Sök:

Sökresultat:

452 Uppsatser om Elektronisk växling - Sida 2 av 31

Juridiska aspekter betrÀffande företags köpvillkor vid elektronisk handel

Nu för tiden blir det fler och fler mÀnniskor som anvÀnder sig av elektronisk handel. Detta examensarbete behandlar den elektroniska handeln mellan företag som har privatpersoner som frÀmsta konsument. FrÄgan Àr om det Àr mÄnga konsumenter som lÀser igenom och bryr sig om företagens köpvillkor. Antagligen antar konsumenterna att det Àr samma regler som gÀller som vid vanliga köp ute i butiker, men det Àr det inte. Det som undersökts Àr vad de olika företagen har för köpvillkor pÄ sina hemsidor pÄ Internet och om de har skrivit allt relevant som konsumenten bör veta innan inköpet görs pÄ Internet.

AffÀrsrelationer vid elektronisk handel

Detta examensarbete behandlar elektronisk handel mellan företag och vilken affÀrsrelation som företaget har med sina företagskunder efter införandet av elektorisk handel. Telefonintervjuer har skett med fyra olika företag som ingÄr i möbelbranschen. Syftet med arbete Àr att se om företagens förvÀntningar med avsikt pÄ fem olika aspekter som utgör en god affÀrsrelation infriats.Denna undersökning visar att aspekterna samarbete och förtroende Àr de tvÄ aspekter som företagen har störst förvÀntningar pÄ. De andra tre aspekterna engagemang, anpassning och kunskap om kunden har generellt företaget inga större förvÀntningar innan införandet av elektronisk handel. Om dessa förvÀntningar har infriats eller inte besvaras inte i denna undersökning pÄ grund av olika faktorer som har spelat in..

Metoder för kundservice vid elektronisk handel

Elektronisk handel har under 1990-talet blivit ett allt vanligare sĂ€tt för företag att bedriva försĂ€ljning. Allt fler mĂ€nniskor handlar via Internet och precis som tidigare har kunderna Ă€ven frĂ„gor till företag gĂ€llande exempelvis de produkter företagen erbjuder. Detta examensarbete undersöker hur kunder önskar ta kontakt med företag nĂ€r de har frĂ„gor.För att fĂ„ svar pĂ„ hur kunder vill komma i kontakt med företag har en enkĂ€tundersökning gjorts.Resultatet av undersökningen visar att det finns avgörande faktorer för vilket sĂ€tt kunder föredrar att ta kontakt med företag. Faktorer som kontaktsprĂ„k och varupris har undersökts för olika Ă„lderskategorier och visar pĂ„ skillnader för dessa olika Ă„ldersgrupper. Även gemensamma drag för de olika Ă„lderskategorierna kan urskiljas i materialet..

Elektronisk mobbning

En ny typ av mobbning har börjat tillÀmpas pÄ grund av uppkomsten av, och den allmÀnna tillgÄngen till, Internet: nÀmligen elektroniks mobbning (Wendland refererad i Raskauskas & Stoltz, 2007). För att kunna bekÀmpa elektronisk mobbning Àr det viktigt att förstÄ varför Internet anvÀnds vid mobbning. Syftet med detta examensarbete var att undersöka bakgrunden till varför ungdomar idag anvÀnder sig av Internet vid mobbning. De frÄgestÀllningar som ingick var: Vad finns det för orsaker till att Internet anvÀnds för mobbning? Hur anvÀnds Internet vid mobbning? Vilka former av mobbning förekommer via Internet? För att kunna besvara frÄgestÀllningarna genomfördes en enkÀtundersökning med 58 tredjeÄrselever vid LuleÄ Gymnasieby.

Pennan och tangentbordet : en studie och undersökning av skrivandets artefakter

Syftet med detta arbete Àr dels att fÄ en bild av skrivandets artefakter i historien, bÄde i ett allmÀnhistoriskt och i ett skolhistoriskt perspektiv, och dels fÄ kunskap om elevers förhÄllande till elektronisk och manuell skrift. En del av syftet Àr ocksÄ att ta reda pÄ vilka fördelar respektive nackdelar det finns vad gÀller elektronisk skrift. Arbetet innehÄller en litteraturstudie samt en enkÀtundersökning.Resultatet visar att pennan och tangentbordet har sina sjÀlvklara platser bland övriga artefakter för skrivande och att elever anvÀnder dessa bÄda skrivredskap parallellt. Resultatet visar ocksÄ att det finns bÄde fördelar och nackdelar med att anvÀnda elektronisk skrift..

FrÄn Traditionell handel till Elektronisk handel : med avseende pÄ Internethandel mellan specialvaruföretag och konsument.

MÀnniskan har under lÄng tid bedrivit handel med varor och tjÀnster. Genom att nya hjÀlpmedel för handel utvecklas, förÀndras handeln och dess former. Elektronisk handel kan bedrivas via Internet. Elektronisk handel via Internet medför flera fördelar, men ocksÄ nackdelar, problem, konsekvenser och risker för företag som inför/bedriver Internethandel.Det finns skilda meningar om huruvida specialvaror bör sÀljas via Internet, och om företag som tillverkar och/eller saluför denna typ av varor bör bedriva Internethandel mot konsument. En litteraturstudie och en intervjustudie har genomförts för att undersöka om det Àr lÀmpligt för specialvaruföretag att införa Internethandel mellan företag och konsument.

Elektronisk mobbning ? den nya formen av mobbning

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att vi ska fÄ kunskaper om mobbing i allmÀnhet och elektronisk mobbning i synnerhet. Vi vill Àven ge lÀsaren ökad kunskap om den nya mobbningen som sker via Internet och olika mobiltelefontjÀnster. Vi har i den empiriska delen anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer för att undersöka pedagogers och elevers kunskaper om allmÀn mobbning och elektronisk mobbning. Resultatet av intervjuerna och slutsatser med likheter och skillnader mellan pedagogernas och elevernas kunskaper redovisas i denna del.Resultaten av den empiriska undersökningen har vi kopplat till den forskning som redovisas i litteraturgenomgÄngen.Vi kom fram till att den elektroniska mobbningen Àr vanligare bland högstadielever Àn mellanstadieelever. Pedagogerna och eleverna pÄ högstadiet Àr medvetna om den elektroniska mobbningen och vilka arenor som anvÀnds..

SÀkerhetens betydelse för elektronisk handel

Detta examensarbete behandlar Àmnet elektronisk handel pÄ Internet och fokuserar pÄ uppfattningar kring sÀkerheten inom detta omrÄde.Elektronisk handel pÄ Internet Àr fortfarande en relativt ny företeelse som snabbt sprider ut sig. Trots detta finns det vissa faktorer som hÀmmar utvecklingen inom omrÄdet. En av dessa faktorer Àr att sÀkerheten i samband med Internethandeln inte uppfattas som tillrÀckligt hög av potentiella kunder. Detta examensarbete undersöker hur uppfattningarna om sÀkerheten i samband med Internethandel ser ut i dagslÀget.För att erhÄlla svar pÄ min problemstÀllning har jag dels intervjuat ett antal företag och dels ett antal privatpersoner.Jag har kommit fram till att företag som idkar Internethandel anser att deras tjÀnster Àr tillrÀckligt sÀkra i dagslÀget. Privatpersonerna dÀremot, anser att det inte gÄr att lita pÄ sÀkerheten hos alla företag pÄ Internet.

Traditionell industri : ny teknik

Detta arbete behandlar Àmnet elektronisk affÀrskommunikation och i vilken omfattning detta anvÀnds i stÄl- och plÄtbranschen. Elektronisk affÀrskommunikation Àr ett sÀtt att sköta ett företags affÀrer via nÄgot sorts datamedia.Rapportens syfte Àr att undersöka hur lÄngt stÄl- och plÄtbranschen har kommit med att införa elektronisk affÀrskommunikation och Àven ta fram för- och nackdelar med detta. Det kanske viktigaste mediet för sÄdan affÀrskommunikation Àr antagligen Internet, Àven om EDI fortfarande Àr mycket stort. Till grund för arbetet ligger intervjuer med personliga besök hos Ätta företag inom stÄl- och plÄtbranschen. Dessa strÀcker sig frÄn plÄtslagare med ett fÄtal anstÀllda till multinationella jÀrnverk med tusentals anstÀllda.Elektronisk affÀrskommunikation strÀcker sig frÄn att vara e-post och/eller hemsida till att vara hela affÀrssystem som införs för att hjÀlpa till i företagets dagliga skötsel.

Elektronisk handel mellan företag

Under de senaste Ären har elektronisk handel, eller e-handel som det ofta kallas, blivit en allt vanligare företeelse. Orsaken till detta stÄr att finna i Internets snabba framvÀxt. DÄ den teknik som behövs för tillgÄng till Internet Àr billig, enkel och lÀttillgÀnglig har det skapats förutsÀttningar för en snabb och omfattande utveckling av den elektroniska handeln. Elektronisk handel kan rikta sig bÄde till konsumenter och till företag. Det Àr dock den typ som riktar sig till företag som idag Àr den vanligaste formen av elektronisk handel och Àven den som förutspÄs öka mest.

Effekter pÄ verksamheten vid EDI-anvÀndning i faktureringsprocessen

Kommunikation mellan företag sker idag i allt större utstrÀckning med hjÀlp av olika typer av elektroniska medel och för elektronisk handel mellan företag Àr det EDI som har den största potentialen till besparingar och förbÀttringar. EDI tillÀmpas frÀmst vid order- och leveranshantering men i dagslÀget sker en ökad anvÀndning av EDI i fakturahanteringen. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka effekter EDI-anvÀndning i fakturahanteringen innebÀr för en verksamhet med fokus pÄ sÀndandet av fakturor. Vi har gjort intervjuer pÄ fyra företag som anvÀnder EDI i fakturahanteringen och frÄgorna som har stÀllts utgÄr ifrÄn vad teorierna sÀger om effekter av EDI-anvÀndning och elektronisk fakturering. NÄgra slutsatser vi dragit frÄn den empiriska studien Àr att elektronisk fakturering leder till bÀttre kundrelationer.

En elektronisk portfolio : Designprinciper, metoder och ett förslag av en e-portfolio som komplement till CV

Denna rapport redovisar utvecklingen av en elektronisk portfolio som Àr avsedd att anvÀndas av personer verksamma inom eller med inriktning mot IT-branschen, till exempel webbutvecklare. Syftet med e-portfolion Àr att den skall representera en persons kunskaper och kompetens med hjÀlp av publicerat material som kan tÀnkas vara intressant för arbetsgivare. Tanken Àr att e-portfolion skall fungera som komplement till CV och personligt brev. För utvecklingen av e-portfolion har jag utnyttjat olika designprinciper och riktlinjer. MÀrksprÄket HTML, CSS samt skriptsprÄken PHP och JavaScript har anvÀnts.

Emotikoner som affektivt hjÀlpmedel i samband med elektronisk post

Jag vill med denna uppsats undersöka vilket inflytande emotikoner har pÄ lÀsare av elektronisk post meddelande. Totalt fanns det 39 deltagare som fick bedöma tonen i de fyra e-postmeddelanden varav tvÄ med emotikoner och tvÄ utan emotikoner. Hypotesen Àr att emotikoner kommer att generera en större afektiv respons hos den som lÀser e-postmeddelanden Àn vad meddelanden utan emotikoner gör. E-postmeddelanden innehÄllande emotikoner genererade inte större affektiv respons Àn de utan emotikoner..

Kritisk granskning av XML, utifrÄn dess anvÀndning inom omrÄdet Elektronisk handel

Alla prognoser tyder pÄ en explosionsartad ökning för elektronisk handel, företag emellan. Detta stÀller krav pÄ att det tas fram verktyg och tekniker som möjliggör för smÄ och medelstora företag att vara med och handla elektroniskt.XML Àr nÄgot som bedöms ha stora möjligheter att underlÀtta denna process. XML Àr en standard som antogs 1998 av World Wide Web Consortium, W3C. XML Àr ett mÀrksprÄk som anvÀnds för att strukturera data pÄ ett sÀtt som Àr plattforms- och applikationsoberoende. Detta möjliggör för applikationer som har stöd för XML att utbyta information pÄ ett sÀtt som tidigare inte var möjligt.I undersökningen studerar jag fördelar och nackdelar och genomför en kritisk granskning av XML.

Elektronisk handel : intressant för butiker i glesbygd?

Denna undersökning utreder om det finns anledningar till att elektronisk handel skulle vara intressant för butiker i glesbygd. Landsbygd likstÀlls i den hÀr rapporten med glesbygd. I denna undersökning har metoderna litteraturstudie och telefonintervju anvÀnts. Fördelar med att införa en webbutik för butiker i glesbygd Àr att det kan ge en utökad kundkrets och ökade intÀkter. Samtidigt kan ett webbutiksinförande vara svÄrt att genomföra.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->