Sök:

Sökresultat:

19700 Uppsatser om En bok för alla - Sida 5 av 1314

Alla Àr inte stöpta i samma form : en studie om förskolepedagogens vision om en förskola för alla

Syfte: Syftet med denna studie var att presentera och diskutera nÄgra pedagogers vision om ?En förskola för alla?. Vad begreppet ?En förskola för alla? innebar för pedagogerna och hur de arbetade med verkstÀllandet av en förskola dÀr alla barn Àr vÀlkomna? Jag har dessutom studerat pedagogernas beskrivningar av deras arbete med integrering. För att komma fram till ett resultat har en kvalitativ metod med strukturerade intervjuer som redskap anvÀnts.

Realiserandet av en skola för alla, röster ur grundskolan. Implementing a "school for everyone": Voices from compulsory school

Detta examensarbete undersöker pedagogers syn pÄ begreppet "en skola för alla", hur de gÄr tillvÀga för att realisera begreppet samt implikationerna av detta. Jag har undersökt hur pedagogerna upplever i vilken utstrÀckning det Àr en skola för alla, men Àven hur de arbetar för att individualisera undervisningen samt vilka medel de tror skulle förbÀttra lÀromiljön. I examensarbetet ges en översikt över tidigare forskning om en skola för alla, inkludering och exkludering samt information frÄn svenska lagar och styrdokument angÄende skolan samt internationella lagar. En kvalitativ fenomenografisk intervjumetod anvÀndes. Arbetet grundas pÄ intervjuer med Ätta grundskolepedagoger, tvÄ specialpedagoger samt en rektor, totalt elva informanter. Sammanfattningsvis pekar resultaten av undersökningen pÄ att pedagogerna inte anser att det fullt ut Àr en skola för alla.

Bredband Ät alla: Àr detta möjligt?

Dagens samhÀlle stÀller krav pÄ att information och kommunikation ska vara snabb och korrekt. En bredbandsmarknad vÀxer fram. Enligt regering och riksdag ska alla ha tillgÄng till denna teknologi. FrÄgan Àr nu om detta Àr möjligt? Syftet med uppsatsen Àr att söka svar pÄ frÄgan: Kommer alla som vill, ha tillgÄng till en bredbands-uppkoppling? Olika myndigheters rapporter och regeringens proposition ?Ett informationssamhÀlle för alla? har anvÀnts för att beskriva problemen kring och möjligheterna till bredbandsutbyggnad.

NÀr spelaren tappar pokerfejset - En studie av spelberoendets omfattning, karaktÀr och behov av behandling

Syftet med denna uppsats Àr att belysa fenomenet spelberoende utifrÄn tre omrÄden, vilka Àr omfattning, karaktÀr och behov av behandling. Vi undersöker överensstÀmmelsen mellan forskning och behandling kring spelberoende. De metoder som anvÀnts Àr litteraturöversikt samt halvstrukturerade intervjuer med personal pÄ FolkhÀlsoinstitutets Spelberoendeprojekt i Malmö och i Göteborg. Den forskning som projektet grundats pÄ gjordes innan den digitala spridningen av spel slog igenom. DÀrför tÀcker inte forskningen alla mÄlgrupper för behandling och behandlingen mÄste ha stöd i forskningen för att fÄ legitimitet.

De hemliga böckerna : en dystopi

Arbetet Àr den romantext/projektarbete som jag arbetat med under Kreativt skrivande IV. Projektarbetet Àr en ungdomsroman, en dystopi i ett framtida samhÀlle dÀr nÀstan alla kvinnor blivit infertila efter en pandemi. DÀrför mÄste alla 14-Äriga flickor genomgÄ en undersökning för att se om de kan bli Barnaföderskor. Till sjÀlva projektarbetet hör Àven en essÀ dÀr jag diskuterar dystopins natur..

Spela pÄ olika villkor : En artikelserie om funktionshindrade datorspelare

Datorspel har under början av 2000-talet tagit vÀrlden med storm. Fenomenet har exploderat frÄn att vara en angelÀgenhet frÀmst för de redan frÀlsta till en internationell miljardindustri. Sverige Àr en av de bÀsta lÀnderna i vÀrlden pÄ datorspelsutveckling. Alla som vill kan dock inte genast ta del av underhÄllningen. Ett funktionshinder kan försvÄra eller helt förstöra spelupplevelsen.

Specialpedagogiskt perspektiv - pÄ lÀrande i Montessorimiljön

VÄr studie Àr gjord i syfte att undersöka specialpedagogers och skolledares syn pÄ Montessorimiljöns möjligheter att frÀmja alla barns optimala lÀrande och vilket arbetssÀtt specialpedagogerna anvÀnder i denna miljö. Vi har Àven studerat skolledare och specialpedagogers syn pÄ Montessoriskolans möjlighet att vara en skola för alla. Bakgrunden till att vi valde arbetssÀtt som studieobjekt Àr att vi under vÄra studier funnit att det rÄder tveksamhet om specialpedagogens roll. Vi ville Àven undersöka om skolor med en speciell pedagogik och lÀrandemiljö kan ge alla barn möjlighet till optimalt lÀrande. Detta undersökte vi genom kvalitativa intervjuer med skolledare och specialpedagoger som Àr verksamma inom Montessoriskolor.

Sista avgÄng

Arbetet Àr den romantext/projektarbete som jag arbetat med under Kreativt skrivande IV. Projektarbetet Àr en ungdomsroman, en dystopi i ett framtida samhÀlle dÀr nÀstan alla kvinnor blivit infertila efter en pandemi. DÀrför mÄste alla 14-Äriga flickor genomgÄ en undersökning för att se om de kan bli Barnaföderskor. Till sjÀlva projektarbetet hör Àven en essÀ dÀr jag diskuterar dystopins natur..

Specialpedagogik. Faktorer som styr specialpedagogens uppdrag. Factors which controls the commission of the special pedagog.

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka den syn som ledningsfunktioner för skola och elevhÀlsa gav avseende specialpedagogens roll i en skola för alla. Till grund för studien lÄg tre frÄgestÀllningar vilka var; begreppet specialpedagogik, specialpedagogiska arbetsuppgifter och en skola för alla. Denna undersökning har baserats pÄ halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med ledningsfunktioner för skola och elevhÀlsa för att fÄ deras syn pÄ hur de anvÀnder sig av den specialpedagogiska kompetensen som efterfrÄgas i en skola för alla. Resultatet i vÄr undersökning visade att den specialpedagogiska kompetens som efterfrÄgades styrdes av faktorer som resursfördelning, skolledarnas profession, vilken enhet respondenterna arbetade inom samt av uppnÄendemÄlen och den nationella proven..

AllmÀnnyttiga fastighetsbolags kapitalstruktur innan och efter finanskrisen: en kvantitativ studie

I en inkluderande skola krÀvs att lÀraren kan bemöta alla elever. Det medför att undervisningen anpassas sÄ att eleverna kan ta del av den kunskap som förmedlas.  I och med det fÄr den specialpedagogiska kompetensen en betydelse. Uppsatsen syfte Àr att undersöka hur den specialpedagogiska kompetensen pÄverkar arbetet för en inkluderade skola. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer. Informanterna bestod av tvÄ lÀrare med skilda förkunskaper, dÀr den största skillnaden hos informanterna var den specialpedagogiska kompetensen.

Den lilla gruppens vara eller icke vara : en studie om perspektiv pÄ en skola flör alla

Syftet med denna studie var att beskriva och förstÄ den sÄ kallade lilla gruppens funktion i en skola för alla. Detta utifrÄn de förhÄllningssÀtt och synsÀtt som finns i samhÀllet utifrÄn olika perspektiv pÄ en skola för alla. Skolans styrdokument strÀvar mot en integrerad skola dÀr alla elever skall kunna gÄ tillsammans, samtidigt som varje elev skall fÄ utvecklas och lÀra efter sin egen förmÄga. Detta krÀver stora kunskaper hos lÀrarna som ska kunna bedriva en undervisning som passar alla elever. Det finns dock tecken som visar pÄ brister i kompetensen hos lÀrare och Àven i lÀrarutbildningen.

Jag vill jobba i en vanlig klass med vanliga problem.

Syftet med denna studie Àr att undersöka vad pedagoger anser att en skola för alla innebÀr, vilken instÀllning de har till begreppet samt om de sjÀlva anser att de har den kompetens som krÀvs för att arbeta med elever i behov av sÀrskilt stöd..

Pedagogens sÀtt att arbeta för att alla barn skall fÄ bli delaktiga i den fria leken

Bakgrund: Den fria leken Àr stÀndigt ett aktuellt Àmne och under senare Är har det framkommit forskning som pÄvisar hur viktig lek Àr. Under vÄr tredje termin blev vi medvetna om att inte alla barn deltar i den fria leken tillsammans med andra barn. Vi förstod dÄ att det Àr viktigt att arbeta för att ge alla barn möjlighet att kunna delta.Syfte: Att undersöka vad pedagogerna anser om den fria leken och hur pedagogerna arbetar för att alla barn skall fÄ möjlighet att delta.Metod: I vÄr studie har vi valt att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer. Vi intervjuade 12 pedagoger pÄ fem olika förskolor. Förskolorna var förlagda i tre olika kommuner vilket vi ansÄg kunde möjliggöra variation i informanternas svar.Resultat: I studien framkommer det att pedagogerna anvÀnder sig av olika metoder som alla Àr överförbara till andra förskolor för att pÄ bÀsta sÀtt hjÀlpa alla barn för att de skall fÄ möjlighet att vara delaktiga i den fria leken.

Att arbeta med alla sinnen

Mitt övergripande syfte med denna examensuppsats Ă€r att ta reda pĂ„ hur elevers motivation och lust att lĂ€ra pĂ„verkas av att arbeta med alla deras sinnen dĂ„ jag genom media och egna erfarenheter uppfattar det som att elever har fĂ„tt mindre motivation, lusten att lĂ€ra har minskat i skolan. Jag vill Ă€ven undersöka nĂ„gra pedagogers tankar och erfarenheter av hur det fungerar i praktiken att medvetet arbeta med elevers alla sinnen samt vilka redskap som kan anvĂ€ndas för att nĂ„ olika sinnen. Via intervjuer, observation och genom litteratur har jag kommit fram till att önskan och intentioner om att arbeta med alla sinnen Ă€r stor. Jag har Ă€ven funnit en medvetenhet hos informanter och pedagoger om vĂ„ra sinnen. Även nĂ€r det gĂ€ller lust att lĂ€ra finns bĂ„de kunskap och goda intentioner.

Sociala mediers pa?verkan i fotografbranschen : skillnaden mellan reklam- och bro?llopsfotograf

I den ha?r underso?kningen har vi tittat pa? hur sociala medier har pa?verkat branschen fo?r fotografer. Idag ser vi mer och mer bilder o?verallt och internet har gjort det mo?jligt att synas fo?r alla, oavsett budget. Da?rfo?r ville vi se hur det har pa?verkat fotografer, eftersom ?alla a?r fotografer? pa? internet idag.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->