Sök:

Sökresultat:

558 Uppsatser om E-mail - Sida 14 av 38

KÖK OCH KÄK : Hur matlagningen påverkats av köket, dess utrustning och människornas livsstil 1960 ? 2000

Tre parallella förlopp undersöks, dels den förändring som skett med köksrummet i nyproducerade privata kök i stadsbebyggelse under tiden 1960-2000, dels de tekniska hjälpmedlens och livsstilens betydelse för matlagningen under samma period.Syftet med studien är att undersöka hur köksrummet, dess utrustning och livsstilen påverkat matlagningen mellan 1960 ? 2000.Två metoder har använts nämligen litteraturstudier och en intervju. Litteraturstudierna är av två slag, dels litteratur om kökets förändring livsstilen och dels en sammanställning och analys av fyra årgångar av vår kokbok. Intervjun har skett per mail.Resultatet av undersökningen visar att människornas livsstil och trenderna omkring dom har påverkat matlagningen och även nya tekniska köksapparater. Däremot torde köksrummets utseende han spelat en mindre roll för matlagningen.Slutsatsen är att de nyproducerade köken, under den period som undersökningen behandlat, har varit så stora och välplanerade att de inte kan ha hindrat för matlagningen.

Kassaflödesanalys - Direkt/Indirekt metod : En studie om vad som styr de olika företagens val av metod vid upprättande av kassaflödesanalysen.

Det finns bestämmelser i ÅRL att börsnoterade företag skall bifoga en kassaflödesanalys i sin årsredovisning för att redovisa en likviditetsförändring under året. Kassaflödesanalysen upprättas antingen genom den direkta eller indirekta metoden. De företag som följer IAS 7 uppmuntras till att tillämpa den direkta metoden, före den indirekta. Trots detta fortsätter en stor del av de svenska företagen att tillämpa den sistnämnda.  Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka de bakomliggande faktorerna till varför svenska företag använder indirekt eller direkt metod vid redovisning av kassaflöden. Metod: Det är en deduktiv studie som testar teorin i praktiken, där fyra kategorier undersöks (Tradition; Go with the flow; Lämpligare info; Mindre kostsam).

"Jag ville ha vägledning" : En kvantitativ studie av uppsökande vägledning på Naturvetenskapsprogrammet.

The purpose of our research is to study how guidance counseling initiated by the students themselves differs between girls and boys in high school. We want to study if there are any differences between girls and boys regarding guidance initiated by the students themselves. We conducted a quantitative survey consisting of a questionnaire survey with 125 respondents. The respondents are second year students at the Science program. The result of the survey shows that there are hardly any differences between girls and boys regarding guidance initiated by the students themselves.

Tillgänglighet : En värld för alla

Syftet med arbetet är att kartlägga hur en organisation arbetar med tillgänglighet för anställda med ett funktionshinder, samt vilka eventuella hinder organisationen stöter på i förbättringen av tillgängligheten inom organisationen. Studien är en kvalitativ undersökning där vi gjorde sju enskilda intervjuer med olika personer inom organisationen. Vi intervjuade personer inom organisationen som var chefer och arbetar med arbetsmiljö och tillgänglighet samt även medarbetare. Vi fick även möjlighet till att intervjua ett par personer med funktionshinder. Resultatet visade att tillgängligheten är mycket god inom organisationen.

Kristianstads kommuns ledarutvecklingsprogram : en utvärdering av utkomster och utvecklingsmöjligheter

Syftet med denna studie var att utvärdera hur deltagarna av Kristianstads kommuns Ledarutvecklingsprogram upplevde utkomster av programmet under eller efter deltagandet och hur Kristianstads kommun kan utveckla sitt Ledarutvecklingsprogram. Kvalitativ metod i form av litteraturanalys och semistrukturerade intervjuer som därefter meningskoncentrerats har använts. Ett utsnitt av litteratur som behandlar traditionell ledarutveckling och alternativ eller komplement till densamma har analyserats för att ge en bas för vidare analys av intervjumaterialet. Sex deltagare har intervjuats. Intervjuerna har transkriberats och har återkopplats via mail för att säkerställa att varje deltagares utsaga dokumenterats korrekt.

Krukväxter med mervärde till dagligvaruhandeln :

The supermarkets are taking more and more market shares for potted plants the last years, and a greater part is bought without prior planning. Signals from several European countries, for example Denmark and UK, indicate that potted plants with added value have become more and more popular and the added value is based on present trends. The meaning of added value in this thesis is fancy pots, packaging, pins or arrangements. Potted plants with added value sold in supermarkets offer the consumer the advantage of getting a ?ready product? quick and easy.

Bildskapande i förskolan. Pedagogers syn på bildskapande i förskoleverksamheten

Syftet med studien var att undersöka förskollärares syn på barns bildskapande samt bredda min kunskap om hur pedagoger arbetar med bildskapande i förskoleverksamheten. Syftet var även att ta reda på vad pedagogerna vill uppnå med bildarbetet och hur pedagoger organiserar miljön i skapande aktiviteter. Jag ville också få svar på hur de intervjuade pedagogerna arbetar med att utveckla barns visuella kompetens. Metoden som användes i undersökningen var den kvalitativa intervjun och totalt intervjuades sex pedagoger, varav en via mail och telefon. Resultatet visade att pedagogerna var medvetna om att bildskapande är en viktig uttrycksform för barns allsidiga utveckling och de trodde att deras förhållningssätt påverkade barnens bildskapande. Pedagogerna menade att i arbetet med bild så var det viktigt att använda olika sorters material, att koppla ihop bildskapande arbete med barnens upplevelser och att ge utrymme för upptäckande med betoning på det fria skapandet.

The Knowledge City Concept?The Ideal Conditions of a Knowledge City

The purpose of this thesis is to look into the knowledge city concept and the preferences and requirements of companies on such a city. Furthermore, suggestions of ideal conditions in a knowledge city are proposed. The thesis has been conducted through a qualitative approach where a deductive procedure has been implemented. In order to examine knowledge cities, Barcelona has sketchily been looked at as an early example of a knowledge city, whereas a more exhaustive observation of Copenhagen was conducted. Since the concept of knowledge cities is a rather new phenomenon, models from several disciplines constitute the theoretical framework.

Islamiskt bankväsende : en kvalitativ studie om internationaliseringsprocessen för islamiska banker

The first official Islamic bank was established in 1975. The characteristic of an Islamic bank is that the bank is based on an interest free system. The interest free system is a requirement for an Islamic bank. The Islamic bank system is based on Sharia laws which are laws that are followed by Muslims and it is based on the text from the Quran. The Islamic Banks had a rapid expansion between 1993 and 2003, the expansion was about 23 percent and since 2003 have the expansion been about 20 percent.

?Tärningen är kastad?: Rollspelslitteratur i samhället och på bibliotek

The role-playing game attracts a growing number of practisers. The aim of this master?s thesis is to examine role-playing literature as phenomenon in libraries through librarians´ attitudes. The paper is based on qualitative interviews with eight librarians: one personal interview with two librarians and six E-mail interviews with six librarians at different libraries. The paper starts with a definition of the term ?role-playing game?, its different categories and genres and a description of its background.

Social fotboll : En kvalitativ undersökning för att kartlägga skillnader i hur svenska respektive engelska fotbollslag kommunicerar på Facebook

Facebook is today a phenomenon that has connected the whole world. With millions of users this has become an attractive place for soccer clubs to connect with their fans. But in what ways are they using Facebook as a tool to connect with their fans?This essay aims to answer the question if it?s a difference in the way English and Swedish teams communicate with their fans on Facebook. The study was conducted with the use of telephone- and mail interviews.

"Alla känner alla" : En studie om musikbolags relation till media

The purpose of our study has been to analyze the character of the interaction between music labels and media and to examine to what extent the artist brand is being considered in music labels relationship with media. This has resulted in our research question:What characterizes the large music labels relationship with media?For this study we have used a qualitative approach to achieve a deeper understanding of our chosen topic. We have conducted seven interviews with representatives from both major record labels and media companies with great knowledge about our subject. Five of the interviews were conducted face-to-face and two were performed via E-mail.In the final chapter we answer our research question and thus present our conclusions.

Surfande barn - En studie om tolvåringars internetanvändande hemma och i skolan

Internetanvändande är idag vardag för många barn och unga. Barnen är medlemmar på och använder communitys, de chattar och skickar mail till varandra samt använder snabbmeddelandeklienter såsom msn. Syftet med denna studie är att undersöka hur 41 stycken tolvåringar på en skola belägen i en mindre ort i Skåne använder internet, både hemma och i skolan samt att ta reda på hur skolan använder internet i undervisningen och vilken information skolan har gett tolvåringarna om internet. För att få svar på dessa frågor gjordes enkäter med 41 stycken tolvåringar samt intervjuer med deras lärare och rektor. I enkätundersökningen framgår det att en övervägande del av tolvåringar både har dator och internet hemma samt att många av dessa surfar helt själv.

Inre- och yttre motivation med SDT som förklaringsmodell : En studie av Sandvik Tooling

Title: Intrinsic- and extrinsic motivation with SDT as a model of explanation ? A study of Sandvik Tooling Level: Final assignment for Master Degree in Business Administration Authors: Samuel Norman & Erik Sandh Supervisor: Jonas Kågström Date: 2011 ? June Aim: From the basis of Self-Determination Theory find those motives that are the sources of the greatest motivation at Sandvik Tooling and determine if the employees are mostly driven by intrinsic- or extrinsic motivation.                      Method:  The study has a quantitative approach where the empirical part consists of 24 questions from the SDT-theory?s Aspirations index that is divided into six groups evenly distributed on intrinsic- and extrinsic motivations. The questionnaire has been developed in Google forms and distributed digitally to the organisation by E-mail through a contact person at Sandvik Tooling. The respondents? answers are accounted for question by question in the empirical chapter and have been processed with a factor analysis and compared with the SDT-theory.Result & Conclusions: The results we received are in line with SDT-theory and whether people are motivated differently by intrinsic-Personal growth and Community contributions higher than all of the extrinsic motivational factors.

Internkommunikation på IKEA : En funktionsanalys av IKEA Uppsalas interna kommunikation

AbstractTitle: Internal communication at IKEA ? A functional analysis of IKEA Uppsalas internalcommunication (Intern kommunikation på IKEA ? En funktionsanalys av IKEA Uppsalas interna kommunikation)Author: Fredrik JohanssonAim: The purpose of this study is to analyze the internal communication at IKEA Uppsala.Are the channels of communication working efficiently? How is the information received by the employees? Finally I will make a few suggestions on how the internal communication can be improved.Method/Material: The method used in this study is quantitative. The internal communication at IKEA Uppsala is analyzed based on the results of a questionnaire. 75 employees at three different divisions were given questions on how they appreciate the communication channels at IKEA in Uppsala. 50 answers were received.Main results: The results clearly show that even though the internal communication at IKEA seems to work well in general, a few of the channel needs to be improved.

<- Föregående sida 14 Nästa sida ->