Sök:

Sökresultat:

96 Uppsatser om Encoding-decoding - Sida 7 av 7

Dyskalkyli : Normativa data fo?r svenska barn i a?rskurs 5 och 6 pa? Dyscalculia Screener och hur testresultat korrelerar med avkodningsfo?rma?ga och skolmatematik

Dyskalkyli (specifika ra?knesva?righeter) a?r en av flera orsaker till matematiksva?righeter. Studier har pa?visat samband mellan dyskalkyli och dyslexi och att personer med dyskalkyli har sva?rt att klara skolmatematiken. Tva? skilda synsa?tt fo?rklarar orsaken till dyskalkyli: systemteorin och modula?rteorin.

Sexuell dysfunktion hos kvinnor med diabetes : en sammanställning av tillgängliga mätinstrument

Staphylococcus aureus is the most clinically important Staphylococcus species and is associated with high mortality in patients with positive blood cultures. S. aureus bacteria may cause a variety of disease manifestations ranging from minor skin infections to life-threatening conditions such as pneumonia, meningitis, osteomyelitis, endocarditis, toxic shock syndrome (TSS) and sepsis. This microorganism belonging to the gram positive cocci may also be part of the normal flora. In Sweden, penicillinase-stable penicillins are the primary alternatives to treat S.

Iron bioavailability and pro- and prebiotics

Iron deficiency is one of the most frequent micronutrient deficiencies around the world. Low iron bioavailability simultaneously with a high iron requirement is a high risk factor for developing iron deficiency. Probiotics are microorganisms that confer a health benefit on the host. Prebiotics are oligosaccharides which provide a health benefit on the host due to a positive modulation of the microflora in the gut. The aim of this paper is to evaluate if there is a connection between pro-and/or prebiotics and iron bioavailability.

Konstruktion av specialmaskin för orientering och positionering av nyckelämnen

The thesis in product development ? mechanical design includes 15 credits and was carried out during the spring of 2014 at Semcon in Eskilstuna. The task is to construct a special machine for positioning and orientation of a key blank found in six different shapes, the construction is a part of a larger machine for encoding the key blank where a pick- and-place device or robot pick up the key blank and deliver it further in the process. The entire construction is designed for ASSA OEM Gothenburg.In order to accomplish the project the first step was to analyze the existing solutions to similar problems on the market in a current situation analysis to create an understanding of the problem. This was followed by a flow analysis and a functional analysis to get a deeper understanding of the problem and structuring the machine's process flow and its features.

Mitt pedagogiska minne : IKT och lärande med PIM3

SammanfattningI egenskap av Pim examinator harjag i min uppsats studerat hur pedagogerna omsätter sina Pim kunskaper i praktiken.  Jag har utgått från tanken, att pedagogerna har fått gedigna kunskaper i att använda IT tekniken i kommunikation och arbetssätt under sin utbildning i Skolverkets Praktiskt IT- och mediekompetens.  Utbildningen är ett praktexempel på hur man organiserar lärandet som är oberoende av tid och plats!För att få reda på vad som händer i praktiken, har jag tittat på sex pedagogers inlämnade Pim3 uppgifter Mitt pedagogiska minne samt enkätsvar. Enkätfrågor gav direkta svar på frågor som kategoriserats med hjälp av Dr Puenteduras SAMR - modell och Jan Hyléns rapport om Digitalisering av skolan.Pim utbildningarna genomsyras av Vygotskijs tankar om lärandet såsom Lgr11 och därför presenterar jag teorin och sambandet mellan den och Pim3 uppgiften.Som analysverktyg har jag använt Dr Puenteduras SAMR - modell. Modellen beskriver utvecklingen i IT- användandet i fyra steg från lägsta nivån S, A, M och R till högsta nivån.   Jag har definierat sambandet mellan Pim1, Pim2 och Pim3 uppgifterna i Skolverkets utbildning i IT- och mediekompetens och Dr Puenteduras SAMR ? modell.

Specialpedagogiska insatser - på vilket sätt för att ge effekt? : Betydelsen av insatsernas tidpunkt och innehåll för barn i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter

I denna studie analyseras skriftspråksutvecklingen hos sex elever i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter. Syftet med studien är att klarlägga vilken roll specialpedagogiska insatser spelar för elevers skrift-språkliga utveckling. Har innehållet i stödet någon betydelse för elevernas utveckling och vad händer när stödet uteblir? Studien fokuserar på tidig kontra sen identifiering av elevernas läs- och skrivsvårigheter samt påföljande insatser. I detta sammanhang analyseras också hur dessa insatser påverkar elevernas självförtroende och motivation för skolarbetet.

<- Föregående sida