
Sökresultat:
303 Uppsatser om Elin Wägner - Sida 20 av 21
Kunskap vÀger tungt men Àr lÀtt att bÀra : en studie om osynliga mellanchefers fortbildningsbehov
Datum: 2007-06-21Författare: Gottvall, MariaHolmqvist, ElinNivÄ/utbildning: D-nivÄ (MagisternivÄ) FöretagsekonomiHandledare: Nils WÄhlin, Niklas WahlströmTitel: Kunskap vÀger tungt men Àr lÀtt att bÀra ? en studie om osynliga mellanchefers fortbildningsbehovProblem: ?Hur vÀl möter stora företag inom verkstadsindustrin de osynliga mellanchefernas behov av fortbildning??Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att uppmÀrksamma och öka förstÄelsen för osynliga mellanchefers fortbildningsbehov vid Scania AB i SödertÀlje, genom att:? Identifiera osynliga mellanchefer.? Utveckla förstÄelsen för de osynliga mellanchefernas profiltillhörighet.? JÀmföra de osynliga mellanchefernas syn pÄ dess fortbildningsbehov med deras chefs syn pÄ detta behov.? Identifiera eventuella skillnader mellan tvÄ avdelningar angÄende osynliga mellanchefers fortbildningsbehov.? Utveckla förstÄelsen för brister och möjligheter i den nuvarande fortbildningen.Metod: För att kunna besvara problemformuleringen och uppfylla uppsatsens syften har vi anvÀnt oss av bÄde en kvalitativ och kvantitativ ansats. Vi har sammanlagt genomfört fjorton semistrukturerade intervjuer samt genomfört en elektronisk enkÀt med nio av dessa respondenter. Tanken med denna uppsats Àr att försöka utveckla förstÄelsen för och om möjligt generera ny kunskap om osynliga mellanchefers fortbildningsbehov, vilket Àven innebÀr att vÄrt teoretiska ramverk frÀmst ligger till grund för att ge lÀsaren en bakgrund och förstÄelse till det problem vi studerar. VÄrt angreppssÀtt kommer sÄtillvida att till största delen vara fokuserat pÄ ett induktivt angreppssÀtt med svaga deduktiva inslag, vilket Àven stÀmmer vÀl överens med vÄrt val av en hermeneutisk kunskapssyn.Resultat/slutsatser: Den slutsats vi kommit fram till angÄende hur vÀl stora företag inom verkstadsindustrin möter de osynliga mellanchefernas behov till fortbildning anser vi att Scania AB, i detta fall, inte möter behoven till den grad som kan anses vara önskvÀrt.
" : ..hennes tankars finaste vibrationer." Upplevelsen av verken A House for Edwin Denby, Uppbrottet och Hur skulle det gÄ om alla gjorde sÄ?
Att möta konst kan ske pÄ mÄnga olika sÀtt och skapa mÄnga olika kÀnslor. Upplevelsen Àr ett centralt begrepp i konsten och det Àr det som jag i den hÀr uppsatsen har fokuserat pÄ. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur olika perspektiv och erfarenheter pÄverkar ens konstupplevelse. Jag vill Àven undersöka hur förkunskaper om verken pÄverkar den. Som utgÄngspunkt för mina undersökningar har jag anvÀnt mig av teorier om perception presenterade av Sven Sandström och om konstpedagogik, presenterade av Anna Lena Lindberg. Detta tar jag upp i uppsatsens andra del dÀr jag presenterar och förklarar de begrepp och teorier som jag anvÀnder mig av i uppsatsens tredje del. Fallstudierna Àr uppsatsens tredje del dÀr jag gör analyser av tre olika verk, A House for Edwin Denby, (2000), av den amerikanske konstnÀren Robert Wilson.
"...hennes tankars finaste vibrationer." Upplevelsen av verken A House for Edwin Denby, Uppbrottet och Hur skulle det gÄ om alla gjorde sÄ?
Att möta konst kan ske pÄ mÄnga olika sÀtt och skapa mÄnga olika kÀnslor. Upplevelsen Àr ett centralt begrepp i konsten och det Àr det som jag i den hÀr uppsatsen har fokuserat pÄ. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur olika perspektiv och erfarenheter pÄverkar ens konstupplevelse. Jag vill Àven undersöka hur förkunskaper om verken pÄverkar den.
Som utgÄngspunkt för mina undersökningar har jag anvÀnt mig av teorier om perception presenterade av Sven Sandström och om konstpedagogik, presenterade av Anna Lena Lindberg. Detta tar jag upp i uppsatsens andra del dÀr jag presenterar och förklarar de begrepp och teorier som jag anvÀnder mig av i uppsatsens tredje del.
Fallstudierna Àr uppsatsens tredje del dÀr jag gör analyser av tre olika verk, A House for Edwin Denby, (2000), av den amerikanske konstnÀren Robert Wilson.
I nationens litterÀra minne : Synen pÄ Sven Lidmans romaner Stensborg och Huset med de gamla fröknarna i presskritiken och litteraturhistorien
Abstract Sven Lidman vĂ€xte upp i blygsamma förhĂ„llanden, men blev med tiden en offentlig person, en ?kĂ€ndis? i sin samtid. Han var en av det begynnande 1900-talets mest uppmĂ€rksammade författare, vars diktsamlingar och romaner vĂ€ckte sensation hos samtidskritiken. Flera recensenter nĂ€mner Lidman som ett av den unga litteraturens stjĂ€rnskott. Av senare verksamma essĂ€ister och litteraturhistoriker betraktas hans författarskap som ett av de mest betydande under 1900-talets första decennier vid sidan av namn som Bo Bergman, Hjalmar Bergman, Elin WĂ€gner, Anders Ăsterling och andra.
Det mÀnskliga ledarskapet - En studie om hur verksamhetschefer inom Àldreomsorgen leder, motiverar och belönar sin personal
Titel Det mĂ€nskliga ledarskapet ? Hur verksamhetschefer inom Ă€ldreomsorgen leder, motiverar och belönar sin personal Författare Elin Hansson, Anna Latomanski, Maria Ă
gren Frölander Handledare Bo Markulf, Veronica Ă
berg Problemformulering Behovet av personal inom Àldreomsorgen kommer inom den nÀrmaste tiden att öka drastiskt. Stora pensionsavgÄngar, fÄ unga som vill utbilda sig till undersköterskor och en stor grupp Àldre som ska fÄ plats pÄ landets olika Àldreboenden stÄr som bidragande orsaker. Hur ska Àldreomsorgen kunna locka nya medarbetare till en organisation som idag inte framstÄr som attraktiv? Vilken roll har ledarna inom organisationen i detta? Och vilken roll spelar den ökande konkurrensen mellan den privata och kommunala sektorn? Syfte Syftet med denna uppsats Àr att se hur verksamhetschefer inom Àldreomsorgen leder, motiverar och belönar sin personal.
Viral Marketing - ett anvÀndbart fenomen inom destinationsmarknadsföring?
Titel Det mĂ€nskliga ledarskapet ? Hur verksamhetschefer inom Ă€ldreomsorgen leder, motiverar och belönar sin personal Författare Elin Hansson, Anna Latomanski, Maria Ă
gren Frölander Handledare Bo Markulf, Veronica Ă
berg Problemformulering Behovet av personal inom Àldreomsorgen kommer inom den nÀrmaste tiden att öka drastiskt. Stora pensionsavgÄngar, fÄ unga som vill utbilda sig till undersköterskor och en stor grupp Àldre som ska fÄ plats pÄ landets olika Àldreboenden stÄr som bidragande orsaker. Hur ska Àldreomsorgen kunna locka nya medarbetare till en organisation som idag inte framstÄr som attraktiv? Vilken roll har ledarna inom organisationen i detta? Och vilken roll spelar den ökande konkurrensen mellan den privata och kommunala sektorn? Syfte Syftet med denna uppsats Àr att se hur verksamhetschefer inom Àldreomsorgen leder, motiverar och belönar sin personal.
Försvarbar och balanserad styrning av Marinbasen : En fallstudie om mÄl. mÄtt och balanserat styrkort vid ett förband i Försvarsmakten
SammanfattningKandidatuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid VÀxjö universitet,ekonomistyrning, FE 4223, VT 2008Författare: Susanne Arve och Mikael HolmströmHandledare: Elin FunckTitel: Försvarbar och balanserad styrning av MarinbasenBakgrund: De senaste decennierna har reformeringstrenden New Public ManagementpÄverkat ekonomistyrningen i offentlig sektor. Statens styrning av sina myndigheter ÀrpÄverkad av denna trend och den till Regeringen nyligen lÀmnade s.k. styrutredningenvittnar om att detta Àr ett aktuellt och angelÀget Àmne. Det gÀller inte minst styrningenav Försvarsmakten som den senaste tiden tilldragit sig ett stort intresse i massmedia.Försvarsmakten Àr en stor och komplex myndighet och de senaste Ärens Àndradeinriktning har stÀllt stora krav pÄ den interna styrningen.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om mÄlformuleringar och mÄtt iFörsvarsmaktens mÄl- och Äterrapporteringskedja Äterspeglar logiska samband som ÀrspÄrbara hela vÀgen frÄn Regeringens stÀllda krav ned till förbandsnivÄ och Äter. Viundersöker ocksÄ huruvida Balanserat Styrkort kan vara ett anvÀndbart verktyg förMarinbasen i en strÀvan att förbÀttra resultatstyrningen.AvgrÀnsningar: Uppsatsen omfattar endast ett förband inom Försvarsmakten,Marinbasen.
Volvo On Call - en underskattad hjÀlp pÄ vÀgen? En studie av internkommunikation mellan företag och ÄterförsÀljare
Titel: Volvo On Call - en underskattad hjÀlp pÄ vÀgen? En studie av internkommunikation mellan företag och ÄterförsÀljare.Författare: Elin SalekÀrr & Hanna TimringKurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, ExamensarbeteTermin: Höstterminen 2007Syfte: Syftet med arbetet Àr att undersöka informationsflödet kring tjÀnsten Volvo On Call, med fokus pÄ den interna informationen mellan Volvo Cars och dess ÄterförsÀljare.Metod och material: Undersökningen har gjorts genom fem kvalitativa informantintervjuer samt nitton telefonintervjuer som i viss mÄn ska fungera som kvantifierande. SÄvÀl informanter som respondenter Àr sÀljare hos olika Volvohandlare inom ett specifikt geografiskt omrÄde, som valts ut med hÀnsyn till tidsbegrÀnsning och liknande aspekter. Teorier rörande kommunikationsprocesser i stort har anvÀnts men med fokus pÄ organisationers interna och marknadsmÀssiga kommunikation. Den interna kommunikationen syftar till att skapa en vÀlfungerande organisation och ett företags marknadskommunikation syftar i sin tur till att gynna organisationen exempelvis ekonomiskt, dÄ det oftast rör sig om reklam i olika former.Huvudresultat: De huvudresultat som framkommit i studien Àr att den lÄga försÀljningen av tjÀnsten Volvo On Call beror pÄ mÄnga olika faktorer.
PrestationsmÀtning : En studie av processer och nyckeltal för inre efektivitet i butikskedjan XY
Kandidatuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid VÀxjö universitet, ekonomistyrning, FEN 330:2, VT 2006Författare: : Jörgen Emanuelsson, Benjamin Kibebe och Lena SvenssonHandledare: Elin FunckTitel: PrestationsmÀtningEn studie av nyckeltal för inre effektivitet inom butikskedjan XYBakgrund: De icke-finansiella prestationsmÄtten har idag kommit att öka i betydelse, detta till följd av att företaget stÀndigt mÄste öka sin effektivitet pÄ grund av den ökade konkurrensen pÄ marknaden. I dagslÀget sÄ har XY bra kontroll och uppföljning pÄ sina finansiella prestationer men har en del problem nÀr det gÀller att kontrollera och följa upp sina icke-finansiella prestationer. Vid mÀtning av icke-finansiella prestationer sÄ Àr det mÄnga aspekter man mÄste ta hÀnsyn till och i vÄr studie sÄ ska vi bl. a belysa viktiga delar man mÄste ta hÀnsyn till samt komma med förslag till nyckeltal för prestationsmÀtning. Det hÀr fallet handlar om hur viktigt det Àr att vÀlja rÀtt prestationsmÄtt och hur viktigt det Àr att dessa mÄtt verkligen stödjer företagets strategi och vision.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur ett företaget som Àr verksamt inom modebranschen gÄr tillvÀga för att mÀta prestationer.
Unik som alla andra : unga mÀnniskors resonemang om identitet samt rollspel i undervisningen
I mitt arbete som gymnasielÀrare har jag förmÄnen att möta mÄnga olika unga mÀnniskor. Det jag fascineras av Àr de likheter och skillnader jag ser hos dem, alla de roller som mÄnga av dem testar för att hitta sin egen identitet. Vissa börjar i 1:an pÄ gymnasiet med en viss stil och identitet och förÀndras helt under de tre Ären de gÄr pÄ skolan och andra Àr precis likadana som de var den första dagen de kom in genom dörren. Jag har ofta funderat pÄ hur medvetna eleverna Àr över deras identiteter. Hur resonerar de i valet av stil, om hur det yttre pÄverkas av identiteten och hur identiteten pÄverkas av deras val av stil eller stilar? NÀr jag pratat med dem och lyssnat pÄ deras resonemang har jag kunnat ana att mÄnga av dem anser att det Àr viktigt att vara annorlunda men utan att sticka ut för mycket.En av skolans uppgifter Àr ?att lÄta varje enskild elev finna sin unika egenart?.
Analytikers attityd till hÄllbarhetsredovisningar
Författare: Elin Sjöberg och Linda WibergHandledare: Anders IsakssonDatum: 2008-05-20Ămne: KandidatuppsatsE-post:  elin_sj@hotmail.comlindowiberg@hotmail.comSedan en tid tillbaka har fokus pĂ„ företags ansvar gentemot miljö och samhĂ€lle ökat, detta har bland annat resulterat i att allt fler företag vĂ€ljer att publicera hĂ„llbarhetsredovisningar. HĂ„llbarhetsredovisningarna visar den ekonomiska utvecklingen som Ă€r bunden till sociala, etiska och miljörelaterade förhĂ„llanden. Samtidigt har saker börjat hĂ€nda pĂ„ finansmarknaden dĂ„ bĂ„de institutionella investerare och vanliga kunder stĂ€ller krav pĂ„ att fondbolagen ska erbjuda produkter som har en etisk inriktning, sĂ„ kallade social responsible investment, SRI. Informationen för att göra SRI-anpassade beslut och för att bedöma om ett företag fĂ„r ingĂ„ i en etisk anpassad fond hĂ€mtas frĂ„n flera kĂ€llor, dĂ€r hĂ„llbarhetsredovisningar Ă€r en av dem. Forskning visar pĂ„ att det som redovisas i hĂ„llbarhetsredovisningar inte alltid Ă€r den information som en analytiker behöver för att pĂ„ ett effektivt sĂ€tt kunna göra sin vĂ€rdering av företaget.
Testamentshabilitet och demens : Om bevisvÀrdering i mÄl om klander av testamente pÄmateriell grund
Titel: Etik, ansvar och legitimitet - En kvalitativ studie om hur PR-konsulter förhÄller sig till professionell etikFörfattare: Elin Helgesson Kurs, termin och Är: MK032G Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C) C-uppsats, HT13, 2013-2014.Antal ord i uppsatsen: 19 468 ord.Problemformulering och syfte: Debatten om hur PR-branschen finner sin legitimitet Àr en central frÄga som PR-skrÄet i helhet tampas med. Det sÀtt som branschen försökt uppnÄ en yrkeslegitimitet Àr att pÄvisa sitt arbete för allmÀnintresset och sin positiva roll för demokratin. Emellertid ifrÄgasÀtts PR-konsulternas förmÄga att representera allmÀnintresset. Detta eftersom PR-konsulterna befinner sig i en balansakt mellan att de dels som en profession bör arbeta för allmÀnintresset, och dels att de aktivt ska arbeta för att frÀmja olika sÀrintressen för deras olika uppdragsgivare. En balansakt som ifrÄgasÀtter etiken i branschen.
Etik, ansvar och legitimitet : En kvalitativ studie om hur PR-konsulter förhÄller sig till professionell etik
Titel: Etik, ansvar och legitimitet - En kvalitativ studie om hur PR-konsulter förhÄller sig till professionell etikFörfattare: Elin Helgesson Kurs, termin och Är: MK032G Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C) C-uppsats, HT13, 2013-2014.Antal ord i uppsatsen: 19 468 ord.Problemformulering och syfte: Debatten om hur PR-branschen finner sin legitimitet Àr en central frÄga som PR-skrÄet i helhet tampas med. Det sÀtt som branschen försökt uppnÄ en yrkeslegitimitet Àr att pÄvisa sitt arbete för allmÀnintresset och sin positiva roll för demokratin. Emellertid ifrÄgasÀtts PR-konsulternas förmÄga att representera allmÀnintresset. Detta eftersom PR-konsulterna befinner sig i en balansakt mellan att de dels som en profession bör arbeta för allmÀnintresset, och dels att de aktivt ska arbeta för att frÀmja olika sÀrintressen för deras olika uppdragsgivare. En balansakt som ifrÄgasÀtter etiken i branschen.
Bryssel II-förordningen, olovliga bortföranden av barn och Europadomstolen : En analys av mĂ„let Povse mot Ăsterrike frĂ„n Europadomstolen
Titel: Etik, ansvar och legitimitet - En kvalitativ studie om hur PR-konsulter förhÄller sig till professionell etikFörfattare: Elin Helgesson Kurs, termin och Är: MK032G Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C) C-uppsats, HT13, 2013-2014.Antal ord i uppsatsen: 19 468 ord.Problemformulering och syfte: Debatten om hur PR-branschen finner sin legitimitet Àr en central frÄga som PR-skrÄet i helhet tampas med. Det sÀtt som branschen försökt uppnÄ en yrkeslegitimitet Àr att pÄvisa sitt arbete för allmÀnintresset och sin positiva roll för demokratin. Emellertid ifrÄgasÀtts PR-konsulternas förmÄga att representera allmÀnintresset. Detta eftersom PR-konsulterna befinner sig i en balansakt mellan att de dels som en profession bör arbeta för allmÀnintresset, och dels att de aktivt ska arbeta för att frÀmja olika sÀrintressen för deras olika uppdragsgivare. En balansakt som ifrÄgasÀtter etiken i branschen.
BOEL-lampan : Utveckling av en lampa för visualisering av elförbrukning i hemmet.
Den hÀr rapporten behandlar det examensarbete som har utförts pÄ avancerad nivÄ av Elin Engquist pÄ utbildningen Innovation och produktdesign vid MÀlardalens högtskola. Arbetet har utförts under vÄren 2009 i samarbete med Interactive Institute's avdelning Energy Design i Eskilstuna. Examensarbetet har avsett produktutveckling av en artefakt för visualisering av elförbrukning i hemmet med anledning av den stÀndigt ökande konsumtionen av hushÄllsel. Artefakten har under arbetets gÄng döpts till BOEL-lampan och framtagandet av denna har skett som en del av forskningsprojektet Visuale som utförts vid Interactive Institue. Forskningsprojektet syftade till att göra konsumeter mer medvetna om sin elförbrukning och som en del av projektet behövde en forskningsstudie genomföras.