Sök:

Sökresultat:

533 Uppsatser om Elektroniska informationskällor - Sida 36 av 36

SKÅL! : -Social, Kvalitet, Angiven smak och LĂ€get, bidragande faktorer till en lyckad lansering pĂ„ den svenska ölmarknaden

Produktlansering Ă€r en utmaning för företag som verkar pĂ„ dagens vĂ€letablerade marknader dĂ€r produkterna i hög grad betraktas som homogena. Konsumenternas beslutsprocess skiljer sig med avseende pĂ„ produktens karaktĂ€r och eftersom lanseringen till stor del avgör produktens framgĂ„ng stĂ€lls höga krav pĂ„ företagen. Lanseringsstrategier mĂ„ste anpassas efter rĂ„dande omvĂ€rldsförhĂ„llanden, konsumentens preferenser och produktens egenskaper för att uppnĂ„ önskad genomslagskraft. Studien har genomförts pĂ„ uppdrag av Spendrups med avsikt att utforma en strategi för lyckad lansering av produkter pĂ„ den svenska ölmarknaden. Öl Ă€r en produkt som generellt betraktas som homogen, vilket innebĂ€r att aktörer pĂ„ ölmarknaden mĂ„ste tillföra mervĂ€rden till sin produkt för att positionera ölet i konsumentens medvetande. Vi vill belysa komplexiteten vid marknadsföring av öl dĂ„ existerande lagar, regler och restriktioner begrĂ€nsar kreativiteten hos företagen.

Kombination av egna och etablerade varumÀrken - Ett företags liv eller död?

Konkurrensen i klÀdbranschen vÀxer och blir allt intensivare. Det krÀvs idag mer frÄn ett företag för att kunna skilja sig frÄn mÀngden. En rad olika faktorer pÄverkar en konsuments beteende och attityd gentemot ett företag och en butiks val av varumÀrken och sortimentsutbud spelar en betydande roll för att kunna kommunicera ut ett budskap som lockar den tÀnkta mÄlgruppen. Det blir allt vanligare att detaljistföretag som erbjuder etablerade varumÀrken integrerar bakÄt och producerar egna mÀrkesvaror. Lager 157 Àr ett företag som pÄ senare tid har följt denna trend.

Framtidens bokhylla i fickan. Kommersiella strategier vid distributionen av digitala böcker.

Att göra böcker i digitala format Àr inte lÀngre nÄgon nyhet dÄ det har förekommit lÀnge. Den svenska marknaden har dock inte förflyttat fokus frÄn den traditionella fysiska boken till de digitala formaten Ànnu. Den nya tekniken har potential att förÀndra marknaden och göra den mer kommersiell med fler alternativ till den traditionella boken och flera amerikanska storföretag har utvecklat affÀrsmodeller som utnyttjar detta. Den amerikanska försÀljningen av e-böcker har under Är 2012 gÄtt om försÀljningen för inbundna böcker. I Sverige var marknaden för e-böcker i början av 2012 inte större Àn 1,5 procent av bokmarknaden.För de svenska författare och bokförlag som vill utforska kommersiella strategier för utgivning av e-böcker stÄr frÀmst nordamerikanska och nÄgra fÄ svenska företag till buds med olika alternativ för utgivningen.

Det kommunikativa ledarskapet inom akademin : En studie av dekaners och prefekters ledarskap samt deras kommunikation vid Linnéuniversitetet

Ett ledarskap förutsÀtter kommunikation. Att genom kommunikation nÄ ut till alla medarbetare och leda verksamheten utifrÄn organisationens uppsatta mÄl Àr en förutsÀttning. Vad Àr dÄ kommunikation och hur görs den förstÄelig för mottagarna? Ledarskapet mÄste ocksÄ ses utifrÄn vilket sammanhang den verkar inom. HÀr Àr kontexten inom akademin, ett ledarskap med lÄng tradition av kollegialt ledarskap, en kollega tagen ur de egna leden, som under begrÀnsad tid blir akademisk ledare, som dekan eller prefekt.

Hur kan Gina Tricots redan utarbetade CSR-arbete stÀrka företagets varumÀrkesimage?

Corporate Social Responsibility, CSR, kan förklaras som ett företags frivilliga samhÀllsansvar, dÀr grunden för ett lyckat arbete handlar om att finna balans mellan ekonomiskt, miljömÀssigt och socialt ansvarstagande. Företagen ska inte bara fokusera pÄ dess lönsamhet, utan ocksÄ bidra till etisk social och miljömÀssig förbÀttring, faktorer som idag har blivit en sjÀlvklarhet för att bidra till en hÄllbar utveckling men ocksÄ för att bygga, stÀrka och bevara varumÀrket. Ett varumÀrke anses ofta vara ett företags frÀmsta tillgÄng vilket ocksÄ kan skapa vÀrde för ett företag och pÄ sÄ sÀtt ses som en konkurrensfördel. Företagets varumÀrkesimage Àr i sin tur kundens uppfattning om varumÀrket och Àr nÄgot kunden skapar pÄ en egen hand. En varierande bild av företaget kan dÄ uppstÄ, eftersom individer har olika uppfattningar om ett varumÀrke.Gina Tricot Àr det företag som ligger i fokus för studien dÄ vi anser att de Àr ett vÀlkÀnt varumÀrke inom fast fashion branschen.

IT Revision en ny del i den traditionella revisionen

Syfte:VÄrt samhÀlle gÄr igenom en stor förÀndring genom att industrisamhÀllet alltmer ersÀtts med dagens informationssamhÀlle. Denna förÀndring lÀmnar ingen mÀnniska oberörd utan alla berörs pÄ nÄgot sÀtt, endera privat eller i arbetslivet. Syftet med denna uppsats Àr att jag vill skapa en uppfattning hur IT utvecklingen har förÀndrat företagens sÀtt att bedriva handel och hur det i sin tur har pÄverkat revisionen och revisorernas metoder och arbetssÀtt.Metod:DÄ arbetet var tÀnkt att undersöka om denna IT utveckling har förÀndrat revisionen eller revisorns arbetssÀtt, har jag valt att undersöka detta utifrÄn en kvalitativ metod i den empiriska undersökningen för att pÄ detta sÀtt fÄ sÄ uttömmande svar som möjligt. Mitt syfte med de respondenter som jag valde, var att se om de skiljde nÄgot i deras uppfattning betrÀffande metoder och arbetssÀtt i och med IT utvecklingen. Jag valde dÀrför respondenter med snarlika förutsÀttningar.

"Min sida" - mervÀrde för företag och konsument?

Den konkurrens som rÄder inom affÀrsvÀrlden har gjort att företag blivit tvungna att effektivisera sitt arbete. Man ser gÀrna att vissa steg i vÀrdekedjan förkortas eller försvinner helt och hÄllet.Internet Àr en plats som mÄnga företag etablerat sig och bedriver e-handel pÄ och har blivit ett komplement till detaljhandeln. Internet och e-handelns stora framgÄng har gjort det möjligt för företag att nÄ ut till fler konsumenter Àn tidigare. Urvalet av företag och produkter pÄ Internet ökar och har gett konsumenten större valmöjligheter nÀr de handlar pÄ Internet. Internet har blivit ett bekvÀmligt sÀtt för konsumenten att handla pÄ eftersom företagen alltid finns tillgÀngliga.

Ekologisk bomull - Ett steg till ett grönare företag

Allt fler konsumenter vÀljer att göra ekologiska val, detta pÄ grund av en ökad medvetenhet samt ett intresse för miljön. Bomull Àr en av de fibrer som anvÀnds mest i klÀder, trots detta sÄ Àr bomullsproduktionen vÀldigt pÄfrestande för miljön. Mycket giftiga kemikalier, konstgödsel samt stora mÀngder vatten anvÀnds vid dessa odlingar. DÄ bomullsodlingar Àr sÄ pass resurskrÀvande mÄste alla klÀdföretag visa sitt engagemang i denna frÄga. Detta kan göras pÄ olika sÀtt, att vÀlja ekologisk bomull framför konventionell bomull Àr dÄ ett steg i riktning dÄ den ekologiska bomullen Àr helt befriad frÄn kemikalier och andra farliga medel.Syftet Àr att denna rapport ska verka som ett underlag för klÀdföretag som i dagslÀget inte anvÀnder sig av ekologisk bomull.

<- FöregÄende sida