
Sökresultat:
801 Uppsatser om Employer and employee. - Sida 19 av 54
Offentlig sektor och employer brand - Hur attraherar och behåller man arbetskraft inom offentlig sektor?
Syftet med denna studie har varit att i en större kommun i Västra Götalandsregionen undersöka högre tjänstemäns, tankar och upplevelser gällande offentlig sektor som en attraktiv arbetsgivare. Vidare studerades den aktuella organisationens skapande av sitt egna employer brand under sina anställningsprocesser. Detta för att identifiera ytterligare områden att arbeta med gällande att attrahera och behålla kompetenta medarbetare.Enligt Minchington (2006) så har forskning kring employer brand ofta fokuserat på näringslivet. Offentlig sektor kommer enligt Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) egen rapport ?Här finns Sveriges viktigaste jobb? (2011a) att ha ett större behov av att anställa kompetenta medarbetare i framtiden, vilket gör att även denna sektor bör arbeta med att utveckla sitt employer brand.
Hur ser chefer på generationsväxlingen : En kvalitativ studie om arbetet inom Landstinget Blekinge
Syfte: Syftet med vår uppsats är att ta reda på hur Landstinget Blekinge arbetar med den generationsväxling som pågår och det svaga intresset hos den yngre generationen samt hur det faktiska arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare ser ut, både inom och utanför organisationen, för att undvika en brist på arbetskraft. Vidare vill vi även undersöka om den bild teorier framställer av den nya generationen skiljer sig mot uppfattningen som chefer inom Landstinget Blekinges har. Syftet är också att se hur väl Landstinget Blekinge arbetar med att bli en attraktiv arbetsgivare i jämförelse med SKL:s bild och därmed bidra till ökad medvetenhet kring arbetet med generationsväxlingen samt de utmaningar och svårigheter som kan finnas i samband med den. Metod: Undersökningen är baserad på en kvalitativ, abduktiv metod och semistrukturerade intervjuer med tre personalchefer, en förvaltningschef samt kommunikationsdirektören inom Landstinget Blekinge. Resultat: Våra resultat visar att Landstinget Blekinge har en skriftlig varumärkesstrategi för vad som behöver göras.
Relationsmarknadsföring : Svenska konsultföretags kamp om anställdas och kunders varumärkeslojalitet
Swedish consulting companies within the architecture-and engineering business exist on a market that is distinguished by an increasing globalization and internationalization. The companies? commissions are based mostly on long-term, personal clientele. These relations are threatened by a huge number of coming retirements and high employee turnover.Consequently these companies need to improve and strengthen their relationships with existing customers, to create long-term employee and customer loyalty. The purpose of this essay was to analyze and evaluate consulting companies´ internal marketing.
Hur ser chefer på generationsväxlingen - En kvalitativ studie om arbetet inom Landstinget Blekinge
Syfte: Syftet med vår uppsats är att ta reda på hur Landstinget Blekinge
arbetar med den generationsväxling som pågår och det svaga intresset hos den
yngre generationen samt hur det faktiska arbetet med att vara en attraktiv
arbetsgivare ser ut, både inom och utanför organisationen, för att undvika en
brist på arbetskraft. Vidare vill vi även undersöka om den bild teorier
framställer av den nya generationen skiljer sig mot uppfattningen som chefer
inom Landstinget Blekinges har. Syftet är också att se hur väl Landstinget
Blekinge arbetar med att bli en attraktiv arbetsgivare i jämförelse med SKL:s
bild och därmed bidra till ökad medvetenhet kring arbetet med
generationsväxlingen samt de utmaningar och svårigheter som kan finnas i
samband med den.
Metod: Undersökningen är baserad på en kvalitativ, abduktiv metod och
semistrukturerade intervjuer med tre personalchefer, en förvaltningschef samt
kommunikationsdirektören inom Landstinget Blekinge.
Resultat: Våra resultat visar att Landstinget Blekinge har en skriftlig
varumärkesstrategi för vad som behöver göras. För att lyckas attrahera den
yngre generationen behöver de dock vidta ytterligare åtgärder för att lansera
sin strategiska plan och börja det egentliga arbetet med employer branding om
de vill bli en attraktiv arbetsgivare för den yngre generationen..
Tycker dagens naturbrukselev att djurskötaryrket har hög status? :
In this degree project I have tried to analyse thoughts about what?s important in the
future work among students that are leaving the Land and animal husbandry programme.
I have also asked employer to understand to what degree they knew about the coming
employees thoughts about the future.
The method was a questionnaire which was sent to 14 schools of Land and animal
husbandry.
The questionnaire was answered by students in their last schoolterm. I got 167 answers
from students. 11 employer also were asked about their ideas conserning the students
thoughts about their coming work.
The questions where about wages, working environement, responsibility and
further education. The questions were multiple choise.
Konsten att behålla och värna om nyckelkompetensen : En studie genomförd inom Landstinget Halland
När vi kom i kontakt med Landstinget Halland uttryckte de behovet av att kunna attrahera och behålla personal. Då personer med nyckelkompetens har stor påverkan på organisationens framgång har vi valt att genomföra en studie med syfte att undersöka vilka förhållanden personer med nyckelkompetens inom Landstinget Halland upplever som centrala för sin specifika arbetssituation. Med hjälp av olika teorier och modeller analyserar vi och tar reda på hur sådana förhållanden kan påverka arbetsgivarens förmåga att behålla dessa personer. Vi har valt att undersöka på vilket sätt de förhållanden som framkommer är centrala för individens arbetstillfredsställelse och motivation samt för deras vilja att stanna kvar på eller lämna sitt arbete. Utifrån uppsatsens syfte och frågeställningar har vi genomfört sex stycken kvalitativa intervjuer med nyckelindivider och personalledning på en av verksamheterna inom Landstinget Halland. Vårt resultat visar att förhållanden som har att göra med arbetstillfredsställelse och motivation påverkar och påverkas av upplevt organisatoriskt stöd vilket i sin tur påverkar arbetsgivarens förmåga att behålla individer med nyckelkompetens. Hela analysen utmynnar slutligen i vår egen AFBN-modell (arbetsgivarens förmåga att behålla nyckelkompetens) som visar dessa samband..
Etableringslotsens roll i Borlänge
Kurs/nivå: Kandidatuppsats, Enterprising and Business Development, C- nivå, 2EB00E, VT 2012Författare: Niklas Fridman & Jonas PerssonHandledare: Lena OlaisonExaminator: Richard NakamuraTitel: Employer Branding i Kina: Vad ser kinesiska studenter som attraktivt vid val av arbetsplats?Nyckelord: Employer Branding, Human resource management, Kinesisk management. Bakgrund: Allt fler företag etablerar sig i Kina och en förutsättning för att lyckas är att rätt personal driver företaget framåt. Västerländska företag upplever att kompetensen är svår att finna och behålla inom kunskapsbaserade tjänster (knowledgework) vilket skapat problem vid etableringar i landet. Employer Branding är ett vedertaget begrepp i västvärlden som hjälper företag att attrahera personal, forskningen är inte lika utbredd i Kina och det finns ett behov för att kunna attrahera och behålla kompetent personal på plats i landet.
Kärnvärden - något att luta sig tillbaka mot : En studie om betydelsen av ett företags kärnvärden
Denna kvalitativa uppsats har studerat hur ett företag i Mellansverige arbetar med att internt vara en attraktiv arbetsgivare. Vidare har uppsatsen identifierat att företagets värderingar har en viktig betydelse för det interna arbetet med employer branding. Företagets grundläggande värderingar benämns kärnvärden och är något som genomsyrar hela verksamheten. På grund av att företaget lägger stor vikt vid sina kärnvärden var vi intresserade av att ta reda på hur företaget arbetar med dessa. Vi identifierade att företaget använder sig av olika kärnvärden internt och externt och ville därför undersöka om detta skapade några problem för personalen.
Skogsentreprenadföretagens lönsamhet :
During some time there has been a debate whether or not logging contractors? profitability can be considered poor. The contractors? situation is important for maintaining long term relationships and continuity in the forest industry. A thorough analytic picture is however missing.
Employer Branding : ett första steg i att identifiera värdeerbjudandet utifrån tjänstemän och medarbetares föreställningar i ett service- och logistikföretag
Employer branding är en strategi som allt fler organisationer börjar använda sig av för att nå konkurrensfördelar genom att vara en attraktiv arbetsgivare. Medarbetare beskrivs vilja ha en långvarig och lojal relation till organisationen då de upplever fördelar i organisationens värdeerbjudande och genom det identifierar sig med organisationen. Strategin har vuxit sig starkare i takt med att medarbetarna allt mer ses som organisationers viktigaste resurs och medarbetarna ses som länken till organisationens prestation. Denna studie har som syfte att skapa en förståelse för vad som kännetecknar medarbetare och tjänstemäns föreställningar om deras arbetsgivare och hur dessa kan påverka arbetsgivarens employer brand för att kunna utveckla och stärka det. Vi har i studien inspirerats av den kritiska realismen och antagit en kvalitativ ansats.
Ledarskap, kommunikation och målsättning som motivationsfaktorer : en fallstudie på Fresenius Kabi i Uppsala
It's not a secret that most companies strive to get such a high economic return as possible. To successfully engage in a profitable enterprise, there are many elements that come into play. An important element is the motivation of the employees and their work performance. Work motivation is a key factor for the employees to improve their performance and therefore determinant for the successes of the company.This work is a case study in the production at Fresenius Kabi, Uppsala. The work is based on an employee survey that they fill out once a year and the aim is to develop a deeper understanding for these questions and how the employees see on leadership, communication and goal-setting as motivators and how these factors works in the company today.To get this deeper understanding I have used a qualitative approach.
Den kommunikativa medarbetaren : För att uppnå en ömsesidig kommunikationsprocess
This thesis addresses the subject of internal communication between the leadership and the employees. Communication is a common process and according to Tufvesson (2008), the primary focus has been on the role and responsibility of the leadership. This can mean that, from the employee's point of view, it is not clear what the organization expects, and this lack of clarity dimishes the ability of the employees to live up to those expectations (ibid). Tufvesson (2008) believes that today's organizations need common interpretations, which requires a well thought out communication strategy between leadership and employees. Because communication represents an organization's functionality, the report?s authors were interested in studying the employees? representatives.
Arbetsmiljöansvar på en gemensam arbetsplats : En studie över hur arbetsmiljön samordnas på en byggarbetsplats med flera entreprenörer
This essay describes coordination of the work environment on construction sites where many entrepreneurs share workplace. As employer, the entrepreneur has main responsibility for the workers safety on the construction site, the project supervisor is responsible for the work environment, and to coordinate the work environment a coordinator of the construction work environment is appointed. The purpose of this essay is to describe how the work environment is ensured on a shared workplace. In order to answer the essays questions I?ve used a juridical method to interpret the law.
Svåra samtal : En sociologisk studie om ledares erfarenheter av svåra samtal i arbetslivet
This qualitative study is aimed to explore the leaders? experiences of difficult conversations in their work. We have examined if they take on a different role during the difficult conversations and how communication can affect their leadership during the conversation. We have also examined the importance of the leaders? ability to distance themselves from the sensitive subject and situation, to maintain their role as leaders.
Att lyckas med en kvalitetsförändring : En fallstudie på OCS i Borås
Change is a natural state for both people and institutions, but as the surrounding world moves faster it becomes important to quickly be able to adjust to new conditions. Customers? force of negotiation increases as the global competition grows. One factor that becomes more vital to customers is the amount of quality standard a company can offer them. Several factors are essential if a work of change will be considered a successful investment, where the change can be perceived in both a positive and negative way for an employee.