Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 17 av 1315

SprÄket Àr medlet, inte mÄlet. : Hur pedagoger kan arbeta i en mÄngkulturell skola för att frÀmja alla elever.

FlersprÄkighet Àr inget modernt ord, det Àr ett faktum i vÄrt samhÀlle att vi lever i en mÄngkulturell miljö. MÄnga barn kommer hit frÄn andra lÀnder och placeras in i vÄr svenska skola med kort varsel, dÀr de förvÀntas anpassa sig efter alla frÀmmande företeelser och kulturella skillnader som finns. Vi ville se hur man som pedagog utifrÄn detta planerade och genomförde undervisning som var anpassad till en mÄngkulturell skola. DÀrför valde vi att genomföra intervjuer med vissa pedagoger, som Àr de flersprÄkiga barnens nÀrmsta lÀnk i skolan. Genom dem fick vi veta hur komplext pedagogernas arbete Àr, hur frustrerande det kan vara nÀr sprÄket blir till en barriÀr för kommunikationen.

EN skola för alla - eller en skola för ALLA? Dilemmat mellan likvÀrdig utbildning och individanpassad utbildning

Syftet med detta arbete Àr att undersöka vilka konsekvenser den teoretiska mÄlkonflikten/dilemmat mellan en likvÀrdig utbildning för alla och en utbildning anpassad efter varje individs unika behov och förutsÀttningar fÄr i lÀrares pedagogiska verksamhet. Ett delsyfte Àr att jÀmföra hur lÀrarstuderande, nyexaminerade lÀrare och erfarna lÀrare upplever och hanterar dilemmat. Metodologiskt Àr studien kvalitativ, bestÄende av en teoridel (litteraturstudie) och en empiridel (intervjuer). Teoridelen ger en överblick och förklaring till föreliggande dilemma utifrÄn tre sjÀlvvalda teman (en skola för alla, diskrepansen mellan teori och praktik och mÄlförskjutning frÄn det kollektiva till det individuella), teman som inverkar och pÄverkar det dilemma som undersökts. Empiridelen komplimenterar med intervjuer med lÀrarstuderande, nyexaminerade lÀrare och erfarna lÀrare (tvÄ stycken respondenter i varje mÄlgrupp) för att sedan diskuteras i ett framvÀxande resultat.

Pedagogernas mÄl med utevistelsen: Att gÄ ut för att lÀra in, att gÄ in för att lÀra ute

I denna studie var syftet att bidra med kunskaper om pedagogers mÄl med utevistelsen i förskolan. Studien grundar sig pÄ kvalitativa intervjuer och observationer. I studien har tvÄ respondenter deltagit i de kvalitativa intervjuerna. Under observationerna har flera arbetslag varit delaktiga. De resultat vi fick visade att kunskap, hÀlsa och delaktighet Àr tre viktiga faktorer som pÄverkar barnens lÀrande i utevistelsen.

Hedersrelaterat liv i skolan

Denna studie undersöker hur stort inflytande barn har över sin inomhusmiljö i förskolan och om pedagogerna utgÄr frÄn barns intresse och önskemÄl nÀr miljön inomhus utformas. Undersökningen belyser Àven hur ofta pedagogerna förÀndrar miljön samt om barnen Àr fysiskt aktiva vid ommöblering pÄ avdelningarna. Studien visar Àven om förÀldrar Àr delaktiga i beslut angÄende inomhusmiljön i förskolan. Undersökningen Àr baserad pÄ bÄde intervjuer och enkÀter och sammanfattningsvis betonar alla pedagoger att barn har en stor delaktighet över sin egen miljö. Det visade sig i undersökningen att alla pedagogerna tar barns perspektiv och lyssnar till deras intresse och önskemÄl.

NPM och sjuksystern : En fallstudie kring New Public Managements pÄverkan pÄ sjuksköterskans profession och yrkesgemenskap

Motivation a?r viktigt i alla organisationen och i alla yrkesroller. En bransch med mycket differentierade yrkesgrupper a?r revisionsbranschen och det kan vara problematiskt att motivera alla olika yrkesgrupper med ett och samma incitamentsystem. Da? motivation enligt tidigare forskning anses fo?ra?ndras o?ver tid a?r det viktigt fo?r fo?retagsledningen i ett fo?retag att kontinuerligt arbeta med incitamentsystemens utformning (Adair, 2006, s.95).

Kroppsuppfattning hos personer med anorexia nervosa och bulimia nervosa: en narrativ litteraturstudie

Bakgrund: Varje Är drabbas ca 1 % av alla tonÄrsflickor och unga kvinnor i Sverige av anorexia nervosa eller bulimia nervosa. Begreppet kroppsuppfattning syftar till hur en person upplever sin kropp och innehÄller tre delar: perceptuella aspekter, subjektiva aspekter samt affektiva upplevelser. Vid bÄde anorexia nervosa och bulimia nervosa Àr kroppsuppfattningen pÄverkad i samtliga avseenden. Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur personer med anorexia nervosa och bulimia nervosa uppfattar sin kropp. Material och Metod: En narrativ litteraturstudie dÀr sju sjÀlvbiografier skrivna av personer med anorexia nervosa och/eller bulimia nervosa analyserades utifrÄn tematisk innehÄllsanalys.

LÀroböckers framstÀllning av Hinduismen

I det hÀr examensarbetet undersöks Indiens största religion hinduismen och hur den framstÀlls i fem svenska lÀroböcker för gymnasiet. Böckerna som har undersökts Àr alla skrivna för Religionskunskap A vilket Àr ett kÀrnÀmne som alla gymnasieelever tar del av. Syftet Àr att undersöka om postkoloniala tankar och vÀrderingar Äterfinns i framstÀllningen av en frÀmmande religion, hinduismen i det hÀr fallet. Vilka vÀrderingar som ligger bakom kunskapsurvalet tolkar jag utifrÄn texterna. Undersökningen Àr hermeneutiskt prÀglad dÄ min förförstÄelse ligger bakom tolkningarna jag gör.

Ett interkulturellt perspektiv i lÀrarutbildningen? : Svenska som andrasprÄk - alla lÀrares ansvar

Mitt syfte med studien var att ta reda pÄ lÀrares uppfattningar gÀllande Àmnet svenska som andrasprÄk pÄ utvalda lÀrosÀten. l litteraturdelen bearbetas det flersprÄkiga perspektivet genom nationell och internationell forskning och styrdokumenten.Jag valde en kvalitativ ansats och telefonintervju som metod. Fem lÀrare med en gedigen kompetens i mÄngfaldsfrÄgor deltar i studien. Resultatet visar att Àmnet svenska som andrasprÄk fortfarande behövs som ett eget Àmne. Svenska som andrasprÄk Àr alla lÀrares ansvar enligt informanterna och det krÀvs att utbildningen förÀndras mot att möta samhÀllets ökade sprÄkliga och kulturella mÄngfald.I diskussionen vÀvs litteraturen samman med lÀrarnas uppfattningar om Àmnet svenska som andrasprÄk.

TeknikÀmnets utveckling i GY11 : En analys av lÀromedel och lÀrares planering av den nya kursen Teknik 1 utifrÄn kursmÄlen

Kursplanering Àr en av lÀrarens viktigaste arbetsuppgifter. Uppsatsen har undersökt hur fem olika lÀrare har planerat kursen Teknik 1 som Àr ny i och med GY11. Uppsatsen utgÄr och analyserar ingÄende lÀroplanen och de nya lÀroböcker som kommit ut anpassade för kursen. Studien visar att det Àr svÄrt att fÄ med alla moment som ska ingÄ i kursen. Studien definierar ocksÄ elva kunskapsomrÄden och fem förhÄllningssÀtt som ingÄr i mÄlen för kursen.

Att lÀsa eller att inte lÀsa - Fem lÀrare om hur de tolkar samma mÄl

Skolan styrs av styrdokument vilka alla lÀrare mÄste anpassa sin undervisning efter. I dessa finns emellertid ett tolkningsutrymme, och syftet med denna studie Àr att klarlÀgga hur ett antal lÀrare i svenska tolkar och arbetar med ett av mÄlen frÄn kursplanen i detta Àmne. Genom att belysa hur en liten del av det regelverk som omger skolan kan tolkas kan förstÄelsen för vad det innebÀr att arbeta efter nationellt stÀllda mÄl och kriterier öka. För att Ästadkomma detta intervjuades fem lÀrare, alla frÄn samma skola, angÄende deras syn pÄ uppnÄendemÄlet att kunna lÀsa, reflektera över och sÀtta in i ett sammanhang nÄgra skönlitterÀra verk och författarskap med betydelse för mÀnniskors sÀtt att leva och tÀnka. Resultatet av intervjuerna visar pÄ en viss spridning i hur mÄlet uppfattas dÄ alla lÀrare exempelvis inte menade att mÄlet i sig innebar nÄgot krav pÄ lÀsning.

Sexualundervisning i skolan : En jÀmförande studie mellan kommunala skolor och kristna friskolor

Sexualundervisningen Àr en viktig del i skolan, dÀr eleverna fÄr kunskap för livet. Det Àr dÀrförviktigt att undersöka om alla elever fÄr en likvÀrdig utbildning, oavsett vilken typ av skola de gÄr i.Syftet med min studie var att belysa hur sexualundervisningen bedrivs i kristna friskolor ochkommunala skolor. I studien deltog tvÄ kristna friskolor och tvÄ kommunala skolor. För att samlain data anvÀndes den kvantitativa metoden enkÀt och den kvalitativa metoden intervju. EnkÀtendelades ut till totalt 133 elever och totalt intervjuades sex lÀrare.Resultatet visade att det Àr NO-lÀrarna som har huvudansvaret för sexualundervisningen ibÄde de kommunala skolorna och de kristna friskolorna.

NÀr döden knackar pÄ : Ett material för sorgearbete bland barn i förskolan

Döden Àr oundviklig. Alla kommer vi att dö och alla omkring oss kommer ocksÄ att dö. Flera gÄnger varje dag förlorar nÄgot barn en förÀlder. Ett barn som blir kvar att överleva och leva i sorg. Eftersom det hÀnder sÄ plötsligt anser vi att ett ?krispaket om arbete med döden? vore en sjÀlvklarhet pÄ alla förskolor som komplement till krisplanen.

Service för alla? - En studie om FörsÀkringskassans service för invandrare

Vi lever i ett mÄngfaldssamhÀlle dÀr alla medborgare ska ha rÀtt till lika service frÄn förvaltningen. NÀr förvaltningen utformar sin lagstadgade serviceskyldighet mÄste man beakta mÄngfalden som ska genomsyra hela verksamheten. Men frÄgan Àr om det skett en anpassning för invandrare för att servicen ska omfatta denna grupp ? vilket vi undersöker. Kan man i anpassningen se att demokrativÀrden fÄtt stÄ tillbaka för ekonomiska vÀrden?I en normativ och empirisk studie undersöker vi vilka anpassningar förvaltningen, specifikt FörsÀkringskassan, gjort för att möta invandrare.

Alla Àr vi mÀnniskor : RegnbÄgsförÀldrars upplevelse av bemötande i förskola och samhÀlle

Syftet med studien Àr att belysa hur regnbÄgsförÀldrar upplever att de blir bemötta i förskolan, samt deras upplevelser av att vara homosexuella i en heteronormativ förskole- och samhÀllsmiljö. Trots att det idag finns lagar som reglerar alla mÀnniskors rÀtt att leva med och Àlska vem man vill finns det i samhÀllet fortfarande mÄnga hinder att ta sig igenom för dessa familjer. Vi har i vÄr studie utgÄtt frÄn queerteorin som ifrÄgasÀtter det normala och vÀnder upp och ner pÄ antagandet att det finns ett normalt kontra onormalt sÀtt att vara sexuell man eller kvinna. Queer intar ett prövande förhÄllningssÀtt till det normala, och innefattar inte en begrÀnsande identitet. Undersökningen Àr gjord med hjÀlp av kvalitativa intervjuer av tre regnbÄgsfamiljer.  Samtliga uttryckte att de blivit positivt bemötta i kontakten med förskolan.

Ekobyn som försvann

Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger förhÄller sig till musik samt hur de ser pÄ sin egen musikalitet. UtifrÄn syftet formulerades fem frÄgestÀllningar som berör hur musiken anvÀnds i förskolan, vilken relation pedagogerna har till musik, hur de ser pÄ musikalitet och musikens betydelse för barnen samt musikens roll i yrkesutbildningen. Metoden för studien var kvalitativa intervjuer i form av samtalsintervju med en intervjuguide dÀr totalt fyra pedagoger frÄn tvÄ förskolor intervjuades. De var alla kvinnor med 19 till 37 verksamma Är inom förskolan.Resultatet visar att tre av fyra pedagoger anvÀnder musik medvetet i det dagliga arbetet pÄ förskolan och kÀnner sig sÀkra i sin musikaliska roll. Synen pÄ musikalitet skiljde sig Ät med tvÄ olika uppfattningar.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->