Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 53 av 1315

Makars upplevelser av att vÄrda en Àldre dement i hemmet : litteraturstudie

Föreliggande studie Àr dels ett led i att kvalitetssÀkra EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) som behandlingsmetod för barn och ungdomar och dels att utröna om behandlingen bidragit till ett förbÀttrat mÄende. EMDR som behandlingsmetod för barn och ungdomar har stöd i kontrollerade studier, men ytterligare forskning behövs. I den hÀr studien deltog Ätta barn och ungdomar med varierande diagnoser, vilka fÄtt EMDR-behandling i barn- och ungdomspsykiatrisk öppenvÄrd. Behandlingen ingick i en individualterapi i ett familjeterapeutiskt sammanhang.Barnen/ungdomarna intervjuades per telefon om hur de upplevt behandlingen och om sitt mÄende i efterförloppet. Information om diagnoser, C-GAS, antal EMDR-sessioner samt terapeutens bedömning inhÀmtades som komplement till intervjun.

Att förhindra malnutrition hos inneliggande patienter pÄ sjukhus : ett omvÄrdnadsomrÄden för sjuksköterskan

Föreliggande studie Àr dels ett led i att kvalitetssÀkra EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) som behandlingsmetod för barn och ungdomar och dels att utröna om behandlingen bidragit till ett förbÀttrat mÄende. EMDR som behandlingsmetod för barn och ungdomar har stöd i kontrollerade studier, men ytterligare forskning behövs. I den hÀr studien deltog Ätta barn och ungdomar med varierande diagnoser, vilka fÄtt EMDR-behandling i barn- och ungdomspsykiatrisk öppenvÄrd. Behandlingen ingick i en individualterapi i ett familjeterapeutiskt sammanhang.Barnen/ungdomarna intervjuades per telefon om hur de upplevt behandlingen och om sitt mÄende i efterförloppet. Information om diagnoser, C-GAS, antal EMDR-sessioner samt terapeutens bedömning inhÀmtades som komplement till intervjun.

Det pedagogiska arbetet inom MSI : UtifrÄn Bolognaprocessen och UPC

Det pedagogiska arbetet inom MSI ? UtifrÄn Bolognaprocessen och UPC.Inom en snar framtid kommer flertalet lÀnder i Europa jobba efter nya riktlinjer enligt en deklaration kallad Bolognaprocessen. Det hela kommer att ske i etapper och innebÀr att sÀttet pÄ vilket studenter bedöms kommer Àndras, allt för att göra Europas arbetsmarknad öppnare för alla dess miljoner studerande.I VÀxjö pÄgÄr detta arbete för fullt, men för att anpassa sig till framtida krav mÄste skolan Àven förÀndra sin utbildningsform. För att höja sin kvalité har universitetet tagit fram en handlingsplan för att förbÀttra de pedagogiska arbetsmetoderna i alla institutioner. I den hÀr uppsatsen vill vi belysa hur arbetet med Bolognaprocessen fortgÄr inom Matematiska och systemtekniska institutionen och vad de gör för att förbÀttra denpedagogiska undervisningen.

LÀrstilar, ett steg mot en skola för alla

Att alla mÀnniskor har olika sÀtt att lÀra in ny kunskap Àr nÄgot de flesta av dagens lÀrare Àr medvetna om. Det inte alla vet, Àr att det finns sÀtt att ta reda pÄ vilken ?kanal? som fungerar bÀst för varje enskild individ. PÄ en av vÄra skolor har man vetskapen om inlÀrningsstilsanalyser som ett instrument. PÄ den andra finns inte denna kunskap hos mer Àn en tredjedel av lÀrarkollegiet.

Hur anser sig lÀrare förvalta skolans uppdrag om strÀvan efter daglig fysisk aktivitet? : En studie om fyra lÀrares vardagliga arbetet med fysisk aktivitet i skolan i en kommun i sydvÀstra Sverige.

År 2003 tillkom strĂ€vansmĂ„let att; ?Skolan ska strĂ€va efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen?. Syftet med denna studie Ă€r att undersöka hur lĂ€rare ser pĂ„ sin rolldĂ„ det kommer tillatt erbjuda eleverna fysisk aktivitet under dagen och hur deanser att deförvaltar detta uppdrag. Undersökningen Ă€r byggd pĂ„ kvalitativa intervjuer med fyra lĂ€rare som alla arbetar inom samma kommun men pĂ„ olika skolor. Resultatet av studien Ă€r att dessa lĂ€rare har vissa kunskaper om elevers rörelsebehov men att de inte alltid fĂ„r tiden att rĂ€cka till.

Hur förskollÀrare och lÀrare Àr rustade att möta barn i behov av sÀrskilt stöd.

Denna undersökning handlar om hur vÀl rustade förskollÀrare och lÀrare Àr att möta barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan/skolan ? sett utifrÄn ett lÀrarperspektiv.Syftet med undersökningen Àr att ge ökad kunskap om förskollÀrare och lÀrare resurser i förskolan och skolan, samt hur dessa resurser pÄverkar förskolan och skolans kvalitet och verksamhet. TvÄ förskollÀrare samt tvÄ lÀrare intervjuades i undersökningen.Resultatet av undersökningen visar att bÄde förskollÀrarna och lÀrarna anser att det inte finns tid till att möta alla barn i behov av sÀrskilt stöd sÄ mycket som de önskar och anser att de behöver. Barnantalet i barngrupperna och klasserna anser förskollÀrarna och lÀrarna Àr för högt. De ansÄg Àven att förskolan och skolans lokaler var för smÄ.

Goda matvanor i förskolan : En studie av pedagogers förÀndringsvillighet nÀr det gÀller ett minskat sockerintag

Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ hur förÀndringsvilliga pedagogerna Àr till ett minskat sockerintag i förskolan. Vi ville skapa oss en uppfattning om hur pedagogerna tÀnker och handlar vid frukost och mellanmÄl. Metoden Àr en kombination av kvalitativ och kvantitativ undersökning dÀr bearbetningen till viss del Àr kvantitativ. EnkÀter har lÀmnats ut till pedagoger i tre förskolor. Rektorerna pÄ de respektive stÀllena har fÄtt en sÀrskild enkÀt.

Dyskalkyli ? Hur ser svenska pedagoger pÄ dyskalkyli begreppet?

Syftet med arbetet Àr att ta reda pÄ hur stor medvetenheten Àr pÄ skolorna om dyskalkyli samt hur pedagoger stödjer elever som kan anses ha dyskalkyli. Studien Àr en kvantitativ undersökning som har genomförts med hjÀlp av enkÀter som skickats ut till alla verksamma matematiklÀrare/specialpedagoger i grundskolan i en mellansvensk kommun. EnkÀtsvaren har visat att dyskalkyli Àr ett kÀnt begrepp hos den större delen av de verksamma lÀrarna/specialpedagogerna. OsÀkerheten kring begreppets betydelse Àr dock fortfarande stor bland lÀrarna och resultatet visar att flera lÀrare som undervisar i de tidiga Ären (F-5) blandar ihop dyskalkyli, som Àr en specifik matematiksvÄrighet, med allmÀnna matematiksvÄrigheter. Denna förvÀxling kan medföra svÄrigheter för lÀrarna att ge elever med dyskalkyli rÀtt undervisning.

?MAN MÅSTE LAGA EFTER LÄGE?. En diskursanalytisk studie av hur beslutsfattare resonerar kring heldagsskolans omorganisation i en kommun

Syfte och frÄgestÀllningarStudiens syfte var att undersöka vilka förhÄllanden som bidragit till omorganisationen av heldagsskolan i en kommun. Med hjÀlp av dokumentanalys och intervjuer fokuserades beslutprocesser pÄ tre olika nivÄer i skolsystemet: skolnÀmnd, skolförvaltning och skolledning. Studiens frÄgestÀllningar var:1. Hur talar beslutsfattarna om ?elever i behov av sÀrskilt stöd? och ?en skola för alla??2. Hur talar beslutsfattarna om ?heldagsskolan? och andra sÀrskiljande lösningar?3. Vilka olika förhÄllanden framtrÀder som betydelsefulla för beslutsfattandet i samband med ?heldagsskolans? omorganisation?MetodStudien Àr av kvalitativ karaktÀr. Arbetets empiriska material bestod av dokument (beslutsunderlag för heldagsskolans omorganisation, skolverkets rapporter) samt kvalitativa intervjuer med beslutsfattare.

FlersprÄkighet - en möjlighet eller ett hinder?: sett ur ett
lÀrarperspektiv

Syftet med denna studie var att ta reda pÄ hur pedagoger upplever att flersprÄkighet bidrar till möjligheter eller till hinder för elever med utlÀndsk bakgrund. Vilka didaktiska utmaningar möter pedagogerna med dessa elever samt hur kan de stödja elevernas flersprÄkighet? För att fÄ en nyanserad bild av hur pedagoger uppfattar flersprÄkighet och söka svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar intervjuade vi fyra lÀrare som undervisade vid olika nivÄer inom skolvÀsendet. Eftersom vi utgick frÄn det talade ordet anvÀnde vi oss av kvalitativ undersökningsmetod dÀr vi tolkade och analyserade resultatet av intervjuerna. Det resultat vi kom fram till var att alla pedagoger ansÄg att flersprÄkighet var en personlig tillgÄng för den enskilda eleven, men att det kunde finnas hinder pÄ samhÀllsnivÄ.

"En skola för (nÀstan) alla"

Inkludering Àr ett vÀrldsomspÀnnande koncept att strÀva efter i skolundervisningen men kan detta uppnÄs nÀr undervisningen inte kan göras lika för alla? För att fÄ en bÀttre bild över var dagens forskning Àr pÄ vÀg angÄende specialpedagogiska behov och inkludering har vi studerat en mÀngd artiklar, rapporter och avhandlingar, nationella som internationella. Utmaningen för dagens och morgondagens lÀrare Àr att förutom att kraven pÄ att en likvÀrdig utbildning ska uppnÄs förvÀntas lÀrarna Àven ta hÀnsyn till allas unika förutsÀttningar och behov. Detta dÄ lÀrarna ska möta ett ökat antal elever med inlÀrningsproblem och dilemmat hur de ska inkluderas eller exkluderas frÄn klassrummet.Den hÀr studien ger lÀsaren en idé om det dilemma skolor runt vÀrlden försöker lösa och resultaten pekar pÄ att ytterligare forskning Àr nödvÀndig eftersom vi inte kan lösa dagens och morgondagens problem med gÄrdagens metoder..

Uppfattningars betydelse för lÀrande : En studie av nÄgra gymnasieelevers matematiska förmÄgor och uppfattningar om matematik

Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ hur förÀndringsvilliga pedagogerna Àr till ett minskat sockerintag i förskolan. Vi ville skapa oss en uppfattning om hur pedagogerna tÀnker och handlar vid frukost och mellanmÄl. Metoden Àr en kombination av kvalitativ och kvantitativ undersökning dÀr bearbetningen till viss del Àr kvantitativ. EnkÀter har lÀmnats ut till pedagoger i tre förskolor. Rektorerna pÄ de respektive stÀllena har fÄtt en sÀrskild enkÀt.

Business Intelligence : OmvÀrldsbevakningsfunktionen i teori och praktik

I en allt starkare och pÄtagligare konkurrens Àr det viktigt för organisationer att fÄ tillgÄng till vÀsentlig och korrekt information. SÄledes ligger det en stor vikt vid att kunna urskilja sanningshalten i informationen för att de ska kunna ta vÀl underbyggda beslut. Av den orsaken har allt fler organisationer börjat implementera en enhet som samlar in, analyserar och sprider informationen. Denna enhet brukar betecknas som omvÀrldsbevakningsfunktion eller Business Intelligencefunktion. Syftet med uppsatsen Àr dÀrför att se i vilken utstrÀckning konkurrensutsatta organisationer uppfyller kriterierna i vÄr teoretiska syntes för en vÀl fungerande omvÀrldsbevakningsfunktion.

Medveten beröring i omvÄrdnad av personer med demenssjukdom : en beröring som berör

Föreliggande studie Àr dels ett led i att kvalitetssÀkra EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) som behandlingsmetod för barn och ungdomar och dels att utröna om behandlingen bidragit till ett förbÀttrat mÄende. EMDR som behandlingsmetod för barn och ungdomar har stöd i kontrollerade studier, men ytterligare forskning behövs. I den hÀr studien deltog Ätta barn och ungdomar med varierande diagnoser, vilka fÄtt EMDR-behandling i barn- och ungdomspsykiatrisk öppenvÄrd. Behandlingen ingick i en individualterapi i ett familjeterapeutiskt sammanhang.Barnen/ungdomarna intervjuades per telefon om hur de upplevt behandlingen och om sitt mÄende i efterförloppet. Information om diagnoser, C-GAS, antal EMDR-sessioner samt terapeutens bedömning inhÀmtades som komplement till intervjun.

LÀs- och skrivproblematik i en mÄngkulturell skola

Synen pÄ och definitionen av lÀs- och skrivsvÄrigheter har varit omtvistad under flera Är. Vi examineras ut i en mÄngkulturell skola dÀr mÄnga elever Àr flersprÄkiga. Tanken vi fick var att det kanske Àr svÄrt att se om de eleverna har en lÀs- och skrivsvÄrighet eller om problematiken rör sig kring en bristande kunskap i svenska. VÄrt övergripande syfte med denna uppsats Àr att genom intervjuer med verksamma pedagoger i dagens skola se hur de beskriver sitt arbete och vilka resurser de har att tillgÄ för att ge bÀsta möjliga hjÀlp till alla elever. Undersökningen har skett genom kvalitativa intervjuer med diktafon som hjÀlpmedel samt ett fÄtal observationer.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->