Sök:

Sökresultat:

3462 Uppsatser om Economics - Sida 57 av 231

Hur kommunicerar ?bra? resp. ?dåliga? företag sin utveckling i årsredovisningen?

Uppsatsens syfte är att belysa sambandet mellan ekonomiska begrepp som används i de noterade företagens årsredovisningar och deras ekonomiska utveckling. Vi har genomfört en kvalitativ dokumentstudie utifrån 30 årsredovisningar från tio olika företag. Den teoretiska grunden består av kommunikationsteori, förtroende samt tidigare forskning kring ämnet. Empirin som uppsatsen bygger på har tagits fram efter analys av årsredovisningarnas innehåll i den skrivna texten. Då vi undersökte ?bra? och ?dåliga? företags kommunikation i årsredovisningarna kunder vi se ett tydligt samband mellan företagens ekonomiska utveckling och de begrepp som användes i årsredovisningen..

Internhyressystemet i Lunds kommun - en studie av hur olika styrverktyg samverkar för att öka kommunnyttan

Syftet är att utreda hur internhyressystemets enskilda styrverktyg samverkar och om de tillsammans uppnår målsättningen att öka affärsmässigheten och kostnadseffektiviteten ur ett kommunperspektiv. Uppsatsen är genomförd som en kvalitativ fallstudie av Lunds kommun. Detta tillvägagångssätt har vi valt för att kunna göra en djupgående analys av den specifika situationen vi studerar. Utgångspunkten är deduktiv då vi utifrån tidigare teoretiska kunskaper har valt att studera den aktuella problematiken, men inslag av induktiva angreppssätt finns i uppsatsen. För att uppnå affärsmässighet och kostnadseffektivitet är det viktigt att de enskilda styrverktygen utformas så att de samverkar med varandra på ett sätt som stödjer de övergripande syftena med internhyressystemet..

Kompetens och kompetensutveckling inom fem organisationer

Trots skillnaderna mellan organisationernas produkt/tjänsteutbud och organisationernas krav på kompetens har det visat sig att de kan möta krav och förutsättningar som ställs på verksamheterna. Kompetensutveckling sker mest på Besam och Revisionsbyrå X. Utbildningarna inom samtliga fallorganisationer sker både internt och externt med varierande synpunkter för planering av kompetensutvecklingen och med varierande uppföljningsmetoder. Samtliga fallorganisationer erbjuder kundanpassande produkter/tjänster där möjligheten ges kunder/vårdtagare att påverka kompetensutvecklingen. Fallorganisationer anses utnyttja de anställdas kunskaper och försöker att överföra denna kunskap till övriga anställda..

Marknadens effektivitet kring ex-dividend dagen

I uppsatsen undersökts ex-dividend fenomenets förankring på den svenska aktiemarknaden. Syftet med uppsatsen är att observera eventuella skillnader mellan det utdelade värdet och aktiekursförändringen dagen efter utdelningsrätten skiljts från aktien samt hur eventuell överavkastning i sådana fall kan förklaras. I en kvantitativ undersökning analyseras den svenska aktiemarknaden mellan åren 1996-2003. Slutsatsen i denna uppsats blir att det statistisk sätt inte går att påvisa någon överavkastning kring ex-dividend dagen på den svenska aktiemarknaden. Den svenska marknaden visar istället tydliga bevis på en mellanstark form av effektivitet..

Incitament ur ett ekonomistyrningsperspektiv ? En fallstudie av E.ON Sverige

För att besvara frågan "Hur är E.ON Sveriges nya incitamentsprogram utformat, i förhållande till ekonomistyrningen?", och i syfte att beskriva och analysera hur E.ON Sveriges incitamentsprogram är konstruerat och fungerar i praktiken utifrån ett ekonomistyrningsperspektiv, utförs en induktiv, intervjubaserad fallstudie av E.ON Sverige på koncern- och dotterbolagsnivå. Slutsatsen är att E.ON Sveriges incitamentsprogram är väl utformat och stöder sitt syfte, men har vissa begränsningar i praktiken. Det finns en tydlig men indirekt koppling mellan incitamentsprogram och ekonomistyrningssystem, som uppkommer inte av att systemen avsiktligt är konstruerade för samverkan utan eftersom båda systemen har liknande syfte och opererar i samma omgivning..

Skillnader mellan könen vad gäller utbildningsmöjligheter i Indien. ? Är flickor i Indien fattigare än pojkar, om man mäter fattigdom i utbildningsmöjligheter?

I Indien är skillnaderna mellan pojkar och flickor påtagliga. Pojkarna ska försörja familjen när de blir vuxna, medan flickor ska giftas bort, ibland långt innan de har blivit vuxna. Detta märks tydligt på skillnaden i kvantitet skolgång som de får. Pojkars skolgång prioriteras framför flickors och för bara några år sedan skilde det över 20 procentenheter mellan läs- och skrivkunniga kvinnor och män. Det har visserligen blivit bättre på senare år, större och större andel flickor får börja skolan, men det är ändå fortfarande betydligt fler pojkar än flickor som skrivs in i skolan varje år.

Managementrapport Perstorp AB

Vi har fått ett flertal viktiga insikter och lärdomar om nödvändiga ingredienser i god management. Först och främst en förståelse för hur viktigt det är med ökad självinsikt. Därigenom ökar förståelsen för andra personers beteende. Även det omvända gäller; genom andras beteende kan självinsikten öka. Lärdomen har implikationer på alla nivåer av management då en organisation grundar sig på samspelet mellan människor.

Vilka börsbolag återköper egna aktier? En studie av återköp mot bakgrund av institutionella förändringar i redovisningssystemet.

Återköp av aktier är tillåtet i Sverige sedan år 2000. Denna förändring i redovisningspraxis har uppkommit som ett led i en institutionell förändringsprocess. En sådan process är till stor del hänförlig till olika finansiella kriser. De senaste åren har alltmer makt förflyttats från staten till näringslivet, vilket möjliggjort förändringen i ABL. De två grupperna återköpande bolag respektive ej återköpande bolag uppvisar till stora delar tydliga skillnader i karaktäristika.

Total Risk Classification

Ett företag med ett flertal leverantörer måste på sikt välja ut vilka leverantörer man önskar arbeta aktivt/passivt med. För att kunna göra detta krävs att man tar fram konkurrenskraftiga leverantörsstrategier som bygger på välgenomtänkta beslut. Dessa beslut måste ta hänsyn till inköpets totala risk för leverantör och komponent. Den totala risken är oftast väldigt specifik för varje företag och bygger på ett flertal olika parametrar. Författarna ger i denna uppsats förslag på tre parametrar som kan hjälpa företag att ta fram effektiva leverantörsstrategier.

Volvo-Fordaffärens påverkan på Volvos leverantörer

Background: The literature concerning M&A has thus far concentrated on the merging companies, and on what kind of effects an acquisition has on these companies. The effects on the involved companies´ (customers and) suppliers have largely been ignored in the M & A literature. Purpose: The purpose of this paper is to describe and analyse how the suppliers relationships to the aquired company are influenced by an acquisition and how the suppliers handle the following situation. Method: The paper has been carried out in the form of a case-study and we have interviewed some suppliers to the automotive industry. Results: The full effect on the suppliers relationships to Volvo has not been seen yet, due to the fact that only two years has passed since the acquisition and that the current products have a lifecycle of 3-5 years.

Vilka egenskaper kan vara viktiga hos opinionsledare för att få retrosexuella män att bli mer metrosexuella i sitt konsumentbeteende?

Funktion är en egenskap som tillfredställer ett behov hos retrosexuella män. Männen börjar använda produkterna först när problemet och behovet uppstår. Intrycket av begreppet skönhet skapar repulsion för dessa män. Opinionsledaren för metrosexuella produkter hustru, barn och sambo. Vår undersökning visar att opinionsledaren är en kvinna.

En studie hur obligationsfonders kursutveckling påverkas av ränte- och makroekonomiska variabler

Vi har i detta arbete funnit att räntorna är de oberoende variabler som har inverkan på obligationsfondernas NAV-kurser. Vi fann dock inga samband mellan makrovariablerna och NAV-kurserna, men tidigare forskning tyder på att dessa är diskonterade i räntan och därmed indirekt påverkar kursernas utveckling. Mer handgripligt fann vi att de 4- och 5-åriga svenska statsobligationsräntorna påverkade de medellånga fonderna, medan de 5-, 8- samt 10-åriga statsobligationsräntorna hade högst inverkan på de långa fonderna. I den konstruerade modellen har vi lyckats att ge ett förklaringsvärde för det sista och femte årets NAV-kursutveckling med 94,6 procent för de medellånga fonderna samt 96,9 procent för de långa fonderna..

Goodwill enligt IFRS/IAS - en jämförelse mellan revisorers och företags erfarenheter

Vårt syfte med denna uppsats var att analysera föreställningar i praktiken kring redovisning av goodwill enligt IFRS/IAS i Sverige. Uppsatsen syftade vidare till att belysa eventuella skillnader hos revisorer respektive företag avseende dessa föreställningar. Resultatet av vår studie visar att såväl revisorer som företag anser att redovisningen av goodwill har blivit mer jämförbar och transparent, men även detaljerad och subjektiv i högre utsträckning. Dock råder det delade uppfattningar om huvuvida avskaffandet av avskrivningar på goodwill är positivt. Även åsikterna om marknadsvärdering och interaktionen mellan revisorer och företag skiljer sig åt..

Marknadsanpassning : hot eller möjlighet?

Making the work in the public sector more efficient is something that has been seen as necessary during the later years. One way to do this on municipal level has been to apply solutions former used mostly by private companies. The organisational parts have also been adjusted to existing conditions in this work of change. For example more and more municipalities have come to use the purchaser-supplier model since the beginning of the 1990's. Norrköping, Linköping and Motala have been chosen in this essay for a closer study of the effects of the changes of the 90's, from an efficiency point of view.

Reklamationskostnader vid distribution - en empirisk undersökning

Syftet med uppsatsen är att inventera uppfattningen om reklamationskostnader och deras vikt vid distribution, samt att utreda om det finns parametrar som möjliggör en inrangering av företag i olika grupper baserat på vilka rutiner de har vad gäller deras hantering av kostnadsdrivaren reklamationskostnader vid distribution. Studien är baserad på en förstudie samt en huvudstudie. Huvudstudien består av en empirisk undersökning innehållandes 27 företag. Studien har en deduktiv ansats. Studiens undersökning är av kvalitativ karaktär.

<- Föregående sida 57 Nästa sida ->