
Sökresultat:
7076 Uppsatser om Earnings management - Sida 38 av 472
Kortsiktig omsättning och avkastningar-En studie på enskilda aktier på Stockholmsbörsens A-lista
Vår studie bygger på artiklarna ?Fads, Martingales and Market efficiency? och ?Volume and Autocovariances in Short-Horizon Individual Security Returns? och är ett replikat av dessa.Studiens syfte är att undersöka förhållandet mellan förändringar i aktieomsättningen och veckoavkastningar för enskilda aktier på Stockholmsbörsen..
Att behålla "rätt" medarbetare : En studie om hur Talent Management upplevs av arbetstagare
Bakgrund: Organisationers konkurrens om duktiga medarbetare har aldrig varit hårdare och med rätt arbetstagare på rätt plats kan organisationen skapa konkurrensfördelar. För att anses attraktiva måste organisationer kunna möta arbetstagares krav och erbjuda mer än bara en arbetsplats att gå till. Det pågår ett ?krig? om talanger och när organisationer lyckats attrahera en talang måste de också se till att behålla den. Det finns dock en risk med att organisationen glömmer de medarbetare som inte är definierade som talang.
Teknisk Analys och Money Management som investeringsstrategi
Syfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida det går att prognostisera utveckling på OMXS30 med hjälp av lämpliga tekniska analysverktyg. Detta för att utreda hur relationen mellan den Effektiva Marknadshypotesen och Behavioural Finance ser ut på den svenska marknaden. Vidare är syftet även att undersöka möjligheten till att förbättra avkastningen med hjälp av tydliga restriktioner avseende money management. Detta undersöks för att klargöra om en högre avkastning kan erhållas med denna investeringsstrategi jämfört med passiva alternativt slumpmässiga investeringsstrategier. Metod: Tre tekniska analysindikatorer testas på svenska OMXS30 mellan åren 1987 och 2008.
Agil Systemutveckling : En studie av kravhantering och beställarroll i agila angreppsätt
This paper is a degree project on the C-level, 15 points at University West, Department of Business and IT dept. Informatics. This study is about agile methodology and its impact on IT projects. Requirements management is a process within an IT project, where customer has certain requirements that must be met by an IT system. The difference between the traditional and agile development is in the requirements management process and it can cause problems in a project.
Värdeskapande i nätverk - En fallstudie av Skånska Matupplevelser
Allt fler företag är medlemmar i ett eller flera nätverk. Vilket värde skapas för företagen genom medlemskap i ett nätverk? Hur skapas detta värdet och vad är det för värde egentligen? Finns det några faktorer som påverkar värdeskapandet?.
Isomorfismer i kyrklig organisation : En ecklesiologisk undersökning av Svenska kyrkans regionala nivå
This thesis examines the regional part of the Church of Sweden. Existing as a Lutheran evangelical church since the declaration in Uppsala in 1593, the Church of Sweden became completely separate from the state in the year 2000. Apart from a small piece of legislation by the Swedish parliament, the now former state controlled church were to act on their own. This development can be seen as a result of several decades of discussions. The author is raising the question about the roll and function of bishops and dioceses in the Church of Sweden.
Chockreklam, En kvalitativ studie av två fall
Chockreklamen bryter igenom mediebruset och fångar effektivt åskådarens uppmärksamhet på grund av dess gränsöverskridande karaktär. På så vis ger det ett starkare intryck och budskapet stannar kvar längre i vårt minne. Genom förträngning försvinner den negativa delen av budskapet och kvar finns den positiva delen i form av märkes- och produktkännedom..
Riskkapitalägande i den svenska välfärdssektorn - kortaste vägen till (skatte-)paradiset
This thesis studies whether private equity owned firms within the Swedish welfare sector distinguish themselves in terms of tax planning and short-termism from a control group consisting of other privately owned welfare firms. For the first time, the comparison is made on the entire welfare sector, between 14 matched pairs within education, health care and elderly care. We use financial metrics associated with tax planning and short-termism in sign tests to examine whether the private equity owned firms differ from our control group. The financial metrics tested are actual and paid tax rates, level of interest, book-tax gap, investments, personnel expenses per employee, and cash earnings. We find that the private equity owned firms in terms of tax planning only differ in the level of interest, while no notable differences are found in terms of short-termism..
Social Construction of Crisis: The Constructed Realities of SAS Ground Service Employees Regarding the Preparatory Period of Strategy 2011 Organizational Development Program.
The thesis explores an ongoing dialectical process between different levels of employees including top management to workers of Scandinavian Airline Service (SAS) regarding a new change program and to find out the possible social construction among them. In particular, it searches for the constructed reality of SAS ground service employees at Malmö Airport with regard to the preparatory stage of SAS Strategy 2011. A possible ambiguity in dialectical process is explored as it relates to an organization?s ability to effectively influence the understanding and identity of its employees through discourse.
Den sociala kreatören
Den sociala omgivningen spelar en viktig roll för designerns kreativa förmåga. Framförallt har omgivningen en viktig inverkan för designerns emotionella tillstånd som i sin tur påverkar humöret och kreativiteten. Undersökningen visar också att inspiration oftast hämtas från arbetsgruppen snarare än den privata omgivningen, ett mönster som förstärks med erfarenhet och ålder..
Goodwill och dess påverkan på lönsamhet
ProblemområdeAnvändningen av digitala sociala nätverk har under de senaste åren ökat och Facebook är det nätverk med flest anhängare över hela världen. Statistik tyder på att användningen av sociala medier och Internet är en väsentlig komponent i den svenska befolkningens vardag, speciellt bland den yngre generationen. Millenniegenerationens användning av sociala medier kan betraktas som en förutsägelse över hur framtida generationers konsumentbeteende kommer att se ut och är därmed av stor relevans för marknadsförare för att hålla sig uppdaterade kring denna generation. Företagens största utmaning idag är att skapa en god kundrelation via de sociala medierna. För att bättre förstå konsumenters beteenden behövs vidare forskning i ämnet, vilket har mynnat ut i studiens problemformulering:? Hur uppfattas CRM-aktiviteter via Facebook av den svenska millenniegenerationen? Teoretisk ansatsDen teoretiska ansatsen har delats in i fyra delar; relationsmarknadsföring och CRM, sociala medier, marknadsföring via sociala medier och Facebook samt millenniegenerationen och segmentering.
Ett förvaltningsmotiv i förändring -fallstudie av Simrishamn-
Den kommunala förvaltningen har sedan 80-talet undergått flera stora förändringar, flera för att anpassa den kommunala verksamheten till konkurrenskraftiga enheter som arbetar efter samma premisser som den privata sektorn. Ekonomismen eller new public management har slagit igenom i de flesta förvaltningsgrenar, det är bara en fråga om grad. Implementeringen visar sig oftast genom omvandlingen till resultatenheter med arbetsdelsfinansiering. Moroten för en god finansiering blir att locka nya brukare som för med sig sin arbetsdelsfinansiering, exempelvis skolpengen. Detta bidrar till att förvaltningar prioriterar fördelningen av resurser inom sitt verksamhetsområde så att de inom systemet för finansiering får bäst verkan.
Implementera BIM i produktionen : Vilka produktionsparamterar krävs i en BIM-modell för att produktionsledare ska kunna tillämpa BIM som verktyg till sina arbetsuppgifter?
Detta examensarbete syftar till att exemplifiera vilka informationsparametrar som är nödvändiga för att Building Information Management på ett bättre sätt ska kunna implementeras i produktionsfasen. För att uppnå detta mål har vi analyserat utvecklingen och nyttjandet av Building Information Management genom tre olika datainsamlingsmetoder; litteraturstudie, observationer och intervjuer. I detta examensarbete har vi fördjupat oss i för- och nackdelar samt hur Skanska Sverige AB kan tillämpa Building Information Management som hjälpmedel i arbetsberedningar. Denna fördjupning har lett till att vi kan analysera vilka produktionsanpassade informationsparametrar som en produktionsledare behöver i sin tjänsteroll för att dra nytta av Building Information Management.Vi anser att användandet av en BIM-modell kompletterar produktionsledarens ledaregenskaper, vilket gör det lättare för denne att nå fram med informationen till yrkesarbetarna, då visualiseringen underlättar förståelsen inför aktiviteten. I denna rapport kan läsaren ta del av de slutsatser vi kommit fram till..
Att styra eller leda - En studie av rollfördelningen mellan styrelse och VD i strategiutvecklingen i svenska börsnoterade företag
Who has the ownership of a company´s long-term strategy, and who should have it? Is it the board of directors or the senior management? Swedish law and regulations seemingly point in one direction, whereas the findings of studying the relationship between CEO and chairman of the board in eleven Swedish listed large- and mid-cap companies, point the other way. In a majority of the companies the senior management have the ownership of the long term strategy whilst the board of directors merely hold a control function. The possible effects on the companies managed as well as the rules and regulations they are managed according to, are analyzed..
Kompetensf?rs?rjning under digital transformation En kvalitativ studie om hur sm? och medelstora managementkonsultbolag i Sverige arbetar med kompetensf?rs?rjning
The aim of this thesis is to analyze how small and medium-sized management consulting firms in Sweden work with human resource management during digital transformation. By interviewing companies, this study explores their approach to attracting, recruiting, and developing competence. The results showed that management consulting firms have good access to candidates, made possible by having a strong corporate culture and attractive working conditions - Crucial parts for attracting talent. Social media and networking are frequently used for marketing and attracting interesting candidates. Digital tools and social media showed to be useful during the recruitment process, but personal contacts and networking still play a central role.