
Sökresultat:
6199 Uppsatser om Empathic Design - Sida 54 av 414
Att aktivera värderingar genom design för en långsiktig beteendeförändring av miljövanor
Syftet med denna rapport är att undersöka om det med hjälp av olika designelement i ett användargränssnitt går att aktivera en specifik värderingsgrupp för att motivera miljövänligt beteende. Den värderingsgrupp som studeras är universalism som innefattar värderingar kopplade till förståelse, uppskattning, tolerans och beskyddande för alla människors och naturens välfärd. Tidigare forskning har hittat en relation mellan mänskliga värderingar och miljövänligt beteende och menar att detta kan användas för att skapa mer långsiktiga beteendeförändringar gällande miljövanor. I denna studie tittar vi vidare på detta genom att undersöka om vi genom design kan aktivera en av grupperna med dessa värderingar, universalism, som skapar dessa långsiktiga beteendeförändringar av miljövanor.I denna rapport presenteras en studie som har utförts med elva deltagare, alla studenter på Medieteknikprogrammet på KTH. Studien bestod av en undersökning samt korta intervjuer.
Konceptutveckling av luftutblås
This Master?s Thesis work was performed at the Studio Engineer department at Volvo CarsDesign Centre in Gothenburg, Sweden. The assignment has been to create a new idea of an airvent where the news value mainly was focused at functionality but also with great attention onvisual appearance.The work has been totally independent and not been aimed to any specific car model. Theindependency initially made that the visual appearance primary wasn?t limited in any way dueto surrounding components.
Soft Softer Sopho : Utformning av ett användbart användargränssnitt för mjukvarutelefoner
Internet is the future and VoIP (Voice over Internet Protocol) is growing in use. Companies are starting to realise the benefits with VoIP. Skype is the number one soft phone on the market but it doesn't satisfy the needs of companies (e.g. transfer calls, redirects calls and so forth) and leaves therefore a gap. The purpose of this master thesis is to provide Objektor AB (thesis initiator) with tips on how to design a usable soft phone that they know is based on relevant human computer interaction research.The method used in the thesis has been iterative development.
Modulärt projekthanteringssystem med stöd för behörighetskontroll
Rök-design är ett nystartat företag som inriktat sig på vattenpipor med en
Skandinavisk design.
Vattenpipan härstammar från Indien och spred sig sedan vidare till resten av
Asien och norra delarna av Afrika. På senare tid har den även blivit populär
i Skandinavien och resten av Europa. Det som röks är en speciell kombination
utav utländsk tobak och torkad frukt. Röken filtreras genom kallt vatten för
att göra röken sval och mindre skadlig.
Modulärt projekthanteringssystem med stöd för
behörighetskontroll
Rök-design är ett nystartat företag som inriktat sig på vattenpipor med en Skandinavisk design. Vattenpipan härstammar från Indien och spred sig sedan vidare till resten av Asien och norra delarna av Afrika. På senare tid har den även blivit populär i Skandinavien och resten av Europa. Det som röks är en speciell kombination utav utländsk tobak och torkad frukt. Röken filtreras genom kallt vatten för att göra röken sval och mindre skadlig.
Prints
This project was intended to develop and improve my skills as an artist/designer. I have used inspirational sources and followedmy artist?s intuition to create something that is individual and a reflection of myself.My goal was to design 7-10 compositions and apply them to t-shirts and then create a photo arrangement with these t-shirts to make a strong artistic presentation.I chose to apply my images to t-shirts, because I feel that the tshirt is a perfect median to display pieces of art. My process has been very non-linear in nature. Trial and error,experimentation and my gut feeling have strongly influenced the progression of my design process and guided me to new ideas.I feel that with this project I have succeeded in fulfilling my goals to develop and improve my skills as an artist/designer..
Samarbete som arbetsform : En undersökning inom jordbrukssektorn
AbstractOne of the most common business models for agriculture is according to Lantbrukarnas Riksförbund (2010) that two or more agricultural companies merge and form a company together. To create strong owners and to be competitive there is a recognized need to create relationships between small firms according to Mazzarol , Mamouni Limnios and Reboud (2013). Oerleman and Assouline (2004) argues that it is possible to achieve success in agriculture by following certain strategic priorities.This paper examines why farmers choose to venture into collaboration and whether cooperation are linked to the strategies of the company. The paper also discusses the pros and cons of partnerships in agriculture. A qualitative comparative research design has been used to answer to the topics and we have interviewed respondents from four different agriculture companies, which have been active in some form of cooperation or collaboration.
Lumilos
Lumilos is a work investigating the possibilities to use light and color in an interactive design context.
I have explored different light sources and compared them to each other and given a short
description of the history of light and how it has been developed during the industrialization in the western world. I have also investigated what is currently done in the field and summarized that with examples in the categories passive-, colored-, material- and interactive light. The conclusion is that working with interactive color and light is a hard task. There are many different angles to take into account such as personal likings and earlier experiences that is uncontrollable by the designer. Yet there are many possibilities and light is a material that is moldable in many forms.
I have put the knowledge about light and color into practice and developed an interactive light wall that is visualizing energy consumption with the use of different colors of light and animations.
Konstruktion av badrumsskåp
Denna rapport presenterar ett examensarbete på kandidatnivå omfattande 15 högskolepoäng, som genomfördes på Högskolan i Halmstad under vårterminen 2013. Examensarbetet avslutar den tre år långa maskiningenjörsutbildningen med inriktning teknisk design. Projektet genomfördes i samarbete med Macro International AB tillsammans med Ballingslöv, och handledaren på företaget var Jörgen Carlsson. Målet med projektet var att utveckla ett produktförslag för ett badrumsskåp av spegeltyp som skulle passa in i Ballingslövs framtida badsortiment. Det slutliga produktförslaget skulle uppfylla krav som ställdes av uppdragsgivaren, främst med avseende på belysning, utformning, funktion och förvaring.
Det väsentliga rummet : en designpedagogisk undersökning med fokus på designprocessen, allemansrätten och det offentliga rummet
I det här examensarbetet undersöktes hur designprocessen kan se ut när en grupp medelålders människor genom två workshops tar sig an ett designprojekt med hjälp av participatory design i det offentliga rummet. Participatory design innebär en deltagande design där brukaren, alltså den tänkta användaren, är med i hela designprocessen. Jag har utgått från allemansrätten som ram för det offentliga rummet. Jag har använt mig av etnografiskt inspirerad metod och gjort ett kortare fältarbete i en liten stad i Dalarna där jag genomförde designprojektet. Undersökningen utgår från frågeställningen:Hur kan designprocessen se ut när en grupp arbetar kollektivt med det offentliga rummet och allemansrätten som utgångspunk i ett designpedagogiskt projekt? Projektet har sedan dokumenterats med hjälp av foto, film och fältanteckningar.
Vidareutvecling av Max 1
Denna rapport avhandlar arbetet som lett fram till det slutliga förslaget på formgivning.De problem som arbetet försökt lösa har varit hur vidareutvecklingen av en befintlig produkt kanutföras på ett smidigt och tillfredställande sätt. Att med hjälp av import och inköp av komponenterkunna försöka hitta alternativa designlösningar gentemot befintlig konstruktion.Den befintliga konstruktionen är konstruerad uteslutande utifrån att designen är en produkt avfunktionen. Solö har tagit över projektet från en tidigare konstruktör då maskinens uppfinnare varmissnöjd med hur den byggts. Den tidigare konstruktören har för att lösa vissa funktioner gjortlösningar som inte varit optimala ur ett större perspektiv, montering och kostnad t.ex.Vissa lösningar har enbart tillkommit för att lösa bristfälliga lösningar, andra för att det inte fannsnågot annat att välja på, vilket resulterat i en design som inte varit optimal.Konceptet som presenteras i slutet av denna rapport har haft som utgångspunkt att ge förslag pådesign som kan optimera monteringsarbetet och få till en kompaktare design då den befintligamaskinen består mestadels av tom volym.Fokus har legat på att ha argument för varje beslut och kunna visa på att lösningarna är baserade påverklig fakta snarare än vilda antaganden som är tagna ur luften..
Smart plombering och märkning
The background for this degree thesis is a need to replace the existing seal used to protect equipment containing secret or sensitive equipment used by Swedish Defence. The target design should satisfy both the need for tamper evidence and reduce Life Cycle Cost. In developing a new design for a seal, additional benefits such as improved logistics support and indication of attack methods such as heat and solvents have been considered.The lack of guiding principles for end users of seals became evident during the interviews. Major concerns for the future are education of users, information about actions if a seal is broken and user liability.The design work was divided into several phases. A feasibility study was performed including investigation of theory of labels, materials and possible technologies.
En rabatt till minne av Sabina 5 år
Uppsats för avläggande av högskoleexamen i Kulturvård, Trädgårdens hantverk och design. 10 hp.
En hemträdgård -med inspiration från trädgårdar 1850-1930
Uppsats för avläggande av högskoleexamen iKulturvård, Trädgårdens hantverk och design, 10 hp2011.
Mönsteridentifikation på sociala medier : Hur påverkar de webbdesign?
I denna uppsats undersöks designmönster. Tidigare, erkända designmönsterbibliotek har använts som grund för att ta fram en ny designmönstermall. Sedan har sex designmönster identifierats och skapats från sociala medier med hjälp av mönsteridentifikation, dessa är: gilla-knapp, hashtag, dela, kommentera, lägga upp bilder och nyhetsflöde. Vidare har intervjuer med sju respondenter från olika Stockholmbaserade webbyråer genomförts för att undersöka huruvida de identifierade mönstren från sociala medier påverkar deras webbdesign. Centralt för undersökningen var dessutom att ta reda på om webbyråer idag överhuvudtaget använder sig av designmönster när de bygger en webbplats.