Sök:

Sinnesmarknadsföring vid småskalig handel i butiksmiljö

En kvalitativ och kvantitativ studie om sinnesmarknadsföringens användning hos företag samt uppfattning hos kunder


Idag möts vi människor av allt mer reklam och varumärken där företagen konstant strävar efter att öka försäljning samt stärka sitt varumärke på marknaden. Det stora arbetet med att differentiera och kommunicera sitt varumärke har på så sätt blivit väldigt viktigt då utbudet växer. Den tidigare mass- och relationsmarknadsföringen har i många avseenden fokuserat påatt kommunicera produkterna och varumärket kring dem. I den framväxandesamhällskulturen där fokus på upplevelser av en produkt och dess varumärke börjat vinna mark, blir en ny typ av marknadsföring viktig, nämligen sinnesmarknadsföring. Sinnesmarknadsföring syftar till att via människans fem sinnen påverka och erbjuda kunder en upplevelse som ges via stimulis riktade till sinnena. Forskare menar att på detta sätt blir marknadsföringen mer individuell och bidrar med verktyg för att ytterligare kommunicera ettvarumärkes identitet och värderingar. Utöver detta kan även dessa stimulis direkt eller indirekt påverka kunders uppfattning och bedömning. Vid litteratursökning tenderar exempel på hur företag använder sig av detta att vara större multinationella företag där de småskaliga butikerna och deras användning av denna typ av marknadsföring inte i större utsträckning skildras. Denna studie syftar till att utforska hur företag vid småskalig handel i butiksmiljö medvetet eller omedvetet använder sig av sinnesmarknadsföring. Studien syftar även till attbelysa i vilken utsträckning det används samt hur det uppfattas av kunden.För att undersöka detta har det genomförts observationer i fyra butiker, intervju av fyra butikschefer/ägare följt av intervjuer med 48 kunder, 12 för respektive företag. Utsträckningen av användningen har undersökts via en enklare kvantitativ metod genom intervju. Hur sinnesmarknadsföringen används och hur kunderna uppfattar den har via kvalitativ metod undersökts i form av semi-strukturerade öppna intervjuer. Studien kunde visa på variation i hur de olika företagen använder sig av olika metoder för att skapa sinnesupplevelser för kunden. Utsträckningen av användningen varierade där lukt- och smaksinnet var eftersatta i strategiskt arbete. Slutligen kunde studien belysa hur förväntningarna på specifika upplevelser via sinnena varierade.

Författare

Daniel Engström Fredric Berge

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..