Sökresultat:
1154 Uppsatser om E-handel. - Sida 27 av 77
Dagligvaruhandelns Ekonomistyrning
Kedjor som äger sina egna butiker har en mer centraliserad styrning är butiker som ägs av handlare men ändå tillhör en kedja. De väletablerade butikskedjorna ICA, Coop och Axfood har en något mer modern styrning än de nyetablerade lågprisbutikerna Netto och Lidl. Detta beror främst på att modern styrning utgår från att lyssna mer på kunden vilket inte lågpriskedjorna är intresserade av då de istället har som strategi att lära kunderna att handla lågpris.
Outletfenomenet inom den svenska konfektionsbranschen
Sammanfattning ProblembeskrivningKonfektionsbranschen har problem med osålda produkter vilket resulterar i hög kapitalbindning. Modesvängningarna inom konfektionsbranschen blir allt snabbare vilket gör att felinköp av stora produktpartier kan bli avgörande för företagets lönsamhet. Produkter som inte säljs i ordinarie butiker måste avyttras och ett alternativ kan vara outletförsäljning. SyfteSyftet med denna magisteruppsats är att beskriva outlet som en marknadskanal inom konfektionsbranschen. Vidare är syftet att analysera vilka förhållanden som talar för respektive emot användningen av outletförsäljning som en alternativ marknadskanal.
Dubbla miljömål, dubbelt så bra? : En teoretisk analys av CO2-målets och förnybarhetsmålets konflikter
Då både arbetet för att sänka koldioxidutsläppen och för att öka andelen förnybar energiproduktion påverkar energimarknaden, finns anledning att misstänka att vissa konflikter kan uppstå mellan de båda målen. I uppsatsen används en modell av elmarknaden med två utbudsnivåer och två efterfrågenivåer, för att undersöka vilka effekter som kan förväntas av dubbla miljömål. Uppsatsens huvudsakliga resultat är att stöd till förnybara energislag inte minskar utsläppen av CO2 förutsatt att handel med utsläppsrätter redan bedrivs..
Trafficking : Handel med kvinnor för sexuell exploatering
Syftet med denna rapport är att samla in så mycket kunskap som vi kan om hur pass organiserat det är med människohandel, och just handel med kvinnor. Med hjälp av denna kunskap som vi förskansar oss på detta område ge tankar och reflektioner över vad man som polis i yttre tjänst kan tänka på att göra vid påträffandet av utländska kvinnor som prostituerar sig här i Sverige. I det inledande kapitlet har vi valt att förklara en teori som vi tycker passar in på varför man väljer att ?handla med människor?. Vi har tittat närmare på Strainteorin som Merton skrev på 30-talet.
EDI för små till medelstora företag
Handel mellan företag sker traditionellt via manuella rutiner. Exempelvis görs beställningar ofta med hjälp av telefon eller post vilket gör att tiden för att genomföra en affär väldigt lång. Electronic Data Interchange (EDI) är en teknik som låter företag göra affärer på ett elektroniskt och mer eller mindre automatiserat sätt vilket gör att tiden för att genomföra en affär minskar. EDI har använts i många år men då mest av stora företag som har tillräckliga resurser för att införa EDI-system och för att upprätta erforderliga kommunikationslänkar. Mindre företag har oftast inte de resurser som krävs för detta och blir således utan effektivare handelsrutiner.
Bulgariens väg mot EU - en studie om handel och specialisering
Uppsatsen, Bulgariens väg mot EU ? en studie om handel och specialisering ? , undersöker de ekonomiska effekter som Europaavtalet har medfört för Bulgariens del. Avtalet etablerade ett frihandelsområde mellan Bulgarien och EU och syftade till att förbereda landet för ett framtida EU-medlemskap. Vidare verkade Europaavtalet för ett främjande av handelsutbytet mellan de två parterna genom handelsliberalisering. Studiens primära syfte är att skildra Bulgariens utveckling under en tioårsperiod med avseende på handelsmönster och specialisering.
Gränsdragning vid värdepappershandel : -beskattning av finansiella- och icke-finansiella företag
Handel med värdepapper förekommer både i finansiella- och icke-finansiella företag. Det är främst finansiella företag såsom kreditinstitut och värdepappersbolag som handlar med värdepapper. Dessa företag presumeras bedriva värdepappersrörelse då de yrkesmässigt bedriver kapitalförvaltning utåtriktat. Handel med värdepapper förekommer också i icke-finansiella företag, exempelvis handels- och produktionsbolag. Dessa företag handlar med värdepapper i syfte att förvalta och hantera kapital för egen räkning.
Användbarhet inom e-handel ? en studie av svenska e-handelsföretag
Samtidigt som handel via internet blir allt vanligare visar undersökningar att användbarheten på e-handelssidorna kan förbättras. Många kunder anser webbplatserna vara komplicerade att använda. Till skillnad från många andra typer av IT-system har man inte möjlighet att utbilda kunderna och man kan inte heller tvinga dem att handla via webbplatsen. Företagen riskerar därför att gå miste om miljarder i potentiella intäkter då konsumenterna avbryter eller misslyckas med sina köp. Detta har gjort att vi ställer oss följande frågor:Hur arbetar svenska e-handelsföretag med användbarhet under utvecklingen av sina webbplatser?Vilka anledningar finns det att välja bort användbarhet?Syftet med vår undersökning är att få en inblick i hur svenska e-handelsföretag utvecklar sina webbplatser och hur företagen arbetar med användbarhet, hur användbarhet prioriteras och varför de har valt att arbeta på detta sätt.
E-handel : En studie av Internet som kommunikationsverktyg
Internet är en kanal för marknadsföring som under de senaste åren ökat kraftigt världen över. Internets framgång har medfört att företag och organisationer kan utnyttja webben för att utveckla sina affärer både taktiskt och strategiskt. Dessutom är Internet som försäljningskanal både ett billigt och effektivt sätt att nå ut till sina kunder. Denna ständiga utveckling av Internet medför också att företagens strategier för kommunikation ändras.Vad gäller Internet och marknadsföring är ett av problemen dock att användaren endast kommer att titta på det som fångar dennes intresse, till skillnad vad gäller de traditionella marknadsföringskanalerna. Detta har legat till grund för vår nyfikenhet att försöka ta reda på vilka olika marknadsföringskanaler som företagen använder sig av för att fånga kundens uppmärksamhet att gå till deras sida på nätet.
Sinnesmarknadsföring vid småskalig handel i butiksmiljö: En kvalitativ och kvantitativ studie om sinnesmarknadsföringens användning hos företag samt uppfattning hos kunder
Idag möts vi människor av allt mer reklam och varumärken där företagen konstant strävar efter att öka försäljning samt stärka sitt varumärke på marknaden. Det stora arbetet med att differentiera och kommunicera sitt varumärke har på så sätt blivit väldigt viktigt då utbudet växer. Den tidigare mass- och relationsmarknadsföringen har i många avseenden fokuserat påatt kommunicera produkterna och varumärket kring dem. I den framväxandesamhällskulturen där fokus på upplevelser av en produkt och dess varumärke börjat vinna mark, blir en ny typ av marknadsföring viktig, nämligen sinnesmarknadsföring. Sinnesmarknadsföring syftar till att via människans fem sinnen påverka och erbjuda kunder en upplevelse som ges via stimulis riktade till sinnena.
Ekonomiska styrmedel på kraftvärmeområdet. - Inverkan på ett framtida kraftvärmeverk.
Ekonomiska styrmedel som skatter, certifikat och handel med utsläppsrätter påverkar lönsamheten i ett kraftvärmeverk. Det är viktigt för investerare att ha god insyn i tendenser och förändringar på styrmedelsområdet, eftersom det kommer att påverka investeringsobjektets framtida lönsamhet.I arbetets andra del undersöks hur styrmedelsförändringar påverkar lönsamheten för större investeringar i kraftvärmeverk med naturgas, avfall och biobränslen..
Kommunikation inom e-handel : En undersökning ur konsumentperspektiv
AbstractDespite that e-business nowadays is established scepsis against it amongst consumers exists. We, as consumers, suppose that this skepticism is caused by bad communication from the e-business companies. This has lead to our suggestion that some con-sumers refrain from e-business because of bad communication or deficient trust.Our purpose with this paper was to investigate factors of communication between companies and consumers within e-business (B2C) from the consumers? point of view. We thereby have drawn conclusions regarding consumers? choice of e-business company.
Konsumtionsmönster under Arvikafestivalen 2007
När ett evenemang årligen lockar tusentals av besökare under ett par dagar får det en positiv påverkan för de företagare som står för den lokala handeln på orten.Arvikafestivalen genomfördes sommaren 2007 för sextonde gången och festivalens 17 500 biljetter blev slutsålda. Besökarna har under festivalveckan genererat en ökad omsättning inom handeln både inne på festivalområdet samt i Arvika.Genom en enkätundersökning har konsumtionsmönstret kartlagts hos besökare på Arvikafestivalen 2007..
Klagomålshantering av e-handelsföretag på Facebook : ett ramverk för klagomålshantering
Svensk e-handel har de senaste åren vuxit kraftigt, vilket har lett till att andelen e-handels-företag har ökat i Sverige de senaste åren. Konsumenten har idag större valmöjlighet vid val av företag. Företagen erbjuder bra fraktvillkor, tryggare betalningsformer och mer användarvänliga hemsidor. Detta har gjort att förväntningarna hos kunden har stigit. Når inte företaget upp till kundens förväntningar och krav kan det resultera i negativa kommentarer.
En postindustriell stads dynamik : Kalmars samarbeten och konkurrenser i strävan efter expansion genom handel
The thesis strives to reveal the dynamics between a central and a peripheral shopping area in Kalmar, Sweden. The establishment of larger shopping centers has become a hallmark of postindustrial cities. Cities globally are at risk of creating an urban economic rift between the central and peripheral shopping areas. By establishing major shopping venues around the traditional central business districts, cities hope to create a larger customer hinterland and thereby also increased economic growth. The aim of this thesis is answered by two research questions regarding collaboration and competition between two shopping areas; the central Kvarnholmen and peripheral Hansa City Mall.