employees to make informed decisions.
Intranät som verktyg för organisationskommunikation: En fallstudie på Nordea
The aim of this Master Thesis is to examine how the national intranet at Nordea serves the organisation as a channel of information and communication. The intranets of today, have partially or completely come to replace other channels of information within larger organisations, and the intranet has become an increasingly important issue to the communicational process of organisations. To address the problem stated, qualitative interviews was accomplished with several employees at a department at Nordea. The achieved result reflects how the intranet supports variable everyday end-user situations. The result shows an intranet that is sparsely used in comparison to other channels of communication such as colleagues.
...alltså vad menar du egentligen med informationssökning?... : En undersökning av lärarstudenters utbildning i informationssökning och skolbibliotek
The purpose of this Master's thesis was to examine how and what trainee teachers are being taught about information seeking and school libraries related to problem-based teaching method in compulsory school. The questions at issue were: How have trainee teachers learned about information seeking? How have trainee teachers learned about using school libraries? We also wanted to know which education they have got in information seeking and school libraries. We examined this through both literature and empirical studies. We used a qualitative method in order to answer the questions at issue.
Hur upplever danskar att arbeta i Sverige respektive svenskar att arbeta i Danmark?
Syftet med denna studie är att undersöka om det finns skillnader i hur man upplever arbetsplatsen beroende på om man är svensk och arbetar i Danmark eller om man är dansk och arbetar i Sverige. Deltagarna var pendlare, slumpvis utplockade på färjorna mellan Helsingborg och Helsingör.Metoderna vi har använt oss av är det statistiska programmet SPSS, K-Independent Samples samt den kvalitativa metoden MCA (Meaning Constitution Analysis). Antalet undersökningsdeltagare var 36 varav 31 var svenskar och 5 var danskar. Av de 36 undersökningsdeltagarna var 8 personer analyserades i MCA medens alla undersökningsdeltagare blev analyserade i K-independent Samples. En enkät med 12 olika påstående och en öppen fråga delades ut.Resultaten visade ingen signifikans i den statistiska metoden, men den kvalitativa metoden visar att där finns en skillnad.
Vad händer nu? Vad patienter önskar för information vid hjärtinfarkt
Hjärtinfarkt leder årligen till att många mister sitt liv runt om i världen. Vilka riskfaktorer som finns för att drabbas av en hjärtinfarkt och vad en hjärtinfarkt innebär är viktig information. Symtom och behandlingar som är kopplade till hjärtinfarkt är viktigt att sjuksköterskan ändå informera patienterna om samt vilka rutiner som finns och kunna skapa en bra vårdrelation. Om sjuksköterskan har kunskap om vilka informationsbehov patienterna har kan detta leda till att patienterna upplever trygghet och känner sig delaktiga i sin vård. Syftet med detta arbeta är att belysa vad patienterna önskar för information vid en hjärtinfarkt.