Sök:

Sökresultat:

429 Uppsatser om Ekologiskt hćllbart samhälle - Sida 3 av 29

IKT i förskolan : Datorn som ett pedagogiskt verktyg för lÀrandet

Ekologiskt bostadsbyggande för en hÄllbar framtid..

Med en kÀrna av hantverk : upplevelsen av kvalitet, en undersökning

I detta examensarbete undersöker jag om och hur kÀnslan av kvalitet i hantverk, material och sittkomfort pÄverkas av rationaliseringar i tillverkningsprocessen. Jag diskuterar ocksÄ hur upplevelsen av kvalitet, hantverk och materialval förhÄller sig till hÄllbarhetsaspekten i sÄvÀl estetiskt som ekologiskt, etiskt och ekonomiskt avseende. Undersökningen bygger pÄ mina erfarenheter och min analys av mitt eget arbete med min gesÀllmöbel, kopian av denna och tvÄ ytterligare fÄtöljer av identiskt utseende, alla med samma kvalitéer och material i det som syns utÄt men med avvikelser i bÄde tillverkningssÀtt och material i det inre. Jag konstaterar att betrÀffande utseende och komfort finns det ingen skillnad mellan de olika fÄtöljerna, dÀremot med avseende pÄ hÄllbarhet, bÄde konkret över tid, och ekologiskt..

UTOMEUROPEISKT F?DDAS UPPLEVELSER P? DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN

Bristf?llig arbetsmarknadsintegration ?r ett samh?llsfenomen som drabbar b?de individerna och samh?llet. Syftet med denna studie har varit att belysa utomeuropeiska individers upplevelser p? den svenska arbetsmarknaden. Studien vill belysa b?de m?jligheter och hinder som dessa individer m?ter n?r det g?ller att f? tilltr?de till f?rv?rvslivet.

Ekonomi i odling av ekologiskt potatisutsÀde :

According to the EEG-councils regulation nr 2092/91, all seed used in organic production must have organic origin. All seed which is offered for sale must be controlled by KRAV, and also comply with the rules of the seedlegislation. The seedlegislation contains demands respecting origin, quality, growingconditions and freedom from deseases. In this piece of work I will investigate the profitability of organic potatoseedproduction, and also what it takes to produce potatoseed. The workmethod has been to, with help from counsellors and growers, make some compareable calculations for foodpotatoes and seedpotatoes, and also with help from a literaturestudy investigate which requires an organic seedcultivation must fulfil. In this piece of work I found out that the organic potatoseedproduction still is to insecure to be profitable. The attack of potatoleafmould, which is out of control, cause unequal yields and this will bring that the new EU-rules, concerning organic seed, not seems defendable yet..

Ekologisk mjölk - vad ligger bakom valet att konsumera den?

Den hÀr uppsatsens syfte var att ta reda pÄ vad det Àr som fÄr konsumenter att fatta beslutet att vÀlja ekologiskt producerad mjölk framför konventionellt producerad mjölk. För att besvara syftet anvÀndes neoklassisk efterfrÄgeteori, det antogs ocksÄ att konsumenter nyttomaximerar. En enkÀtundersökning vid Ica Maxi i Haninge genomfördes för att samla in nödvÀndig data som sedan bearbetades i en ekonometrisk modell. Resultatet visar att de individer som Àr villiga att prioritera ekomjölk till stor del drivs av deras omtanke för djur och natur. Individer som regelbundet och medvetet köper andra typer av livsmedel som Àr ekologiskt producerade prioriterar ocksÄ ekomjölk framför konventionellt producerad mjölk..

LÀrande om hÄllbar utveckling i förskolan: FörskollÀrares förstÄelse och arbete med hÄllbar utveckling utifrÄn de tre aspekterna ekonomiskt, socialt och ekologiskt hÄllbar utveckling

Syftet med vÄr studie var att undersöka hur förskollÀrarna pÄ förskolor som har fÄtt utmÀrkelsen Skola för hÄllbar utveckling arbetar med hÄllbar utveckling i förskolan, ta reda pÄ hur förskollÀrares förstÄelse för hÄllbar utveckling ser ut och i vilken mÄn förskollÀrarna i sitt arbete utgÄr frÄn de tre aspekterna ekonomiskt, socialt och ekologiskt hÄllbar utveckling. Vi valde att anvÀnda oss av kvalitativa individuella intervjuer. Vi har intervjuat fem förskollÀrare frÄn tvÄ olika kommuner, varav tre stycken arbetade pÄ samma förskola men pÄ olikaavdelningar. Resultatet av vÄr studie visar bÄde pÄ likheter samt olikheter i förskollÀrarnas arbetssÀtt med hÄllbar utveckling i förskolan, dÀr temainriktat arbete, Ätervinning samt barns delaktighet Àr sÄdant som prÀglar förskolornas arbete. Barns delaktighet och medvetenhet om hÄllbar utveckling lyfts fram av förskollÀrarna som viktiga delar i deras förstÄelse av hÄllbar utveckling.

Se mig f?r den jag ?r

Bakgrund: Psykisk oh?lsa ?r en folksjukdom i det svenska samh?llet och m?nga beh?ver v?rd f?r detta. Sjuksk?terskans roll i den psykiatriska v?rden inneh?ller ansvar f?r omv?rdad och utf?ra medicinska behandlingar men ocks? att fr?mja individens sj?lvbest?mmande och delaktighet. Sjuksk?terskan anmodas att arbeta med personcentrerad ansats d?r relationen till patienten ?r avg?rande. Syfte: Att unders?ka patienters och sjuksk?terskors upplevelse av v?rdrelationen i psykiatrisk v?rd.

StrÀvan mot en hÄllbar kommun : En fallstudie av strategisk grön IS i Varbergs kommun

I takt med de alltmer pÄtagliga miljöproblemen sÄsom klimatförÀndringar och minskning av biologisk mÄngfald har behovet av att agera ekologiskt hÄllbart blivit allt viktigare. Majoriteten av organisationer Àr idag eniga om att de har ett ansvar till bidragande av ett mer ekologiskt hÄllbart ageranade. Sveriges kommuner har ett ansvar att agera utifrÄn miljömÄl pÄ en lokal nivÄ. Grön IS Àr ett begrepp som syftar till hur informationssystem kan stödja organisationer till att upprÀtta mer ekologiskt hÄllbara verksamhetsprocesser. Studiens syfte Àr att pÄvisa vilka strategiska orsaker som kan ligga till grund för tillÀmpning av grön IS för en svensk kommun.

Hur vÀrderar konsumenter ekologiskt bröd? : en vÀrderingsstudie med Contingent Valuation Method

DÄ dagens konsumenter har blivit mer hÀlsomedvetna, har bÀttre tillgÄng pÄ information och Àr dessutom mer krÀvande har efterfrÄgan pÄ mer hÀlsosamma, sÀkra och miljövÀnliga livsmedel ökat starkt de senaste Ären (McCluskey, 2000). Företag behöver dÀrför uppmÀrksamma konsumenters efterfrÄga och skapa mer miljövÀnliga produkter för att skapa ett hÄllbart jordbruk och en mer hÄllbar produktion. Dock visar studier pÄ att trots ökad medvetenhet och att konsumenter överlag Àr positivt instÀllda till ekologiska produkter köper en mindre del ekologiska produkter i verkligheten. Polarbröd Àr uppdragsgivare för denna uppsats och uppsatsen kommer dÀrför att behandla ekologiskt mjukt bröd. Problemformuleringen för denna studie Àr: Hur vÀrderar konsumenter ekologiskt bröd?Syftet med denna studie Àr att hitta konsumenters betalningsvilja för ett ekologiskt bröd.

Utveckling av en nÀrings- och kostnadsberÀknad ekologiskt inriktad salladsmeny till en lunchservering

Studiens syfte Àr att undersöka könsmönster i förskolan och pedagogers tankar kring genus, bland barn i Äldern tre till fem Är. Leken Àr viktig för barns utveckling och lÀrande, och förskolan ska arbeta för att motverka de traditionella könsmönster som finns i samhÀllet. DÀrför Àr det av stor vikt att pedagoger vet hur de förhÄller sig till pojkar och flickors lek. I resultatet presenteras utfallet av observationer och intervjuer gjorda pÄ en förskola i nordöstra SkÄne. Resultatet visar att pedagogerna pÄ denna förskola tycks ha kommit lÄngt i arbetet för att motverka traditionella könsmönster.

Skall det ekologiska klÀdesplagget tillgodose annorlunda eller likadana vÀrden Àn det konventionella klÀdesplagget?

Med vÄr uppsats har vi försökt undersöka vad kvinnliga konsumenter i Äldern 20- 29 efterstrÀvar att tillgodose för vÀrden vid konsumtion av ekologiska ? och konventionella klÀder. Vi har försökt ge modekedjorna en inblick i hur de kan utveckla utformningen av ekologiska klÀder, genom att studera ifall konsumenternas efterstrÀvade vÀrden avseende ekologiska klÀder liknar eller skiljer sig Ät frÄn vÀrden avseende konventionella klÀder. För att finna vÀrden som kan vara vÀsentliga att tillgodose vid konsumtion av klÀder har vi anvÀnt oss av means-end chain modellen, som applicerats pÄ Ätta kvinnliga respondenter. Detta har följts av en enkÀt dÀr vi med en variant av List of Values (LOV) har studerat om det existerar en skillnad i vilka vÀrden konsumenten vill tillfredstÀlla vid ett köp av ett konventionellt- och ekologiskt plagg..

Konsumenters attityd till etiska och miljömÀssiga mÀrkningar - möjliga förklaringar till "konsumentglappet"

Det blir allt vanligare med etiska och miljömÀssiga mÀrkningar pÄ livsmedel. Med bryggkaffe som exempel Àr syftet med uppsatsen att undersöka konsumenters attityd till symbolerna KRAV, RÀttvisemÀrkt, Rainforest Alliance och EU-symbolen för ekologiskt jordbruk. Genom att undersöka attityden kan möjliga förklaringar till det sÄ kallade ?konsumentglappet? urskiljas samt förslag till hur glappet kan minskas. Den teoretiska huvudmodell som anvÀnts Àr ?The ABC-model of attitudes? och som analysunderlag anvÀnds positionering och valkriterier.

Miljöns inverkan pÄ hÀlsa och vÀlfÀrd hos ekologiskt hÄllna grisar

Ett ekologiskt lantbruk syftar till att skapa ett uthÄlligt system som drivs i symbios med omgivande natur. För djuren pÄ ett sÄdant lantbruk har man ambitionen att hÄlla hög nivÄ av hÀlsa och vÀlfÀrd. Ett av de frÀmsta mÄlen Àr ökad frihet och möjlighet till naturligt beteende. Det fria levernet har bÄde positiva och negativa konsekvenser för djurens vÀlmÄende. Syftet med det hÀr arbetet Àr att redovisa och diskutera hÀlsa och vÀlfÀrd i ekologisk grishÄllning med ambitionen att reda ut rÄdande situation och utsikter för framtiden. I dagens lÀge verkar ekologiskt hÄllna grisar fÄ sina beteendemÀssiga behov tillfredstÀllda i högre grad jÀmfört konventionellt hÄllna. Bland annat ses stabilare temperament och fÀrre problembeteenden.

Ekologiskt mode som alternativ : En studie av de mindre ekologiska modeföretagens möjlighet till lÄngsiktig överlevnad

Intresset för ekologiskt mode har ökat tack vare dagens intensiva klimatdebatt och konsumenterna vill handla mer miljövÀnligt. Större företag anpassar alltmer sin verksamhet efter en miljöprofil och det har skett en ökning av ekologiska modeföretag.Undersökningen gÄr ut pÄ att se om det finns en möjlighet till lÄngsiktig överlevnad för de mindre ekologiska modeföretagen. Syftet med uppsatsen Àr att analysera och utvÀrdera miljö som marknadsföringsstrategi inom textilbranschen.Materialet som ligger till grund för undersökningen Àr intervjuer med fyra olika modeföretag samt enkÀtundersökning med tillhörande konsumenter.Resultatet visar att intresset för ekologiska/miljömÀrkta klÀder Àr stort men att konsumenterna prioriterar utseende och pris vid köp av klÀder vilket tyder pÄ att de stÀller sig lÄginvolverade till ekologiska/miljömÀrkta klÀder. Företag med oÀkta eko-struktur marknadsför inte sitt gröna sortiment medan företag med Àkta eko-struktur genomsyras av miljötÀnk.Slutsatsen blir att de mindre ekologiska modeföretagen med en Àkta eko-struktur mÄste ha en dialog med sina kunder och skapa relationer för att kunna skapa mervÀrde. De har en stark grund att bygga konkurrensfördelar pÄ men behöver inspirera konsumenter sÄ de stÀller sig höginvolverade till miljömÀrkta/ekologiska plagg vilket leder till lÄngsiktig överlevnad..

Program för lakvattenrening för Lilla Nyby

Byggsektorn stÄr för en stor del av energi- och materialanvÀndandet i Sverige idag och för att verka mot en mer hÄllbar byggsektor startades Bygga-bo-dialogen. Ett av dialogens Ätaganden har varit att ta fram ett klassningssystem för byggnader; Miljöklassning av byggnader. Andra sÀtt att ÄskÄdliggöra produkters miljöbelastning Àr miljömÀrkningar sÄsom SvanenmÀrkning. Denna rapport tillÀmpar bÄda dessa sÀtt pÄ ett smÄhus som kallas för Eco House och ska peka pÄ skillnader och likheter mellan systemen. SvanenmÀrkning och miljöklassning ska utföras pÄ Eco House för att se hur ekologiskt det egentligen Àr och förbÀttringsÄtgÀrder ur synpunkten att göra Eco House mer ekologiskt skall undersökas.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->