Sökresultat:
11768 Uppsatser om Elever som stör - Sida 34 av 785
Har en lÀrare krÀnkt mig slÀpper jag de aldrig! : En fallstudie om krÀnkningar mellan elever och lÀrare pÄ Colin Leclairgymnasiet
SammanfattningVÄrt examensarbete i pedagogik handlar om krÀnkningar mellan lÀrare och elever pÄ Colin Leclairgymnasiet i SödertÀlje. Syftet med studien var att finna nÀr och hur krÀnkningar mellan lÀrare och elever förekommer, och i vilken utstrÀckning krÀnkningar förekommer.Metoden vi har valt att anvÀnda i studien Àr en fallstudie. Studien Àr gjord med hjÀlp av en enkÀtundersökning som bÄde lÀrare och elever pÄ skolan har besvarat. Tjugo lÀrare och ÄttioÄtta elever har besvarat vÄr enkÀtundersökning. FrÄgorna handlade bland annat om:? Har du kÀnt dig krÀnkt av nÄgon lÀrare/elev nÄgon gÄng?? Beskriv hÀndelsen i ord.? Har du sjÀlv nÄgon gÄng omedvetet och/eller medvetet krÀnkt nÄgon lÀrare/elev?? Hur kan man förebygga krÀnkningar?Resultatet i vÄr undersökning visar att elever svarar Àrligare Àn sina lÀrare dÄ de ska reflektera över sig sjÀlva.
LÀs och skrivsvÄrigheter ? ur ett pedagogperspektiv
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur pedagoger upptÀcker, bemöter och arbetar medelever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter. Studien har gjorts pÄ pedagoger i grundskolan Äk. 1-9 i intervjuform enligt kvalitativ modell. FrÄgestÀllningarna som anvÀnts Àr knutna till strategier, pedagogperspektiv samt lÀrandeformer gÀllande elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter..
Vem gör vad? : LÀrares uppfattningar om ansvarsfördelning i arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd
Studiens syfte Àr att undersöka hur lÀrare uppfattar att ansvarsfördelningen vid upptÀckandet av och arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd fungerar pÄ tvÄ utvalda skolor. Vem Àr ansvarig för att elever i behov av sÀrskilt stöd fÄr den hjÀlp de behöver för att nÄ mÄlen? En vinkling som tas med Àr lÀrarnas uppfattningar om styrdokumenten och hur dessa tillÀmpas i praktiken. Tre klasslÀrare och en speciallÀrare pÄ tvÄ olika skolor har dÀrför intervjuats om sina uppfattningar kring hur arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd ser ut pÄ deras skola avseende ansvarsfördelning, resurser och styrdokumentens förankring i verkligheten. DÄ det numera i skollagen stÄr om en ny form av stödinsatser, under benÀmningen extra anpassningar, tas lÀrarnas uppfattningar kring detta upp.
Elever i behov av sÀrskilt stöd : Children in need of extra concern
Ett uttryck som ofta trÀffas pÄ i skolvÀrlden Àr elever i behov av sÀrskilt stöd. Elevens svÄrigheter förklaras med att de Àr i behov av sÀrskilt stöd. Syftet med vÄr undersökning Àr att fÄ förstÄelse och kunskap om vilka barn lÀrare och rektorer i tvÄ skolor, anser vara i behov av sÀrskilt stöd. Studien avsÄg att undersöka hur lÀrare, frÄn förskoleklass till Är tre, samt rektorer definierar och reflekterar om begreppet sÀrskilda behov. Studien syftade till att undersöka hur rektorer, lÀrare, speciallÀrare och resurspedagog definierade och reflekterade om begreppet sÀrskilda behov.
KoncentrationssvÄrigheter : Hur kan vi som pedagoger hjÀlpa elever som har koncentrationssvÄrigheter i skolan?
Mitt examensarbete handlar om koncentrationssvÄrigheter. Att vara koncentrerad Àr inte det lÀttaste, under en hel dag mÄste eleven koncentrera sig pÄ mÄnga olika saker. Eleven mÄste Àven lÀra sig att koppla bort vissa ljud och hÀndelser för att kunna koncentrera sig pÄ det den hÄller pÄ med. Att hjÀlpa elever med koncentrationssvÄrigheter behöver inte vara komplicerat, det handlar om att göra undervisningen mer enkel och konkret. KoncentrationssvÄrigheter kan bero pÄ mÄnga olika faktorer som till exempel miljön runt omkring eleven eller rent biologiska orsaker.
Det goda klassrumsklimatet inom matematiken : Enligt lÀrare och elever
Mitt arbete behandlar begreppet klassrumsklimat. Hur det pÄverkar elever och lÀrare, hur elever och lÀrare upplever klassrumsklimatet och vad de anser att ett bra klassrumsklimat bör vara. Arbetet behandlar Àven hur matematikundervisningen pÄverkas av det klassrumsklimatet och hur lÀrare arbetar för att fÄ fram ett bra klimat i klassen och i klassrummet. Med ordet klassrumsklimat avser mitt arbete det sociala klimatet i klassrummet. Det fysiska klassrumsklimatet Àr inte en del av det hÀr examensarbetet.Syftet med arbetet var att undersöka hur klassrumsklimatet pÄverkar elever och lÀrare, hur klassrumsklimatet pÄverkar det matematiska lÀrandet hos eleverna samt en jÀmförelse av elevers och lÀrares syn pÄ klimatet i klassen.
ModersmÄlsundervisning i praktiken : Teaching native languages - how teachers of native languages and their students feel
Syftet med detta examensarbete var att belysa hur modersmÄlslÀrare och elever upplever modersmÄlsundervisningen i den stad dÀr vi valt att göra vÄr undersökning. Metoden som anvÀndes var intervjuer med tio elever och tvÄ lÀrare inom modersmÄlsundervisningen. Definieringen av modersmÄl var enligt lÀrarna sprÄket man talar hemma. ModersmÄlslÀrarna upplevde sin arbetssituation som positiv. ModersmÄlslÀrarna och deras elever var överens om att det inte fanns nÄgra nackdelar med modersmÄlsundervisningen.
Matematiklaboration Aktivitets- och FörstÄelseskapande
Matematik Àr ett Àmne som mÄnga elever tycker Àr trÄkigt och somliga Àr mindre aktiva pÄ lektionerna. Eleverna Àr dessutom vana vid att arbetet i matematik till stor del styrs av det valda lÀromedlet och det Àr ovanligt att annan typ av undervisning förekommer.
Detta examensarbetes syfte Àr att studera elevernas uppfattning om hur en laboration i matematik och dess utformning pÄverkar deras aktivitet och matematiska förstÄelse. I arbetet finns en sammanstÀllning av forskning inom omrÄdet samt en analys av ett arbete dÀr elever i Är 7 videofilmats under en lektion i laborativ matematik. Dessutom har eleverna svarat pÄ en enkÀt i samband med laborationen.
Arbetet har visat att vid en laboration dÀr de flesta elever finner en utmaning upplever mÄnga elever att de arbetat mer aktivt Àn under andra lektioner och att grupparbetet fungerar bra.
En för alla likvÀrdig skola?: en studie om skolledares och politikers uppfattningar om arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd
Syftet med studien var att beskriva och analysera hur skolledare och politiker uppfattar arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd. Styrdokumenten framhÄller vikten av allas lika rÀtt till en likvÀrdig utbildning. PÄ vilket sÀtt och i vilket sammanhang anges dÀremot inte. Det empiriska materialet har inhÀmtats genom en enkÀtundersökning utförd bland skolledare och politiker i barn- och grundskolenÀmnden samt gymnasienÀmnden i en medelstor kommun. Resultatet visar att ett kategoriskt perspektiv som fokuserar individuella svÄrigheter Àr det framtrÀdandet i arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd.
Hur planerar och organiserar gymnasielÀrare sin undervisning med tanke pÄ elever som har dyslexi?
Alla gymnasieprogram har nu, pÄ grund av samhÀllets ökade kunskapskrav, en bred teoretisk grund vilket har lett till att dyslexi och andra lÀs- och skrivsvÄrigheter Àr mer synliga i skolan. Enligt Lpf 94 ska lÀrare ge extra stöd till elever som behöver det och i undervisningen utgÄ ifrÄn elevernas skilda behov och erfarenheter. Syftet med arbetet var att ta reda pÄ hur gymnasielÀrare planerar och organiserar sin undervisning med tanke pÄ elever med dyslexi dÄ det finns en viss brist pÄ forskning nÀr det gÀller dyslexi hos gymnasieelever. För att göra detta genomförde jag en enkÀtundersökning, svarsfrekvensen Àr dock inte sÄ hög att det gÄr att dra nÄgra allmÀngiltiga slutsatser. Vad som framkom av svaren Àr att de flesta gymnasielÀrare har inte fÄtt nÄgon större utbildning i Àmnet dyslexi i sin lÀrarutbildning.
Formella lösningsmetoder av lineÀra ekvationer - NödvÀndig kunskap eller ett överteoretiserat hinder i matematikundervisningen?
Examensarbetet undersöker vilka lösningsmetoder elever pĂ„ yrkesförberedande program anvĂ€nder sig av nĂ€r de löser lineĂ€ra ekvationer efter det att A-kursen i matematik avslutats. En viktig frĂ„ga har varit att se huruvida elever har tillĂ€gnat sig de formella lösningsmetoderna som traditionellt har betonats i undervisningen. Ămnet Ă€r relevant eftersom det inom forskningen finns vissa bevis för att mĂ„nga elever betraktar algebra som en mekanisk regelföljande aktivitet utan mening, och att det dessutom Ă€r vanligt att elever pĂ„ framförallt yrkesförberedande program saknar grundlĂ€ggande baskunskaper i matematik. Ămnet har undersökts med hjĂ€lp av ett skriftligt test till gymnasieelever med efterföljande intervjuer. Resultatet visar att de flesta eleverna i studien frĂ€mst anvĂ€nder sig av informella metoder, och att de formella metoderna i kontrast har lett till ett antal missuppfattningar.
Elevers, lÀrares och skolkuratorns syn pÄ lÀrarrollen med fokus pÄ relationen mellan elever och lÀrare i skolan
Studien avsÄg att undersöka elevers, lÀrares och skolkuratorns attityd till lÀrarrollen med fokus pÄ relationer mellan elev och lÀrare. Syftet var att undersöka hur elever upplever och definierar en bra lÀrare. Tidigare forskning visar att skolan och relationen till lÀrare har stor pÄverkan pÄ elevers vÀlmÄende. En kvalitativ metod anvÀndes genom halvstrukturerade intervjuer med fokusgrupper och skolkurator samt frÄgeformulÀr med lÀrare för att ta del av deras egna upplevelser av hur en bra lÀrare Àr. Resultaten analyserades med hjÀlp av teorier om socialisation, sociala roller, resiliens och kÀnsla av sammanhang.
Att arbeta timplanelöst
Jag ville undersöka attityder för att fĂ„ ett underlag att fundera pĂ„ om eleverna lĂ€r sig mer pĂ„ VA Ă€n pĂ„ andra timmar. Jag tĂ€nkte att om eleverna tycker VA Ă€r bra sĂ„ fĂ„r detta ocksĂ„ bra studieresultat, men nu nĂ€r jag tagit del av tidigare forskning och sett hur elever moti-verar sina uppfattningar sĂ„ tycker jag inte ens att jag fĂ„r stöd för slutsatsen att de som jobbar mer lĂ€r sig mer. Min positiva bild av VA har fĂ„tt sig en törn. Ăr det kanske sĂ„ att elever behöver lĂ€rarledd styrning för att lyckas bra i skolan? Ăr det kanske först dĂ„ som vi ger samtliga elever en Ă€rlig chans till samma kunskapsinhĂ€mtning?Ăr Utim överhuvudtaget nĂ„got som man ska satsa pĂ„, eller ska man ha en tydligare styr-ning uppifrĂ„n om vad de olika Ă€mnena ska innehĂ„lla för att eleverna ska nĂ„ mĂ„len?.
Högpresterande elever i matematik : En kvalitativ studie av lÀrares och specialpedagogers Äsikter kring undervisning av högpresterande elever
Syftet med studien var att undersöka hur lÀrare och specialpedagoger arbetar för att stimulera högpresterande elever i matematik och hur de skulle kunna göra det pÄ ett mer optimalt sÀtt. Vi har varit sÀrskilt intresserade av att se vad specialpedagogerna har för roll i arbetet med de högpresterande eleverna. Att se hur den rÄdande synen pÄ högpresterande elever ser ut pÄ de skolor som varit aktuella i studien har ocksÄ varit en del av syftet. Genom kvalitativa intervjuer av fyra lÀrare och tvÄ specialpedagoger pÄ tre olika skolor har ovanstÄende undersökts. LÀrarnas och specialpedagogernas syn pÄ de högpresterande eleverna Àr att de Àr i behov av stimulans och extra utmaningar för att de skall kunna utvecklas.
SynsÀtt och bemötande av elever i behov av sÀrskilt stöd : Intervjuer av pedagoger och en kommunpolitiker
Syftet med uppsatsen Àr att fÄ en inblick i skolans och arbetslagets synsÀtt och bemötande av elever i behov av sÀrskilt stöd. Jag vill ta reda pÄ hur pedagoger i olika befattningar ser pÄ sitt kunskaps- och socialisationsuppdrag nÀr det gÀller elever i behov av sÀrskilt stöd. Jag vill Àven belysa hur skolan som verksamhet uppfattas frÄn en kommunpolitikers synvinkel nÀr det gÀller elever i behov av sÀrskilt stöd. Metoden för uppsatsen har varit kvalitativa intervjuer med pedagoger frÄn Är 1 till Är 9 och en kommunpolitiker. Undersökningen visar att pedagoger idag har samma intentioner som Skolverket att vilja bedriva undervisning utan att avskilja nÄgon elev frÄn klassrummet och den ordinarie undervisningen.