
Sökresultat:
456 Uppsatser om Effort - Sida 31 av 31
Naturlika planteringar - hur lika och hur är de lika naturen? :
Sammanfattning (English below)
Jag har alltid tyckt om naturen och haft en föreställning om att all växtlighet som inte är tydligt anlagd, som en gräsmatta eller en rabatt, är något som naturen åstadkommit av sig själv. Mina ögon öppnades för alternativen när jag för första gången hörde begreppet ?naturlik plantering?.
Det här arbetets syfte är att ta reda på hur lik naturen naturlika planteringar egentligen är, om de är planerat naturlika eller något som används som utfyllnad. Syftet är också att ge en indikation på vilken status den naturlika planteringen har.
Arbetet består av tre delar. En historisk del som utforskar ursprunget till begreppet ?naturlik?.
Svarte Mosse - en stadsdelspark i Göteborg :
Sammanfattning
Park och Naturförvaltningen i Göteborg har tagit fram en parkplan för
Biskopsgården där man pekar på en möjlig utveckling av närområdet
runt sjön Svarte Mosse. Mitt mål med detta examensarbete har varit att
utifrån en förståelse för de lokala förhållandena utveckla ett program med
kriterier för hur området skulle kunna utvecklas samt göra ett förslag på
gestaltning.
Efterforskningar bland olika källor gav ett generellt svar på vad som är
en bra park. Genom att studera statistik, dagstidningar och prata med
boende i stadsdelen så konstaterar jag att det karaktäristiska för Norra
Biskopsgården är resurssvaghet, trångboddhet, hög otrygghet och en stor
andel unga. Detta tror jag sammanfattningsvis gör utemiljön viktigare i så
kallade utsatta områden.
Jag valde att arbeta med ett grönområde som angränsar till en typ av
stadsstruktur som har blivit kraftigt kritiserat för utemiljön. Därför valde
jag att göra en bakgrundstudie av modernistiska förorter.
Passion & Lojalitet : En studie om varumärkeskulten Apple och dess passionerade och lojala konsumenter
Abstract Apple Computers Inc. is known for their loyal and passionate followers. This study focuses on the brand communities and brand loyalty that is frequently seen among Apple customers. It focuses on the factors that create an apparent deep-set loyalty and passion towards their computers among Mac-users. This study contributes to a deeper understanding of why some consumers feel such a strong attraction to a company, its brand and its products.
Fast fashion mot en hållbar framtid- En studie kring konsumenters attityder till hållbart mode
Under de senaste 15 åren har modeindustrin växt och blivit både snabbare och billigare och begreppet fast fashion har etablerats. Fast fashion är en affärsstrategi inom modeindustrin vars mål är att reducera ledtiderna från idé till butik. Strategin syftar till att tillfredsställa kundernas begär av de senaste trenderna på mycket kort tid. Fast fashion branschen kan sägas stå i motsägelse till en hållbar utveckling, då den representerar korta modecykler där kläder tenderar att bli ?slit och släng? varor.
?Social media is word of mouth on crack? ? En studie i hur detaljhandelsföretag kan öka sin internettrafik via sociala medier
Den här studien behandlar fenomenet sociala medier med inriktning på att öka trafik till detaljhandelns webbaserade sidor för att skapa relationer, bygga varumärke och öka försäljning.Idag står företag inför en ny utmaning när det gäller marknadsföring. På några få år har internethandeln exploderat och med det företagens sätt att marknadsföra sig virtuellt. Sedan början av 2000-talet har en ny kanal för att sända ut marknadsföringsmässiga budskap till kunderna uppstått, de sociala medierna. Ett exempel på en av dessa är Facebook vars användarantal bara stiger år för år och i dagsläget har fler än 6 av 10 svenskar en personprofil på Facebook.Varje kanal för kommunikation har sina egenskaper och med det givna referensramar för företagen att arbeta med och skapa verktyg för. Då sociala medier fortfarande är ett ganska nytt fenomen anser vi att problematiken ligger i att många företag inte har hittat det ultimata användningssättet för kanalen.
Stureholm - en herrgårdsträdgårds historia, utveckling och framtida skötselmål :
Stureholm Manor and garden is a relatively young farming unit on clay soil in the north
western part of Skåne, a province in Southern Sweden. Since the middle of the 19th century
the landscape has been actively cultivated and has been transformed from oak forrest into
farmingland of high efficiency.
The industrial era during the 19th and 20th centuries meant new posssibilites for cultivation of
these clay soils. With equipment like steam ploughs and the possibility to obtain fertilizers,
the harvest increased considerably. This increased prosperity provided estate Stureholm with
a beatuiful corps de logi, a manor.
The trends prevailing in Europe around the turn of the century 1800-1900 against the growing
industrialism, was turned into a artisan movement known as Arts and Craft. The Swedish
followers idealized our Swedish history and they took the turn of a national romantic
movement that later turned into neoclassicism.