Sök:

Sökresultat:

655 Uppsatser om Emotional ties - Sida 42 av 44

Barnen - ett gemensamt ansvar En kvalitativ studie om familjehemsföräldrars motivation och upplevelser av socialt stöd i Paraguay

This qualitative study is about motivation and experience of support among non-kinship fosterparents in a child welfare agency (NGO), in Paraguay. The empirical data where collectedthrough out six semi-structured qualitative interviews, with totally eight foster parentsparticipating. The aim of the study was to describe and analyze what motivates foster parentsand how they experience support from their formal and informal network. Further theobjective was to investigate how support (may) affect motivation and enable good foster care.Theoretical concepts such as solidarity, intrinsic and extrinsic motivations as well as socialsupport where used to analyze the data.The results show that there are many different motives and motivations (intrinsic andextrinsic) that correlate in the decision to become and continue to be a foster parent. Amongthem social involvement, the wish to make a difference in a child?s life, have something tooffer as a family and personal satisfaction seems to be the most frequent reasons.

Landskapsideal : hur uppväxtens landskap formar individen

The landscape can be something that you rest your eyes on, something that goes quickly past outside the windscreen or the place for the daily work. To me, landscape is everything around us ? the city, the field and the forest. But what is landscape for you? What does the idea of the landscape stand for? How does our view of the landscape become influenced of the place where we grow up? And the differences between peoples different views of the landscape ? what does they depend on? My point of the view for this paper is that the landscape ideals mostly depend on the landscape where you grow up and that it depends less on the differences between the individuals. As a landscape architect the idea of the landscape is the essential. The more we learn, the more we realize how complex it is, but deep down we always have our own experiences and memories and that shapes our personalities.

Att utveckla och validera ett mätinstrument för bedömning av teamträning med studenter

Syfte och frågeställningarSyftet med studien var att undersöka omgivningens påverkan gällande den totala upplevelsen vid gång och löpning. Detta besvaras genom frågorna; finns det någon skillnad i puls, ansträngningsgrad och positiva känslor vid samma hastighet gällande gång och löpning utomhus jämfört med inomhus? Samt, upplever testpersonerna någon skillnad fysiskt och psykiskt efter gång och löpning utomhus jämfört med inomhus? MetodDetta är en experimentell studie med kvantitativ metod. Tre olika tester har genomförts i studien. Det första testet var ett kontrolltest som avsåg att få fram den hastighet som motsvarade testpersonens Borg RPE20 på nivå 11, 13 och 15.

Rock och roll : En studie av musikens roll i identitetsskapandet

The purpose of this thesis was to study the functions that music have in relation to the formation of identity, and research how this fits into the music subject in the school environment in Sweden. My questions were; (1) what role does music has in the formation of identity? (2) how does gender stereotyped musical identities take form? (3) what is the problems or risks with music education in relation to formation of identity? (4) how does the curriculum for the Swedish school relate to the functions that music have in relation to the formation of identity? I have done an analysis on three writers who focuses on theories about music in relation to the development of identity, to give perspective to the individual?s music reality. The first one is the Swedish musicology professor Börje Stålhammar, the second one is the Norwegian music therapist and professor Even Ruud, and the third one is the Brittish music senior master Nicola Dibben. I have compare their thoughts and found a great unanimity in many aspects.

FÖR MÅNGA LARM OM ?LITET TRAUMA?? LÅG FÖLJSAMHET TILL KRITERIER

Syfte och frågeställningarSyftet med studien var att undersöka omgivningens påverkan gällande den totala upplevelsen vid gång och löpning. Detta besvaras genom frågorna; finns det någon skillnad i puls, ansträngningsgrad och positiva känslor vid samma hastighet gällande gång och löpning utomhus jämfört med inomhus? Samt, upplever testpersonerna någon skillnad fysiskt och psykiskt efter gång och löpning utomhus jämfört med inomhus? MetodDetta är en experimentell studie med kvantitativ metod. Tre olika tester har genomförts i studien. Det första testet var ett kontrolltest som avsåg att få fram den hastighet som motsvarade testpersonens Borg RPE20 på nivå 11, 13 och 15.

"Jag vill bara gråta" : En studie av fyra krisdrabbade individers emotioner och upplevelser av en kris

En traumatisk kris är en reaktion på en yttre händelse och omständighet. Krisen har fyra faser som de drabbade går igenom, där chockfasen är den första och slutar med nyorienteringsfasen. Studien syftar till att utifrån ett emotionssociologiskt perspektiv studera fyra kvinnliga informanters upple-velser och känslor under och efter en traumatisk kris, som består av kata-strof, dödsfall och sjukdomsdiagnos. Studien söker även svar på hur infor-manternas omgivning, i form av familj och vänner, har agerat i samband med krisen. Genom kvalitativ metod med intervjuer berättar fyra krisdrab-bade informanter om den händelse som utlöste krisen och hur de hanterade detta.

"Jag vill bara gråta" - En studie av fyra krisdrabbade individers emotioner och upplevelser av en kris

En traumatisk kris är en reaktion på en yttre händelse och omständighet. Krisen har fyra faser som de drabbade går igenom, där chockfasen är den första och slutar med nyorienteringsfasen. Studien syftar till att utifrån ett emotionssociologiskt perspektiv studera fyra kvinnliga informanters upple-velser och känslor under och efter en traumatisk kris, som består av kata-strof, dödsfall och sjukdomsdiagnos. Studien söker även svar på hur infor-manternas omgivning, i form av familj och vänner, har agerat i samband med krisen. Genom kvalitativ metod med intervjuer berättar fyra krisdrab-bade informanter om den händelse som utlöste krisen och hur de hanterade detta.

Inne eller ute? : Omgivningens påverkan gällande ansträngningsnivå och grad av positiva känslor vid fysisk aktivitet

Syfte och frågeställningarSyftet med studien var att undersöka omgivningens påverkan gällande den totala upplevelsen vid gång och löpning. Detta besvaras genom frågorna; finns det någon skillnad i puls, ansträngningsgrad och positiva känslor vid samma hastighet gällande gång och löpning utomhus jämfört med inomhus? Samt, upplever testpersonerna någon skillnad fysiskt och psykiskt efter gång och löpning utomhus jämfört med inomhus? MetodDetta är en experimentell studie med kvantitativ metod. Tre olika tester har genomförts i studien. Det första testet var ett kontrolltest som avsåg att få fram den hastighet som motsvarade testpersonens Borg RPE20 på nivå 11, 13 och 15.

Sexig & hatad : Modernt ledarskap, motivation, manipulation

To understand the modern leadership you have to gain a lot of experience to attain the right competence through which you are able to know what kind of leadership is most suitable to use in the current situation. Leaders agree that every kind of leadership is more or less successful depending on the situation and different organizational factors, for example the co-workers and the environment. Every leader should have a strong willpower and driving force to bring motivation to the organization and to make it more efficient. Another quality that represents a modern leader is the ability to lead and divide the co-workers and the organizations different strengths. The organizational communication is an important factor of how you, as a leader, answer to your co-workers and also how you will be received.

Att utreda och bedöma känslomässig tillgänglighet - En kvalitativ studie om socialsekreterares förutsättningar i arbetet att bedöma om barn får sina känslomässiga behov tillgodosedda

Ett av de största arbetsfälten för socionomer är utredningsarbetet med barn ochunga som misstänks fara illa, inom socialtjänsten. Socialsekreterare som arbetarinom detta område ska utreda om barn får sina behov tillgodosedda på flera olikaområden, ett av dessa områden är de känslomässiga behoven. Syftet med vårstudie var att lyfta fram socialsekreterarnas upplevelser kring att utredakänslomässig tillgänglighet och om barn får sina känslomässiga behovtillgodosedda i barnavårdsärenden, samt att se vilka möjligheter och svårighetersom finns på detta område. Vår studie bygger på empiriskt material i form avintervjuer med socialsekreterare samt autentiska utredningar. Studiens teoretiskaperspektiv är utvecklingsekologi samt det teoretiska begreppet kunskap.

Varför reformerad Krisberedskap? : En motivanalys till inrättandet av Krisberedskapsmyndigheten

To understand the modern leadership you have to gain a lot of experience to attain the right competence through which you are able to know what kind of leadership is most suitable to use in the current situation. Leaders agree that every kind of leadership is more or less successful depending on the situation and different organizational factors, for example the co-workers and the environment. Every leader should have a strong willpower and driving force to bring motivation to the organization and to make it more efficient. Another quality that represents a modern leader is the ability to lead and divide the co-workers and the organizations different strengths. The organizational communication is an important factor of how you, as a leader, answer to your co-workers and also how you will be received.

Missnöje med vården, fysisk ohälsa och nedstämdhetefter förlossning beroende på förlossningssätt : Uppföljning från universitetssjukhuset i León, Nicaragua

Syfte och frågeställningarSyftet med studien var att undersöka omgivningens påverkan gällande den totala upplevelsen vid gång och löpning. Detta besvaras genom frågorna; finns det någon skillnad i puls, ansträngningsgrad och positiva känslor vid samma hastighet gällande gång och löpning utomhus jämfört med inomhus? Samt, upplever testpersonerna någon skillnad fysiskt och psykiskt efter gång och löpning utomhus jämfört med inomhus? MetodDetta är en experimentell studie med kvantitativ metod. Tre olika tester har genomförts i studien. Det första testet var ett kontrolltest som avsåg att få fram den hastighet som motsvarade testpersonens Borg RPE20 på nivå 11, 13 och 15.

Göra plats - Om trängbodda barns vardagspraktiker

The essay examines through semi-structured interviews the experiences of overcrowded housing, as they are portrayed through the eyes of children aged 8 ? 14. Overcrowded housing has an effect on children?s school performance, general health and is often linked to less capacity for normal social consumption. Yet there seems to be little done in terms of interrogating children about how they perceive their situation here and now.

Sinnesstimulering : En deskriptiv och explorativ studie om hur stimulans av de mänskliga sinnena kan användas för att påverka och skapa en upplevelse för kunden

Marknadsföring utgör inte någon särskiljande effekt idag och konsumenter blir visuellt överstimulerade av alla olika reklambudskap. På grund av detta måste företag numera skapa en djupare och personligare kontakt för att nå ut till sina kunder. Genom att använda sig av emotionella inslag i en produkt gör det att kunden uppfattar produkten mer som en upplevelse istället för enbart dess funktion. Skapandet av en upplevelse sker genom att sätta människans fem sinnen i centrum. Genom att använda sig av flera sinnen kan även ett mervärde skapas, vilket gör att företag inte längre enbart kan koncentrera sig på kärnprodukten.

Detta var min sista chans! Elever med socioemotionella svårigheter berättar om sina upplevelser av den segregerade skoltiden

Hartnor, Ing-Marie & Lelinge, Balli (2005). Detta var min sista chans! Elever med socioemotionella svårigheter berättar om sina upplevelser av den segregerade skoltiden (This was my last chance! Pupils with social and emotional difficulties relate their experiences of the segregated school system). Syfte: Denna studie har som övergripande syfte att försöka förstå elevens upplevelse av skoltiden före, under och efter segregeringen samt att undersöka hur lärarens förhållningssätt påverkar elevens inre (emotionella) och yttre (sociala) utveckling. Metod: För att få svar på våra frågor har vi använt oss av intervju som metod. Målgruppen utgjordes av 15 elever med socioemotionella svårigheter, varav nio elever kom från en s.k. halvsegregerad skolform, vilket innebar att delar av skoldagen (och även en del efter skoltid) var förlagd till en särskild undervisningsgrupp. Resterande sex elever hade sin senare del av grundskoletiden förlagd till ett skoldaghem, i en s.k.

<- Föregående sida 42 Nästa sida ->